Gå til innhold

Iphone 5, S4 eller HTC One?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke med HTC One, men min erfaring er at HTC er skrøpelige telefoner. Hvis du har en av dem må du vokte den med livet. En dråpe vann, eller ett fall i bakken er den ødelagt, sikkert fordi den er så avansert.

Ja, du vet ikke med HTC One. Kan jeg spørre hvilken HTC mobil det er du snakker om for min htc one x har falt i bakken og ned trappa osv. hundre tusen ganger, og jeg har så vidt noen merker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn 2 tester der den ikke gjlør det da... mener ikke hjemmetest av Slai AS

 

Okay

 

HTC One vs Sony Experia Z:

 

Winner: HTC One

 

The HTC One is the winner nobody would have seen coming last year, but we've got to take our hats off to the Taiwanese brand for making something so usable and well designed.

 

The Samsung Galaxy S4 is a powerhouse, and one that we like to use day to day a lot, but it's definitely all evolution without much in the way of revolution in smartphone terms.

 

The Sony Xperia Z feels like a great step forward for the electronics giant, if not the handset to scale the smartphone peak just yet. It's chock-full of great ideas, but needs some design and interface work before it can be considered a true great.

 

So if you're short on time and have to make a snap decision, go for the HTC One. We promise you won't regret it.

 

Kilde: http://www.techradar...mia-920-1137666

 

 

Samsung Galaxy S4 vs Sony Experia Z:

 

 

Winner: Samsung Galaxy S4

 

The Samsung Galaxy S4 and Sony Xperia Z are phones of the same league. Their screens, performance and software are comparable, but in most respects the Samsung Galaxy S4 wins out. Its screen is a bit nicer, the software has some more bells ‘n’ whistles, the battery lasts longer and its camera performs better. The glass rear of the Sony feels a bit nicer than the thin plastic battery cover of the Samsung, but otherwise it’s a fairly safe victory for the Galaxy S4.

 

Kilde: http://www.trustedre...s-sony-xperia-z

 

Easy, men in the end så er det den du liker best i hånda som er "best".

 

Edit: Sorry for at jeg svarte tregt, glemte å update siden :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Hehe seff ^^ .

 

Som sagt er de bra telefoner hele gjengen (iphone5, xperiaen, one og s4), tror ingen blir å sitte og banne og kjefte over hvor elendige de er, hvis man ikke har totalt urealistiske forventninger til hva de bør gjøre.

 

Blir i bunn og grunn en smakssak at this point.

 

Hvis One hadde et design jeg likte og S4 så ræv ut hadde jeg nok vært den stolte eier av en One nå, feks.

Lenke til kommentar

Min One har ikke falt i bakken siden jeg har behandlet den pent, min HTC Sensation falt derimot i asfalten alt for mange ganger, den fungerer fortsatt fint, og er i god stand.

 

Et fall i bakken, så er iPhone skjermen ødelagt, HTC One skjermen ødelagt og S4 skjermen ødelagt.

 

 

 

mistet min iphone 4 ifra bukselomme høyde 2-3ganger, glemt den i senga for så riste dyna med iphonen på så den suser i lufta, ikke ødelagt på noe som helst måte..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har alltid brukt android før, men har blitt mer og mer glad i Apples økosystem. Apple TV, airplay, iCloud og diverse andre tjenester som rett og slett bare fungerer. I tillegg er jo app store fortsatt uslåelig. Derfor kjøpte jeg meg iPhone 5 denne gangen.

 

Mye av grunnen til at jeg gikk over fra android også er at jeg er litt ferdig med å customize. Før elsket jeg å finne nye fine widgets, endre launchere og bytte bakgrunnsbilder. (Gjerne live-bakgrunner). Men nå bruker jeg bare telefonen til surfing, spilling, musikk/podcast/videoer og telefonering. Bruker lite eller ingen tid i menyer.

 

Når det er sagt synes jeg HTC One er en uforskammet sexy telefon. Design har mye å bety for meg, og den er kanskje den peneste og mest eksklusive mobilen jeg har sett. Den eneste som kommer i nærheten er etter min mening iPhone 5.

