Gå til innhold

Fascismen har aldri stått sterkere i Norden


Anbefalte innlegg

 

 

Enig, men da befinner vel også du deg i sentrum eller til venstre siden du vel - underforstått eller implisitt - plasserer halen til grisen til høyre.

 

 

Det har ingen hensikt å svare på det, ettersom alle som er uenige med meg i mitt syn ville bombardere meg med helt gyldige og gode argumenter for hvorfor jeg tar feil. Det finnes nemlig enkeltelementer innen fascismen som gjør at den passer nær sagt hvor som helst i det politiske spekteret. Det eneste som kan plassere fascismen der hvor den virkelig hører hjemme er en grundig analyse/sammenlikning av helheten, Og det har jeg liten tro på at denne diskusjonen noen sinne vil føre med seg. (I tillegg til at det finnes gode bøker som allerede har gjort akkurat den samme analysen mye mer inngående enn vi kan klare her)

 

En annen grunn til at jeg ikke helt ser poenget er at jeg (i likhet med skatteflyktningen) ikke ser politikken som noen enkeltakse men snarere som en sum av akser. Det er ikke så ofte jeg er helt enig med ham, men akkurat her er jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

En annen grunn til at jeg ikke helt ser poenget er at jeg (i likhet med skatteflyktningen) ikke ser politikken som noen enkeltakse men snarere som en sum av akser. Det er ikke så ofte jeg er helt enig med ham, men akkurat her er jeg det.

 

Dvs at ulike ideologier plasseres i et høyere dimensjonalt rom. Hva blir da metrikken (avstandsmålet) i dette rommet?

 

Nå definerer jeg meg selv som liberal sosialdemokrat og dermed plasseres vel grisens hale i midten eller litt til venstre for origo på den reelle tallinjen.

 

Arbeiderpartet som jeg stemmer var jo ganske harde mot såvel kommunismen (og sosialismen) som nasjonalsosialismen like etter krigen. Sv som Ap samarbeidet med i den rødgrønne regjeringen er ikke et sosialistisk parti etter min mening.

 

Sosialistisk kommandoøkonomi har aldri vært prøvd i Norge. Det nærmeste vi kommer det er vel perspektivmeldingen og langtidsprogrammet. Uansett er det langt fra sovjetisk kommandoøkonomi eller kinesisk rød også kalt statskapitalisme.

 

Så får vi se om den blåblå regjeringen kommer til å benytte seg av eller fjerne disse offentlige dokumentene som brukes i vår samfunnsøkonomiske planlegging.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nå ser jeg ganske mye på svensk Tv

Er du klar over hvor lite objektivitet som finnes i de svenske massemediene's fremstilling av alt og alle som er en smule kritiske til omfattende innvandring (Sverige har noen av de høyeste innvandringstallene i Europa) og multikultur? Alt slikt er "fascistiskt", "rasistiskt", "nazistiskt", "främlingsfientligt", "högerextremt" etc. Man bør kanskje tenke på at Norge rett som det er anklages for å være et kvasifascistisk land i svensk massemedia. Sier dette deg noe?

 

Istedenfor å svelge blindt og ukritisk alt det som påstås på SVT, så vil jeg anbefale at du går til de opprinnelige kildene, f.eks. Sverigedemokraterna's eget partiprogram og nettsider. Hvorfor la anti-objektive SVT bestemme hva du skal tenke om saken istedenfor å undersøke de faktiske forholdene på egen hånd? Som en fotnote kan jeg nevne at jeg har bodd i Sverige i flere år og er godt kjent med tilstanden.

 

 

og SD står sikkert nærmere nasjonalsosialismen enn fascismen ut fra det jeg har fått med meg fra svensk Tv

 

Eh, nei. Feil igjen. SD tror ikke engang på rase, men står for en såkalt "öppen svenskhet" som innebærer at alle, uansett etnisk og rasemessig opphav, er like svenske bare de assimileres ordentlig. SD tror på assimileringsprinsippet. Nasjonalsosialismen tror på bevaring av rasen og den egne etniske gruppen. SD vil ikke engang stoppe den utenomeuropeiske innvandringen totalt. Nasjonalsosialismen tror videre på det autoritære lederprinsippet og er antidemokratisk. SD ønsker ikke å forandre systemet det minste. Slik kan jeg fortsette å ramse opp sterke forskjeller mellom SD og nasjonalsosialismen i det uendelige. SD står mye nærmere Arbeiderpartiet i Norge enn NS. Den eneste nasjonalsosialistiske organisasjonen i Sverige per dags dato er Svenska Motståndsrörelsen, som forøvrig er anti-SD.

