Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Kvifor er det så få som har fokusert på media? Dei er jo i grunn ein kjempeviktig internasjonal aktør også. Kanskje ein av dei viktigaste i framtida?!? Med aukande globalisering og teknologisk utvikling i U-land vil jo informasjon spreie seg endå betre og dei får tilgang til nye ideal og politiske synspunkt, noko som kan styrke den demokratiske utviklinga i desse landa. Samtidig som media på nasjonal basis er ein fare for demokratiet, når det gjeld vinkla og redigert informasjon.

 

Jeg har skrivi ned en del om media, og hvis du søker deg litt rundt på NDLA så finner du masse nyttig informasjon litt her og der angående nettopp dette - medias innflytelse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrivi ned en del om media, og hvis du søker deg litt rundt på NDLA så finner du masse nyttig informasjon litt her og der angående nettopp dette - medias innflytelse!

 

Ja, men media er jo viktig å ha med sant? Føler at ein fort kan gløyme dei, sjølv om dei har stor innflytelse :)

Lenke til kommentar

Ja, men media er jo viktig å ha med sant? Føler at ein fort kan gløyme dei, sjølv om dei har stor innflytelse :)

 

Jeg skal hvert fall ta med det! De spiller jo en veldig stor rolle i forhold til idémakt, og det kommer jo garantert med i oppgaven :wee:

 

Og btw: s. 189 i boka - perfekt :w00t:

Endret av schr
Lenke til kommentar

Rikke Marie.... tenker som deg at det MÅ bare bli noen kjerneavsnitt som må med... jeg tror når det gjelder maktforhold at jeg skal satse på FNs Sikkerhetsråd og deres frustrerende rolle vis-a-vis R2P prinsippet. Da kommer internasjonale maktforhold fremme.

Det jeg skulle spørre om er: går det an å fysisk lime inn avsnitt... eller blir man straffet for det? Også lurer på... kan man ha med vedlegg som ikke er på selve innføringsark?

Setter pris på alle bidrag... har fulgte med og er litt overveldet av mangfold. Interessant nok, er det nesten ingen av dere som har fulgt opp NUPIs forslag om Finanskrisen. Ikke jeg heller. Interessant. Ifjor tipset de på den arabiske vår men det var overhodet ikke det. Synd. De har utrolig mye kunnskap som jeg har ellers dratt veldig nytte av.

 

Det med å lime rett inn lurer jeg også litt på.. Men tenker som så at om man har skrevet ned noe med egne ord på et dokument som kun er lagret på ens egen PC, så kan det umulig bli tatt som plagiat?! Det blir jo faktisk som å skrive av egne notater, og det er jo tillatt. Jeg satser hvert fall litt på dette i forhold til at jeg på forhånd kort har fortalt hva menneskerettigheter er osv, noe jeg vet jeg kommer til å få bruk for :)

 

Går ut i fra at det med å lime inn går bra! Jeg bruker onenote- og anbefaler alle andre å prøve seg på denne herligheten! Der kan du lime inn artikler og alt mulig + skrive selv, tegne osv. Veldig oversiktelig program inndelt i mapper. Så da finner man lett frem på eksamen! :)

 

Jeg tenkte isåfall å lime rett inn av ferdigskrevne tekster som er veldig generelt og bare MÅ komme med på eksamen.

Det jeg lurer på nå er Om jeg kopier eks. nesten en hel side fra en tidligere innlevering og bruker det akkurat slik som det står på eksamen. Tror dere det blir plagiat da? :) Det er jo jeg som har skrevet det, men den ligger jo på nettet nå... Jeg har jo levert den på itslearning tidligere i år! + at jeg har den i en nettmappe for meg selv.. Noen som har kjennskap til hvordan plagiat funker? :)

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående kildehenvisning på eksamen. Hvordan som vet hvordan man viser til kilder på eksamen? Henviser man underveis (På www.fn.no står det at blablabla...) eller laget man en liste over kildene på slutten av oppgaven? Bruker man den fulle linken til en bestemt artikkel eller holder det med f.eks www.fn.no? Trenger man å vise til kilder dersom man skriver det om til egne ord?

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående kildehenvisning på eksamen. Hvordan som vet hvordan man viser til kilder på eksamen? Henviser man underveis (På www.fn.no står det at blablabla...) eller laget man en liste over kildene på slutten av oppgaven? Bruker man den fulle linken til en bestemt artikkel eller holder det med f.eks www.fn.no? Trenger man å vise til kilder dersom man skriver det om til egne ord?

