Gå til innhold

? Windows 8 er et godt produkt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 8 er et god produkt i bunn. Det er godt optimalisert, har et flott design og kjører lettere enn Windows 7, MEN: Den mangler startknappen.Startknapp er et must for meg og veldig mange andre. For meg skulle Windows 8 i bunn og grunn vært et optimalisert Windows 7 med ny utforsker og nytt design. Det er for meg to hovedpunkter til hvorfor jeg ikke har valgt det enda og det er først og fremst tiles systemet som ikke egner seg for noe annet enheter med touch. Startknappen er også en stor turnoff. Den kan erstattes med 3.parts løsninger, men det vil aldri være helt integrert i Windows.

 

Personlig syns jeg alternativet er ganske godt i windows 8, det er noen ganger jeg føler at jeg gjør litt mye for å oppnå veldig lite, men er jo fortsatt veldig enkelt ("startknappen" + q/w anbefales)

Endret av sindre94
Lenke til kommentar

RETTELSE: Dette er som om Android/iphone/ipad plutselig skulle få musfunksjonaltet i tillegg..

 

Det blir i alle fall sprøyt. Microsoft trengte ikke Windows 8 for å få touch-funksjonalitet, touch-funksjonalitet fikk man i TE-versjonen av Windows XP, og i alle versjoner av Windows etter XP.

 

Forskjellen i Windows 8 er at GUI er touch-sentrisk. Sammenligningen blir da som om Android/etc plutselig skulle bli mus-sentrisk.

 

Et touch-sentrisk GUI er fornuftig på en håndholdt enhet. Det er direkte ufornuftig på en stasjonær-PC. Det som ville vært den gyldne middelvei var å få et touch-vennlig grensesnitt. Windows før Windows 8 var ikke touch-vennlig.

 

Når jeg sier at Windows 8 er touch-sentrisk i stedet for touch-vennlig, er det en vesentlig forskjell for de mange av oss som sitter med flere skjermer uten touch. Eksempel er sliders, som virker direkte upraktisk for en som bruker mus eller tastatur. Disse fungerer som en knapp, men det er ulogisk i forhold til utseendet. Et annet eksempel er fullskjerm-apps og fast størrelse i et slags split view, som ikke hører hjemme på en stor PC-skjerm, men ville vært flott å ha på tablet'en. Et tredje eksempel er at man tidligere hadde pek-for-å-åpne struktur for å finne applikasjoner etter mønster av et tankekart, mens man nå har noe nærmere et gullapp-system for å åpne applikasjoner. Åpenbart fordi man sliter med hover på mobile enheter. Tastaturstøtten på dropdowns var svekket, i alle fall under installasjonen av språkpakker. Stor og fin fingervennlig dropdown, men da jeg skulle laste ned norsk språk og begynte å skrive inn "NOR" tok den nye dropdown-komponenten meg fra Norge til et land på O til et land på R... Det er ikke bare touch-sentrisk, det er en fornærmelse for tastaturbrukere. Har ikke testet dette i andre apps, da jeg ikke bruker apps. Og selv på desktoppen har man lagt til store, fingervennlige knapper og store fingervennlige rammer rundt appene. Det er flott, men hvorfor kan jeg ikke velge et annet skin, eller endre på innstillingene på disse som jeg har kunnet gjøre siden Windows 95? Fordi det skal være gjenkjennelig, har de låst meg til noe som kun er i veien når jeg ikke er på en liten touch-skjerm.

 

Her har man ikke funnet noen middelvei som fungerer godt også på pekeenheter, man har gått for langt.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kompis av meg fikk Windows 8, på en stasjonær PC uten touch, han var storfornøyd med det og han savnet ikke startknappen noe særlig. Det er bare en vanesak om du spør meg.

Har selv brukt Windows 8 siden starten av August 2012 og har ikke angret ett sekund! Det er rask som søren, og som sagt er Metro bare en vanesak. Noe i Metro er dårlig optimalisert, som metroversjonen av filutforskeren. Men ellers funker det aller meste kjempebra!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd windows 8 så veldig mye, foruten på elkjøp eller lignende og jeg synes det virka friskt.

Men, hadde jeg brukt det på min stasjonære hadde jeg nok ikke vært så glad

 

Hvorfor de til død og liv skal nekte å ha start knappen der, når så mange brukere faktisk vil ha den, det er vel nesten som å skyte seg selv i foten.

 

Hvorfor kunne ikke bare hatt et alternativt design med start knappen isdenfor på død å liv vil ha folk skal bruke metro

Lenke til kommentar

Ikke bare startknappen som er problemet her. Alle burde da se at å kjøre 2 grensesnitt parallelt er bortkasting av ressurser.. Ikke annet å vente at de har et minimalistisk grafisk grensesnitt ellers. Jeg nekter å kjøpe et os som er halvt noe jeg trenger å halvt noe jeg absolutt ikke trenger. Det finst langt bedre alternativ enn Win8. Linux, OS X osv. At de skryter på å ha solgt mange eksemplarer skjønner jeg ikke. De har sikkert solgt mange enheter med Win8 ja, men de har i følge lokale butikker nesten ikke solgt Win8 programvaren separat i forhold til Win7. Og det er snakk om siden Win8 ble lansert..

