Gå til innhold

Ny innstramming av ytringsfriheten


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

http://www.itavisen.no/nyheter/n-m-du-v-re-forsiktig-med-hva-du-sier-p-nettet-68627

 

Fredag 24. Mai 2013 ble en merkedag hvor ytringsfriheten ble strammet kraftig inn. En innstramming som åpenbart kommer i kjølvannet av islamkritiske innlegg, og andre politisk ukorrekte innlegg.

 

Det er mange ironier oppi dette. På mange måter er dette svaret på lovnadene om mer åpenhet: Man sørger for mindre åpenhet! Det er jo også en lov som serveres på gullfat til politisk ukorrekte som klager over at de sensureres og ikke slipper til i debattene. Nå har de ihvertfall dokumenterbar rett i sine utsagn.

 

Det sender jo også et sterkt signal til alle bloggere, nettdebattanter, facebookbrukere, twitrere osv osv om hva som er riktig og galt å skrive, og at politisk ukorrekte meninger ikke skal få diskuteres og debatteres.

 

Konsekvensene av dette er jo også at politisk ukorrekte samles i stadig mer politisk ukorrekte lukkede forum, slik at man får en større klekkeplass for kommende terrorister.

 

Er ikke i tvil om at resultatet av å blokkere politisk ukorrekte ytringer er mer politisk ukorrekt terror.

 

Så på elegant vis har man nå lagt enda en brostein mot neste terrorhandling.

 

Det er vel bare å gratulere med dagen :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehh, what? Dette innebærer selvfølgelig en praktisk innstramming av ytringsfriheten, all den tid internett så langt har vært fritt vilt, men er det ikke helt naturlig at noe du har skrevet på internett skal anses for å være framsatt offentlig? Dersom man har problemer med innskrenkinger i ytringsfriheten foreslår jeg å rette skytset mot hva man ikke har lov til å si, og ikke så mye hvor man kan si det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det er en innstramming, men bare i betydningen at det er et smutthull som tettes fordi loven var skrevet før internettets tid og ordlyden var sånn at ytringer via internett på falt utenom og dermed forskjellsbehandles sammenlignet med skriftlige ytringer i for eksempel aviser, flygeblader, muntlige på radio, festtaler osv.

 

Tettingen av smutthullet innebærer også at loven har blitt teknologinøytral.

 

Er det noen som tviler på at de om en stund finner på en grunn for å stramme inn lovverket enda mer?

Altså at offentlige drapstrusler skal bli forbudt på flere enn alle plasser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehh, what? Dette innebærer selvfølgelig en praktisk innstramming av ytringsfriheten, all den tid internett så langt har vært fritt vilt, men er det ikke helt naturlig at noe du har skrevet på internett skal anses for å være framsatt offentlig? Dersom man har problemer med innskrenkinger i ytringsfriheten foreslår jeg å rette skytset mot hva man ikke har lov til å si, og ikke så mye hvor man kan si det.

 

Hvorfor er du motstander av ytringsfrihet for alle ?

 

Kan det ha noe å gløre at du selv er politis korrekt, og ikke tåler andre meninger enn din egen, som er den til enhver tid politisk korrete og godkjent av staten ?

 

Denne "praktiske" innstrammingen av ytringsfriheten er selvfølgelig gjort for å ramme dem som er politisk ukorrekt og ikke tror blindt på alle løgnene som politikerne og statskontrollert media forer oss med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er du motstander av ytringsfrihet for alle ?

 

Kan det ha noe å gløre at du selv er politis korrekt, og ikke tåler andre meninger enn din egen, som er den til enhver tid politisk korrete og godkjent av staten ?

 

Denne "praktiske" innstrammingen av ytringsfriheten er selvfølgelig gjort for å ramme dem som er politisk ukorrekt og ikke tror blindt på alle løgnene som politikerne og statskontrollert media forer oss med.

Har De sluttet å slå Deres kone?

 

Det er ikke ulovlig å ytre politisk ukorrekte ting. Svært, svært få ting er ulovlige å ytre offentlig. Denne lovendringen gjør bare at alle medier behandles likt, og det er åpenbart helt naturlig. Er ikke du enig i at noe som skrives på internett (i alle fall på store nettsider) er ytret offentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne innstrammingen er gjort for å behandle folk likt, enten de skriver i avis, står og roper på gata eller skriver på nettforum. Det er gjort for å etablere likebehandling, ikke for å endre på ytringsfriheten som sådann.

 

Ja, det er ikke tvil om det.

Alle skal sensureres, og alle politisk ukorrekte meninger skal stoppes.

 

"ytringsfriheten" skal kun gjelde for de politisk korrekte, og for meninger som er godkjent av staten eller statskontrollert media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å ytre politisk ukorrekte ting. Svært, svært få ting er ulovlige å ytre offentlig. Denne lovendringen gjør bare at alle medier behandles likt, og det er åpenbart helt naturlig. Er ikke du enig i at noe som skrives på internett (i alle fall på store nettsider) er ytret offentlig?

Har du noen gang prøvd å ytre en politisk ukorrekt mening ?

 

De politisk korrekte har ikke peiling på hvordan det er, de følger jo bare strømmen og har bare politisk korrekte meninger.

 

Om du kommer med en politsk ukorrekt mening i kommentarfeltet i en avis, så blir den som regel slettet omtrent med det samme du poster den.

