Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å skrive deler av stilen i dag og i morgen som jeg kan bare lime inn på eksamen. Det er noen temaer det ikke går ann å bomme på! Så dermed oppfordrer jeg dere til å gjøre det samme, for å spare tid. :)

Jeg spekulerer litt over hvilke emner/temaer jeg skal ha ferdig skrevet - slik at jeg ikke bommer på valget av emner og dermed kaster bort mye studie tid. :hmm:

 

Det jeg har kommet frem til nå er at jeg skal ha en ferdigskreven tekst anngående:

Menneskerettigghetenes verdigrunnlag > definisjon på begrepet, forskjellen på erklæringen og konvensjon, juridisk og etiske normer i hverdagslivet (ettersom at dette går igjen i læreplanmålene). Tenkte også å ta for meg menneskerettighetenes gode og onde sirkel og henvise til eksempler som har skjedd i forskjellige U-land og I-land. :)

 

Tenker også at det å skrive om internasjonale organisasjoner ikke kan være en bom. Dermed tenkte jeg å få skrevet om EU, NATO og FN > Sikkerhetsrådet > og besvare spørsmålet Når kan FN gripe inn militært? KILDE (<besvarelse på spørsmålet) :grin: NYTTIG KILDE!

 

HAR DU TIPS TIL HVA MAN KAN HA FERDIG SKREVET TIL EKSAMEN OG FLETTE INN?

UTEN Å BOMME TOTALT, OG LA ARBEIDE GÅ I PAPIRKURVEN OG IKKE FÅ BRUKT DET?

DET SOM BLIR SKREVET MÅ ALTSÅ PASSE TIL FLERE AKTUELLE PROBLEMSTILLINGER.

SÅ DEN MÅ VÆRE VELDIG AKTUELL OG GENEREL TIL SELVE TEMAET.

TEMA: INTERNASJONAL MAKTFORHOLD OG MENNESKERETTIGHETER :eek:

 

Dette er hva jeg har spekulert frem på Menneskerettigheter siden, men vi har jo også internasjonal maktforhold som jeg også kunne ha skrevet en del ferdige skrevne tekster til å bare flette inn senere.

Men denne delen har jeg tenkt å spare til i morgen. :) Men om du har noen tips på denne siden, så er det helt tipptopp om du gir en lyd på aktuelle temaer som det ikke går ann å bomme på! :w00t: Hands up! Dette skal gå bra, selvom stresset er på vei. :D

 

 

Kjønner selvføgelig at vi må se Internasjonale forhold i sammenheng med menneskerettighetene, men tenker det er vanskelig å få skreve så mye av den delen før selve oppgaven er levert på Mandag. Hva tenker du? :hm::hmm:

 

ØNSKER ALLE Å EN HVER LYKKE TIL VIDERE MED FORBEREDELSENE OG HÅPER PÅ NOEN GODE BESVARELSER NÅ!!! :thumbs::thumbup:

Lenke til kommentar

Trur ikkje at det er så smart å skrive noko no og så lime det inn på måndag. Ein skal jo ha med minst mogleg unødvendig informasjon. Men du har nokre gode poeng i det du skriv!! :) Lykke til!

 

Er enig med deg her.

Sitter med følelsen av at dette her kommer til å gå bra!

Har arbeidet med stoff (boka, enkelte kilder på nett etc) i ca. 4 timer i dag - burde kanskje ha fått gjort mer, men glad for at vi har morgendagen også :)

Endret av GarethBale
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg er ekstremt usikker på hvordan jeg skal sette opp eksamen besvarelsen på mandag. Altså hvordan ser en besvarelse ut? hva skal være med i innledningen osv. Tar faget opp som privatis, så hadde vært til stor hjelp vis noen kunne gitt meg ett svar :)

 

Forresten lykke til alle sammen! :D

 

Det ALLER viktigste du kan gjøre i en innledning er hvert fall å innsnerve oppgaven, slik at sensor forstår at du har valgt å holde deg til det og det temaet i stede for å skrive om ALT. For da får du en helvettes dag på mandag :ohmy:

Plukk ut de temaene du synes er viktigst, så viser du jo forståelse allerede i innledninga :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ALLER viktigste du kan gjøre i en innledning er hvert fall å innsnerve oppgaven, slik at sensor forstår at du har valgt å holde deg til det og det temaet i stede for å skrive om ALT. For da får du en helvettes dag på mandag :ohmy:

Plukk ut de temaene du synes er viktigst, så viser du jo forståelse allerede i innledninga :thumbup:

 

Tusen takk :grin: setter virkelig pris på det, men hva blir da viktig å ta med på hoveddelen og avsuttingen?