Lenke til kommentar

Det blir i alle fall sprøyt. Microsoft trengte ikke Windows 8 for å få touch-funksjonalitet, touch-funksjonalitet fikk man i TE-versjonen av Windows XP, og i alle versjoner av Windows etter XP.

 

Forskjellen i Windows 8 er at GUI er touch-sentrisk. Sammenligningen blir da som om Android/etc plutselig skulle bli mus-sentrisk.

 

Et touch-sentrisk GUI er fornuftig på en håndholdt enhet. Det er direkte ufornuftig på en stasjonær-PC. Det som ville vært den gyldne middelvei var å få et touch-vennlig grensesnitt. Windows før Windows 8 var ikke touch-vennlig.

 

Når jeg sier at Windows 8 er touch-sentrisk i stedet for touch-vennlig, er det en vesentlig forskjell for de mange av oss som sitter med flere skjermer uten touch. Eksempel er sliders, som virker direkte upraktisk for en som bruker mus eller tastatur. Disse fungerer som en knapp, men det er ulogisk i forhold til utseendet. Et annet eksempel er fullskjerm-apps og fast størrelse i et slags split view, som ikke hører hjemme på en stor PC-skjerm, men ville vært flott å ha på tablet'en. Et tredje eksempel er at man tidligere hadde pek-for-å-åpne struktur for å finne applikasjoner etter mønster av et tankekart, mens man nå har noe nærmere et gullapp-system for å åpne applikasjoner. Åpenbart fordi man sliter med hover på mobile enheter. Tastaturstøtten på dropdowns var svekket, i alle fall under installasjonen av språkpakker. Stor og fin fingervennlig dropdown, men da jeg skulle laste ned norsk språk og begynte å skrive inn "NOR" tok den nye dropdown-komponenten meg fra Norge til et land på O til et land på R... Det er ikke bare touch-sentrisk, det er en fornærmelse for tastaturbrukere. Har ikke testet dette i andre apps, da jeg ikke bruker apps. Og selv på desktoppen har man lagt til store, fingervennlige knapper og store fingervennlige rammer rundt appene. Det er flott, men hvorfor kan jeg ikke velge et annet skin, eller endre på innstillingene på disse som jeg har kunnet gjøre siden Windows 95? Fordi det skal være gjenkjennelig, har de låst meg til noe som kun er i veien når jeg ikke er på en liten touch-skjerm.

 

Her har man ikke funnet noen middelvei som fungerer godt også på pekeenheter, man har gått for langt.

Selvsagt er det det, jeg bare poengterte at de ikke har fjernet mus/tastatur funksjonaliteten som Vice antydet.

 

Og om det å ha valgmuligheten, så forstår jeg hvorfor MS gjør som de gjør. Målet deres er å samkjøre alle plattformene sine så folk kjenner seg igjen overalt. Hadde de lagt inn muligheten til å deaktivere ModernUI, så hadde nok mange gjort det før de hadde blitt kjent med det nye UIet, og overgangen hadde tatt lengre tid. Jeg slet også med å bli komfortabel med det, og jeg avinstallerer mer eller mindre alle default ModernUI apps, men jeg bruker flere apps til videostreaming og videoavspilling (Plex, TV2Sumo, Netflix etc), og de er bygget på MS framework og er derfor ganske strømlinjeformet og like å navigere og å bli kjent med.

Lenke til kommentar

At de skryter på å ha solgt mange eksemplarer skjønner jeg ikke. De har sikkert solgt mange enheter med Win8 ja, men de har i følge lokale butikker nesten ikke solgt Win8 programvaren separat i forhold til Win7. Og det er snakk om siden Win8 ble lansert..

Som jeg tidligere skrev så mistenker jeg at det ligger mange ubrukte lisenser rundtomkring etter at de hadde det store billigsalget sitt. Selv har jeg tre lisenser men har foreløpig bare orket å bruke en av dem. Jeg har riktignok tenkt å beholde de to andre for å se om det er håp etter senere patching. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Windows 7 er et veldig godt produkt .

W8 er jo basert på windows7

Så hvordan har de «forbedret» Windows 7 jo med å slå samme systemet med et som er beregnet for berørings enheter . D.v.s nettbrett og telefoner

 

nå er det meste negative sagt her , likevel så virker det som de som liker det overhode ikke har respekt for de som forsøker å gjør det en pc skal brukes til.

Her har jeg sterke mistanker om at de som liker metro slett ikke har bruk for en vanlig pc men de trenger ett nettbrett .

