Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk 2013 10.trinn.


Anbefalte innlegg

Jeg kan forklare helt og anithelt.

 

Antihelten: En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk,

 

En helt, det er mer en som har de egenskapene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan forklare helt og anithelt.

 

Antihelten: En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk,

 

En helt, det er mer en som har de egenskapene.

 

Takk! :) Noen som har noe som ikke er skrevet i forumet fra før? Evt. linker?

 

Noen som har tenkt seg ut noen oppgaver som essay i forhold til tema? Noen tanker eller ideer? Tips? :hmm:

Lenke til kommentar

Forskjellige helter:

 

Den historiske helten:

en person som er kjent for å gjøre noe historisk som har skapt positive reaksjoner og utfall. Eksempel: Amundsen, Jeanne d’Arc, Mahatma Gandhi og Nelson Mandela.

 

 

Øyeblikkshelten: en person som opptrer som en helt ut av det blå overfor en annen person. Dette øyeblikket varer i et kort tidsrom og gjentar seg ikke. Eksempelet finner vi heftet under Maximilian Kolbe som tilbød å hjelpe den ene innsatte ved å ta over hans plass.

 

Antihelten: En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk, eller ikke?

 

 

Hverdagshelten: en person som ikke er kjent for noe historisk. Hverdagshelter kan være personer som du og meg. Det trenger ikke å utrettes noe stort for å bli plassert under som en ”hverdagshelt”, hverdagshelten kan bidra med å hjelpe samfunnet gjennom små handlinger, han yter det han kan yte. Resirkulere og det å trøste andre når de har vondt kan være handlinger av en hverdagshelt.

Lenke til kommentar

Språklige virkemidler: http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.1753.1758&session_id=-2

 

Hvordan skrive gode metaforer:

1. Bestem hva du ønsker å oppnå med metaforen (eks. refleksjon, diskusjon, informasjon mv.)

 

2. Velg stil som appellerer til målgruppen. Desto mindre sammenheng mellom emnet og metaforen, desto bedre. Eks. sports-, eventyr-, fremtids-, historisk metafor mv.

 

3. Bestem elementene. For hvert element i den virkelige situasjonen finner du et parallelt element i metaforen.

 

4. Skap en spennende avslutning. Ved å avslutte på en overraskende eller undrende måte fenger du tilhørernes oppmerksomhet samtidig som det appellerer til underbevisstheten.

 

5. Bruk et abstrakt språk. Bruk ord og uttrykk som ikke er konkrete, og hvor lytteren med sin underbevissthet selv kan tolke hva han hører. Ex: En gang i tiden for mange år siden......

 

6. Bruk «skjulte kommandoer». Putt sentrale ting du ønsker at tilhørerne skal høre inn i replikker i metaforen. Ex: Den lærde sa: «Skal du leve videre må du følge med utviklingen».

 

7. Bruk din fortellerkunst. Bruk et språk som appellerer til det visuelle, auditive og kinestetiske (alle våre sanser). Bruk gester, og varierer stemmen og toneleie og skap innlevelse!

 

8. Gi tilhørerne tid til å reflektere over metaforen, og la underbevisstheten få tid til å arbeide med den.

http://home.online.no/~steinny/Kap3/bruk_av_metaforer.htm

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen som helst anelse om hvordan oppgavene kan bli formulert, så skrik ut! Personlig tror jeg det iallefall blir oppgave om å skrive en artikkel (?) om hvordan Amundsen slo Scott ''så'' lett på veien i kappløpet om å nå pol-platået først. :hmm: Håper at udir for en gangs skyld ka være litt greie med oppgavene, men det skjer nok ikke mens jeg lever. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg kan forklare helt og anithelt.

 

Antihelten: En antihelt er en viktig person i en handling som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, for eksempel mot, styrke, godhet, kjærlighet og evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Eksempler på antihelter er Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige. Er det en heltmodig handling, eller ikke? Dexter (karakter fra en TV-serie) dreper mennesker som er mordere. Er det umoralsk/dobbeltmoralsk,

 

En helt, det er mer en som har de egenskapene.

Off topic, liker du HIMYM? Siden marshall jobbet eller jobber i GNB ?
Lenke til kommentar

Du vet att alle i denne samtalen har kommet opp i norsk..... :) hva heter du? skal vi bli venner på face?

For det første: Jeg prøvde bare og være hyggelig, men nå, takk for ingenting!

For det andre: Det er helt greit å bli venner på Face, men jeg gir deg ikke navnet mitt, du kan finne ut av det selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...