Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden


Anbefalte innlegg

Første post oppdatert :w00t:

 

Prosessoren throtler nok ikkje før 95-100grader nei.

 

JEg må ha 1.35-1,38v for å ha den ene 4770k'n prime stabil på 4700mhz. Da bruker cpuen ca 130w. Max temp da er litt over 70 grader. Dette er da med EK vannkjøling ogtopplokket på prosessoren av.

Klarer bare kjappe benchmarks på 5ghz, og da med insane volt :p

 

Et overklokkingstips er å overklokke bclk ved over 47 i multiplayer. Så da blir bclk på ca 102mzh ved bruk av 47 multiplayer og dermed har man ca 4800mhz :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte nå ned uncore/ring/cache til stock (3.9). Ytelsen ble ikke noe dårligere. Hva er da egentlig poenget med høy uncore?

Sitter nå med [email protected] stable. Uncore på stock. DDR 2133.

Temperaturen er mitt største problem fordi den bikker 90 grader på Prime (H100i). Ser av resultatene til Nizzen at topplokket kan bety SVÆRT mye.

SuperPi: 1M 7,4 sek

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikkje det med uncore. Eneste jeg skjønner er at den bør ligge lavere. Jeg kjører uncore på 42, og det er høyt nok (kanskje for høyt avogtil) Jeg kjører veldig høy minnehastighet i tillegg, noe som igjen gir utslag for stabiliteten ved høy overklokk. Altså man kan ikkje ha superhøy overklokk på minne med høy overklokk av cpu på haswell, sånn grovt sagt. Stock hastighet på cpu, så er 3000mzh på minnet ganske greitt om man har minnet som takler slike hastigheter. Akkurat nå snuser jeg rundt 2950mhz for benching.

Lenke til kommentar

Satte nå ned uncore/ring/cache til stock (3.9). Ytelsen ble ikke noe dårligere. Hva er da egentlig poenget med høy uncore?

Sitter nå med [email protected] stable. Uncore på stock. DDR 2133.

Temperaturen er mitt største problem fordi den bikker 90 grader på Prime (H100i). Ser av resultatene til Nizzen at topplokket kan bety SVÆRT mye.

SuperPi: 1M 7,4 sek

Høyere uncore vil gi høyere båndbredde og lavere latency mot L3 Cache og systemminnet, men det er svært sjelden prosessorene må hente data fra så langt utenfra. Kan forestille meg det vil hjelpe på iGPUen.

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikkje det med uncore. Eneste jeg skjønner er at den bør ligge lavere. Jeg kjører uncore på 42, og det er høyt nok (kanskje for høyt avogtil) Jeg kjører veldig høy minnehastighet i tillegg, noe som igjen gir utslag for stabiliteten ved høy overklokk. Altså man kan ikkje ha superhøy overklokk på minne med høy overklokk av cpu på haswell, sånn grovt sagt. Stock hastighet på cpu, så er 3000mzh på minnet ganske greitt om man har minnet som takler slike hastigheter. Akkurat nå snuser jeg rundt 2950mhz for benching.

CPU clock is king :laugh: Får teste 1:1 ratio og se om det forbedrer ytelsen.

Høyere uncore vil gi høyere båndbredde og lavere latency mot L3 Cache og systemminnet, men det er svært sjelden prosessorene må hente data fra så langt utenfra. Kan forestille meg det vil hjelpe på iGPUen.

Ok, takk for info arni. Apropo iGPU; Er det fordelsmessig å installere driverne til iGPU og bruke LucidVirtu?

Endret av blinc
Lenke til kommentar

 

hot.png

cold.png

 

 

 

Hmm... tror jeg må si meg godt fornøyd med 4.5.

 

Grei oppgradering i forhold til q9550-en jeg kjørte på stock. :w00t: Samsung 840 er også logisk nok en merkbar oppgradering, mot g2 intel. Foreløpig er harddiskene nedtur, men det sier seg selv når jeg bruker iscsi over gigabit. Venter på infiniband-kort, og håper det blir bra nok.

