Gå til innhold

I natt slo Spotifys mareritt til


Anbefalte innlegg

Neivel? Forklar hvordan du gjør det du da?Og da forventer jeg en ekte løsning, ikke opptak via loopback...

 

Du kan se mp3-strømmen via utviklerverktøy i Chrome og Opera (Network banneret). Start sangen, høyreklikk på strømmen i konsollen og velg save as. Er ikke så vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kilde på det? Mener da forbudet gikk ut på å "omgå en ikke-triviell kopisperre", på de fleste CDer er det jo ikke kopisperre.

Når ble det ulovlig? Har vært lovlig så lenge jeg kan huske.

 

Det er kun lovlig dersom det står et sted på CD eller cover at du har lov til å lage egne kopier for egen bruk :)

 

Mulig det er noen særlover i Norge, men generelt kjøper du ikke bare lisens for en sang, men også lisens på det spesifike mediet. Med mindre det står eksplisivt at du har lov til å reprodusere til eget bruk så er det faktisk ikke lov i de fleste land. Dette med å rippe egne CD'er er stort sett bare noe opphavsrettighetshaver har valgt å se bort ifra.

Lenke til kommentar

Spotify-låtene mellomlagres vel tapsløst i ram (buffer) ved vanlig avspilling og slettes fortløpende etterpå. Forskjellen her er vel bare at brukeren lagrer de i en annen Random Access Memory (SSD/HDD) og ikke sletter de etter første gangs avspilling. Men Spotify har vel et reglement og brukeravtale på hvor lenge bufferen kan vare og antall ganger den kan spilles av? Er det noen som har tatt seg bryet med å lete etter dette i brukeravtalen?

Lenke til kommentar

Det er kun lovlig dersom det står et sted på CD eller cover at du har lov til å lage egne kopier for egen bruk :)

 

Mulig det er noen særlover i Norge, men generelt kjøper du ikke bare lisens for en sang, men også lisens på det spesifike mediet. Med mindre det står eksplisivt at du har lov til å reprodusere til eget bruk så er det faktisk ikke lov i de fleste land. Dette med å rippe egne CD'er er stort sett bare noe opphavsrettighetshaver har valgt å se bort ifra.

 

Sist jeg sjekket, som riktignok er ganske lenge siden - så hadde man faktisk full rett til å ta sikkerhetskopier av både musikk, film og programvare, så sant disse ikke inneholder kopisperrer.

Lenke til kommentar

Den gangen du fikk "unlimited" tid, dog med reklame, var Spotify klassifisert som radio sånn juridisk sett i Norge.

 

På dette tidspunktet kunne du ta opp sangene og benytte disse til personlig bruk helt lovlig. Programvare som ReplayMusic delte opp sangene, kuttet bort reklamen og fant / satt navn på sangene.

 

Det finnes minst 100 forskjellige måter å gjøre det på. Noen mer tungvint enn andre, men å ta opp lyd fra PCen vil alltid være mulig og Spotify vil alltid ha dette "problemet".

 

Selv har jeg premium abonoment og har ingen behov med dagens billige mobildata å hverken benytte spotify sin offline modus eller laste ned sangen (enten lovlig eller ulovlig).

Lenke til kommentar

Det er kun lovlig dersom det står et sted på CD eller cover at du har lov til å lage egne kopier for egen bruk :)

 

Mulig det er noen særlover i Norge, men generelt kjøper du ikke bare lisens for en sang, men også lisens på det spesifike mediet. Med mindre det står eksplisivt at du har lov til å reprodusere til eget bruk så er det faktisk ikke lov i de fleste land. Dette med å rippe egne CD'er er stort sett bare noe opphavsrettighetshaver har valgt å se bort ifra.

Sist jeg sjekket, som riktignok er ganske lenge siden - så hadde man faktisk full rett til å ta sikkerhetskopier av både musikk, film og programvare, så sant disse ikke inneholder kopisperrer.

Åndsverksloven §12 gir rett til å fremstille eksemplarer til eget bruk.

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-005.html

 

Den nevner ingenting om kopisperrer og forbyr dermed ikke omgåelse av disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv har jeg premium abonoment og har ingen behov med dagens billige mobildata å hverken benytte spotify sin offline modus eller laste ned sangen (enten lovlig eller ulovlig).

 

Hvis alt er vel og flott, for all del. Greit nok at mobildata er billig også, men hvorfor billig når kan gratis?

