Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Jeg kjører I5-4670k med Evo 212 kjøler, hovedkortet er GIGABYTE GA-Z87X-D3H Z87.

 

På idle er tempen rundt 30 grader, mens når jeg kjører Intelburntest og ser på max temperatur i CPU-Z er den faktisk helt oppe på 91 grader.

Har på vifta som følger med og kjølepastaen som følger med. Har skifta og satt på ny kjølepasta 3 ganger siden jeg fikk den for 1 mnd siden.

 

Jeg syntes dette er villt mye med tanke på at jeg ikke har klokka! Hadde lyst til å klokke litt men med disse temperaturene tør jeg ikke.

 

Kan det være noe galt med sensorene eller noe annet?

Har oppdatert driverne til HK, ihvertfall de jeg fant til Chipsettet.

 

Programmene jeg bruker er Intelburntest, CPU-z, Realtemp GT 3.70

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å se om coretemp rapporterer samme temperatur. Ellers er det ikke til å komme fra at Hasjwell blir varm. Viktig å ha en kjøler som leder varme effektivt fra CPU (vann bedre enn varmerør). Så skal du overklokke mye bør du ha bedre kjøler.

Men hvis du ikke har råd til ny kjøler kan du prøve å sette voltverdiene manuelt og se hvor høy clock du kan få med ok temperaturen. Du kan f.eks prøve 4Ghz med 1.1v til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Jeg fikk samme verdiene med coretemp.

 

Jeg gikk inn å fikk satt offset volten på 1.1 det fikk tempen ned til 80 grader.

Prøvde å gå litt lenger ned men det induserte etterhvert problemer, prøvde også å sette opp klokken til 4 ghz men da ble det problemer igjen.

Den kjører jo på 3,8 på turbo som egentlig vil si at den yter 3,8 så jeg veit ikke om det er vits å gjøre alt for mye for å få den opp 2-400 mhz ekstra, blir sikkert ikke store vinningen.

 

Det ser ut til at systemet er stabilt nå og jeg tror jeg vil la det bare stå slik med offset volt.

Lenke til kommentar

Nizzen, vet du noe om bruk av Coollaboratory Liquid Ultra mellom ihs og die? Vurderer sterkt å delidde min i7 4770k etter som jeg får 80 grader etter å spille rundt 5-10 min på battlefield 3 på high settings med en h60 water cooler. Har du noen tips og triks til delidding? Vil og noctua nt-h1 kjølepasta fungere bra mellom ihs og kjøleren?

Endret av mbplayah
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

Jeg fikk samme verdiene med coretemp.

 

Jeg gikk inn å fikk satt offset volten på 1.1 det fikk tempen ned til 80 grader.

Prøvde å gå litt lenger ned men det induserte etterhvert problemer, prøvde også å sette opp klokken til 4 ghz men da ble det problemer igjen.

Den kjører jo på 3,8 på turbo som egentlig vil si at den yter 3,8 så jeg veit ikke om det er vits å gjøre alt for mye for å få den opp 2-400 mhz ekstra, blir sikkert ikke store vinningen.

 

Det ser ut til at systemet er stabilt nå og jeg tror jeg vil la det bare stå slik med offset volt.

 

En økning på 1-200mhz vil ikke gjøre forskjell i spill. Det er strengt tatt ikke noe poeng i å klokke dersom du ikke skal benche. Men jeg skjønner at du vil, det er jo moro :dribble: Hold gjerne temp på under 80 grader på stresstest. Det er ikke noe problem om det går litt over, men ok å være på sikre siden.

Lenke til kommentar

Gode voltverdier. Litt overasket at Cpu'en skulle bli så varm ved load [email protected]. Er det D14 som er for lite effektiv? (ser current verdiene er helt fine).

 

På bilde 2 ser jeg uncore også er 4.8. Var den stabil da eller fikk du aldri sjekket skikkelig?

 

Får prøve å delidde eller fjerne IHS helt med ny kjøler :)

 

Beklager litt sent svar, har vært på ferie.

 

Den var stabil med 4.8 core/uncore, men jeg slet med thermal throttling! Kjører på 4.6 core/uncore nå på 1.185 volt. Fjellstøtt. Blir vel litt mer triksing nå som jeg er tilbake fra ferie.

 

Delidding er jeg ikke mann nok til, dessverre.. ;)

Lenke til kommentar

Evige lykke! Det gikk supert!

Å slå av IHS gikk helt fint, anbefaler denne metoden over å begynne herje med kniv.

 

Og resultatene:

For forsøket satte jeg volten litt opp, til 1.23v. Prosessoren kjører 4.6Ghz core og 3.9 uncore. Minne 2133. Pasta GelidExtreme.

Før: Core0 = 90grader, core1 = 89grader, core2 = 87grader, core3 = 78grader. Legg merke til 12 grader mellom topp bunn.

Etter fjerning av IHS:

Core0 = 78grader, core1 = 77grader, core2 = 79grader, core3 = 72grader.

 

Nedgang på henholdvis 12, 12, 8 og 6 grader. 7grader mellom topp og bunn.

 

Konklusjon: Varmeste kjerne ble redusert med 11grader, 90 vs 79 grader.

Endret av blinc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evige lykke! Det gikk supert!

Å slå av IHS gikk helt fint, anbefaler denne metoden over å begynne herje med kniv.

Husk at festeanordning på HK må taes vekk.

 

Og resultatene:

For forsøket satte jeg volten litt opp, til 1.23v. Prosessoren kjører 4.6Ghz core og 3.9 uncore. Minne 2133. Pasta GelidExtreme.

Før: Core0 = 90grader, core1 = 89grader, core2 = 87grader, core3 = 78grader. Legg merke til 12 grader mellom topp bunn.

Etter fjerning av IHS:

Core0 = 78grader, core1 = 77grader, core2 = 79grader, core3 = 72grader.

 

Nedgang på henholdvis 12, 12, 8 og 6 grader. 7grader mellom topp og bunn.

 

Konklusjon: Varmeste kjerne ble redusert med 11grader, 90 vs 79 grader.

Gratulerer! Men hva mener du med festeanordning på hk må taes vekk(jeg er noob)

Hva prosessor har du og hva ligger du på i idle?

Lenke til kommentar

Den som holder cpu på plass på HK.

4770K, 38-39 grader idle.

 

Etter litt tweaking er jeg nå på 1.275v på 4.8Ghz stabilt. Mulig jeg kommer lenger ned. Viktig å sette SA opp hvis man har minne over 1866.

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Delidding er genialt. Samme bratte kurven som jeg sliter med med min 3770k. Trist.

Ja, egentlig utrolig at det skal bety så mye. Viser at hvordan Intel har satt isammen IVB og Haswell er langt fra optimal. IVB-E skal vel gå tilbake til Solder så blir spennende å se temperaturene der.

Lenke til kommentar

Ja, egentlig utrolig at det skal bety så mye. Viser at hvordan Intel har satt isammen IVB og Haswell er langt fra optimal. IVB-E skal vel gå tilbake til Solder så blir spennende å se temperaturene der.

 

Hva mener du egentlig med å sette SA opp? har 2133 minne. Forstår ikke helt hvorfor jeg har så høye temperaturer nå med Kraken X60 OG delidding...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...