Gå til innhold

Kan hjernen bli full?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt over dette en stund. Siden hjernen har en bestemt størrelse må det jo være en grense for hvor mye informasjon det er mulig å lagre der? Dersom man f.eks. hadde funnet en måte å senke aldringsprosessen på slik at man levde mye lenger, ville hjernen da bli full av for mye informasjon og hva ville skjedd da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man er fortsatt litt usikker på hvordan hukommelsen fungerer, men all forskning tyder på at dess mer man lagrer dess mer kan man putte inn. Det tidligere man lagret blir brukt som knagger for nye data. Men hukommelsen er ikke ufeilbarlig. F.eks kan man huske mye av det som skjedde på ulike påskeferier på hytta, men å huske nøyaktig hvilken påske ulike hendelser sjedde er som oftest vanskelig eller umulig. Bare i visse tilfeller kan et minne ha flere knagger å henge på og da kan ett av de være tilknyttet et bestemt år slik at man aldri glemmer når dette var.

Lenke til kommentar

Ja, det er helt klart en grense for hvor mye informasjon som kan lagres i hjernen. Ut fra kvantemekanikk kan man finne en øvre grense for informasjonstetthet, så siden hjernen har endelig fysisk størrelse er lagringskapasisteten begrenset. Men: Denne grensen for informasjonstetthet er så høy at denne øvre grensen i praksis er uinteressant. Det kan selvfølgelig finnes andre tilnærminger som gir en strengere grense, men poenget mitt var å argumentere for at i det hele tatt finnes en grense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tenkt over dette en stund. Siden hjernen har en bestemt størrelse må det jo være en grense for hvor mye informasjon det er mulig å lagre der? Dersom man f.eks. hadde funnet en måte å senke aldringsprosessen på slik at man levde mye lenger, ville hjernen da bli full av for mye informasjon og hva ville skjedd da?

Ser du på Vsauce, en kanal på Youtube?

Han hadde ett liknende spørsmål som han smakkes rundt. Tror det var hvor gammel man kan bli. Så etterhvert vill hjernen bli full og kollapse. Læreren min nevnte noe om verdens største tall og hvis du skal regne ut det kun ved hjelp av hjernen vil den implodere.

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå fugerer ikke hjernen vår som en harddisk, når man tar frem et minne så er det ikke som å klikke på en fil du vil vise på PC'n hvor all informasjon ligger nøyaktig på samme måte som når den først ble lagt inn.

 

Hjernen vår genererer minnet på nytt, lager "filmen" på nytt. Ofte gjøres også noen feil, noe som bidrar til at minnet vil endres noe over tid.

 

og det er mye man fortsatt ikke vet om hukommelse og hvordan den fungerer.

Lenke til kommentar

Fungerer ikke "treet" av nye nervebaner som en støtte til hukommelsen også?

 

Også lurer jeg litt på hva det vil si å bli "oversmart", at man plutselig blir dum eller ikke fungerer skarpt lengre. Jeg påstår ikke at det er noe som heter "oversmart", men det er noe jeg hørte noen bruke som forklaring på noens forandring. En person var veldig smart, men så ut til å ha mistet en del av evnen. Litt vagt spurt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at hjernen får mer lagringskapasitet av lagre ting i hjernen hvis dere forstår :p No mer man må huske og lagre i hjernen no mer plass blir det i hjernen. Det kan sammenlignes med en datamaskin. Si at en datamaskin har 300 gb harddisk. Også har du datamaskinen i ett år og da er 50 gb brukt opp. Da har du brukt opp 50 gb, men lagringsplassen har da utvidet seg til 350 gb hvis dere skjønner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...