Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du skrive oppgaven? Husker ikke oppgaver så lett :)

 

Uer1000 har tydeligvis løst denne oppgaven. JEg kan henvende meg til h*n, jeg. Mange takk :)

 

Har løst hele 2010 settet. Svarene er:

10: 22,9 kr

50: 4,6 kr

150: 1,5 kr

250: 0,9 kr

350: 0,65 kr

500: 0,46 kr

 

Det ville vært ekstra fint om du kunne få med en kort forklaring på fremgangsmåten. På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd seg på 3e fra eksamen 2010? Eksamenen handler i korte trekk om mobiltelefoner og Teano.

Ja uff! Har jobbet litt med den eksamenen i dag, og er overrasket over hvordan den eksamenen er bygd opp. Jeg vil faktisk ta så langt som å si at flere av oppgavene rett og slett var dårlige.
Lenke til kommentar

Uer1000 har tydeligvis løst denne oppgaven. JEg kan henvende meg til h*n, jeg. Mange takk :)

 

 

 

Det ville vært ekstra fint om du kunne få med en kort forklaring på fremgangsmåten. På forhånd takk!

Vel, det handler om å dividere 229 (som er pris per måned) på antall ringeminutter. Altså hvis det er f. eks. 50 ringeminutter tar man 229:50= 4,6.

Håper du forstår.:)

 

Ja uff! Har jobbet litt med den eksamenen i dag, og er overrasket over hvordan den eksamenen er bygd opp. Jeg vil faktisk ta så langt som å si at flere av oppgavene rett og slett var dårlige.

Dårlig formulering på oppgavene. Liker virkelig ikke dette eksamens-settet.

Lenke til kommentar

Vel, det handler om å dividere 229 (som er pris per måned) på antall ringeminutter. Altså hvis det er f. eks. 50 ringeminutter tar man 229:50= 4,6.

Håper du forstår. :)

 

 

Dårlig formulering på oppgavene. Liker virkelig ikke dette eksamens-settet.

Nei ikke jeg heller, men likevel slet jeg meg igjennom det. Lærte i det minste litt om det gylne snitt! ;)
Lenke til kommentar

Vel, det handler om å dividere 229 (som er pris per måned) på antall ringeminutter. Altså hvis det er f. eks. 50 ringeminutter tar man 229:50= 4,6.

Håper du forstår. :)

 

 

Dårlig formulering på oppgavene. Liker virkelig ikke dette eksamens-settet.

 

There you go.

 

10*22,90 = 229

Du tar altså utganspunkt i at det koster 229 kroner for 10 ringeminutter. Deretter dividerer du denne raten på 50, 150 etc (de oppgitte ringeminuttene per måned". Finito!

Lenke til kommentar

Nei ikke jeg heller, men likevel slet jeg meg igjennom det. Lærte i det minste litt om det gylne snitt! ;)

Vet du forresten hvordan man skal konstruere det skjellet. Synes det er svært vanskelig, særlig å finne den rette plasseringen for passeren hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

There you go.

 

10*22,90 = 229

Du tar altså utganspunkt i at det koster 229 kroner for 10 ringeminutter. Deretter dividerer du denne raten på 50, 150 etc (de oppgitte ringeminuttene per måned". Finito!

Du har forstått det. Men det må vel gjøres på Excel?

Lenke til kommentar

Det er valgfritt. Oppgaven kan gjøres for hånd. PErsonlig tok jeg i bruk Geogebra for å lage graf(er) til funskjonene. Videre limte jeg inn grafene i et word-dokument, og besvarte resten av tekstoppgavene. Oppgave 4 skal besvares på regneark.

Du har rett.:)

Lenke til kommentar

Vet du forresten hvordan man skal konstruere det skjellet. Synes det er svært vanskelig, særlig å finne den rette plasseringen for passeren hvis du skjønner.

Det er bare å sette passerspissen i de riktige hjørnene på firkantene. Bare pass på at sirkelbuen en jevn hele veien... :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...