Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man få et domenenavn til å peke hvor man vil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kalles domain redirect. Enten det, eller DNS redirect, siden du ikke spesifiserer. Går ut i fra det er det første der som er aktuelt siden du er på utkikk etter å kjøpe domene... De fleste webhoteller fikser også domene-registrering, og mange av de tilbyr domene-hosting uavhengig av datalagring. Bare å google der, så finner du nok et webhotell som tilbyr hva du er på utkikk etter...

Lenke til kommentar

Kort fortalt, domenerecords/pekere kan kun peke til IP adresser eller til andre domener/pekere.

 

Så domene.no og peker.domene.no kan enten pekes til 127.0.0.1 eller til blah.domene.no.

Du kan ikke via domene/DNS alene peke peker.domene.no til annetdomene.no/mappe.

 

Skal du gjøre det siste så må dette gå via en webserver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort fortalt, domenerecords/pekere kan kun peke til IP adresser eller til andre domener/pekere.

 

Så domene.no og peker.domene.no kan enten pekes til 127.0.0.1 eller til blah.domene.no.

Du kan ikke via domene/DNS alene peke peker.domene.no til annetdomene.no/mappe.

 

Skal du gjøre det siste så må dette gå via en webserver.

 

Joda, man kan peke peker.domene.no til annetdomene.no/mappe både i DNS, lmhosts, hosts og som domain-redirect..

Lenke til kommentar

Nei det kan man ikke. Ikke uten å bruke en webserver som omdirrigerer.

 

Hva er det som gjør at du tror det motsatte?

 

kan jo gjöre det i firewall, switch, router. behöver jo ikke väre på webserveren per se.

iptables stötter jo lesing av navn og ip-adresser

kjörer man windows på routeren eller firewallen kan man jo gjöre linked lmhosts mellom webserver og firewall hvor firewall'en redirecter. der også stöttes navn og ip-adresse-oppföringer...

 

skjönner ikke helt hva du snakker om her jeg...

 

ellers kan man jo forsöke tvinge en dns-oppföring hos isp også. mange isp'er som har en åpen godkjenning av dns-oppföringer, selv med dagens infrastruktur...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Eg gjentar meg selv: Via DNS-systemet så kan man ikke påvirke hvilken mappe man får opp.

 

En URL ser typisk sånn ut: protokoll://adresse/mappe

 

DNS driter i protokoll og mappe. DNS løser kun opp adresse til IP-adresse, og kun det. Det er det DNS-systemet er laget for å gjøre.

 

Så når en bruker skriver inn http://peker.domene.no/bilder/ så vil DNS-systemet KUN, eg gjentar KUN, gjøre om peker.domene.no om til ei IP-adresse til en server ett eller annet sted.

Når nettleseren da har IP-adressen, så sender den en forespørsel til serveren på den IP-adressen via angitt protokoll(http) om å få innholdet i mappen /bilder/(GET /bilder/ HTTP 1.0).

 

Man kan fint påvirke dette resultatet underveis ved bruk av forskjellige løsninger, men er det en DNS-peker/adresse man påvirker så vil man utelukkende kun kunne påvirke hvilken

IP-adresse brukeren får oppgitt, ikke noe i forhold til hverken protokoll eller undermappe.

 

DNS-systemet er som telefonkatalogen. Man ringer og ber om å få nummeret(IP-adressen) til gynekologen(peker.domene.no) - fordi det klør(/bilder/). Det siste der driter DNS-systemet

i, og returnerer kun IP-adressen(telefonnummeret). Grovt forklart.

 

Her er en grei artikkel fra Wikipedia om DNS(Domain Name System): http://no.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System

Anbefalt lesning. Og ikke ett eneste sted der står det noe om mapper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg gjentar meg selv: Via DNS-systemet så kan man ikke påvirke hvilken mappe man får opp.

 

En URL ser typisk sånn ut: protokoll://adresse/mappe

 

DNS driter i protokoll og mappe. DNS løser kun opp adresse til IP-adresse, og kun det. Det er det DNS-systemet er laget for å gjøre.

 

 

Men det er vel ikke så relevant her, siden de fleste (antar jeg) tilbyr www redirection sammen med DNS-tjenesten.

Lenke til kommentar

Det er veldig relevant ettersom det ikke er en del av DNS-tjenesten eller domenenavn, som var spørsmålet til trådstarter.

Men det er mulig ved å bruke andre tjenester/løsninger i tillegg.

 

Nå spurte jo ikke TS om tjensten DNS, men om han kan peke et domenenavn hvor han vil - svaret er ja - uansett hva han kan gjøre med DNS eller ikke ;)

Lenke til kommentar

Nei, og ja.

 

I grove trekk gjør DNS tjenesten ett domenenavn om til ei IP-adresse, eller alias, ikke noe annet, som så klienten kobler seg til. Ett domenenavn uten DNS er verdiløst,

ett DNS-system uten domenenavn er meningsløst.

 

Det eneste DNS tjenesten kan gjøre i forhold til tjenester er å returnere spesifike pekere/records som er knyttet opp mot spesifike tjenester. I tilfellet med e-post vil man

få returnert MX-pekere/records. Men behovet for disse blir strengt tatt vurdert på klientnivå. Nettleseren bryr seg kun om A-records og CNAME-records.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket pisspreik...

