Gå til innhold

Vi minnes stemningsfulle Castlevania: Symphony of the Night


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke spesielt mye erfaring med Castelvania egentlig, bortsett fra Castlevania 64. Som jeg lånte hos Mix back in the days. Den gangen synes jeg det var et kult spill, med masse rollespill elementer. Når jeg ser på videoene på youtube nå, så er ikke jeg helt sikker hva jeg tenkte på..

 

Castlevania 64 er dessverre ganske horribelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin episode.:) Metrovania-spillene har dog dessverre aldri vært noe for meg. Vet mange liker dem, og skjønner de er gode spill, men de fenget aldri meg.

 

Angående kommentarene på siste episode:

1) Trodde ikke mine egne ører når du begynte å snakke om SID Player uten å nevne meg der Jostein, men du fant innlegget mitt til sist.;)

2) Det finnes en C64-emulator for iPhone, har den og den heter C64 så vidt jeg husker. Den er offisiell fra rettighetshaverne så vidt jeg vet. Det følger med en del mindre (i hvert fall for meg) kjente spill, og Commodore BASIC. I tillegg kan man kjøpe spill i en intern butikk. 7-14 kr per spill, der man finner klassikere som Boulder Dash II, Uridium og Wizball. Dessuten finnes det noen gratis spill, deriblant ikke ukjente Attack of the Mutant Camels av Jeff Minter.

 

Apropos Jeff Minter: Han lager spill til iOS for tiden, som alltid med rare dyr i hovedrollen. I retro-stil! Jeg har holdt på litt med GoatUp2 nylig, fiffig liten sak.:p

Lenke til kommentar

Bra episode. Jeg liker den lekne, personlige og samtidig faktaglade stilen dere har. Her er noen tema som kunne vært gøy i senere podcast:

 

1. Konami

2. Capcom

(Begge de to utviklerne er litt magiske i mine øyne)

 

3. SEGA 1: Vekst og Storhetstid

(Kronologisk strukturert episode, selvsagt med en noen avbrekk og sidesprang også. Tidsperioden er begynnelsen og fram til slutten av 16 bits perioden. Bakgrunnsmusikken er oppløftende, energisk eller positiv musikk fra SEGA spill.)

 

4. SEGA 2: Feilsteg og Undergang

(Samme som over bare at tidsperioden er lanseringen av 32X fram til i dag. Bakgrunnsmusikken er trist, melankolsk og dyster musikk fra SEGA spill.)

 

5. Nintendo Magasinet / Power Player

(Om dere har noe forhold til disse spillbladene. Muligens også Nintendo Power og andre offisielle Nintendo blader fra utlandet. Tema til diskusjon: Er spilldesign som krever Gnosis, (skjult kunnskap som er ekstremt vanskelig å oppdage innenfra spillet) for å vinne (altså ikke hemmelige utganger og hjertebiter.) dårlig spilldesign? Er Simon's Quest Pay 2 Win (Nintendo Power)?

 

6. Voldelige og kontroversielle spill som skapte medieoppmerksomhet.

(Gjerne med mye eksempler fra Norge, samt egen erfaring. Her er en artig link som eksempel: http://www.nrk.no/pr...rd/4280236.html)

 

7. Spillene som skremte oss.

(Hva var de første spillene som skremte dere skikkelig. De første som skapte uhygge. Hvorfor tror dere de var skumle? Hva er det skumleste spillet på SNES, Amiga, NES, Mega Drive, PC, Playstation? Diskuter.)

 

8. Shoot 'em up sjangeren.

 

9. Arkadespill.

 

10. Doom-kloner

(Tidlige FPS spill fra den tida der de faktisk var Doom-kloner. Build-engine spillene må nevnes!)  

 

11. Gudespill

(Populous, Actraiser, Afterlife, Black & White. Eventuellt også spill der guder og deres avatarer spiller en sentral rolle som Sacrifice. Kan nok hende dere ville trenge en gjest i studio til denne.)

 

12. Spillmusikk

(Med noen gjester for å få mange perspektiver. Hva gjør spillmusikk bra?  Hva var den første spillmusikken som virkelig imponerte dere?)

 

13. Zelda episoden.

(Hovedfokus på personlige opplevelser og synsing ikke fakta. Gjerne med noen gjester.)

 

Noen tema som er for små til å bære hele episoder:

Hva som imponerte med nye konsoller (Super Nintendo, Playstation, osv.) Hvordan trodde dere at data/tv-spillene kom til å bli i fremtiden da dere var barn og ungdommer? Morsomme ideer og misoppfattelser dere hadde om data/tv-spill da dere var barn. Hadde dere noen spådommer\gjetninger om fremtidens spillverden som gikk i oppfyllelse?

Endret av Golgatha Kredittvurdering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Et av de spillene jeg gjerne skulle ha opplevd for første gang en gang til. Et av mine favorittspill.
Er det med nostalgi. Hvis du aldri hadde spilt spillet før og så prøvd det i dag, hadde det nok ikke vært noe spesielt.

 

Jeg prøvde det for første gang på XBLA -- og jeg ble blåst ut av vannet.

 

Jeg HATET det første castlevania-spillet jeg spilte, med Richter Belmont, intenst.

 

Om bare de lanserte Castlevania: Order of Ecclesia også..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...