Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] <Hjemmebygd PC> Tastaturet reagerer ikke i BIOS


Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd en Gamer PC, når jeg starter den kommer det opp en meny der jeg kan velge mellom:

 

DEL - Bios Setup\Q-FLASH

F9 - SYSTEM INFORMATION

F12- BOOT MENU

END - Q-FLASH

 

og problemet er... tastaturet reagerer ikke. Og skjermen blir svart etter ca. 1 minutt, og da må jeg restarte maskinen for og få opp det samme igjen.

Har prøvd fem forskjellige tastatur ink. 2 USB tastatur.

 

GPU: Evga GeForce GTX TITAN SC 6GB

CPU: Intel Core i5 3570k

HK: Gigabyte ga-z77-d3h-z77-s-1155-atx-ivy

RAM: Tenkte å bruke 4x4GB men CPU Vifta ble for stor så får bare plass til tre 4gb ram brikker. corsair-16gb-ddr3-dominator-quad-1600mhz-cl7-4x4gb

CPU FAN: noctua-nh-u12p-se2-s-1155-1156-1366-am3

PSU: cooler-master-gx-atx12v-2-3-650w-plus

 

**** CTRL+ALT+DELETE FUNGERER, SKJERMEN BLIR SVART I NOEN SEKUNDER OGSÅ KOMMER OPP BIOS SCREEN IGJEN SOM VANELIG****

Endret av Kimmi1996
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at I/O panelet har 6 stk porter - hvor 2.stk USB 3.0 porter tilknyttet Z77 PCH brikkesettet og 4 stk er tilkoplet en VIA 800 kontroller HUB.

 

Jeg vil påstå at du skal benytte "helst" en USB 3.0 Intel PCH port.

 

 

 

Edit:

Re: Z77X-D3H cant access bios with g15 keyboard

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/48735-z77x-d3h-cant-access-bios-g15-keyboard-2.html#post434974

 

only the 2 below ethernet port or front panel usb2.0 or 3.0 work for me on z77x-ud3h

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvis systemet ditt reagerer på CTRL+ALT+DEL virker jo tastaturet ditt , eller ?

 

Og som vist til på tweaktown forumet enes det om at kun de 2 USB portene lokalisert under lan porten kan brukes til usb keyboard (Intel PCH). Eventuelt USB 2.0/1.1 portene på hovedkortet via en header connector.

 

 

Høres ut som en annen feil som gjør at POST feiler på noe annet føre det er keyboard initialieringen sin tur.

Lenke til kommentar

2 ting: er PCen helt avslått når du prøver med et PS/2-tastatur, eller bare setter du det i underveis? Jeg vet ikke eksakt når PS/2-drivere lastes inn, men hvis det ikke står noe i PS/2-porten fra startup, så ignorerer PCen den porten (og det vil da heller ikke virke å sette i et PS/2-tastatur senere uten restart).

Og er "legacy USB-support" aktivert i BIOS (hvis du noen gang har kommet deg dit)?

 

PS/2 er i grunnen "fool-proof", så jeg har aldri opplevd at et PS/2-tastatur ikke har virket, med mindre det har vært noe fysisk galt med enten tastaturet eller PS/2-porten/HKet... :huh:

 

Edit:

Fool-proof. :p

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg trenger en recap her nå...du starter maskinen, og hva skjer videre? Får du et pip fra den? Får du POST? Begynner Windows loadingen?

 

Hvis du drar ut alt av USB-enheter, inkludert mus og tastatur og så starter maskinen, hva skjer da?

Jeg begynner å lukte en BIOS-issue, men det er egentlig over mitt kompetansenivå...

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...