Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går helt fint med høytrykk til motorvask om man tar et par forbehold.

Dekk til fordeler, dynamo og unngå direkte spyling på elektriske komponenter. Avfetting og børste for best resultater. Så setter du bilen på tomgang eller tar deg en kjøretur for å la det tørke. I verste fall fusker bilen litt, men det går over. Om du har tilgang på trykkluft så er det genialt til å tørke vanskelige plasser slik som rundt dyser, tennplugger og sånnt.

Lenke til kommentar

Høytrykk i motorrommet på en moderne bil med utallige kontakter og masse elektronikk - NEI!

 

En hageslange med lavt trykk som gjør at du kun får vann der du vil går vel an. Selv bruker jeg kun avfetting, såpevann, oppvaskbørste, klut og tørkepapir. Så litt Polytrol til slutt på de sorte plastdetaljene for shinens skyld :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ja, hvis du fullstendig dekker til alle kontakter og elektronikk så er det greit. Men det tror jeg er ganske så umulig å klare, ihvertfall å få det tett nok til at vann med det trykket en høytrykkspyler gir, ikke vil trenge inn.

 

Selv om bilen starter greit etterpå - gir ingen garanti. Det har med stor sannsynlighet kommet fuktighet til kontaktflater, krøpet fuktighet opp en enden på kabler osv - dermed har man satt i gang en korrosjonsprossess. Jada det kan fungere greit en stund - kanskje veldig lenge - men forfallet er i gang. Det er selvsagt igang uansett - men det er liten vits i å gjøre det verre.

 

Man leser jo stadig om bilbranner - men sjelden finner de den eksakte årsaken. Men de er som regel sikre på at det er et elektrisk problem, som oftest i motorommet. Det første som skjer med kontakter som korroderer er at den elektriske ledeevnen blir dårligere = varmgang. Er man heldig ender det kun med at kontakten smelter og sikringen går.

 

Så nei - du unngår høytrykkspyleren i motorrommet. Samme hva proffene nå sier på DCN. Som forresten er et flott sted å lese om bilpleie på.

 

Kan forresten anbefale de som har frontlykter, med fuktighet i - i å sjekke pærekontaktene innimellom - gjerne ta av kontaktene og spraye på fuktighetsfortrengende og elektrisk forbedrende spray. Har byttet noen slike kontakter som det har gått varmgang i.

Lenke til kommentar

Da må man jo dekke hele tiden... eller kjøre gangfart over vanndammer også hele tiden.

 

Hvis det var alt du fikk ut av mitt innlegg - så får jeg ta til meg at jeg dessverre ikke så flink til å få ut det jeg egentlig mener.

 

Benny har litt erfaring med motorvask:

 

http://www.tv2.no/un...delivery/ck.php

 

Ellers har mange biler nå bunnplate for å unngå vann mest mulig i motorrommet.

 

Edit: hehe flere som har lest Benny :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Har tatt motorvask på allslags biler, alt fra veteraner til moderne, avansert og nesten ny bil. Ingen problemer med høytrykkspyler så lenge du bruker huet og er forsiktig! Spyl ikke mer enn høyst nødvendig, dekk til hele dynamoen med f.eks en plastpose. Motoren skal IKKE være varm, men en liten lunk i motoren går greit. Andre ting du selvsagt må dekke til og ikke spyle på er styrebokser og elektronikk, ganske åpenbart... På eldre biler dekker du til fordeleren så du ikke får vann i den. Det tar tid å få tørket den slik at bilen kan gå stabilt igjen.

Men aldri, ALDRI sett i gang med spyling på en varm motor!

Eneste bilen som har trøblet litt og fusket en liten stund etterpå var en Audi 80, men det er jo VAG så det kom ikke som noen bombe..

Lenke til kommentar

Eksempelet fra Detailersclub ga meg frysninger på ryggen. Et prakteksempel på slik man ikke skal gjøre! Jeg håper den starter????!!

 

Selv demonterer jeg slike plastdeksler og vasker de opp i oppvaskkummen.

 

Jeg er både elektriker og elektroingeniør. For eksempel i utvendige koplingskap på trafostasjoner og slikt - hvor det er viktig at den elektriske funksjonen fungerer perfekt over lang tid - så har vi til og med varmelementer med tilpassede luftingsåpninger for å minimerer fukt.

 

Og det er poenget med det jeg skriver - skal du ha optimal funksjon av det elektriske anlegget i din bil - OVER TID - så minimerer du bruken av vann/fuktighet i motorrommet.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Man kan være paranoid også, ja. Men skal man vaske så må man nesten på med vann. Reimer og slikt, samt eksponert mekanikk har det bedre når det er rent, og det blir det ikke når man bare demonterer plastdeksler og vasker disse.

 

Er man forsiktig går dette kjempefint!

Lenke til kommentar

Jeg vasker selvsagt under deksler og slikt også - men bruker filler og børste - og faktisk vannkanna til blomstene for å skylle av, der det trengs - men som regel holder det med å vri opp fillene og tørke av - selvsagt mikrofiber. Nanosvamper er flotte på metalldeler. Fikk tips om disse billige kinasvampene - på nettopp DCN :)

 

Skulle tro det blir renere enn å bare vaske dekslene?

 

Legger ved en link til disse svampene - de er fantastiske å bruke innvendig til ruterengjøring også. Bruke de kun på metall og glass. skal visst fungere bra på badet også - men det har jeg ikke testet:

 

http://www.ebay.co.u...-/400469976067?

 

Kan også anbefale å sette inn kontakter, som fra fabrikk ikke har vanntett kapsling, med silikonfett. Slik som man ofte er anbefalt å gjøre med batteriklemmer og poler. Setter inn plastdeksler med Polytrol og gummi med silikonspray - etter de er grundig vasket.

 

En annen ting er at mange bensinbiler har pluggene montert i kammere som ikke er drenert, dette gjelder blant annet min egen bil Ford Focus 1.6, samme motoren sitter i Volvo og Mazda. Napp ut plugghettene og sjekk for vann rundt pluggene etter å ha brukt vann på motoren.

 

En link til problemet:

 

http://www.fordowner...-with-pictures/

 

 

Jeg humret en del når jeg leser at en som henviser til DCN - skriver at man kan være paranoid - med tanke på hva visse der skriver om vasking av bil :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Virker som at du er litt overnervøs for elektronikken i bilen din, bare.

 

Jeg innrømmer at jeg jeg tar ganske store forhåndsregler når de gjelder det elektriske i min bil. Men det kommer av erfaring, som elektrokyndig får man stadig fikse elektriske feil på biler til venner og bekjente. Og feil på elektriske kontakter og ledninger går igjen. En ting som jeg ofte ser (de som skrur litt i motorrommet vil nok nikke gjenkjennende) er kraftig irr på kontakter, når man klipper ledningen noen cm inn - for å finne friskt kobber, så opplever man at den er like svart og råtten der - noen ganger må hele ledningen byttes. Ledningen fungerer som et sugerør og drar inn vann med tilgjengelige forurensninger.

 

Jeg tror at det ofte er slike feil som er årsaken når feilmeldingene kommer opp i dashen - som for eksempel beskriver feil med abs sensor osv. Hvis man hadde sjekket biler med mye elektriske feil - er jeg ganske sikker på at de elektriske kontaktene er dårlig beskyttet og også sitter utsatt til - ikke at det er de elektroniske komponentene som er av dårlig kvalitet - ofte er de allikevel av samme produsent på de fleste biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...