 

I tillegg ble jeg sjokkert over hvor godt den ligger i hånden, og hvor praktisk den bittelitt mindre formfaktoren er. Jeg hadde valgt One foran S4 på grunn av størrelse, mer korrekt skjerm ift. farger og lignende, design/byggekvalitet og fordi jeg misliker Touchwiz. (Altfor mye gimmick-programmer, og glorete brukergrensesnitt. I tillegg er det tungdrevet etter min erfaring)

 

Altså for min del blir det: 1: Iphone 5. 2: HTC One. 3: Galaxy S4

 

Går du for iPhone kan det være lurt å vente et par måneder til 5S helt sikkert blir annonsert.

Lenke til kommentar

De er like store sånn side-by-side ja, men One er nok litt lettere å håndtere med en hånd da skjermflaten er litt mindre. Ikke at den ene centimetern skal ha så alt for mye å si, men mulig du får litt mindre krampe i lengden om du ofte går top+left\bottom med høyre tommel. ;)

Og S4 har knappene langt ned, ett sted hvor One kun har en høytaler. Så skal du på meny knappen ofte kan det jo bli slitsomt med en hånd.

 

Og nei, byggekvaliteten går til HTC One :) Gimmick'er går derimot til S4.

Iphone har jeg ikke hatt siden de ga ut 4'ern, men blir aldri iOS på meg igjen etter å ha brukt Android

Lenke til kommentar

Nja ser veldig ut til at det er problemer med gaps og scratching på HTC one når jeg ser på forumtråden. Aluminium er vel også lett å bulke og vanskelig å reparere en unibody.

 

Når det gjelder størrelsen og komfort ved bruk ligger s4 veldig bra balansert, men tror at det er mye med vane og grep. Jeg har ingen problemer med å onehand s4. S3 var verre der blant annet.

 

Men One skal etter sigende også håndteres lett.

 

Er faktisk ikke mye gimmicker. Det blir sagt det er det, men det er bare fire ting jeg kommer på egentlig som folk pleier trekke frem: Air gestures, air view, multiwindow og eye tracking.

 

Av de er det vel eye tracking som er relativt uanvendelig. Resten bruker jeg mye. Air view mer enn air gestures dog.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg brukt litt forskjellig, eier selv en iPhone 5 (hatt siden release), har brukt en Nokia Lumia 920 over 1-2 uker, har brukt Samsung Galaxy S4 i ca 1 uke, har brukt HTC One noen dager, har brukt LG / Google Nexus 4 noen dager, har nå brukt Galaxy SIII over noen dager og for øyeblikket sitter jeg faktisk med en Samsung Ativ S og tidligere har jeg for det meste brukt iPhone 4 over ca 2år, HTC / Google Nexus One i et par måneder, iPhone 3G over noen måneder og før det må vi helt tilbake til god gamle Symbian og Nokia N95 som jeg vell hadde i ca 2-3år.

 

 

Er heldig i og med at jeg jobber i butikk og er såpass heldig at jeg har temmelig fri tilgang til å teste ut litt forskjellig for å få litt hands-on og "detaljkunnskap" om de forskjellige modellene, programvaren og operativsystemene for å lettere kunne sette meg inn i forskjellene og forklare styrker og svakheter ovenfor kunder i butikken. For hva er vell bedre om du faktisk har erfart produktene selv kontra det å bare synse vilt fra et papir med spesifikasjoner?

 

For det første jeg har lært etter å ha erfart endel forskjellige modeller den siste tiden så er det at rene spesifikasjoner på ingen som helst måte er alt, for min del handler det minst like mye om brukeropplevelsen som det handler om hvilken telefon som på papiret er den råeste.

 

 

Det første man burde vurdere er jo hvilket operativsystem man ønsker å gå for, for det vil jo korte ned på alternativene en god del. Det er jo i all hovedsak tre aktuelle kandidater per i dag (om vi ignorerer alternativ som FireFox OS, Symbian, Meego, Sailfish, Ubuntu Phone, Tizen osv som blir for mer spesielt interesserte) og det er Android OS (Google), iOS (Apple) og Windows Phone (Microsoft) og disse tre byr på ganske så forskjellige løsninger og opplevelser og hvorvidt det ene er bedre enn det andre blir helt individuelt da vi mennesker er programmert til å prioriterer helt forskjellig.