 

 

Trådstarter spör om ett domene .no kan peke hvor han vil (da med forbehold om att det er hans domene, eller det er på hans private nettverk att domene.no skal peke hvor han vil). Dette kan han enkelt fikse, både med DNS (men siden det er som oftest ISP som står for og ikke vanlig i private nettverk, kan vi jo SE BORT I FRA DNS), www redirect, som sikkert ALLE domenetilbydere tilbyr sm tjeneste i dag, eller med routerens iptables, switchens CNAME (som også stötter BÅDE ip-addresse OG navneoppföringer), Windows-serverens lmhosts oppslag (om også stötter BÅDE ip-adresse og navneoppföring). Saken er den att det der kan löses på mange måter, og svaret til trådstarter er JA, det kan med enkelhet gjöres. Hvis det er så att man kommer ut for problemer med å peke til en mappe (nå forstår jeg ikke helt hvor du vil med det der å peke til en mappe, da det virker väre urelevant...) så kan man også löse det med stack (MS sin hosts oppslag stötter vel mappeoppföringer, og da gjör vel linkede lmhosts det også, eller med samba på routeren som stötter oppföring av domain-prefix til lokal-mappe...

 

Uansett så er svaret til trådstarter JA, det kan du med litt skills.

 

edit: ellers kan man jo også kjöre en fildelingstjeneste med tilhörende virtuell NIC og tildele i iptables subdomene retning til virtuell-nic's ip-adresse...

Endret av Somethinganon
Lenke til kommentar

Trådstarter spurte om man kunne peke ett domene til hvor man ville. Eg poengterte at domenenav(aka DNS) kun kan peke til IP adresser. Det mener eg er veldig relevant.

 

Så eg er veldig nysgjerrig på hvordan du i praksis vil gå frem om du utelukkende ved hjelp av lmhosts fila på maskinen din skal peke adressen bil.vg.no til www.vg.no/bil-og-motor/ på en slik måte at man i nettleseren på den maskinen får opp innholdet på www.vg.no/bil-og-motor/ kun ved å skrive inn bil.vg.no i nettleseren sin.

Lenke til kommentar

Trådstarter spurte om man kunne peke ett domene til hvor man ville. Eg poengterte at domenenav(aka DNS) kun kan peke til IP adresser. Det mener eg er veldig relevant.

 

Så eg er veldig nysgjerrig på hvordan du i praksis vil gå frem om du utelukkende ved hjelp av lmhosts fila på maskinen din skal peke adressen bil.vg.no til www.vg.no/bil-og-motor/ på en slik måte at man i nettleseren på den maskinen får opp innholdet på www.vg.no/bil-og-motor/ kun ved å skrive inn bil.vg.no i nettleseren sin.

 

Jeg kunne, men siden dette domenet, diskusjon.no er ett norsk-registrert domene og denne tilhörende nettsiden opereres fra Norge, kan jeg ikke... Jeg står på mitt om at det er fullt mulig å peke et subdomene til en mappe, både på DNS-nivå, samt på lokalt nettverksnivå, men, grunnet norsk bilateral avtale med USA, önsker jeg ikke å krenke NDAA sine påbud om offentlig registrering av domener og de provisjoner som bregrenser bruken av DNS-"affixiated" "folder on host redirect". Det betyr ikke at det ikke er mulig å gjennomföre, ei heller at det skulle väre vanskelig. Som sagt, det kan lett gjennomföres med litt skills.

 

Uansett, jeg tror trådstarter har fått gode nok svar på sine spörsmål.

 

PS: For å svare på det konkrete spörsmålet ditt, er det vel bare å före opp bil.vg.no vg.no/bil-og-motor/ som oppföreing i lmhosts filen og deaktivere matching mellom client og server lhmosts. Jeg mener å tro, men gidder ikke sjekke det nå, at lhmosts stötter mappeoppföringer...

Lenke til kommentar

Heh, tåpeligste unnskyldning ever. Eg spurte hvordan du ville gå frem, ikke at du nødvendigvis skulle gjøre det. Om det er .no, .com eller which ever TLD har _ingenting_ å si.

 

I ei HOST eller LMHOST fil så er det to verdier du kan føre opp, IP adresse og hostnavn. Henholdsvis i første og andre kolonne.

En gyldig oppføring i den fila kan se slik ut: 127.0.0.1 rart.eksempel.no

En UGYLDIG oppføring i den fila kan se sllik ut: 127.0.0.1 eksempel.no/rart

I tillegg vil alt annet enn IP-adresser i første kolonne være ugyldig. Sjekk Wikipedia artikkelen om LMHOST og HOST fil for dokumentasjon.

 

Det er ikke noe problem å få test.domene.no til å vise domene.no/test, men det krever bruk av flere tjenester enn bare DNS/domener. Da må man nemlig over i http-protokollen.

Så når spørsmålet til trådstarter er om man kan peke ett domenenavn til hvor man vil, så er svaret ja, så lenge det er snakk om IP adresser, og NEI når man ser på alt annet.

 

Og trådstarter har da fått svar på spørsmålet sitt, forutsett at han faktisk ikke tar til deg feilinformasjonen som kommer fra enkelte her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...