Gå til innhold

Renkespillet som sendte Netshop i graven


Anbefalte innlegg

Det er en del her som bør tenke over følgende:

 

Netshops aksjonærer indikerer å ha tapt omkring 20 mill på at salget ikke gikk i orden. Historien har i ettertid vist at de reelle verdiene var betydelig lavere enn selskapets forpliktelser. De som har tapt penger i dette har frivillig tatt på seg risiko. Hvorfor skal noen andre påta seg risiko på vegne av dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sTjelenor slår til igjen

Da har ihvertfall jeg handlet for siste gang hos Netshop

Telenor vil tjene penger, ikke kaste dem bort. Hvis et firma som man tenker å kjøpe er i ferd med å gå konkurs så betyr det at firmaet har mindre penger og verdier enn det har i regninger. For å kunne tjene på det så må det være snakk om et veldig godt navn/rykte eller såkalt goodwill som man kjøper (noe som imo det ikke er her), eller så må man være desperat. Telenor er ikke desperate. Nå endte de med å kjøpe det opp likevel, men da altså til en fornuftig pris i forhold til hva det var verd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du aner ikke hva du snakker om, og da er det ekstra morsomt med paragrafhenvisninger og greier. Har du overhodet lest § 35? Den sier eksplisitt "tidligere salgsledd". Det er nettopp ment å være de som er "tidligere i salgskjeden", altså de som solgte varen til selgeren. Det kan godt hende du synes risikoen virker uhåndterbar, men du tar fortsatt helt feil.

Så du må skjelle meg ut? Vennligst vær seriøs. Hvis jeg driver et importfirma som kun selger til bedrifter, så kan ikke et enkeltsalg plutselig bli et forbrukerkjøp fordi en av bedriftene plutselig solgte varen videre i ørten ledd og til slutt til en privatperson. Da måtte jeg tatt høyde for 5 års reklamasjon i prisen på en vare som f.eks. har 3 års garanti, på en vare som jeg ikke har solgt til en forbruker.

Les paragrafen én gang til du, den omtaler når en et tidligere salgsledd utfører et oppdrag for en forbruker, det er noe helt annet!

 

BTW: Ofte er tidligere salgsledd i et annet land.

Lenke til kommentar

Så du må skjelle meg ut? Vennligst vær seriøs. Hvis jeg driver et importfirma som kun selger til bedrifter, så kan ikke et enkeltsalg plutselig bli et forbrukerkjøp fordi en av bedriftene plutselig solgte varen videre i ørten ledd og til slutt til en privatperson. Da måtte jeg tatt høyde for 5 års reklamasjon i prisen på en vare som f.eks. har 3 års garanti, på en vare som jeg ikke har solgt til en forbruker.

Les paragrafen én gang til du, den omtaler når en et tidligere salgsledd utfører et oppdrag for en forbruker, det er noe helt annet!

 

BTW: Ofte er tidligere salgsledd i et annet land.

Jeg skjeller deg ikke ut, jeg sier at du tar feil. Det gjør du fortsatt. Bare å lese forarbeidene, en hvilkensomhelst lærebok eller lignende. Finnes sikkert noen FTU-avgjørelser også. Dersom du ikke tar høyde for 5 års reklamasjon i prisen din, så tar du en risiko. De fleste forbrukere reklamerer jo tross alt ikke til tidligere salgsledd. Men de kan dersom de vil. Dette er helt grunnleggende kontraktsrett, og at du ber meg lese paragrafen igjen er helt hysterisk. Forarbeidene snakker om "hjemmelsmann", altså den personen selgeren har fått sin rett til tingen fra. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette på en måte som du skjønner det, men jeg anbefaler at du slutter å krangle på det, for det blir bare flaut. Du kan f. eks. sjekke her i sjuende avsnitt i innledningen. Eventuelt kan du lese denne artikkelen fra virke.