 

Android OS er jo det største, og vil nok være det største operativsystemet i all overskuelig fremtid. Betyr det at det nødvendigvis er det beste, at det er det folk flest faktisk liker og foretrekker? Nei på ingen måte. Det er tilnærmingen Google har som gjør at Android har blitt så utbredt og trolig vil fortsette å bli sakte men sikkert enda større i markedet. Ettersom Google lisensierer ut Android gratis til hvem som helst som måtte ønske å kjøre Android så finner vi jo operativsystemet på alt fra skit mobiler til 100kr til toppmodeller som koster nærmere 6'000kr. Android er "åpent" og skal være mulig å kjøre på alt og ingenting av mobiltelefoner på markedet, noe som naturligvis medfører at Android sluker en stor del av markedet ettersom ikke alle anskaffer telefoner i prissegmentet som Apple og Microsoft stort sett legger seg på som er typen 2'500kr++ (om vi tar med eldre modeller som iPhone 4 som selges for ca 2'500kr i dag som den "billigste" modellen fra Apple.).

 

De som skal ha en billig mobiltelefon i dag havner stort sett på Android da brorparten av alle "smarttelefoner" som koster under 2'500kr kjører Android i en eller annen form. Ergo ender Google opp med stor markedsandel, noe de naturligvis ønsker da Google tjener penger på markedsføring og reklame og ikke faktiske salg og inntjening på Android som operativsystem.

 

 

Denne åpne tilnærmingen er Android sin velsignelse, samtidig som det er Android sin forbannelse. Du finner det på store og små telefoner, billige og dyre. Du har så og si helt frie tøyler til å gjøre akkurat hva du vil, ønsker du å gjøre noe som ikke inngår i retningslinjene til Google så finner du det ikke på Google Play Store men det er ingenting som hindrer deg fra å hente det fra andre kilder da det er ingen som holder deg tilbake på noen som helst måte.

 

Det er denne friheten og muligheten til å gjøre akkurat det man vil som gjør at mange liker Android veldig godt, men samtidig så er det ikke alltid sånn at komplett frihet er en velsignelse for alle. Dette har jo medført at Android er desidert mest utsatt for skadelig programvare, oddsen for at du kan få inn en eller annen programvare som fisker informasjonen din eller noe annet piss er langt større på Android enn det er med mer låste systemer som iOS og Windows Phone. Samtidig så er det veldig enkelt for brukere å få tilgang på diverse betalbare apps gratis via andre kanaler enn Google sin egen Play Store noe som gjør at utviklere generelt sier det er mindre penger å hente av å utvikle til Android da det er flere brukere som har en tilnærming som tilsier at alt skal være gratis, eller de rett og slett har åpne kanaler som lar deg skaffe ting gratis på "ymse vis", samtidig så sier det jo seg selv at Mohammed Ali som skaffer seg en Samsung Galaxy Y til 400kr ikke har samme potensiale til å legge igjen mye penger i Google Play Store som en iOS eller Windows Phone bruker som i utgangspunktet hadde en økonomi som tilsa at de kunne kjøpe langt dyrere modeller.

 

Så selv om markedsandelen er høy, så er vell antallet brukere som faktisk legger igjen penger i Google Play Store lavere enn antallet brukere som legger igjen penger i AppStore og Windows Store som igjen gjør det mindre attraktivt for utviklere som ønsker å tjene penger.

