Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Syntes egentlig det er fryktelig lite spennende hva man klarer å laste windows med, eller hva man kan kjøre Cinebench på (som gir last i noen få sekunder).

 

Min CPU er klokket til 4800, og jeg kjører alt av benchmarks og spill uten problemer. Men så i går, etter 4-5 timer med SC2 fikk jeg plutselig blåskjerm. Altså var klokken ikke stabil spesifikk for den applikasjonen, tross at klokken var stabil med flere timer Prime95.

 

Så når man har en klokk som er stabil med mange timer full last i et stort antall spill og applikasjoner kan man si at klokken er stabil.

 

Såkalte suicide runs er ikke mye spennende for hverdagen.

For de som skjønner sammenhengen mellom de forskjellige stabilitets-nivåene på en cpu så gir korte tester med suicide runs like mye informasjon som 4 uker med primekjøring, og er egentlig ganske kjekt fordi det tar mye mindre tid.

 

 

Det er jo bare tull det du skriver nå. Lange testperioder i ulike testmiljø kan vel aldri estattes av "Jeg så windowslogoen og fikk en skjermdump av CPUZ". Jeg kan fint få min maskin stabil på 4900 mhz i Cinebench, men det betyr ikke at den er stabil i alle mulige scenarioer og tidsaspekter.

 

Samme skjedde meg, "stabil" cinebench på 4.9 GHz .. Fyrte opp ett spill, 1 time etter ca blåskjerm. Nå er jeg tilbake på 4.6.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme skjedde meg, "stabil" cinebench på 4.9 GHz .. Fyrte opp ett spill, 1 time etter ca blåskjerm. Nå er jeg tilbake på 4.6.

Det er helt normalt. Det er nå tweekingen begynner, og det er nå man bruker mye tid.

 

De suicide-runs'a er kun en måte å sjekke hvor god chip man har. Hvis maskinen kjører cinebench på 4,9ghz med alt på auto utenom core ratio og spenning, så har man en god prosessor som man kan tune videre på.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

 

Samme skjedde meg, "stabil" cinebench på 4.9 GHz .. Fyrte opp ett spill, 1 time etter ca blåskjerm. Nå er jeg tilbake på 4.6.

Det er helt normalt. Det er nå tweekingen begynner, og det er nå man bruker mye tid.

 

De suicide-runs'a er kun en måte å sjekke hvor god chip man har. Hvis maskinen kjører cinebench på 4,9ghz med alt på auto utenom core ratio og spenning, så har man en god prosessor som man kan tune videre på.

 

Nå er jo hele poenget med dette akkurat å finne ut hvor god chip man har uten å bruke flere timer. Er det ikke lov å poste slikt i denne tråden altså? ;)

 

 

Kyrre ble eid av Gamlefar (Oldman)

? Javel ... det sier du bare fordi du holder på med samme mongo-"testinga" :p
Tester med BF4. Prime er kjedelig.

 

BF4 er iallefall kjedelig... Testa KPE-kortene i BF4, orka bare 10 minutter. Huska heller ikke commanden for å vise FPS, og hvis jeg alt tabber monger jo spillet :p

Lenke til kommentar

Nå er jo hele poenget med dette akkurat å finne ut hvor god chip man har uten å bruke flere timer. Er det ikke lov å poste slikt i denne tråden altså? ;)

Det er selvsagt lov å poste det, men ikke kom å fortell meg at windows-load + 2 minutt Cinebench gir like mye informasjon som ukevis med variabel testing under last. Jeg er 100% med på at det en grei måte for å sjekke hvordan chip man har, men noe særlig mer enn det er det ikke.

 

Nå kan selvsagt jeg holde mine meninger for meg selv, men om man klarer å laste windows med 1,3V eller 1,4V er ikke så spennende for "long term use".

Lenke til kommentar

 

Nå er jo hele poenget med dette akkurat å finne ut hvor god chip man har uten å bruke flere timer. Er det ikke lov å poste slikt i denne tråden altså? ;)

Det er selvsagt lov å poste det, men ikke kom å fortell meg at windows-load + 2 minutt Cinebench gir like mye informasjon som ukevis med variabel testing under last. Jeg er 100% med på at det en grei måte for å sjekke hvordan chip man har, men noe særlig mer enn det er det ikke.

