Gå til innhold

Dette er prisene på de nye Haswell-prosessorene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt å se at min X58 rigg som ble kjøpt inn 28.01.2009 fortsatt holder stand mot dagens teknologi uten å svette. Dette må være det beste og lengstlevende bygget ift. ytelse vs. ny teknologi som jeg noensinne har bygget. Med W3520@4GHz kjørende 24/7/365 på denne siden lansering har jeg enda ikke sett en nylansering som gir meg behov for å bytte den ut og det ser ikke ut som "Hasbeen" endrer dette på stasjonær.

 

På laptop og mobilt er situasjonen helt annerledes og Haswell fremstår som meget interesant.

 

Det eneste som har fristet er å bytte ut hovedriggen med en elegant liten mini-ITX rigg (vært ved veikrysset mang en gang) men så lenge tårnet fortsatt holder følge med dagens teknologi ser jeg ikke at det er verdt pengene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tar bare ett kjapt spørsmål her.

Sitter nå med ett hovedkort som har vært ødelagt en stund (en ram slott er helt ødelagt, og en er delvis ødelagt). Hr til nå hatt en i5- 760 lynnfield og lurer på om haswell er verdt de ekstra hundrelappene ekstra i forhold til ivy bridge.

Lenke til kommentar

Byttet min 930 mot en i7 3930K, men har du 980X eller noe, må det ha vert tidenes beste kjøp mtp. levetid..!

980X var rådyr på den tiden, men på bruktmarkedet i dag er de fortsatt et godt kjøp. Det blir også en CPU for de spesielt interesserte med særbehov dermed synes jeg eks. W3520 var et av de bedre generelle kjøpene man kunne gjøre. Den har ikke 6 kjerner men den er meget klokkevillig og allsidig på funksjonalitet også der hvor brukeren senere ønsket å kjøre den som en hypervisor serverhost senere. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tar bare ett kjapt spørsmål her. Sitter nå med ett hovedkort som har vært ødelagt en stund (en ram slott er helt ødelagt, og en er delvis ødelagt). Hr til nå hatt en i5- 760 lynnfield og lurer på om haswell er verdt de ekstra hundrelappene ekstra i forhold til ivy bridge.

 

Du kjøper ikke en ivy bridge nå som neste generasjon er ute...

Lenke til kommentar
Utifra bildet på komplett ser det ut som sabertooth kommer med vifte på HK... Da ville jeg styrt unna i alle fall. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781696

Huff, sånne små sinnavifter er satans verk! Egentlig har jeg ikke skjønt poenget med disse plastdekslene over hele hovedkortet, med mindre man har vindu og "horelys" i kabinettet (noe jeg IKKE har!). Er an ute etter pr0n-look så burde man vel velge MAXIMUS VI HERO-utgaven :D.

 

Men hva skal man gå for? Det er jo en skog av forskjellige Asus Z87: Deluxe, Plus, Pro, Expert, A, C, K osv. Nei, de gjør det ikke lett for en stakkars gamer so vil oppgradere :confused:

Lenke til kommentar

Hehe, ser du også bare ser på asus :p

 

Sitter i samme dilemma, men jeg tipper jeg går for ASUS Z87-DELUXE. Greit nok, trenger ikke WIFI, men ellers har det alt annet. Så slipper jeg å angre på at det bare var 8 SATA porter eller få USB porter senere.

 

Edit: ser Deluxe\Dual har to thunderbolt porter....hmmm.. O_O

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Vil jeg merke stor forskjell på å oppgradere fra min nåværende i7 920 til en 4770? Og hva er egentlig forskjellen på 4770 og 4770K, bortsett fra hastigheten?
Forskjellen mellom 4770 og K versjonen er støtte for vPro, VT-d og TSX-NI.- vPro er en platform med funksjoner for å fjernstyre og kontrollere PC-en uten å måtte fysisk være til stede ved maskinen. Selv om maskinen er avslått kan du endre på BIOS innstillinger, sette BOOT til en nettverksdisk, mm.- VT-d er rettet mot virtualisering og lar gjeste OS-et få bedre IO tillgang til hardware som f.eks. GPU- TSX er et nytt instruksjonssett. Anandtech har en fin artikkel som forklarer TSX:http://www.anandtech.com/show/6290/making-sense-of-intel-haswell-transactional-synchronization-ExtensionsSkal du bruke vPro eller VT-d funksjonene kreves det også et brikkesett som støtter dette - f.eks. Q87.Og som nevnt av andre - K versjonen er den som er ulåst og kan overklokkes (og overklokking krever Z87).Hva som er best kommer ann på bruk. Spiller du mye, har planer om å kjøre to skjermkort i SLI er K versjonen og Z87 et sikkert valg.Driver man med VMs, SQL databaser, eller kanskje bare synes disse andre tingene virker spennende, så går man for f.eks. 4770(uten K) og Q87.

 

Vær også opmerksom på at Asus sine hovedkort ofte ikke støtter vt-d selv om brikkesettet de bruker i utgangspunktet skulle støttet vt-d.

 

En annen fordel med vt-d: du kan kjøre linux som verts-os og kjøre windows som virtuelt gaming-os med tilnærmet native 3d-akselerasjon.

Lenke til kommentar

Ja, glad i ASUS.

Satte meg litt inn i hva man får på de forskjellige modellene, og går du for "Plus" får du i hvert fall Intel NIC og brukbart med SATA og USB 3.0-porter. Modellene over tilbyr for det meste unødvendige ting som flere porter og trådløst nettverk som jeg ikke har bruk for. Har man bruk for 8-sata porter så er det kanskje på tide å vurdere NAS eller kondemnering av gamle disker (en ny 4TB koster vel 12-1300kr?).

Lenke til kommentar

Har en "gammel" server som står med 11 disker med plass i kabinettet til 4 mer. Kan fort bli aktuellt med ett HK som støtter mange disker i fremtiden for min del. :)

 

 

Pluss i boka for intel NIC ja :D - imho er det bare det trådløse som er "ekstra" på kortene, og det får jeg heller leve med. :)

Lenke til kommentar

noen som vet noe når R-prosessorene kommer? de med HD5200? har lyst på en sånn til HTPC :)

 

litt googling viser at HD4600 gir 432 GFLOPS, mens HD 5200 gir 832 GFLOPS, tilnermet en dobbel teoretisn ytelse

Meg bekjent så skal R-utgaven være limt fast på hk'et, spørs om hk'ene da blir tilpasset for HTPC-bruk og forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...