 

Fullstendig mangler du evnen til kildekritikk og uavhengig undersøking av faktiske objektive forhold? Om du tok det bryet med å lese 'Mein kampf' og undersøke det politiske systemet og de prinsippene som inngår i nasjonalsosialismen, for dermed å sammenligne med SD's uttalte prinsipper, og partiprogram, ville du innsett at de ikke tilhører den samme ideologiske kategorien. Dette uavhengig av om man "liker" SD og nasjonalsosialismen eller ikke.

 

Uansett jeg forfekter ikke millimeternøyaktighet om det er det du er ute etter. Fascisme og nazisme er for meg personlig ikke eneggede tvillinger, men de hører til samme - for meg personlig - tvilsomme familie..

 

 

Du overdriver ved å kalle det "millimeternøyaktighet". Din analyse er ikke bare feilplassert med noen få millimeter, du bommer på hele låveveggen. Å definere SD som fascistisk kan sammenlignes med å definere AP som kommunistisk. Tanker om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Istedenfor å svelge blindt og ukritisk alt det som påstås på SVT, så vil jeg anbefale at du går til de opprinnelige kildene, f.eks. Sverigedemokraterna's eget partiprogram og nettsider. Hvorfor la anti-objektive SVT bestemme hva du skal tenke om saken istedenfor å undersøke de faktiske forholdene på egen hånd? Som en fotnote kan jeg nevne at jeg har bodd i Sverige i flere år og er godt kjent med tilstanden.

Fullstendig mangler du evnen til kildekritikk og uavhengig undersøking av faktiske objektive forhold? Om du tok det bryet med å lese 'Mein kampf' og undersøke det politiske systemet og de prinsippene som inngår i nasjonalsosialismen, for dermed å sammenligne med SD's uttalte prinsipper, og partiprogram, ville du innsett at de ikke tilhører den samme ideologiske kategorien. Dette uavhengig av om man "liker" SD og nasjonalsosialismen eller ikke.

 

Du overdriver ved å kalle det "millimeternøyaktighet". Din analyse er ikke bare feilplassert med noen få millimeter, du bommer på hele låveveggen. Å definere SD som fascistisk kan sammenlignes med å definere AP som kommunistisk. Tanker om dette?

  1. Jeg svelger lite blindt, men danner meg min egen oppfatning av det jeg hører og leser fra ulike kilder, deriblant debattene på svensk Tv.
  2. Politikkdelen av forumet er en marginal aktivitet for meg der jeg deltar når jeg er sliten. Som du kanskje har oppdaget jobber jeg med 56 nettsteder (se min signatur). Å lese SD's uttalte prinsipper, og partiprogram har jeg hverken tid til eller interesse av.
  3. Jeg har ikke definert SD som noe som helst, men har min oppfatning av at partiet er nesten helt uten interesse for meg. Å lese "Mein Kampf" og "Das Kapital" av Karl Marx har jeg hverken tid til eller interesse av.
  4. Som nevnt er min aktivitet i den politiske delen av dette forumet avtagende og marginal.

Istedenfor å svelge blindt og ukritisk alt det som påstås på SVT, så vil jeg anbefale at du går til de opprinnelige kildene, f.eks. Sverigedemokraterna's eget partiprogram og nettsider. Hvorfor la anti-objektive SVT bestemme hva du skal tenke om saken istedenfor å undersøke de faktiske forholdene på egen hånd? Som en fotnote kan jeg nevne at jeg har bodd i Sverige i flere år og er godt kjent med tilstanden.

 

--------------------------------------------

 

Fullstendig mangler du evnen til kildekritikk og uavhengig undersøking av faktiske objektive forhold? Om du tok det bryet med å lese 'Mein kampf' og undersøke det politiske systemet og de prinsippene som inngår i nasjonalsosialismen, for dermed å sammenligne med SD's uttalte prinsipper, og partiprogram, ville du innsett at de ikke tilhører den samme ideologiske kategorien. Dette uavhengig av om man "liker" SD og nasjonalsosialismen eller ikke.

 

Du er ikke mer objektiv enn andre og jeg tar også det du skriver med den stor klype salt.

 

Det er svært viktig for noen å vri litt på fakta og etablere definisjonsmakt på nettet.

 

Det er helt naturlig at det kjempes med nebb og klør om å være mest troverdig på nettet.