 

 

Men markedsandel og hvorvidt plattformer er den mest attraktive for utviklere har jo ikke stort å si for deg som bruker. Ulempen med at Android sprer seg utover et så bredt spekter av maskinvare er optimalisering, for her er ikke Android i nærheten av verken iOS eller Windows Phone per dags dato. Mange er helt sikkert mer enn godt nok fornøyd med ytelsen til diverse toppmodeller, men faktum er nå fremdeles det at framerate og hvor godt systemet flyter og henger med i svingene fremdeles er og ikke minst oppleves som langt bedre med iOS og Windows Phone. Hvorvidt man er supersensitiv ovenfor dette eller ikke blir jo igjen forskjellig fra person til person, personlig så har jeg et stort problem med at jeg opplever lav framerate når jeg scroller raskt på diverse nettsider, at den generelle navigeringen føles en smule mindre responsiv osv selv på toppmodeller som Galaxy S4 sammenlignet med selv eldre telefoner som iPhone 4S og Nokia Lumia 620 som ikke er i nærheten av å ha like "råe spesifikasjoner".

 

Videre så får man et lite dilemma når det kommer til tredjepart og apps, for hvilke mobiltelefoner tror du utviklere fokuserer på når de utvikler apps og spill til Android? Tenker det lille antallet brukere som har toppmodeller og siste skrik ala Galaxy S4, eller utviklere utifra et bredere publikum og tar med brukere som sitter med Galaxy S2, kanskje en Galaxy Xcover og diverse dårligere spesifiserte modeller?

videoen demonstrerer og tar for seg noe av det jeg snakker om, og det er jo da en Nexus modell som kanskje er de best optimaliserte Android modellene på markedet.

 

 

Så selv om Android er en helt åpen plattform, med så og si helt frie tøyler som knapt sette noen begrensing på verken utviklere eller brukere overhode så det samtidig den plattformen hvor jeg føler ting går desidert mest i "rykk og napp", hvor det overhode ikke er noe automatikk i at applikasjoner er spesielt godt optimalisert eller integrerer spesielt godt med verken systemet eller telefonen du kanskje kjører.

 

 

 

iOS er jo på stikk motsatt ende av skalaen, her lever du og alle utviklere under Nazi regimet til Apple, her skal alt og alle føle en og samme formel som gjør at kjenner du det fundamentale til en app, så kjenner du stort sett samtlige. Dette gjør ting utrolig strømlinje formet og rett frem å bruke. Du trenger knapt å bekymre deg for skadelig programvare og skit da alt må igjennom Apple sitt nåløye og godkjennes før det legges ut på AppStore, nå skal det riktignok sies at Apple ikke sitter å går igjennom hver eneste app med lupe så noe drit slipper jo igjennom med oddsen for å støe på noe av dette før det blir oppdaget er forsvinnende liten, og langt mindre sannsynlig enn å snuble over noe skitvare til en helt åpen plattform som Android.

 

Ettersom Apple styrer både maskinvaren og programvaren, og har såpass god kontroll over det hele og slipper såpass lik maskinvare, velger oppløsninger osv med omhu så alt skaleres med fire så er det utrolig enkelt for utviklere og alle involverte å utvikle applikasjoner som klarer å utnytte både maskinvaren og skjermarealet til det fulle. Langt enklere enn hva det er til Android hvor du må ta høyde for at mobilen applikasjonen installeres på kan kjøre alt fra en 400MHz Single-Core SoC, til en 1,8GHz Quad-Core SoC. Noen har 5,0" med 1080P oppløsning, andre har 2,5" skjerm med 480x320 oppløsning osv osv.. Noen baserer seg på programvareknapper, andre har fysiske knapper..

 

Dette skaper en mye mer integrert, sømløs og optimalisert opplevelse som mange, meg inkludert vet å verdsette. For andre så kan argumenter som dette være totalt likegyldig så her vi tilbake på at alt dette handler om smak og behag. Alle er jo også en hestehode foran stort sett alle andre når det gjelder å sømløs integrasjon mellom egne teknologier, løsninger og enheter. Så vis du først har flere Apple produkter så snakker det svært godt sammen, mer eller mindre automatisk rett ut av esken ved hjelp av tjenester som iCloud, AirPlay osv.. Ulempen er jo at alt er låst, du er løst til Apple sitt økosystem, du er låst til måten Apple ønsker å løse ting på, du er låst til de formater Apple bestemmer seg for å støtte, du kan ikke legge til ting Apple velger å bannlyse fra AppStore osv osv..