Her er jeg rimelig overbevist om at der ville være mye mere fornøyd med ett nettbrett i riktig størrelse en å bruke en pc til nettsurfingen og epostene

 

For dere som er så glad i disse flisene , hva egentlig poenget ?

Kunnet man ikke ha videreført disse miniprogrammene fra vista ?

 

Jeg er også temmelig overbevist om at hadde MS giddet så kunnet de ha til paset w7 til berøring skjermer uten Metro Da met et system som gjør at de minste knappen ble større samt at alle hevelsene ( ofte kalt flic ) ble integrert.

Å innføre MUI er strent tatt bare tull på en pc

 

Mye av dette får man nå også til W7 så hva er da poenget med W8 ?

 

Så w8 kunne ha blir perfekt hvis det hadde beholdt 99% av mulighetene fra w7 , ikke som nå ca 80% ( antatt ).

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

nå er det meste negative sagt her , likevel så virker det som de som liker det overhode ikke har respekt for de som forsøker å gjør det en pc skal brukes til.

Her har jeg sterke mistanker om at de som liker metro slett ikke har bruk for en vanlig pc men de trenger ett nettbrett .

Her er jeg rimelig overbevist om at der ville være mye mere fornøyd med ett nettbrett i riktig størrelse en å bruke en pc til nettsurfingen og epostene

 

 

Herre...gud....

 

Er det slik at du gjør deg dum med vilje, eller er du ute etter å provosere? :wallbash:

 

( antatt )

 

Og her ligger jo problemet ditt, Elgen. Etter å ha trålet forumet for Windows 8-tråder i flere måneder, kommet med antagelser og synset i hytt og gevær rett ut av tomme lufta har du fortsatt ikke prøvd OS-et du tilsynelatende har bestemt deg for å mislike uten annen grunn enn at andre har klaget på at det ikke er identisk med Windows 7.

 

Det blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i databutikk, og har aldri fått flere klager på noe produkt enn det vi får på PCer som kommer med Win8.

Folk som ikke har peiling på data klarer aldri å sette seg inn i ny metro, og apper, og obligatorisk outlook mail.

Den "vanlige" brukeren har mindre nytte av windows 8 enn windows 7.

Vi har faktisk gått så langt at vi legger inn Classic Shell til kunder som ønsker det, etter vi viser dem en demoPC med Win8.

Bedrifter som vi selger desktops til setter vi altid opp med Win7, og ikke Win8, både fordi de vil det, men også fordi Windows8 reduserer produktiviteten til mange ansatte, fordi de trenger kursing og opplæring bare for å bruke det.

 

Windows 8 er på ingen måte dårlig i alt det bakliggende med OSet. Det er raskere og mindre resurrskrevende enn Win7, men de har virkelig skutt seg selv i foten ved å tvinge folk vekk fra sine gode vaner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i databutikk, og har aldri fått flere klager på noe produkt enn det vi får på PCer som kommer med Win8.

Folk som ikke har peiling på data klarer aldri å sette seg inn i ny metro, og apper, og obligatorisk outlook mail.

Den "vanlige" brukeren har mindre nytte av windows 8 enn windows 7.

Vi har faktisk gått så langt at vi legger inn Classic Shell til kunder som ønsker det, etter vi viser dem en demoPC med Win8.

Bedrifter som vi selger desktops til setter vi altid opp med Win7, og ikke Win8, både fordi de vil det, men også fordi Windows8 reduserer produktiviteten til mange ansatte, fordi de trenger kursing og opplæring bare for å bruke det.

 

Windows 8 er på ingen måte dårlig i alt det bakliggende med OSet. Det er raskere og mindre resurrskrevende enn Win7, men de har virkelig skutt seg selv i foten ved å tvinge folk vekk fra sine gode vaner.

Jeg jobber hos en lokal Expertbutikk og vi opplever at de aller fleste som kjøper ny PC vil ha W8. Vi har riktignok noen kunder som ikke skjønner seg helt på det nye operativsystemet fra Microsoft, men etter en liten opplæring er det som regel ikke noen problemer... Men selvfølgelig, hver sin smak...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Valkyria har observert mange riktige ting. For vanlige brukere er terskelen i Win 8 enormt høy.

Jeg innrømmer gjerne at jeg klødde meg endel i hue etter at jeg la inn Win 8 på denne maskinen, men med noen tilpasninger så funker det like bra som Win 7. Jeg er aldri inne i Metromenyen unntatt hvis jeg vil klå på det fordi jeg faktisk liker utseendet.

 

Win+Søk som erstatter for startmeny er knallfint hvis du kun bruker ett program. Jeg har ikke nubbesjans til å huske hva alle programmene jeg benytter heter så derfor har jeg innstallert en gratis Startmeny, funker fett det.(Men den burde strengt tatt aldri blitt fjernet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...