 

Siden du åpenbart mener at jeg burde lese "Mein Kampf" av Hitler, kan jeg si deg at som samfunnsøkonom hadde det vært langt mer relevant å lese "Das Kapital" av Karl Marx. Marxisme er (var?) pensum i faget "økonomiske systemer" på (samfunns)økonomisk institutt på Blindern. Jeg tok et langt mer teknisk fag, økonometri som fordypningsfag til sosialøkonomisk embetseksamen. Jeg har annet å bruke tiden på enn å lese ekstremisters verker (eller makkver),

 

Temaet for tråden er:

 

Fascismen har aldri stått sterkere i Norden

 

 

Hadde det stått nazismen i tillegg og etter krigen ville jeg vært enig.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg svelger lite blindt, men danner meg min egen oppfatning av det jeg hører og leser fra ulike kilder, deriblant debattene på svensk Tv.

 

Men din oppfatning av SD er åpenbart feilaktig. Virker ikke som vi vil få noe fremskritt i denne debatten, så vi kan like gjerne gi oss der.

 

Å lese SD's uttalte prinsipper, og partiprogram har jeg hverken tid til eller interesse av.

 

Det er helt greit, men da bør du heller ikke uttale deg så bastant om noe du ser ut til å mangle grunnleggende kunnskap om.

 

Jeg har ikke definert SD som noe som helst

 

Jo, det har du. Mest nylig sa du blant annet at du mener de ligger nærmere nasjonalsosialismen. Dette uten å underbygge påstandene med logisk argumentasjon.

 

Temaet for tråden er:

 

Fascismen har aldri stått sterkere i Norden

 

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men din oppfatning av SD er åpenbart feilaktig. Virker ikke som vi vil få noe fremskritt i denne debatten, så vi kan like gjerne gi oss der.

Da får jeg også fremme en påstand at du er blendet av ideologi. Påstand mot påstand med andre ord.

Det er helt greit, men da bør du heller ikke uttale deg så bastant om noe du ser ut til å mangle grunnleggende kunnskap om.

 

Bastant? Du gir deg ikke.

 

 

Jo, det har du. Mest nylig sa du blant annet at du mener de ligger nærmere nasjonalsosialismen. Dette uten å underbygge påstandene med logisk argumentasjon.

 

Dette skrev jeg og står fast ved det,

 

Nå ser jeg ganske mye på svensk Tv og SD står sikkert nærmere nasjonalsosialismen enn fascismen ut fra det jeg har fått med meg fra svensk Tv

 

Flere av de som i dag sitter i den svenske nasjonalforsamlingen har tidligere vært observert i Nazi uniformer. Nå møter de i dress i den svenske nasjonalforsamlingen. De hadde blitt kastet ut om de opptrådte i sine tidligere nazi uniformer.

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

 

Det får vi være enige om å være uenige om. Det er bare og se seg om i Europa. Flere og flere ideologier som jeg regner til den høyreekstreme familien dukker opp. Det er forsåvidt ikke annet enn man kan forvente i en økonomisk krise.

 

 

Lenke til kommentar

Arven etter de RødGrønne:

 

Kraftig økning i antall eldre med betalingsproblemer

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/rikdom/Kraftig-okning-i-antall-eldre-med-betalingsproblemer-7400760.html

 

Jævlerne har blitt melket av de RødGrønne, og det så kraftig at de ender opp hos Blåkors sine matstasjoner...

 

Ogh de som ikke kommer seg til disse matstasjoner, blir slått ned av innvandrere importert av - ja dere vet....

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Vårbris, har du lest artikkelen du linket til?

Det kommer jo tydelig frem av artikkelen at både forbruksforskeren, bankdirektøren og fyren fra Lindorff mener at økningen i andelen gamle med betalingsproblemer skyldes at de eldre har endret livsstil og en annen tankegang om økonomi enn det de eldre hadde før i tiden. Politisk styre er ikke nevnt med et ord.

 

Under følger noen par sitater fra artikkelen som du tydeligvis ikke har lest.

- Det forbruket og den livsstilen eldre i dag har, finansieres ofte med lån og boligformue, sier forbruksforsker Christian Poppe.

Christian Poppe, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, har studert nettopp hvem som får betalingsproblemer. Han tror en mentalitetsendring er med på å forklare utviklingen.

- Det er en annen tankegang nå enn før. Det forbruket og den livsstilen eldre i dag har, finansieres ofte med lån og boligformue.