 

Henvis underveis! Fotnoter er gull! Disse kildene bruker du også på slutten av oppgaven / kilderegister

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål angående kildehenvisning på eksamen. Hvordan som vet hvordan man viser til kilder på eksamen? Henviser man underveis (På www.fn.no står det at blablabla...) eller laget man en liste over kildene på slutten av oppgaven? Bruker man den fulle linken til en bestemt artikkel eller holder det med f.eks www.fn.no? Trenger man å vise til kilder dersom man skriver det om til egne ord?

Dette lurer jeg også litt på! Men det jeg gjør er å skrive kilden rett bak det jeg har skrevet. blablabla (Kilde: http://www......no). Og i tilegg så henviser jeg til kildene i slutten av oppgaven. Men når man henviser til kilder like under (om man har tatt to sitater som noen har sagt elns) Da regnes ikke dette som plagiat, right? :)

 

 

 

KAN NOEN FORKLARE MEG DENNE PLAGIAT DELEN? Fant denne videoen for andre som lurer på det https://www.its-learning.com/help/tutorials/NO_w_sound/NO_plagiarism_w_sound_viewlet_swf.html men følte ikke den besvarte alt.

 

Må man skrive bokstav for bokstav isteden for å lime inn fra et annet dokument (hvor du har skrevet alt selv, og kunn er liggende på skolepcen?)

 

Får man plagiat om det er JEG som har levert en innlevering som jeg nå på eksamen ønsker å ta avsnitt i fra. :) Om jeg gjør dete! Må jeg hennvise til Kilder og si at dette er en tidlgiere oppgave?

 

Har egentlig flere spørsmål, men om noen greier å besvare disse hadde det vært konge!

Lenke til kommentar

Dette lurer jeg også litt på! Men det jeg gjør er å skrive kilden rett bak det jeg har skrevet. blablabla (Kilde: http://www......no). Og i tilegg så henviser jeg til kildene i slutten av oppgaven. Men når man henviser til kilder like under (om man har tatt to sitater som noen har sagt elns) Da regnes ikke dette som plagiat, right? :)

 

 

 

KAN NOEN FORKLARE MEG DENNE PLAGIAT DELEN? Fant denne videoen for andre som lurer på det https://www.its-lear...iewlet_swf.html men følte ikke den besvarte alt.

 

Må man skrive bokstav for bokstav isteden for å lime inn fra et annet dokument (hvor du har skrevet alt selv, og kunn er liggende på skolepcen?)

 

Får man plagiat om det er JEG som har levert en innlevering som jeg nå på eksamen ønsker å ta avsnitt i fra. :) Om jeg gjør dete! Må jeg hennvise til Kilder og si at dette er en tidlgiere oppgave?

 

Har egentlig flere spørsmål, men om noen greier å besvare disse hadde det vært konge!

 

Plagiatkontrollen er jo et system som sjekker om du har tatt copy+paste rett fra en nettside, for da "sporer" den opp det via å søke på nettet på en måte. Så om du har egne notater og kopierer fra de, så skal det ikke være noe problem for da er det jo DINE notater. Hovedpoenget til plagiatkontrollen er jo at de skal kunne sjekke om du har lasta opp en tidligere oppgave fra nett og levert inn den i stede for å gjøre noe selv. Det her regnes i tillegg ut i prosent, så det vil naturligvis bli noen prosent plagiat uansett fordi at vi henter inn info fra nettet, men så lenge du ikke kopierer rett fra en nettside og skriver med egne ord så skal det gå fint! Håper det hjalp LITT i hvert fall :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I bunn og grunn trenger man altså ikke å oppgi kilder dersom man skriver om stoff med egne ord? Det er ved direkte sitering man gjør det?

 

Jo, du skal kunne vise sensor hvor du har henta inn informasjon fra slik at de kan sjekke opp det du i så fall har henta inn fra denne kilden da! Sendte nettopp læreren melding og spurte om hvordan det var i forhold til at man henta inn og skreiv i notater ogsååå brukte det i oppgaven, fikk da det her svaret:

 

"Enhver informasjon som du henter fra en kilde må du kildehenvise til. Så hvis du finner no på nettet eller i boka som du bruker i morgen må du opplyse om hvilke sider du har hentet det fra."