 

Monterte 8 corsair sp120 high performance idag. For noen vifter. :dribble:

Lenke til kommentar

Har bare 3 stk 4770k. 2 av dem kom fra USA nettop, for å se om jeg fikk noen andre batcher :p

 

 

 

 

 

 

 

Hmm... tror jeg må si meg godt fornøyd med 4.5.

 

Grei oppgradering i forhold til q9550-en jeg kjørte på stock. :w00t: Samsung 840 er også logisk nok en merkbar oppgradering, mot g2 intel. Foreløpig er harddiskene nedtur, men det sier seg selv når jeg bruker iscsi over gigabit. Venter på infiniband-kort, og håper det blir bra nok.

 

Monterte 8 corsair sp120 high performance idag. For noen vifter. :dribble:

 

Nyeste cpu-z ligger i første post. Da får du også opp riktig volt på cpu :)

Lenke til kommentar

Testet nå 1:1 ratio mellom core/uncore i Superpi og Cinebench11.5

 

Med core 4.6 og uncore 3.9 fikk jeg 8.018 i Superpi og 9.88 i Cine.

Med core 4.6 og uncore 4.6 fikk jeg 7.920 i Superpi og 9.92 i cine.

 

Med andre ord marginal ytelsesøkning i de 2 programmene. Finnes kanskje andre program som utnytter dette mer.

Men verdt å legge merke til er at når uncore stod på 4.4 ble resultatet dårligere enn stock (3.9). Resultatet i Superpi ble da 8.260.

 

 

Dilemma ja Nizzen. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort :hmm: Begge deler antar jeg :grin:

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Testet nå 1:1 ratio mellom core/uncore i Superpi og Cinebench11.5

 

Med core 4.6 og uncore 3.9 fikk jeg 8.018 i Superpi og 9.88 i Cine.

Med core 4.6 og uncore 4.6 fikk jeg 7.920 i Superpi og 9.92 i cine.

 

Med andre ord marginal ytelsesøkning i de 2 programmene. Finnes kanskje andre program som utnytter dette mer.

Men verdt å legge merke til er at når uncore stod på 4.4 ble resultatet dårligere enn stock (3.9). Resultatet i Superpi ble da 8.260.

 

 

Dilemma ja Nizzen. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort :hmm: Begge deler antar jeg :grin:

Kan du prøve 1/2 og 1/3 av klokkefrekvensen?

Lenke til kommentar

blinc: Hva har du som stock vcore på din cpu?

 

Den ene nye har 1.008v som stock volt altså VID. Den første husker jeg ikkje helt i farten, men den hadde iallefall 1.1xx mener jeg på :p

 

Boota inn på første forsøk med 1.25v og 45 MP. Så nå er neste 46 MP med 1.25v ovs....

 

Asrock z87 OC er kjemperått kort! Det fulgte tilogmed med veldig bra kjølepasta. Gelid Extreme. Bare synn jeg har 5 tuber av akkurat denne sorten fra før :p

 

Edit: Fikk bota med 46 i MP med denne volten.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Får du den ikke opp i 4.6 med den volten?

 

Jeg er ute etter en 100% stabil 24/7-klokk. Jeg har litt å gå på om jeg holdt meg unna avx-baserte stresstester, og ikke forlangte såpass med stabilitet som jeg gjør.

 

Bruker normal adaptiv volt med offset, derav den høye volten under linpack. F.eks ved hyperpi, så havner jeg på 1.233-ish - ligger nok der også med realistisk last.

 

Husk at AVX krever mer strøm, og at det er normalt at vcore går litt opp over normalt ved 100% avx-last. Bare se på strømforbruket. Bikker nesten 150W. Finfin stresstest på om man har god nok kjøling.

 

Cpuz 1.64.1 er vel ny nok til å vise volt nøyaktig? Er jo samme versjon som jeg finner i førstepost. Vet at ren 1.64 gir feil resultat, den var jo helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...