Mer ufarlige meninger får som regel stå, men hvis det blir flere av dem så blir hele tråden slettet.

 

Er det bare en eller to som har slike meninger, så blir de uansett angrepet, mobbet og latterliggjort av alle de politisk korrekte i tråden, slik at de fleste politisk ukorrekte gir opp og forsvinner uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som flere har vært inne på her: Dette er ikke en innstramming. "Alle" trodde dette var gjeldende rett inntil Høyesterett i fjor mente at innlegg publisert på sosiale media ikke er å regne som offentlig. Derfor kommer denne presiseringen nå. Så dette er altså noe de fleste har ment og forholdt seg til hele tiden, det nye er kun en presisering slik at rettssystemet er i tråd med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om det var likebehandling de var ute etter, kunne man utmerket gått andre veien

Egentlig ikke. Det var ikke et ønske om å endre de eksisterende prinsippene rundt ytringsfrihet som var motivasjonen bak endringen. Det var likebehandling.

 

Det er forskjell på å tette et hull i en mur og å rive hele muren. Selv om begge deler gir et uniformt resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne endringen har rett og slett ikke den effekten du påstår den har. Ikke i nærheten.

 

Det har den.

Og det kan vi også se tendenser til her på forumet, hvor alt er tillatt for de politisk korrekte, men hvis en politisk ukorrekt person blir fristet til å svare på personangrepene, så blir innlegget hans slettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Har du noen gang prøvd å ytre en politisk ukorrekt mening ?

Stadig vekk. Man kan fint være politisk ukorrekt uten å gå så ekstremt som å komme med drapstrusler mot politimenn. Politisk ukorrekthet får etter min erfaring stå trygt i ulike nettaviser og fora, både når man er få og når man er mange om denne meningen. Etter min erfaring har ytringsfriheten god takhøyde i praksis her i landet. Men så er ikke jeg typen til å komme med drapstrusler mot politimenn heller. Det er den type ekstreme ytringer denne saken dreier seg om og loven om ytringsfrihet er myntet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Det var ikke et ønske om å endre de eksisterende prinsippene rundt ytringsfrihet som var motivasjonen bak endringen. Det var likebehandling.

 

Det er jo akkurat som jeg sier.

Alle skal sensereres, og alle politisk ukorrekte meninger skal stoppes. Mao alle skal behandles likt, og alle må derfor finne seg i at alle politisk ukorrekte meninger stoppes.

 

 

Det er forskjell på å tette et hull i en mur og å rive hele muren. Selv om begge deler gir et uniformt resultat.

 

Vanligvis så bygger man en mur for å beskytte seg mot noe, eller holde noe ute. Spørsmålet er hvorfor bygget regjeringen denne muren mot ytrigsfriheten i det hele tatt ?

 

De hullene du snakker om er de hullene som politisk ukorrekte meninger hittil har sluppet gjennom, når disse nå tettes så er det jo snakk om en innstramming uansett, selv om dere politisk korrekte forsøker å bortforklare det.

 

En annen ting er jo at dette er bare begynnelsen, politikerne vil finne andre slike "hull" senere, og de vil utvide"muren"

Og de politisk korrekte vil fortsette å si at dette er ikke innstramming av ytringsfriheten, det er bare tetting av hull slik at alle skal behandles likt.

Lenke til kommentar

Tror du selv på det du skriver?

 

Håper du ikke oppriktig har ment at en ytring på Internet ikke er offentlig, for det er det du sier ved å kritisere denne nye presiseringen i loven. Alle vi andre har hele tiden visst at det vi skriver på nett er offentlig. Nå sier også lovteksten det samme.

Endret av twb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stadig vekk. Man kan fint være politisk ukorrekt uten å gå så ekstremt som å komme med drapstrusler mot politimenn. Politisk ukorrekthet får etter min erfaring stå trygt i ulike nettaviser og fora, både når man er få og når man er mange om denne meningen. Etter min erfaring har ytringsfriheten god takhøyde i praksis her i landet. Men så er ikke jeg typen til å komme med drapstrusler mot politimenn heller. Det er den type ekstreme ytringer denne saken dreier seg om og loven om ytringsfrihet er myntet på.

 

Jeg har vanskelig for å tro at du har noen selvstendig mening, og langt mindre en politisk ukorrekt mening,

 

Jeg har aldri kommet med drapstrusler mot noen, hverken politifolk eller andre. Så den bemerkningen ser jeg på som en fornærmelse og en skjult beskyldning.

 

Ellers så snakker jeg av egen erfaring etter ganske mange år på diverse fora og kommentarfelt, hvor jeg også har sett andre politisk ukorrekte innlegg forsvinne og ikke bare mine egne.

Du kan ikke komme her og fortelle meg at slik er det ikke, når jeg selv har i løpet av flere år erfart at slik er det.

 

Du kan heller ikke uttale deg om "takhøyden" når du selv er politisk korrekt, og antakelig aldri har løftet en finger for å finne frem til sannheten om noe som helst.

 

Men jeg skal imidlertid innrømme at på dette forumet er det litt større "takhøyde" enn ellers, men tendensen går mot mer sensur av politisk ukorrekte meninger her også, og den mobbegjengen som jeg snakket om, har frie tøyler på dette forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...