Lenke til kommentar

Tusen takk :grin: setter virkelig pris på det, men hva blir da viktig å ta med på hoveddelen og avsuttingen?

 

Det var en som tidligere skrev dette oppskriftet på hvordan du kan bygge opp din tekst:

 

1. Innledning ( kort om det du har tenkt å skrive om, gjerne en liten problemstilling).

 

2. Maks 2 avsnitt om generelt rundt maktforhold og menneskerettigheter, sensorer liker det svært dårlig når man kopierer av læreboken eller skriver om kilder hentet fra internettet.

 

3. Eksempeler fra de siste par årene er alfaomega i en besvarelse. Her er det viktig å ikke skrive alle div fakta omkring en hendelse, men prøve å analysere hvorfor/hvordan det har blitt som det har blitt, og deretter prøve å komme opp med en løsning på problemet.

“problem - årsak - løsning - fordeler/ulemper ved løsning”.

 

4. Avslutning, kort oppsummering av det man har skrevet.

Når det gjelder lengde på besvarelsen mener jeg man bør strekke seg fra 4-6(max) sider, med en korrekt litteraturliste helt til slutt.

 

 

Du kan prøve å følge denne strukturen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk :grin: setter virkelig pris på det, men hva blir da viktig å ta med på hoveddelen og avsuttingen?

 

Da blir det jo til at du svarer på det du har skrivi i innledninga de hvert fall i hoveddelen, og husk å definere og forklare ting du skriver som feks før du skriver om menneskerettigheter, så er det viktig å kort si hva menneskerettigheter i det hele tatt er. Og om det er en problemstilling vi får og skal svare på så må du hvert fall huske å komme med en konklusjon på problemstillinga heeeelt på slutten, samt at du har fortalt om den da i det korte og breie i hoveddelen :wee:

Er hvert fall dissa beskjedene jeg fikk av læreren min!! :)

Lenke til kommentar

Ser hvorfor dere tenker slik! Men om dere skal foreslå noe! Hva tenker dere da! Føler ett behov for å skrive noe ferdigstoff..

 

Vel, det beste er nok å finne masse aktuelt stoff og filtrere problemstillingane ut. Altså det med f.eks. Syria. Menneskerettane blir brotne, kvifor går ikkje FN inn (Russlands vetorett, ser på Assad som god alliert, handel osv.). Slike ting

 

Å få oversikt over stoffet frå boka er jo sjølvsagt viktig også. Skrive nokre notat, lage disposisjon. På mandag er det sikkert lurt å setje opp nokre nøkkelbegrep du vil ta med i besvaringa di, før du begynner på sjølve teksten.

 

Skjønner? :)

Lenke til kommentar

..juridisk og etiske normer i hverdagslivet (ettersom at dette går igjen i læreplanmålene). Tenkte også å ta for meg menneskerettighetenes gode og onde sirkel og henvise til eksempler som har skjedd i forskjellige U-land og I-

 

Hei! Takk for utfyllende svar.

 

Hva mener du med juridiske og etiske normer i hverdagslivet, og MRs onde/gode sirkel? :)

Lenke til kommentar

Hei! Takk for utfyllende svar.

 

Hva mener du med juridiske og etiske normer i hverdagslivet, og MRs onde/gode sirkel? :)

 

Hei, du kan lese om dette i læreboken politikk og menneskerettigheter i kapittel 14, side 298.

Omhandler årsaker til brudd på menneskerettighetene og det finnes da både gode og onde sirkler ved menneskerettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom disse kildene, men tror de tar opp viktige temaer, så jeg poster de her.