 

Eikemo i Lindorff tror økningen skyldes et endret forbruksmønster og kaller trenden «urovekkende».
- De eldre bruker mer penger i pensjonisttilværelsen enn det som var vanlig tidligere. Det har vært en endring i prioritering, fra sparing til selvrealisering og reising. Mange tar dessverre ikke høyde for at inntektene ikke er like gode som da de var i jobb, sier Eikemo.

 

- Det er ganske skremmende å se utviklingen. Vi lever i et ekstremt forbrukssamfunn og dette påvirker også de eldre, sier Helge Dalen, administrerende direktør i Bank2.

- Man får gjerne et fall i inntektene på 30–40 prosent når man blir pensjonist, og mange mangler evne og vilje til å justere ned forbruket sitt, sier Dalen.

Lenke til kommentar

Uvant situasjon med at noen er enig med meg i noe som helst, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare :)

Neida, er enig med deg i mye jeg :)

 

Vedrørende overskriften til tråden så stemmer nok den, bare ikke slik som trådstater ser det. Fascisme: Nøkkelord i fascismens ideologi er korporativisme, vitalisme, voldelig politisk atferd, førerdyrkelse, anti-konstitusjonalisme, anti-kapitalisme, anti-individualisme, og militarisme. Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme

 

- Staten innehar monopol på økonomi, trykking av penger etc, samt vold.

- Statlig eieskap i korporasjoner, Statoil etc.

- Staten blir større og større og med det mindre frihandel.

- Folk "dyrker" AP som: Ingen styrer bedre, er mer fornuftige. Er de eneste som er ansvarlige, alle andre er uansvarlige.

- Anti-individualisme: Alle skal med, er du alene er man egoist og selvsentrert.

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+9871234

 

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

 

Det får vi være enige om å være uenige om. Det er bare og se seg om i Europa. Flere og flere ideologier som jeg regner til den høyreekstreme familien dukker opp. Det er forsåvidt ikke annet enn man kan forvente i en økonomisk krise.

 

 

Jeg ser forresten at der er kommet ett nytt høyreekstremistisk nettsted, via din signatur.

Lenke til kommentar

 

 

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

Det får vi være enige om å være uenige om. Det er bare og se seg om i Europa. Flere og flere ideologier som jeg regner til den høyreekstreme familien dukker opp. Det er forsåvidt ikke annet enn man kan forvente i en økonomisk krise.

 

Jeg ser forresten at der er kommet ett nytt høyreekstremistisk nettsted, via din signatur.

 

Hvorfor er det nødvendigvis høyreekstremt? =) Det er mer naturlig å kalle det et venstreekstremt side, dersom du sikter til nasjonalSOSIALISMEN. :)

 

By the way: Vegard Martinsen har svart deg nå, nederst på denne siden:

http://radkap.no/velferdsstaten-er-et-umulig-system/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

 

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

Det får vi være enige om å være uenige om. Det er bare og se seg om i Europa. Flere og flere ideologier som jeg regner til den høyreekstreme familien dukker opp. Det er forsåvidt ikke annet enn man kan forvente i en økonomisk krise.

 

Jeg ser forresten at der er kommet ett nytt høyreekstremistisk nettsted, via din signatur.

 

Hvorfor er det nødvendigvis høyreekstremt? =) Det er mer naturlig å kalle det et venstreekstremt side, dersom du sikter til nasjonalSOSIALISMEN. :)
  1. Det hadde vært fint å definere det som et venstreekstremt parti. Mange har prøvd på dette forumet.
  2. På samme måte som der er høyre og venstre anarkisme, er det høyre og venstre sosialisme.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og jeg mener at premissene for denne påstanden er grunnleggende feilaktige.

Det får vi være enige om å være uenige om. Det er bare og se seg om i Europa. Flere og flere ideologier som jeg regner til den høyreekstreme familien dukker opp. Det er forsåvidt ikke annet enn man kan forvente i en økonomisk krise.

 

Jeg ser forresten at der er kommet ett nytt høyreekstremistisk nettsted, via din signatur.

 

Hvorfor er det nødvendigvis høyreekstremt? =) Det er mer naturlig å kalle det et venstreekstremt side, dersom du sikter til nasjonalSOSIALISMEN. :)

 

  • Det hadde vært fint å definere det som et venstreekstremt parti. Mange har prøvd på dette forumet.
  • På samme måte som der er høyre og venstre anarkisme, er det høyre og venstre sosialisme.
Både høyre og venstre sosialisme tilhører venstresiden i det politiske landskapet.

 

Endret av тurbonєℓℓo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...