Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden


Anbefalte innlegg

Noen som har svaret på hva jeg lurer på ett par poster opp? Jeg skjønner jeg er noob hva kommer til overklokking, men jeg har lyst til å lære mer :-)

 

Hvis du vil lære mer, så MÅ du lese mer :)

 

Begynn her:

 

http://www.overclock.net/f/5/intel-cpus

 

Lykke til :xmas:

 

Er din overklokk stabil i Battlefield 4 multiplayer på 4.9 ghz? Prøv det du :)

 

Paracel storm 1 time, så har du en god cpu :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen som har svaret på hva jeg lurer på ett par poster opp? Jeg skjønner jeg er noob hva kommer til overklokking, men jeg har lyst til å lære mer :-)

Slå av EIST og CPU C States og se om throttelen forsvinner da.

 

 

Og slå på "high performance" i powersettings i kontrollpanel i windows :)

 

En fin start med å overklokke er i slå av ALL strømsparing ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Noen som har svaret på hva jeg lurer på ett par poster opp? Jeg skjønner jeg er noob hva kommer til overklokking, men jeg har lyst til å lære mer :-)

 

Hvis du vil lære mer, så MÅ du lese mer :)

 

Begynn her:

 

http://www.overclock.net/f/5/intel-cpus

 

Lykke til :xmas:

 

Er din overklokk stabil i Battlefield 4 multiplayer på 4.9 ghz? Prøv det du :)

 

Paracel storm 1 time, så har du en god cpu :)

 

 

Ok. Takk for svar :-) Stabilt i prime95 hvertfall.

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Jepp.

 

Ingen problem når man har gjort det noen ganger (og er voksen), men hvis poden på 13 skal prøve seg så er det greit å ta med seg "the basics".

 

Hard tre f.eks eik ja. Og ha et mest mulig "rent" kutt, altså vinkelrett kuttet kloss uten for mye flisete kanter. Hvis man slår med litt feil vinkel, og i tillegg slår for hardt, kan klossen lett gli av hvis den har veldig flisete/ujevn kant. Da kan man være maks uheldig og skrape klossen over undersiden av CPU og skade den. Kan vel også legges til at hvis skruetvingen man bruker er veldig gammel og hakkete og slitt, så har man noe dårlig kontakt mot IHS og prossoren flyr da lettere ut av tvingen.

 

Men det virker for meg som de tåler rimelig mye. Og utførelsen din var jo upåklagelig ^^

 

Man kan vel til slutt anbefale å "kapsle inne" spenningsregulatorene ved siden av chipen med noe som ikke leder elektrisitet (Loctite har mye fint), hvis man skal bruke elektrisk ledende termisk pasta (som f.eks CLU) oppå chipen.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Syntes egentlig det er fryktelig lite spennende hva man klarer å laste windows med, eller hva man kan kjøre Cinebench på (som gir last i noen få sekunder).

 

Min CPU er klokket til 4800, og jeg kjører alt av benchmarks og spill uten problemer. Men så i går, etter 4-5 timer med SC2 fikk jeg plutselig blåskjerm. Altså var klokken ikke stabil spesifikk for den applikasjonen, tross at klokken var stabil med flere timer Prime95.

 

Så når man har en klokk som er stabil med mange timer full last i et stort antall spill og applikasjoner kan man si at klokken er stabil.

 

Såkalte suicide runs er ikke mye spennende for hverdagen.

Lenke til kommentar

Syntes egentlig det er fryktelig lite spennende hva man klarer å laste windows med, eller hva man kan kjøre Cinebench på (som gir last i noen få sekunder).

 

Min CPU er klokket til 4800, og jeg kjører alt av benchmarks og spill uten problemer. Men så i går, etter 4-5 timer med SC2 fikk jeg plutselig blåskjerm. Altså var klokken ikke stabil spesifikk for den applikasjonen, tross at klokken var stabil med flere timer Prime95.

 

Så når man har en klokk som er stabil med mange timer full last i et stort antall spill og applikasjoner kan man si at klokken er stabil.

 

Såkalte suicide runs er ikke mye spennende for hverdagen.

For de som skjønner sammenhengen mellom de forskjellige stabilitets-nivåene på en cpu så gir korte tester med suicide runs like mye informasjon som 4 uker med primekjøring, og er egentlig ganske kjekt fordi det tar mye mindre tid.

Lenke til kommentar

 

Syntes egentlig det er fryktelig lite spennende hva man klarer å laste windows med, eller hva man kan kjøre Cinebench på (som gir last i noen få sekunder).

 

Min CPU er klokket til 4800, og jeg kjører alt av benchmarks og spill uten problemer. Men så i går, etter 4-5 timer med SC2 fikk jeg plutselig blåskjerm. Altså var klokken ikke stabil spesifikk for den applikasjonen, tross at klokken var stabil med flere timer Prime95.

 

Så når man har en klokk som er stabil med mange timer full last i et stort antall spill og applikasjoner kan man si at klokken er stabil.

 

Såkalte suicide runs er ikke mye spennende for hverdagen.

For de som skjønner sammenhengen mellom de forskjellige stabilitets-nivåene på en cpu så gir korte tester med suicide runs like mye informasjon som 4 uker med primekjøring, og er egentlig ganske kjekt fordi det tar mye mindre tid.

 

 

Det er jo bare tull det du skriver nå. Lange testperioder i ulike testmiljø kan vel aldri estattes av "Jeg så windowslogoen og fikk en skjermdump av CPUZ". Jeg kan fint få min maskin stabil på 4900 mhz i Cinebench, men det betyr ikke at den er stabil i alle mulige scenarioer og tidsaspekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...