Gå til innhold

MÅ opp i vekt nå, 13 år


Anbefalte innlegg

Hei, er en jente på 13 år. I høst fjernet jeg mandlene, det gjorde det veldig vanskelig å spise, allerede før operasjonen hadde jeg spist dårlig og hadde derfor lite og gå på, og siden det ble vanskelig å spise etter operasjonen mistet jeg naturligvis vekt..Rundt juletider klarte jeg og legge på meg nesten alt jeg hadde mistet, men så fikk jeg ikke veid meg før på våren igjen, og jeg hadde mistet alle kiloene igjen, pluss litt til da jeg spiste like mye men begynte og trene mer, med en gang jeg fant det ut spiste jeg mer, og la på meg, jeg klare og legge på meg 4 kg før jeg ikke fikk veid meg på 3 uker pga ødelagt vekt, all vekten var mistet igjen..Så jeg har igjen måttet startet på nytt, og jeg trenger virkelig, virkelig og legge på meg nå, jeg er så farlig undervektig at jeg tror faktisk det er en mulighet for at jeg må legges inn om jeg ikke kommer meg opp i vekt fort. I det siste har jeg spist rundt 2400 kcal daglig, skal veie meg igjen på onsdag (veier meg en gang i uka), så håper virkelig at vekten bikker oppover..

 

Så jeg lurer på om dere har noen gode mattips til meg? Eller tips generelt? Tar i mot alt, men tåler ikke melk, dessverre, ellers ville alt vært mye enklere da jeg kunne beriket mat med fløte, drukket helmelk osv..Men det er jo ikke noe jeg kan gjøre med.

 

dette er ca slik en uke med trening ser ut for meg:

mandag: elexia teenz Xycling

tirsdag: dressur ridetime

onsdag: fri

torsdag: elexia teenz youth camp

fredag: annenhver fredag sprangridetime/jogging

lørdag: fri, hender jeg går en liten tur

søndag: hender jeg går en liten tur, fri

 

Beklager om det ble mye rot...

 

edit: bruker en næringsdrikk (nutricia) daglig for å komme opp i den kalorimengden jeg er i, bruker proteinshake de dagene jeg trener på elexia/jogger.

Endret av nopalus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ofte man kan gi tips for å gå opp i vekt, men det er vel ærlig talt ikke vanskeligere enn å spise mye energirik mat så ofte du orker. Drikk brus til hvert måltid, gomle chips mellom måltidene, spis pommes frittes og nakkekoteletter til middag og tre speilegg med bacon til lunsj.

Lenke til kommentar

Ostesmørbrød* har bra med kalorier og mye protein. 2400kcal burde ikke være spesielt vanskelig å spise hver dag. Spis frokost, lunsj, lunsj2, middag og kveldsmat.

 

*Det er lettere å spise mye fint brød enn mye grovt brød, så hvis du sliter å få i deg nok, så kan det være lurt å spise loff e.l.

Lenke til kommentar

ostesmørbrød spiser jeg en del, ja :) Nei, er jo det jeg spiser nå, da med en næringsdrikk inkludert, kunne nok klart meg uten, men den inneholder riktig næring, og mye næring, så når jeg brukte den rundt juletider gikk jeg opp i vekt, så satser på og bruke den nå og. Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Dette innlegget er skrevet til folk som vil opp i vekt ifbm trening og muskelvekst, men du plukker sikkert opp et par tips du også.

 

Du spiser langt ifra nok, det er jeg 100% sikker på. Går du ikke opp i vekt spiser du for lite.

En neve nøtter før og etter hvert måltid. Sunt fett, og proppet med kalorier. Selv liker jeg cashewnøtter veldig godt (usaltede kan være lurt om det blir veldig mye).

Skyll ned hvert måltid med 0.5-1 liter melk. Det blir det klalorier av. Proteiner også. Jeg drikker i gjennomsnitt 2-3liter helmelk hver dag.

Et tips jeg ofte gir (satt veldig veldig på spissen): spis hvert eneste måltid så mye at du nesten spyr, vent noen minutter, spis en porsjon til. Skyll ned med en liter helmelk. Du blir vant med å spise mer etter hvert, poenget er at du blir mett for fort. Hvis du f.eks drikker mer. Flytende kalorier er lettere å få ned enn "faste".

Du kan også legge til en spisesje olivenolje eller to (900kcal / 100g) til hvert måltid, det er fort 500kcal.

 

PRESISERING: dette er overdrevet og satt veldig på spissen. Poenget er at veldig mange lurer seg selv når de tror de spiser nok. Dersom du ikke går opp i vekt, spiser du enkelt og greit ikke nok. Da må magesekken utvides så du klarer å spise mer, og får å få det til må du spise mer.

 

Dette ble rotete, men du fikk sikkert essensen i det. Spis mer. Mye mye mer.

Du kan med fordel kombinere det økte matinntaket med styrketrening, gjerne Stronlifts 5x5 (www.stronglifts.com - proppet med informasjon om du ønsker, i tillegg en veldig god øvelsesguide for hver øvelse i programmet), eller Starting Strength.

 

Merk at dette sannsynligvis gjør at fettprosenten din øker.

Lenke til kommentar

Dette innlegget er skrevet til folk som vil opp i vekt ifbm trening og muskelvekst, men du plukker sikkert opp et par tips du også.

 

Du spiser langt ifra nok, det er jeg 100% sikker på. Går du ikke opp i vekt spiser du for lite.

En neve nøtter før og etter hvert måltid. Sunt fett, og proppet med kalorier. Selv liker jeg cashewnøtter veldig godt (usaltede kan være lurt om det blir veldig mye).

Skyll ned hvert måltid med 0.5-1 liter melk. Det blir det klalorier av. Proteiner også. Jeg drikker i gjennomsnitt 2-3liter helmelk hver dag.

Et tips jeg ofte gir (satt veldig veldig på spissen): spis hvert eneste måltid så mye at du nesten spyr, vent noen minutter, spis en porsjon til. Skyll ned med en liter helmelk. Du blir vant med å spise mer etter hvert, poenget er at du blir mett for fort. Hvis du f.eks drikker mer. Flytende kalorier er lettere å få ned enn "faste".

Du kan også legge til en spisesje olivenolje eller to (900kcal / 100g) til hvert måltid, det er fort 500kcal.

 

PRESISERING: dette er overdrevet og satt veldig på spissen. Poenget er at veldig mange lurer seg selv når de tror de spiser nok. Dersom du ikke går opp i vekt, spiser du enkelt og greit ikke nok. Da må magesekken utvides så du klarer å spise mer, og får å få det til må du spise mer.

 

Dette ble rotete, men du fikk sikkert essensen i det. Spis mer. Mye mye mer.

Du kan med fordel kombinere det økte matinntaket med styrketrening, gjerne Stronlifts 5x5 (www.stronglifts.com - proppet med informasjon om du ønsker, i tillegg en veldig god øvelsesguide for hver øvelse i programmet), eller Starting Strength.

 

Merk at dette sannsynligvis gjør at fettprosenten din øker.

takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...