 

 

 

Windows Phone blir en slags middelvei, det er fremdeles en veldig låst plattform hvor du kan kun legge til programvare via Windows Store. Foreløpig så har ikke Microsoft tillat andre nettlesere enn Internet Explorer, den integrerte søketjenesten er mer eller mindre låst til Microsoft sin egen Bing tjeneste osv.. Men som Microsoft produkter generelt så er det nå hvertfall støtte for åpne standarder som DNLA osv, og de løsningene som Microsoft tilbyr som Xbox Smart Glass osv fungerer faktisk på tvers av plattformer (Android, iOS OG Windows Phone) så det er og blir en god del mer åpent enn hva iOS er på så måte, samtidig så har du jo et knipe utvalg av mobilprodusenter og mobilmodeller å forholde deg til enn utelukkende iPhone som du har med iOS.

 

Så her får du en tettere og bedre optimalisert opplevelse enn Android, ting flyter utrolig bra i Windows Phne da Microsoft stiller strenge krav til maskinvaren de forskjellige produsentene kan benytte til Windows Phone mobiltelefoner, men samtidig har du litt forskjellige modeller å velge mellom og du får litt mer valgfrihet når det kommer til programvaren og de løsningene du ønsker å benytte deg av. På ingen måte like mye frihet som med Android, men fremdeles friere enn hva Apple tilbyr med iPhone og iOS. Den store akilleshælen til Windows Phone er jo dog det faktum at Microsoft was late to the party, de henger ikke helt med, de har ikke fått med seg tredjepartsutviklere så app tilgangen er begredelig. Har du noen som helst løsning du benytter deg av jevnlig så kan du med ganske så stor sikkerhet si at du neppe finner noen offisiell app til Windows Phone, og mange av de offisielle applikasjonene som finnes deriblant Facebook og Microsoft sin egen Skype (!) fungerer temmelig begredelig sammenlignet med sine Android og iOS tvillinger. Her må Microsoft virkelig få hode ut av ræva og ta markedet på alvor eller så vil Windows Phone forbli en lilleputt da folk flest disse dager bryr seg mer om tredjeparts applikasjoner enn de bryr seg om det faktiske mobilsystemet det kjører på.

 

 

 

Når du først har bestemt deg for hvilket system du vil gå for så er det på tide å begynne å vurdere mobiltelefoner, og her har jo alle sine styrker og svakheter. Personlig føler jeg ingen mobiltelefon klarer å kombinere et kompakt design og god byggekvalitet / kvalitetsfølelse, god innebygget effektforsterker, bra kalibrert skjerm med godt fargespekter og det hele som Apple gjør med iPhone 5. Men her har jo HTC virkelig tatt opp kampen og HTC One er jaggu ikke langt unna, personlig føler jeg den blir hakket for stor og endel av knappene er rett og slett dumt plassert eller rett og slett upraktisk i bruk da de er flush med rammen rundt enheten.

 

Samsung med sine plastikktelefoner og oversaturerte AMOLED skjermer har jeg aldri vært noen større fan av, men igjen så blir jo det en smakssak. Jeg kan ikke fordra TouchWiz, men du kan alltids roote og eliminere det problemet.

 

Skulle jeg rangert de mest aktuelle telefonene jeg har brukt i det siste så måtte nok lista bli sånn som det her:

 

 

1: iPhone 5

2: Samsung Ativ S

3: LG / Google Nexus 4

4: HTC One

5: Nokia Lumia 920

6: Samsung Galaxy S4

7: Samsung Galaxy SIII

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"faktum er nå fremdeles det at framerate og hvor godt systemet flyter og henger med i svingene fremdeles er og ikke minst oppleves som langt bedre med iOS og Windows Phone."

 

Ikke i min erfaring med lumia 920 og Galaxy S4.