 

Nå kan selvsagt jeg holde mine meninger for meg selv, men om man klarer å laste windows med 1,3V eller 1,4V er ikke så spennende for "long term use".

 

Det er jo absolutt ingen som hevder at det er noe annet enn hurtig testing heller, så jeg skjønner ikke helt. Hvor "mye informasjon" man er ute etter bør jo gjenspeiles i tiden man bruker. Trenger bare kjapt å vite om det er en god chip før jeg isolerer hovedkort osv for fasekjøleren.

Lenke til kommentar

 

 

Syntes egentlig det er fryktelig lite spennende hva man klarer å laste windows med, eller hva man kan kjøre Cinebench på (som gir last i noen få sekunder).

 

Min CPU er klokket til 4800, og jeg kjører alt av benchmarks og spill uten problemer. Men så i går, etter 4-5 timer med SC2 fikk jeg plutselig blåskjerm. Altså var klokken ikke stabil spesifikk for den applikasjonen, tross at klokken var stabil med flere timer Prime95.

 

Så når man har en klokk som er stabil med mange timer full last i et stort antall spill og applikasjoner kan man si at klokken er stabil.

 

Såkalte suicide runs er ikke mye spennende for hverdagen.

For de som skjønner sammenhengen mellom de forskjellige stabilitets-nivåene på en cpu så gir korte tester med suicide runs like mye informasjon som 4 uker med primekjøring, og er egentlig ganske kjekt fordi det tar mye mindre tid.

 

 

Det er jo bare tull det du skriver nå. Lange testperioder i ulike testmiljø kan vel aldri estattes av "Jeg så windowslogoen og fikk en skjermdump av CPUZ". Jeg kan fint få min maskin stabil på 4900 mhz i Cinebench, men det betyr ikke at den er stabil i alle mulige scenarioer og tidsaspekter.

 

Og du misforstår hva jeg sier. Hvis en cpu klarer 4.9 i cinebench, og en annen bare 4.7 - så gir det også en god indikasjon på at den første trolig vil kunne kjøres prime/linx/spill stabilt på ganske mye høyere frekvens enn den andre.

Lenke til kommentar

4790K er den verste processoren jeg har vært borti.

 

Eneste som funker, er å sette alt på AUTO men siden default volt er 1.285 så går jo tempen i taket tross med kraken x60 med 4 vifter dundrende på maks på push/pull.

 

Setter jeg volten ned til 1.25 så blir tempen mye bedre (60 under prime95) men da TÅLER den ikke høyere multiplier enn 44. 45 så krasjer BF4 etter 15-30 minutter...'''

 

EDIT: Nå er jeg kanskje ikke en HUDINI på overklokking men 4770K min klarte fint 4.5Ghz på 1.22 volt i flere måneder uten problem.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

4790K er den verste processoren jeg har vært borti.

 

Eneste som funker, er å sette alt på AUTO men siden default volt er 1.285 så går jo tempen i taket tross med kraken x60 med 4 vifter dundrende på maks på push/pull.

 

Setter jeg volten ned til 1.25 så blir tempen mye bedre (60 under prime95) men da TÅLER den ikke høyere multiplier enn 44. 45 så krasjer BF4 etter 15-30 minutter...'''

 

EDIT: Nå er jeg kanskje ikke en HUDINI på overklokking men 4770K min klarte fint 4.5Ghz på 1.22 volt i flere måneder uten problem.

Det er vel bare å bruke angreretten ? Eller er det for seint ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4790K er den verste processoren jeg har vært borti.

 

Eneste som funker, er å sette alt på AUTO men siden default volt er 1.285 så går jo tempen i taket tross med kraken x60 med 4 vifter dundrende på maks på push/pull.

 

Setter jeg volten ned til 1.25 så blir tempen mye bedre (60 under prime95) men da TÅLER den ikke høyere multiplier enn 44. 45 så krasjer BF4 etter 15-30 minutter...'''

 

EDIT: Nå er jeg kanskje ikke en HUDINI på overklokking men 4770K min klarte fint 4.5Ghz på 1.22 volt i flere måneder uten problem.

Det er lotto vettu :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nettopp kjøpt en 4770K, vurderer sterkt å delidde denne. Har kjøpt Asrock sitt Z97 Extreme6 hovedkort og H100i kjøler.

