Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde denne eksamenen (2012) på eksamen, og her er de riktig svarene:

 

1a) Hårfin = 980 kr tilsammen. På håret: 930 kr.

1b) 24 ulike kombinasjoner

1c) Far betaler 105 kr for hårvoksen, som er 70% av opprinnelig pris.

 

2a) 60 gram vannstoff

2b) 4 hele doser, selv om hun har 6,25 doser av blondering og 4 doser av vannstoff.

 

3a) y=225x

3b) Tegn graf.

3c) Han må klippe seg mer enn 4 ganger for å tjene inn barbermaskinen (grafen viser 4,25, men man kan ikke klippe seg 4,25 ganger).

 

4) Dataoppgave. Hadde en annen type dataoppgave på min tentamen..

 

5a) 55 bokser

5b) Det er 55 bokser i stablen, og formelen er korrekt.

5c) 451 bokser igjen i stablen. NB! Her blir formelen akkurat den samme men med minus 55, siden toppen er jo fjernet. Det er jo færre bokser i toppen av stablen enn bunnen.

 

6a) 100,009 cm3. Husk å ikke runde av når du deler diameteren i to for å finne radiusen.

6b) 9,9 cm

6c) 296 cm3

 

7)

2,5 h = 2 h, 30 min, 0 s

4,6 h = 4 h, 36 min, 0 s

4565 s = 1 h, 16 min, 5 s

64,55 min = 1 h, 4 min, 33 sek

09:50-11:37 = 1 h, 47 min, 0 sek

 

8a) 0,000003504 NB! USIKKER!

8b) Arealet av det største kvadratet er 1, for hvis du ser nøye etter er 1 hypotenusen i kvadratet med x som side. X er ukjent, og vi kan dermed bruke ligning. (Ligningen løses. A = 0,25 etter overslag) Som du ser er det fire slike trekanter som denne utregninga (ligningen) viser rundt den minste. Derfor ganger vi 0,25 med 4 og får 1.

 

8c) Radius til det største kvadratet er 4 ganger kvadratroten av 2, siden x=0,71. og rundt kvadratet skal det være 4 Xer, som tegnet. Men omkrets måles jo i diameter, så derfor ganger vi 0,71 med 8.

0,71 * 8 = 5,66. 4 * kvadratroten av 2 = 5,66.

 

9a) Konstruksjon

9b) r = 31,25 mm. Fremgangsmåte: ligninger med to ukjente og pytagoras. Viktig å huske at figuren er i 2d og 3d. radius er hyptoneus i trekant fra a, til o, til der linja fra CO krysser linja til AB. Fasit 9b: http://oi39.tinypic.com/35cpdnb.jpg

 

Når hadde du eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer. 5,8 er virkelig imponerende. :w00t: Da kan du virkelig nyte sommerferien! :)

Hva har du tenkt å studere forresten? ( vet du fortsatt skal på vgs.) Men med det snittet kan du velge og vrake i studier.

 

Rettsvitenskap (juss) fem årig mastergrad, og evt. to år ''påbygg'' for å bli ph.d (doktorgrad) :)

og der da? :)

Lenke til kommentar

studiespesialisering? :hmm:

 

Ja :) , det var vel ikke så vanskelig å gjette. :wee:

 

Hva med deg?

 

Rettsvitenskap (juss) fem årig mastergrad, og evt. to år ''påbygg'' for å bli ph.d (doktorgrad) :)

og der da? :)

 

Har planer om å studere medisin. Vet det er hardt, men jeg skal klare det! :w00t:

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Ja :) , det var vel ikke så vanskelig å gjette. :wee:

 

Hva med deg?

 

 

 

Har planer om å studere medisin. Vet det er hardt, men jeg skal klare det! :w00t:

 

jeg har også søkt på studiespesialisering. jeg vil også studere medisin jeg. :D

vet du hva er snittet til å komme inn i universitetet for å studere medisin? :(

Lenke til kommentar

Er lærerne på deres skoler snille med sekserne? Hos oss virker liksom seks temmelig uoppnåelig. Selv for meg som ligger på femmer i alle fag, og har gjort det siden åttende

 

Det er dem langt ifra! :) Du aner ikke hvor mye jeg har slitt for å få de karakterene. Alle 5/6 eller 6/5 jeg pleide å få, men det er det nå slutt på!

