Gå til innhold

AMD lanserer egen Radeon-RAM for spillere


Anbefalte innlegg

Ramdisk høres da ikke ut som det dummeste du kan gjøre hvis du har mye RAM; blir litt som en "budget version" av SSD´er som kjører på PCIe. Vet at ubrukt RAM blir brukt som cache, men det skal da gi en viss ytelsesøkning, i og med at det ikke blir noen "forsinkelse" når filer overføres fra harddisk/SSD til RAM... Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Cache" er i ordets forstand "imidlertidig"...selv har jeg 32GB RAM, og det står at 29 av dem er cached - til hva vet jeg ikke, og det kan godt hende at egen software kan benytte RAMen som cache på en mer optimalisert måte (når det kommer til MS, ville ikke det forbause meg).

 

Var det ikke en artikkel om RAM-disking her på Hardware.no for en stund siden?

Var vel denne jeg tenkte på:

http://www.hardware.no/artikler/amd-blaser-stovet-av-ram-disken/113461

Lenke til kommentar

"Cache" er i ordets forstand "imidlertidig"...selv har jeg 32GB RAM, og det står at 29 av dem er cached - til hva vet jeg ikke, og det kan godt hende at egen software kan benytte RAMen som cache på en mer optimalisert måte (når det kommer til MS, ville ikke det forbause meg).

 

Var det ikke en artikkel om RAM-disking her på Hardware.no for en stund siden?

Var vel denne jeg tenkte på:

http://www.hardware....m-disken/113461

 

32 gb er mye :) hva bruker du det til ?

 

ps. husker jeg hadde 32 "MB" ram på den ene "top" pcen min for en del år siden den, da var det mye :p

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

32 gb er mye :) hva bruker du det til ?

 

Ennå aner jeg ikke hva jeg trenger så mye RAM til (det er vel egentlig et "I could, therefore I must"-type kjøp :D ) - tenkte jeg skulle kikke på videoredigering etterhvert, og der vet jeg det kan gå med mye RAM. På kjøpetidspunktet fikk jeg 2x 2x8GB 1600MHz RAM til 1118kr. (559kr. pr. kit), i.e. gratis!

Ellers er nybygget fortsatt, vel, nytt, så jeg er ennå i innkjørings- og test-fasen av hva det eksakt kan brukes til, i.e. hvilke oppgaver det kan klare (sålangt alt jeg satt den til :w00t: ).

Detaljer i profilen min.

 

Har ikke hatt en desktop siden 2007, så jeg har hatt en del å ta igjen - og det har vært høy "wow!"-faktor underveis, spesielt når boksen var ferdig og jeg begynte å presse den (dvs. hvis jeg har klart å presse den ennå, det vet jeg egentlig ikke :hmm:).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

du kødder nå håper jeg ?

 

Nope.

 

Dette er jo bare sprøyt. Stemmer ikke i det hele tatt.

 

Jeg har med mitt nevnte oppsett samme eller bedre ytelse i spill som BF3 og Batman: Arkham City enn det folk med 680 og 2700K har. Med 8 kjerner er jeg også bedre anlagt for fremtidige spill som tar i bruk flere kjerner. Og alt i alt bedre pris. AMD + AMD er ekstremt mye bedre sammenlagt enn det Intel + Nvidia eller Intel + AMD eller AMD + Nvidia er.

Lenke til kommentar

Nope.

 

 

 

Jeg har med mitt nevnte oppsett samme eller bedre ytelse i spill som BF3 og Batman: Arkham City enn det folk med 680 og 2700K har. Med 8 kjerner er jeg også bedre anlagt for fremtidige spill som tar i bruk flere kjerner. Og alt i alt bedre pris. AMD + AMD er ekstremt mye bedre sammenlagt enn det Intel + Nvidia eller Intel + AMD eller AMD + Nvidia er.

 

eneste jeg kan være enig i er at amds 8 kjerner kan utnyttes bedre i fremtiden. MEN intel cpuer er langt raskere pr klokke og pr kjerne. så er egentlig helt feil det du sier. hvis du tror at AMD+AMD er bedre en INTEL+NVIDIA pga at det er samme produsent så må jeg le litt. men du kan jo få lov å tro det du vil.

men jeg tviler at den amd cpuen din hadde klart å kjøre de 2 670 korta jeg har i sli uten å være en stor flaskehals.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eneste jeg kan være enig i er at amds 8 kjerner kan utnyttes bedre i fremtiden. MEN intel cpuer er langt raskere pr klokke og pr kjerne. så er egentlig helt feil det du sier. hvis du tror at AMD+AMD er bedre en INTEL+NVIDIA pga at det er samme produsent så må jeg le litt. men du kan jo få lov å tro det du vil.

men jeg tviler at den amd cpuen din hadde klart å kjøre de 2 670 korta jeg har i sli uten å være en stor flaskehals.

 

Jeg gikk fra en pc med AMD Phenom II X6 1090T @ 4100 mhz og 8gb ddr3 ram til en Intel Core i7-3970X Extreme Edition Processor @ 4738 mhz, 64 gb ram

 

begge med et ATI RADEON 6990 skjermkort, jeg gikk fra p score på 26186 til 37187 med 3dmark vantage...

 

Graphics score opp fra 29555.2 til 36229.2

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

"RAM can be analyzed for prior content after power loss, because the electrical charge stored in the memory cells takes time to dissipate, an effect exploited by the cold boot attack." Fra wikipedia. Neppe veldig mange praktiske scenarioer der dette faktisk blir gjort.

 

Klart, kjører du OS som Windows eller OSX (uten å ha aktivert fulldiskkryptering) er det jo fritt frem for å hente ut alt som befinner seg i RAM ved å koble til en dings via Firewire/Thunderbolt.

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at en hybridløsning for spillene er svaret. Viktige elementer som saves, progress og sånt hardskrives til disk og så bruker man statiske data på ramdisken.

 

Når jeg bruker ramdisk, har jeg en 30 gb partisjon nå, ramdisk oppretter et image, på en av harddiskene, og innholdet på ramdisken blir automatisk skrevet til det disk imaget som en bakgrunns tjeneste, du kan også ha ramdisk til å oppdatere ved faste intervaller, f.eks hvert 5 minutt. eller bare hver gang du slår av maskinen...

 

Så ved f.eks reboot så lastes siste "backup" av ramdisken/image fila...

 

 

Har laget et steam library på den, og har 2-3 spill der foreløpig, der har man jo dobbel backup, siden all framgang i spillet blir lagret online uansett, samt i image fila...

 

Det er jo sykt å laste spill når det ikke er nevneverdig load time....

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Når jeg bruker ramdisk, har jeg en 30 gb partisjon nå, ramdisk oppretter et image, på en av harddiskene, og innholdet på ramdisken blir automatisk skrevet til det disk imaget som en bakgrunns tjeneste, du kan også ha ramdisk til å oppdatere ved faste intervaller, f.eks hvert 5 minutt. eller bare hver gang du slår av maskinen...

 

Så ved f.eks reboot så lastes siste "backup" av ramdisken/image fila...

 

 

Har laget et steam library på den, og har 2-3 spill der foreløpig, der har man jo dobbel backup, siden all framgang i spillet blir lagret online uansett, samt i image fila...

 

Det er jo sykt å laste spill når det ikke er nevneverdig load time....

 

En slik løsning vil skape unødvendig mye overhead, da er det jo bare enklere med en ren hardiskløsning...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...