 

At tidligere salgsledd er i et annet land er ofte noe som skaper interessante problemstillinger, men som oftest er det minst ett importørledd i Norge man kan gå på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sTjelenor slår til igjenDa har ihvertfall jeg handlet for siste gang hos Netshop
Telenor vil tjene penger, ikke kaste dem bort. Hvis et firma som man tenker å kjøpe er i ferd med å gå konkurs så betyr det at firmaet har mindre penger og verdier enn det har i regninger. For å kunne tjene på det så må det være snakk om et veldig godt navn/rykte eller såkalt goodwill som man kjøper (noe som imo det ikke er her), eller så må man være desperat. Telenor er ikke desperate. Nå endte de med å kjøpe det opp likevel, men da altså til en fornuftig pris i forhold til hva det var verd.

 

Jeg er fullstendig klar over at de vil tjene penger, jeg har tross alt blitt melket for Nth antall tusen med 56kb modem og sucky adsl opp igjenom tidene, det er en god grunn til at jeg boikotter sTjelenor.

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

At tidligere salgsledd er i et annet land er ofte noe som skaper interessante problemstillinger, men som oftest er det minst ett importørledd i Norge man kan gå på.

Dette er risikoen en produsent tar ved å selge til Norge. Hvis dette går via rettsvesen så vil jeg anta at ytterste konsekvens vil bli at produsenten ikke får lov å selge på norske markedet lenger. Det vil naturligvis aldri skje, da de vil ta regningen. Dette er også en av grunnene til å være møysommelig når man som produsent velger salgsledd.

 

Jeg er fullstendig klar over at de vil tjene penger, jeg har tross alt blitt melket for Nth antall tusen med 54kb modem og sucky adsl opp igjenom tidene, det er en god grunn til at jeg boikotter sTjelenor.

Melket? Så du sier du ikke har valgt å ha internett opp igjennom? En kar fra telenor har kommet med et 56k modem og boltet det fast i betongveggen, for så å sende regninger hver måned uten at du har kunnet avslutte abonementet? Senere har de kjørt samme prosedyren med ADSL, slik de har med nær sagt samtlige personer i landet? Tiss meg i øret. At du ikke har hatt andre valgmuligheter som NextGenTel vil isåfall skyldes at stedet du bor ikke er økonomisk fornuftig å bygge ut. Dermed står jeg igjen med eneste fornuftige konklusjonen, Telenor bygget ut ADSL dekning hos deg på tross av at de aldri noensinne vil tjene inn igjen pengene. Hadde de tjent penger så hadde noen andre også valgt å levere der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

*snip*

 

Melket? Så du sier du ikke har valgt å ha internett opp igjennom? En kar fra telenor har kommet med et 56k modem og boltet det fast i betongveggen, for så å sende regninger hver måned uten at du har kunnet avslutte abonementet? Senere har de kjørt samme prosedyren med ADSL, slik de har med nær sagt samtlige personer i landet? Tiss meg i øret. At du ikke har hatt andre valgmuligheter som NextGenTel vil isåfall skyldes at stedet du bor ikke er økonomisk fornuftig å bygge ut. Dermed står jeg igjen med eneste fornuftige konklusjonen, Telenor bygget ut ADSL dekning hos deg på tross av at de aldri noensinne vil tjene inn igjen pengene. Hadde de tjent penger så hadde noen andre også valgt å levere der.

 

Dette var da lenge før det var noe som het Nextgentel og nei, ingen tvang meg til det, på samme måte som ingen tvang dem til å oppgradere men heller sitte på ting så lenge som mulig for å melke tellerskritt og kroner i stort monn. Mens andre sammenlignbare steder satset stort på adsl valgte sTjelenor å "satse stort" på 128kbit ISDN, igjen kjempeflott med tellerskritt som suser avgårde.

 

Og hold det der forbaksede øret ditt langt unna tissen min :)

 

edit: og ja, jeg byttet til nextgentel så fort det lot seg gjøre, heldigvis.

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

Tusen takk til TEK som begynner å bli en seriøs nyhetsaktør på IT-saker. Jeg vil tro at historien kommer mest fra Lysebos side, men likevel en velbalansert artikkel. Håper VIRKELIG på flere av disse!