 

Men igjen er du jo, som du innrømmer, veldig negativ til Samsungs Galaxy linje fra før av.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

 

1: iPhone 5

2: Samsung Ativ S

3: LG / Google Nexus 4

4: HTC One

5: Nokia Lumia 920

6: Samsung Galaxy S4

7: Samsung Galaxy SIII

 

Har brukt alle telefonene du nevnte og stiller meg kritisk til at du setter iPhone på førsteplass. Hvorfor synes folk den har god byggekvalitet? Det er jo bare aluminium, det mest vanlige metallet som finnes. Det absorberer heller ikke noe som helst hvis du mister den, noe Samsung sin spesielle plast gjør.

 

Apple sitt økosystem er dårlig i forhold til det du kan få på Android telefoner. Masse forskjellige greier støtter også slike, som f.eks masse smart-tver og lignende. Apple sitt økosystem er på sisteplass.

 

Skjermen er dårligere en S4. Du må zoome inn. Har du den i landscape modus så blir alt altfor stort. Fargene ser unaturlige ut. Tåler lite.

 

Du er også tvunget til å kjøpe dumme tilbehør greier. Du kan ikke bruke iPhone laderen til å lade f.eks kamera eller andre duppeditter. Den fungerer kun på iphone / ipad. For noe herk.

 

Du er så utrolig låst når du bruker iphone. Kan ikke velge stock browser - tuller du? Herregud. Folk sier at iOS er så lett. Det er feil. Det er ekstremt tungvint. Vil du bruke noe annet en det Apple vil så er det et helvete. Du er tvunget til å bruke iOS som det er, du kan ikke endre på noe som helst. Det er uoversiktlig og utdatert.

 

Nei. Iphone var best med iPhone 3, 3G, 3GS og 4. Etter det har de falt ned fra tronen.

Lenke til kommentar

Diskusjonen mellom aluminium og plast blir en smakssak, og listen min er jo naturligvis hvordan jeg vurderer de forskjellige telefonene opp mot hverandre når jeg tar med ting som brukeropplevelse, optimalisering, kvalitetfølelse, innebygget effektforsterker osv med i bildet.

 

Som sagt så syntes jeg stort sett alle Samsung telefoner føles som billige leketøy mer enn noe som koster 5'000kr+. Nå liker jeg Ativ S som jeg bruker for øyeblikket svært godt, men akkurat kvalitetsfølelsen til telefonen er det mest negative med hele telefonen føler jeg, her syntes jeg telefoner som HTC One og iPhone 5 scorer mye bedre men dette blir jo en ren smakssak. Hvor mye en telefon tåler er ikke så veldig aktuelt for meg da jeg ikke har ødelagt noen telefon på årevis.

 

 

Det du sier med AMOLED skjermene til Samsung er direkte feil, enhver test som har tatt for seg korrekt farge kalibrering og fargespekter er mer eller mindre unisont enig om at iPhone 5 er den telefonen på markedet i dag som er best på dette området, at AMOLED skjermene til Samsung har høyere kontrast som gjør at du ender opp med mer "levende" og overeksponerte farger gjør den ikke til noe bedre kalibrert skjerm. At noen foretrekker at farger "popper" er forsåvidt helt greit, jeg foretrekker nå faktisk at det blå er blått, og ikke ultra blått osv osv.. Men igjen så er jo dette en smakssak som de meste annet.

 

Hva du mener med at du må zoome, og at den tåler lite vet jeg ikke så mye om? Zoomer gjør jeg sjeldent på verken Ativ S, iPhone 5, HTC One eller hvilket som helst annet mobil egentlig. Og hvilken skjerm som tåler mest handler vell mer om omstendigheter og flaks / uflaks enn noe annet.

 

 

 

EDIT:

 

Det du sier med økosystem er på sett og vis riktig, med Apple så må du gi og ta, men hvis du først integrerer deg inn i Apple sitt økosystem så fungerer det stort sett mer sømløst og mer effektivt enn de andre løsningene på markedet.

 

Det blir ikke stort enklere, eller mer effektivt enn om du har en Apple TV, en iPhone og en nyere Mac da du raskt, enkelt og sømløst kan sende ting fra den ene enheten til den andre rett ut av boksen uten noe mikkmakk. Det å få DNLA osv til å fungere kan være et sant lite helvete til tider, samtidig som ytelsen veldig ofte er helt bingo.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...