 

Hva er den beste termiske pastaen å putte på CPUen? Ser flere anbefaler "Coollaboratory Liquid Pro".

 

Er denne safe? ser den korroderer aluminium i hvert fall...

 

Ellers er det vel ikke noe annet man gjør ved delidding enn å bytte ut Intel sin dårlige kjølepasta med noe bedre, og så sette på lokket igjen?

Lenke til kommentar

 

4790K er den verste processoren jeg har vært borti.

 

Eneste som funker, er å sette alt på AUTO men siden default volt er 1.285 så går jo tempen i taket tross med kraken x60 med 4 vifter dundrende på maks på push/pull.

 

Setter jeg volten ned til 1.25 så blir tempen mye bedre (60 under prime95) men da TÅLER den ikke høyere multiplier enn 44. 45 så krasjer BF4 etter 15-30 minutter...'''

 

EDIT: Nå er jeg kanskje ikke en HUDINI på overklokking men 4770K min klarte fint 4.5Ghz på 1.22 volt i flere måneder uten problem.

Det er vel bare å bruke angreretten ? Eller er det for seint ?

 

 

Tror at "kan ikke klokkes" er en god nok grunn?

Lenke til kommentar

 

 

4790K er den verste processoren jeg har vært borti.

 

Eneste som funker, er å sette alt på AUTO men siden default volt er 1.285 så går jo tempen i taket tross med kraken x60 med 4 vifter dundrende på maks på push/pull.

 

Setter jeg volten ned til 1.25 så blir tempen mye bedre (60 under prime95) men da TÅLER den ikke høyere multiplier enn 44. 45 så krasjer BF4 etter 15-30 minutter...'''

 

EDIT: Nå er jeg kanskje ikke en HUDINI på overklokking men 4770K min klarte fint 4.5Ghz på 1.22 volt i flere måneder uten problem.

Det er vel bare å bruke angreretten ? Eller er det for seint ?

 

 

Tror at "kan ikke klokkes" er en god nok grunn?

 

Du kan jo bruke angreretten uansett grunn.

Lenke til kommentar

Men har man ikke tatt i bruk cpu-en som sin egen, og dermed gjort angreretten ugyldig når man faktisk har presset den (langt) utenfor normale spesifikasjoner?

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/722/731/733

 

Hvor mye en forbruker skal få teste varen uten at angreretten går tapt, bør i følge forarbeidene løses i praksis, slik som Forbrukertvistutvalget, jf. Ot.prp.nr.36 (1999-2000) at:

« Vurderingen av hvor mye forbrukeren kan prøve og undersøke varen uten å miste angreretten, må fastlegges nærmere i praksis, bl.a. gjennom avgjørelser i Forbrukertvistutvalget. I motsetning til det som ble foreslått i høringsnotatet ønsker ikke departementet å foreslå en konkret regel knyttet til varer som er tatt i bruk. Slike varer må vurderes etter prinsippet om prøvingsadgang sett i sammenheng med det alminnelige prinsippet om aktsomhet”.

I forarbeidene til bestemmelsen, Ot.prp.nr.36 (1999-2000), heter det følgende om hvilke undersøkelser forbruker kan ta uten å ha tatt i bruk tingen som sin egen:

”Utgangspunktet bør være at forbrukeren skal kunne foreta de undersøkelser som er nødvendige og rimelige, tatt i betraktning varens karakter. [ ... ] En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Det vil også være naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende varer ved kjøp i en vanlig forretning”.

 

Jeg er såpass ærlig av meg at jeg ikke ville brukt angreretten på en CPU jeg har klokket. Men jeg er litt i overkant ærlig og rar. :tease:

Lenke til kommentar

Forstår enda ikke hvorfor det er langt over 10 grader mellom varmeste og kaldeste core under Prime95, trodde Intel hadde fikst dette med å bruke en annen "lim" på IHS'n?

 

En annen ting, under Prime95 så når jeg nesten 80 grader med vannkjøling kjørende på full guffe, dette med uten overklokking samt er den heller ikke stabil under Prime95. Vet ikke hvor lenge den holder men PC'n har alltid restartet seg når jeg har latt den gå en stund...samt henger BF4 seg også i ny og ne.

 

Muligens jeg for prøve en ny 4790K CPU? Solgte 4770K min (noe jeg aldri burde ha gjort)

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...