 

VG, Dagbladet og "aktuelle aviser" er mest opptatt av å klistre inn pressemeldinger fra Reuters og de store nyhetsbyråene. Dagens Næringsliv har likevel mest nøytralt standpunkt og beste kvalitet på pressekorpset sitt synes jeg (av de store).

 

Også imponert over hvor lite trolling det er i forumet :) det er rett og slett verdt å lese diskusjonene til og med :) (riktignok noen sure eple(troll) her og der, men minst av alle forum jeg har vært på).

 

Denne artikkelen bringer EKTE KUNNSKAP til oss som leser, noe som er ganske sjelden i nettaviser i dag. Om jeg skal summere hva jeg lærte, så er det først og fremst at man ALDRI ALDRI i næringslivet må stole på muntlige avtaler ("jada møtet er bare en formalitet"). På en så stor avtale som her, er en slik uttalelse verdt null og niks. SKRIFTLIGE avtaler er alfa omega.

 

Stå på, Tek :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er fullstendig klar over at de vil tjene penger, jeg har tross alt blitt melket for Nth antall tusen med 56kb modem og sucky adsl opp igjenom tidene, det er en god grunn til at jeg boikotter sTjelenor.

 

Trøste deg med at de vil neppe ha slike inkompetente brød som deg, til kunde likevell.

 

Morsomt å se folk uten den minste snøring, på hvordan samfunnet virker uttale seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at de vil tjene penger, jeg har tross alt blitt melket for Nth antall tusen med 56kb modem og sucky adsl opp igjenom tidene, det er en god grunn til at jeg boikotter sTjelenor.
Trøste deg med at de vil neppe ha slike inkompetente brød som deg, til kunde likevell.Morsomt å se folk uten den minste snøring, på hvordan samfunnet virker uttale seg.

 

morsomt å se hvordan folk uten argumenter gyver løs ad hominem ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan Telefast har håntert denne saken er en skam. Det dær var planlagt ifra Telefast helleveien å kjøpe Konkurboet, de gjordet det dær for at Netshop skulle avbryte alle andre som var intrisert slik at Telefast skulle få enerett på oppkjøp nesten. lol Telefast svarere ikke på de spørsnplene lol de er feige. De hadde planlagt å gjøre slikt helleveien. Netshop vart rett å slett lurt. Jeg er kunde til Netshop men nå når Telefast tar overe så banner jeg å komer ikke til å kjøpe ifra de lengere. Å behandle folk på den måten er en skam. Håper Telefast gåt konurs og går til helvete. Måten de har behandlet Netshop hær er ufyselig.

Lenke til kommentar

Dette var da lenge før det var noe som het Nextgentel og nei, ingen tvang meg til det, på samme måte som ingen tvang dem til å oppgradere men heller sitte på ting så lenge som mulig for å melke tellerskritt og kroner i stort monn. Mens andre sammenlignbare steder satset stort på adsl valgte sTjelenor å "satse stort" på 128kbit ISDN, igjen kjempeflott med tellerskritt som suser avgårde.

Andre sammnelignbare steder? Forklar meg hvilke steder det er? Tenker du på Sverige kanskje? Sett dette kartet:

http://bredbandskartan.pts.se/

 

Du blir nok overrasket. Sverige driver en helt annen politikk enn Norge, hvor vi forsøker å beholde små-samfunn. Det er en dyr og berikende politikk. I Sverige er fraflytting fra landsbygda langt større enn her, og det er nesten utelukkende store tettsteder som har god dekning av bredbånd i landet. Faktisk har vi i vår utrolig langstragte land med halvparten så mange innbyggere, og fjell og fjorder i hytt og pine, bedre dekning av bredbånd. Ja, de har lavere priser og høyere hastigheter i Sverige, men bare noen steder, og det skyldes at det er så sinnsykt mye enklere å bygge ut og drifte, samt at de kun bygger ut hvor det er mange folk.

 

Tenker du på USA? Landet hvor en stor del av befolkningen rett og slett ikke har nett, og en overraskende stor del av landet ikke engang har mobildekning? Ved Gran Canyon West Rim, et stort turistsenter, hadde ikke jeg dekning. Landet er en sinke, det er bare de store byene som har fett nett, de fleste har dårlig eller inget internett.

