Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til og holde varme ute? vindu som ikke kan åpnes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I første omgang, bør du jo bruke det du har. :) Persiennene!

 

De er noe av det mest effektive solskjermere.

 

Ja bruker de men det blir veldig varmt likevel.

 

Tidligere så hadde jeg ulltepper hengende på gardinstangen i tillegg, da var ble det ikke varmt men det kan være tilfeldig kanskje hang persienner nærmere vinduet eller noe..

 

 

Leier, har ikke turt og tape fast aluminiumfolie til vinduet er redd utleier ikke vil like det. Men kan sikkert prøve og feste fast aluminiumfolie til persiennene eller noe.

bør jeg feste aluminiumfolie slik at de reflekter oppover mot solen?

Lenke til kommentar

Kanskje du skulle lese tråden og spessielt innlegget til TS.

 

Hva klager du på? Markise er ikke nevnt noe sted i tråden verken av TS eller noen av inleggene. Utvendig markise eller screen er tingen å bruke da de blokkerer varmen FØR den i det hele tatt når vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva klager du på? Markise er ikke nevnt noe sted i tråden verken av TS eller noen av inleggene. Utvendig markise eller screen er tingen å bruke da de blokkerer varmen FØR den i det hele tatt når vinduet.

Nei, det er ikke nevnt. Men TS har beskrevet, at det er persienner der!

 

Skal han han ha dobbelt solskjerming, både markise og persienner? Selvfølgelig er det mulig, hvis han får lov av eieren. En markise er noe bedre, men ikke mye. På varme dager, blir også veggen oppvarmet av solstrålene. Så det viktigste på et vindu, er å hindre solstrålene å komme inn i rommet. Men, utvendig skjerming er litt bedre, enn invendig. Hjelper kanskje en grad, eller to . :)

Lenke til kommentar

hehe. jobber daglig med solskjerming.. utvendig skjerming er VELDIG mye bedre enn innvendig ;)

 

Ved innvendig skjerming varmet du opp vinduet og evnt persiennene. Disse vil da fungere som en ovn. Selfølgelig er det bedre enn ingenting da du hindrer mye av lyset å slippe inn.

Lenke til kommentar

hehe. jobber daglig med solskjerming.. utvendig skjerming er VELDIG mye bedre enn innvendig ;)

 

Ved innvendig skjerming varmet du opp vinduet og evnt persiennene. Disse vil da fungere som en ovn. Selfølgelig er det bedre enn ingenting da du hindrer mye av lyset å slippe inn.

I teorien har du helt rett. Men de rapporter jeg har sett, viser likevel liten forskjell på innetemperatur, i de to nevnte tilfellene som er diskutert her. At dere markedfører veldig stor forskjell, tar jeg ikke så mye hensyn til. Du får i så tilfelle, legge frem uhildet dokumentasjon.

 

Men uensett, så er ikke dette TS sitt hus. Han kan ikke gjøre som han vil, men det er mulig eier er medgjørlig. Han få spørre. For øvrig, så burde dette ikke være et stort problem for folk flest. Når solen varmer mye, så er vel folk stått opp, hvis de ikke jobber om natta. Jeg har et sørvendt soverom, kan også bruke et nordvendt, men ser ikke problemet så jeg bruker et sørvent soverom. De to siste dagene, har dagstemperaturen (i skyggen, selvfølgelig) nådd 27 - 28 grader. :)

 

Men i en lovlig leilighet, skal det også være mulighet for "gjennomlufting" og det vil si vinduer som kan åpnes. Dette er et tilegg til ventiler.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Blomst1: Hvis huseieren ikke vil gå med på så "drastiske" tiltak som utvendig skjerming i form av markise eller persienner kan du foreslå å feste en solfilm på utsiden eller innsiden av glasset. Jeg har ikke prøvd dette selv, og kan dermed ikke anbefale en spesifikk leverandør eller et merke, men det sentrale å ha med seg når du leter er at filmen bør ha en lav solfaktor, også kalt g-verdi. Den er oppgitt som et tall mellom 0 og 1 og sier noe om hvor mange prosent av solvarmen som slipper gjennom. Eksempel: g-verdi på 0,10 vil si at 10 % av solvarmen slipper gjennom, mens de resterende 90 % blir stengt ute.

 

I teorien har du helt rett. Men de rapporter jeg har sett, viser likevel liten forskjell på innetemperatur, i de to nevnte tilfellene som er diskutert her. At dere markedfører veldig stor forskjell, tar jeg ikke så mye hensyn til. Du får i så tilfelle, legge frem uhildet dokumentasjon.

Har du linker til disse rapportene? Siden det er du som kommer med en påstand om at målinger ikke stemmer med teorien vil jeg si at det er du som har bevisbyrden her, ikke Footy.

 

Et kjapt søk ga meg et treff hos Byggforsk som oppgir noen orienterende solskjermingsfaktorer for ulike solskjermingstyper i byggdetalj 533.163:

  • Utvendige persienner: g-verdi 0,10 - 0,30
  • Innvendige persienner: g-verdi 0,60 - 0,85

Selve varmetilførselen til rommet avhenger jo av sted, årstid, orientering og selve vinduets g-verdi, noe som er vanskelig å anslå for TS, men hvis vi bruker Oslo som eksempel vil maksimal solinnstråling på vinduer mot Ø/V, SØ/SV og S i sommermånedene i følge byggdetalj 472.411 ligge på mellom 650 og 750 W/m2 vegg-/vindusareal. Med mindre TS har et lite skyteskår av et vindu tviler jeg på at forskjellen i innetemperatur med de ulike solskjermingsløsningene er så liten som du hevder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...