 

Så er vel bare å slenge med alle kilder man kommer over og husker.. :hm:

Lenke til kommentar

De anbefaler jo å sette opp kilder underveis, så jeg tenkte å nummerere kildene mine. For eksempel:

 

'Sikkerhetsrådet er det eneste organet innenfor FN som kan avgjøre FN skal gripe inn i en konflikt' (1)

 

På siste side har jeg alle referansene samlet og nummerert.

 

(1) http://www.fn.no/FN-informasjon/FN-systemet/FNs-hovedorgan/Sikkerhetsraadet (Lest 26.05.13)

 

Slik kan man referere til den samme kilden flere ganger, ved å skrive (1) eller et annet tall bak setningen.

Lenke til kommentar

ÅÅÅÅ dere som får lov å skrive på PC og levere minnepinne.... når jeg spurte om jeg kan lime inn - mente jeg fysisk lime papir på registreringsarket. Helt neandertal at vi ikke får lov å bruke PC som tekstbehandler og levere minnepinne. Uff.

 

Rikke Marie skriver om et vidunderlig program.... som jeg ikke får lov å bruke...

 

har noen som helst erfaring med denne løsning?? lime papir på registreringsarkene....???

Lenke til kommentar

"Enhver informasjon som du henter fra en kilde må du kildehenvise til. Så hvis du finner no på nettet eller i boka som du bruker i morgen må du opplyse om hvilke sider du har hentet det fra."

Hehe, alt informasjonen man har stammer jo fra en kilde? Men jeg forstår opplegget. Jeg kommer til å kildehenvise underveis ved direkte utklipp/sitater, mens jeg viser til kildene jeg har brukt for å lære meg stoffet til oppgaven på slutten.
Lenke til kommentar

Hehe, alt informasjonen man har stammer jo fra en kilde? Men jeg forstår opplegget. Jeg kommer til å kildehenvise underveis ved direkte utklipp/sitater, mens jeg viser til kildene jeg har brukt for å lære meg stoffet til oppgaven på slutten.

 

Det samme tenkte jeg. Tror det er lurest å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar

Noen som har gode artikler rundt Kinas situasjon? Jeg tenker at det veldig gjerne kan bli en oppgave. Temaet er jo som sagt Internasjonal maktfordeling og menneskerettigheter. Kina begynner virkelig å utvikle seg fremover, er med i Sikkerhetsrådet og har massevis av menneskerettighetsbrudd.

Lenke til kommentar

Angående plagiat og kopiering av egne tekster - Jo, dette blir tatt som plagiat dersom du har levert teksten din/lagt teksten din ut i offentligheit (f.eks. i eigne personlige mapper). Sensor har ikkje nubbsjans å vite at det er akkurat DIN tekst sidan vi ikkje brukar namn, men eksamensnummer-greia.

 

Når det kjem til kjeldehenvising - Du skal vise til kjeldene dine underveis gjennom fotnote. Genial, liten sak som er enkel å bruke. Kan du ikkje å bruke fotnote, anbefaler eg alle å pugge på det i dag. Finn sikkert drøssevis med tutorials på nettet.

 

Media - Media er sjølvsagt sentralt, spesielt i dagens teknologiske verden. Men trur vi som lev i denne verdenen har nok kunnskap om media samt det står ein del om media i dei fleste bøkene. Som nokon også nemnde - Media har mykje idèmakt, som er sentralt å dra inn vil eg tru.

 

Min plan for dagen - Dra ned ein del info. ang. transnasjonale selskap, finne døme på brudd på menneskerettar i Kina samt ein del om Kina sin situasjon i forhold til verdenssamfunnet og lese meg opp på BRIKS-landa. I tillegg blir det å finne ein del om maktforskyvinga som har skjedd i verda dei siste åra (Frå to store supermakter, Russland & USA, til bl.a. BRIKS-landa og andre statar). Håper det hjelper nokre av de her inne.

Lenke til kommentar

Noen som har gode artikler rundt Kinas situasjon? Jeg tenker at det veldig gjerne kan bli en oppgave. Temaet er jo som sagt Internasjonal maktfordeling og menneskerettigheter. Kina begynner virkelig å utvikle seg fremover, er med i Sikkerhetsrådet og har massevis av menneskerettighetsbrudd.

 

Jeg tror kanskje denne artikkelen kan være til hjelp: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10952329

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...