Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i matematikk 2013 (10. trinn)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg bare inn i samtalen her, men det er vel ikke noen som har fasit til 2010- og 2011 eksamen? Hadde funnet meg en veldig fin nettside igår (matematikk.net), men den er desverre nede frem til tirsdag som ikke hjelper meg stort.

 

Hallo! Denne siden er veldig grei :)http://sp1.skoleveven.no/?pageID=151

Her vil du finne løsningsforslag sammen med oppgaven på samtlige av de utenom eksamensoppgave 2012 del 2.

Takk til TheKing97

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

Hehe, det var det som var problemet....

De aller første buen fikk jeg ikke til, fordi passeren ikke var liten nok. Det ble for lite mellomrom mellom passerspissen og passerblyet. De andre gikk greit, det er bare å prøve seg litt frem med passerspissen. Uansett tror jeg ikke dette er veldig aktuelt for vår eksamen. De konstruksjonsoppgavene jeg vi kommer til å få tror jeg blir mer normale. Tipper at vi på del en får en oppgave som sier at vi først skal konstruere en trekant (kanskje Va=60 og Vb=30...). Deretter står det at trekanten er en del av et trapes, som også skal konstrueres. Endret av Havardu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller første buen fikk jeg ikke til, fordi passeren ikke var liten nok. Det ble for lite mellomrom mellom passerspissen og passerblyet. De andre gikk greit, det er bare å prøve seg litt frem med passerspissen. Uansett tror jeg ikke dette er veldig aktuelt for vår eksamen. De konstruksjonsoppgavene jeg vi kommer til å få tror jeg blir mer normale. Tipper at vi på del en får en oppgave som sier at vi først skal konstruere en trekant (kanskje Va=60 og Vb=30...). Deretter står det at trekanten er en del av et trapes, som også skal konstrueres.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har tips til hvordan man skal huske reglene for omregning cm til dm, cm2 til dm2, osv....?

Har kontroll på alt unntatt det igrunnen. Vet at kontaktlæreren min gav meg et fint omregning ark i 8. Klasse, men dere kan nok tenke dere hva som har skjedd med de gjennom årene. :mellow:

Lenke til kommentar

mm -> cm -> dm -> m Dele på 10 for hvert ledd

mm <- cm <- dm <- m Gange på 10 for hvert ledd

 

mm2 -> cm2 -> dm2 -> m2 Dele på 100 for hvert ledd

mm2 <- cm2 <- dm2 <- m2 Gange på 100 for hvert ledd

 

mm3 -> cm3 -> dm3 -> m3 Dele på 1000 for hvert ledd

mm3 <- cm3 <- dm3 <- m3 Gange på 1000 for hvert ledd

 

Hvorfor?

Når det er cm så er det egentlig cm1. Hvis du tar 101 så får du 10.

Når det er cm2, så tenk 102 = 100

Når det er cm3, så tenk 103 = 1000

Lenke til kommentar

Å takk! Det hjelper faktisk veldig mye. :)Det er ting som dette som har forhindret meg i å så 6er i standpunkt :hrm:

 

Kjipt! :/

 

Andre ting alle bør øve på, uansett hvor godt de kan det eller tror de kan det:

 

- Areal-formler. Kan du areal-formelen for et trapes eller parallellogram?

- Volum-formler. Formelen for halvkule? kule? sylinder? trekanta prisme?

- Forholdet mellom cm,cm2 og cm3. (se ovenfor).

- Overflate. Formelen for sylinder?

- Standarform/tierpotens. 0,0021 ?

- Funksjonsuttrykk og de ulike typene funksjoner.

- Median, gjennomsnitt, typetall og variasjonsbredde.

- Hva er egentlig pi ? (pi = omkrets/diameter = 3,14.... omtrent lik 3,14)

 

Dette kan jo komme på del 1, så ja...

 

Og hva er forskjellen her?

 

A = pi * r2

A = 3,14 * 5 cm2

og :

A = pi * r2

A = 3,14 * (5 cm)2

 

Svaret på den første blir 15,7 cm2 og er feil, mens svaret på nr 2 er 78,5 cm2 og korrekt..

Endret av TheKing97
Lenke til kommentar

Formler for areal og volum av kuler og kuber må du da ikke kunne utenatt! Dette kommer jo på del 2, der du kan bruke hjelpemidler eksl. kommunikasjon. Bruk hjelpemidler på del 2 for alt det er verdt!

 

Så klart bør man bruke hjelpemidler på del 2 for alt det er verdt..

Men vi kan få volum og areal på del 1, men da enkle stykker. Jeg referer til eksamensveiledningen side 6 under Måling på punkt 4,5 og 6.

Lenke til kommentar

Det handler om å gjøre flest mulig oppgaver, helst eksamensoppgaver.

 

Støter du på noe du ikke får til, se på løsningsforslaget/i boka og prøv deg frem til du har kommet gjennom. Noter emnet og hvilken oppgave.

 

Slik gjør du med et par eksamensett. Når du er ferdig vil du ha funnet ut hva du får til greit, og hvilke emner/oppgaver du bør jobbe enda litt mer med. Da kan det lønne seg å regne over de du har notert deg før du finner andre oppgaver innenfor emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...