Lenke til kommentar

Fagene jeg vet jeg får 6er i. Vedder alt jeg eier på at dette ikke er kødd..

 

Norsk hovedmål.

Norsk sidemål.

Norsk muntlig.

Engelsk skriftlig.

Engelsk muntlig.

Matte.

Naturfag.

Samfunnsfag.

Gym.

RLE.

Tysk(!)

 

Alt bortsett fra K&H, musikk og mat&helse..

(Søker med 5,8 pga musikk+m&h, men har 5,9 i selve tiende).

For en fantastisk prestasjon. Bare å ta av seg hatten.

Selv har jeg 5, 53

Lenke til kommentar

jeg har også søkt på studiespesialisering. jeg vil også studere medisin jeg. :D

vet du hva er snittet til å komme inn i universitetet for å studere medisin? :(

 

I Oslo har vel nedre poenggrense ligget på 59( eller 5,9) de siste årene( dette inkluderer realfagspoeng og språkpoeng)

I Tromsø, Trondheim og Bergen varierer det vel fra 5,7 til 5,9 tror jeg.

Lenke til kommentar

Er lærerne på deres skoler snille med sekserne? Hos oss virker liksom seks temmelig uoppnåelig. Selv for meg som ligger på femmer i alle fag, og har gjort det siden åttende

 

Jeg lå på 4,3 første semester i åttende, med en fem som beste karakter, og jeg kunne nesten ikke et kløyva ord engelsk eller tysk. Alt handler om å finne enn rett studieteknikk for deg. I tillegg har jeg lært mye engelsk fra tv og følger litt med i nyhetsbildet hver dag. Nå har 5,92 i begge semestrene i 10. klasse, hvis du tar vekk 9.klasse-fagene, og snakker så å si flytende, britisk engelsk.

Lenke til kommentar

I Oslo har vel nedre poenggrense ligget på 59( eller 5,9) de siste årene( dette inkluderer realfagspoeng og språkpoeng)

I Tromsø, Trondheim og Bergen varierer det vel fra 5,7 til 5,9 tror jeg.

I Bergen var snittet forrige vår på 57,3...

 

Jeg lå på 4,3 første semester i åttende, med en fem som beste karakter, og jeg kunne nesten ikke et kløyva ord engelsk eller tysk. Alt handler om å finne enn rett studieteknikk for deg. I tillegg har jeg lært mye engelsk fra tv og følger litt med i nyhetsbildet hver dag. Nå har 5,92 i begge semestrene i 10. klasse, hvis du tar vekk 9.klasse-fagene, og snakker så å si flytende, britisk engelsk.

Uff! Britisk er utrolig vanskelig. Får det lissom bare ikke til, men på den andre siden høres det utrolig fett ut. :p
Lenke til kommentar

Jeg også har planer om å studere medisin. Kanskje vi møtes? :O :p

Hvilken skole har du søkt på forresten?

 

Sorry, men tror ikke jeg ønsker å svare på det på dette forumet. Da blir jeg nok gjenkjent. :) Men det kan godt hende vi møtes. :wee:

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

I Oslo har vel nedre poenggrense ligget på 59( eller 5,9) de siste årene( dette inkluderer realfagspoeng og språkpoeng)

I Tromsø, Trondheim og Bergen varierer det vel fra 5,7 til 5,9 tror jeg.

 

det er veldig høy, syns jeg. med vi kan klare det hvis vi virkelig vil det. :)

Lenke til kommentar

det er veldig høy, syns jeg. med vi kan klare det hvis vi virkelig vil det. :)

 

Selvfølgelig skal vi klare det! :) Hvis vi velger de fagene i 2.klasse og 3.klasse som til sammen gir 4 realfagspoeng, kan man kanskje klare å komme inn med 5,5 i snitt. :w00t:

 

Jeg også har planer om å studere medisin. Kanskje vi møtes? :O :p

Hvilken skole har du søkt på forresten?

 

Hvilket universitet tenker du å gå på?

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal vi klare det! :) Hvis vi velger de fagene i 2.klasse og 3.klasse som til sammen gir 4 realfagspoeng, kan man kanskje klare å komme inn med 5,5 i snitt. :w00t:

 

 

 

Hvilket universitet tenker du å gå på?

 

jeg har veldig lyst til å studere i NTNU. :) hva med deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...