 

Du tenker da kanskje på UK? Tyskland? Frankrike? Ikke akkurat sammenlignbare, og faktisk langt etter oss i både bruk og dekning.

 

I Spania forsøkte jeg i fire måneder å få levert ADSL, men de klarte jaggu ikke å sende modem til riktig adresse en eneste gang, de forsøkte 3 ganger. På _4_ måneder. De brukte 5 uker på hvert forsøk. Jeg fikk endelig nett via en lokal internett-café.

 

Finland. Finland kan vi sammenligne oss med kanskje? Eller Danmark? Vel, danmark har større befolkning på en brøkdel av plassen vi har, og i 2010 i alle fall, så hadde vi større bredbåndsdekning. Finland ligger også etter oss i bredbåndsdekning, og de har også et mer eller mindre flatt land, med litt småfjell opp mot norskegrensen.

http://www.ispreview.co.uk/ispnews/data/upimages/subfolders/Maps/world_q2_2010_fixed_line_broadband_penetration.gif

 

Etter hva jeg kan lese av kartet, så hadde i 2010 kun Norge, Estland, Island og Forente Arabiske Emirater over 85% bredbåndsdekning. Danmark er uvisst siden det var så lite og grensene så ut til å påvirke fargen. Uansett, ikke akkurat sammenlignbare land vil jeg si. Så da lurer jeg litt på, hva er det du snakker om? Er det rett og slett det faktum at Norge faktisk på tross av topografi, stort areal og liten befolkning, samt svært strenge vintre og mye dårlig vær, har klart å dekke stort sett hele landet med rimelig god internett-forbindelse?

 

Ja Telenor sine priser er litt høyere enn NextGenTel om du kun ser på prisen på forsiden på nett, men hva får du for prisen, har du sjekket det? Telenor leverer med Norton Internet Security, gratis helefonhjelp for oppsett, sikker lagring, streaming av filmer og sensur for barna slik at de kan surfe trygt på nett. Nextgentel skal ha ca 40kr mindre for 20Mbit enn Telenor skal ha for 16Mbit, og da helt uten noen tilleggstjenester. Du kan betale for sikkerhetspakke og annet, men for mine foreldre, mine onkler og tanter, og de aller fleste av mine fettere er det Telenor som gir den beste totalløsningen. Ikke minst fordi de har gratis proff hjelp å ringe til slik at jeg får sitte hjemme og se Game Of Thrones i fred.

 

Jeg er enig i en ting dog. Telenor sitt tilbud er ikke det beste for meg, og tydeligvis heller ikke for deg, men forsøk å være litt oppdatert på fakta også, så slipper du å bruke så mye vann (http://knowyourmeme.com/memes/apply-cold-water-to-that-burn).

 

Og gud bedre om din nærmeste router tar kvelden. Da nytter det ikke å komme med at man har litt erfaring med feilsøking. Jeg for min del var med og driftet over 3000 satelittlinker, og noen inne i grønnsvarte kompliserte og klønete netterk på nevnte linker for store internasjonale organisasjoner. Det hadde ingenting å si at jeg kunne fortelle dem nøyaktig hvor feilen lå, og hva som skjedde, ei heller at jeg kunne navngi routeren de bruker og hvor den står rent fysisk. Dette måtte de bruke halvannen måned på å fikse fordi "vi ser ingen feil på linken" virket som et naturlig svar. Dette selv om gjennomsnittlig bitrate i døgnet hadde falt til 1/100 av normalen omtrent da jeg meldte feilen første gang. Lykke til!

 

Kan forøvrig nevne at stedet jeg bor nå faktisk er _helt_ uten internett-tilgang. Jeg kan ikke bruke gammelt modem engang, for det er ikke kobbertråder hit. Vi har spurt halve kongeriket om noen vil bygge ut, og hvem kommer og hjelper oss i nøden? Telenor. Fiber til hele gjengen. Det er poppis å disse Telenor, men om du faktisk ser på tallene så har de gjort en latterlig god jobb forholdene tatt i betraktning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...