Dette kan naturligvis endres, men Spotify streamer som default (i alle fall på min iPhone) med lav kvalitet og syncer med høy. Er også kjedelig at musikken blir borte når man kommer inn i en tunnel eller annet område med dårlig dekning e.l. Og som sagt, hvorfor bruke mobildata i hele tatt når man kan ha det syncet på lokal enhet i "høy" kvalitet både lovlig og gratis - når man først har premium mener jeg.

Lenke til kommentar

hvorfor skal pirater kødde med den ene tjenesten som leverer det jeg trenger og vil ha på en måte som er priset bra og funker????

 

Støtter når de kopierer dyre dårlige cder og lignende men dette er provoserende fordi det kun skader kunden og gir de grådige rettighethaverne rett...

 

Det er fordi verden ikke roterer om deg, så selv om dine behov er dekket betyr ikke det at alle andre er tilfredstillt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fordi verden ikke roterer om deg, så selv om dine behov er dekket betyr ikke det at alle andre er tilfredstillt.

 

Så det er riktig å stjele fra et firma som faktisk lytter til hva kundene sier? jeg hater opphavsrett fordi det er retarded i dagens samfunn men at idioter skal stjele fra en av få aktører som er ærlige er provoserende.

 

Verden roterer ikke rundt meg fordi du er en pirat som ikke klarer å se hva som er nyttig for kunden og hva som skader kunden

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det må da vel være bedre å laste ned ukomprimerte filer som har en mye høyere kvalitet enn det spotify leverer når man først skal laste ned, vel?

 

Hvis man har en playlist på 300-500 sanger, så er det ikke alle som syns det er verdt det eller har tid til å finne FLAC versjonen av alle disse sangene.

 

Lenke til kommentar

Spotify-låtene mellomlagres vel tapsløst i ram (buffer) ved vanlig avspilling og slettes fortløpende etterpå. Forskjellen her er vel bare at brukeren lagrer de i en annen Random Access Memory (SSD/HDD) og ikke sletter de etter første gangs avspilling. Men Spotify har vel et reglement og brukeravtale på hvor lenge bufferen kan vare og antall ganger den kan spilles av? Er det noen som har tatt seg bryet med å lete etter dette i brukeravtalen?

 

Spotify Terms and Conditions of Use

 

Diverse utdrag:

1. you are entering into a binding contract with our local company in your country of residence

 

8. User Guidelines

Merk at guidelines kan tolkes som veiledende, ikke pålagt.

 

Vider under det veiledende punktet:

Spotify respects intellectual property rights and expects you to do the same. This means, for example, that the following is not permitted: (a) Copying, reproducing, “ripping”, recording,

Dette er så vidt jeg skjønner en direkte ulovlig restriksjon i følge norsk lovverk. For ordens skyld, Spotify hevder i punkt 1 at de følger norsk lov for norske kunder.

 

Hmm, ved nærmere ettertanke er det vel ikke ulovlig så lenge det bare er veiledende og ikke en bindende regel i brukeravtalen.

 

or making available to the public any part of the Spotify Services or content delivered to you via the Spotify Services, or otherwise any making use of the Spotify Service which is not expressly permitted under these Terms; (b) using the Spotify service to import or copy any local files you do not have the legal right to import or copy in this way;

Aha, her slo de akkurat i hjel veiledningen i punkt 8a.

 

© reverse-engineering, decompiling, disassembling, modification or creating derivative works based on the Spotify Services or any part thereof;

Derivative arbeider er lovlig aktivitet så lenge det nye musikalske verket kan anses som et tilstrekkelig nytt verk og ikke bare en kopi eller etterligning av originalen.

 

Jeg har ikke tid til mer nå, men vil bare kjapt nevne at jeg skumleste over noen andre betingelser som var temmelig hårreisende og mest sannsynlig ulovlig i Norge. Jeg anbefaler dere å lese gjennom alt sammen og gjøre dere opp en mening om dere virkelig vil ha signaturen deres på de vilkårene der. De kommer ikke til å få min signatur med mindre avtalen endres drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til mer nå, men vil bare kjapt nevne at jeg skumleste over noen andre betingelser som var temmelig hårreisende og mest sannsynlig ulovlig i Norge. Jeg anbefaler dere å lese gjennom alt sammen og gjøre dere opp en mening om dere virkelig vil ha signaturen deres på de vilkårene der. De kommer ikke til å få min signatur med mindre avtalen endres drastisk.

 

Alt dette er jo absolutt interessant, og verdt å påpeke, men er det så annerledes enn betingelsene alle andre opererer med? Snu det rundt; finnes det noen tjeneste du ville gitt din signatur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...