 

Kilder

 

Utenriksdepartementet. Norge og FN: Felles framtid, felles løsninger. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/regpubl/stmeld/2011-2012/meld-st-33-20112012/2/2/2.html?id=699424 (Lest 25.05.2013)

 

Utenriksdepartementet. Menneskeverd i sentrum. URL: http://www.regjeringen.no/nn/dep/ud/Dokument/Proposisjonar-og-meldingar/Stortingsmeldingar/19992000/Stmeld-nr-21-1999-2000-/5/4.html?id=321729 (Lest 25.05.2013)

 

NUPI. Syria: På vei mot hva? URL: http://hvorhenderdet.nupi.no/index.php/Artikler/2012-2013/Syria-paa-vei-mot-hva/(part)/8 (Lest 25.05.2013)

 

FN.no. Når kan FN gripe inn militært? (13.04.2012). URL: http://www.fn.no/Tema/Menneskerettigheter/Brudd-paa-menneskerettighetene/Naar-kan-FN-gripe-inn-militaert (Lest 25.05.2013)

 

Hagve, Mari. Konflikten i Syria (20.01.2013). URL: http://www.ung.no/krigogfred/3120_Konflikten_i_Syria.html (Lest 25.05.2013)

 

FN.no. Hvorfor griper ikke FN inn oftere? (13.04.2013) URL: http://www.fn.no/Tema/Menneskerettigheter/Brudd-paa-menneskerettighetene/Hvorfor-griper-ikke-FN-inn-oftere (Lest 25.05.2013)

 

Politikk og makt. "Andre internasjonale aktører" URL: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34613 (Lest 25.05.2013)

 

China Institute Of International Studies. Ukrenkelig suverenitet (01.11.2010) URL: www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3882593.ece#.UaEcBmRuahY (Lest 25.05.2013)

 

Lundestad, Geir. Supermakters makt og avmakt (16.04.2010). URL: http://www.aftenposten.no/meninger/spaltister/lundestad/Supermakters-makt-og-avmakt-6266303.html#.UaEeoWRuahY (Lest 25.05.2013)

 

Larsen, Synne. Har organisasjoner legitim makt? URL: http://maktinorge.wikispaces.com/Har+organisasjoner+legitim+makt%3F (Lest 25.05.2013)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rikke Marie.... tenker som deg at det MÅ bare bli noen kjerneavsnitt som må med... jeg tror når det gjelder maktforhold at jeg skal satse på FNs Sikkerhetsråd og deres frustrerende rolle vis-a-vis R2P prinsippet. Da kommer internasjonale maktforhold fremme.

 

Det jeg skulle spørre om er: går det an å fysisk lime inn avsnitt... eller blir man straffet for det? Også lurer på... kan man ha med vedlegg som ikke er på selve innføringsark?

 

Setter pris på alle bidrag... har fulgte med og er litt overveldet av mangfold. Interessant nok, er det nesten ingen av dere som har fulgt opp NUPIs forslag om Finanskrisen. Ikke jeg heller. Interessant. Ifjor tipset de på den arabiske vår men det var overhodet ikke det. Synd. De har utrolig mye kunnskap som jeg har ellers dratt veldig nytte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rikke Marie.... tenker som deg at det MÅ bare bli noen kjerneavsnitt som må med... jeg tror når det gjelder maktforhold at jeg skal satse på FNs Sikkerhetsråd og deres frustrerende rolle vis-a-vis R2P prinsippet. Da kommer internasjonale maktforhold fremme.

 

Det jeg skulle spørre om er: går det an å fysisk lime inn avsnitt... eller blir man straffet for det? Også lurer på... kan man ha med vedlegg som ikke er på selve innføringsark?

 

Setter pris på alle bidrag... har fulgte med og er litt overveldet av mangfold. Interessant nok, er det nesten ingen av dere som har fulgt opp NUPIs forslag om Finanskrisen. Ikke jeg heller. Interessant. Ifjor tipset de på den arabiske vår men det var overhodet ikke det. Synd. De har utrolig mye kunnskap som jeg har ellers dratt veldig nytte av.

 

Det med å lime rett inn lurer jeg også litt på.. Men tenker som så at om man har skrevet ned noe med egne ord på et dokument som kun er lagret på ens egen PC, så kan det umulig bli tatt som plagiat?! Det blir jo faktisk som å skrive av egne notater, og det er jo tillatt. Jeg satser hvert fall litt på dette i forhold til at jeg på forhånd kort har fortalt hva menneskerettigheter er osv, noe jeg vet jeg kommer til å få bruk for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor er det så få som har fokusert på media? Dei er jo i grunn ein kjempeviktig internasjonal aktør også. Kanskje ein av dei viktigaste i framtida?!? Med aukande globalisering og teknologisk utvikling i U-land vil jo informasjon spreie seg endå betre og dei får tilgang til nye ideal og politiske synspunkt, noko som kan styrke den demokratiske utviklinga i desse landa. Samtidig som media på nasjonal basis er ein fare for demokratiet, når det gjeld vinkla og redigert informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...