Gå til innhold

Har verden blitt sinnssyk? En tråd om kidnappingene og drapene i USA


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

I dag kunne vi lese om tre menn fra USA som tok til fange tre (nå kanskje fire) kvinner og bruke de som sexslaver og dei gjorde sikkert også andre ugjerninger. Nokon av dei hadde faktisk vært fanga i ti år. No er dei heldigvis sett fri og ligger på sjukehus, og er ikkje godt å sei kva anna dei har å fortelle.

 

Vidare kan vi lese på dabladet at dette ikkje er det einaste som har skjedd i nærheita av kidnappinga, faktisk fant dei for nokre år sidan ein kjeller med 11 drepte kvinner. Anthony Sowell var her drapsmannen, og vart dømt til døden.Trulig er sakene ikkje relaterte.

 

I tillegg er det ikkje lenge siden terroraksjonen i boston...

 

Kva er det som skjer med verden? Når slike ting skjer oftare og oftare? Det er heller ikkje lenge sidan Josef Fritzel saken, noko som var til og med meir grotesk enn den nye kidnappingssaka.

 

Kilder:

1. http://www.vg.no/nyh...?artid=10116374 (Kidnappinga)

2. http://www.dagbladet...d/usa/27054948/ (Drapa av elleve kvinner)

3. http://www.h-avis.no...oston-1.7848174 (Terroraksjonen i Boston)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Hvilket belegg har du for å hevde at slike ting skjer oftere og oftere?

 

Det virker i vertfall slik, men har ingen statistikk som kan bevise det.

Lenke til kommentar

Det virker i vertfall slik, men har ingen statistikk som kan bevise det.

Kan jo nevne en rekke kidnappinger, tortur- og terrorsaker hvert år i mange tiår tilbake. Det som har skjedd i år er ikke noe voldsomt nytt.

 

For å svare på det du spør om: Ja, verden er sinnssyk, og det har den vært ganske lenge.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er eigentleg tre ulike moglegheiter, enten melder media oftare om slike saker enn før, politiet er blitt flinkare til å finne slike folk enn før eller så er det faktisk blitt fleir slike folk. Hadde vert interessant om nokon kunne finne nokon forskningsrapportar om dette.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det er eigentleg tre ulike moglegheiter, enten melder media oftare om slike saker enn før, politiet er blitt flinkare til å finne slike folk enn før eller så er det faktisk blitt fleir slike folk. Hadde vert interessant om nokon kunne finne nokon forskningsrapportar om dette.

Denne boka skapte mye furore i akademia i forfjor, og gjør det forsåvidt stadig vekk enda. I denne mursteinen som jeg ikke har lest kombinerer visst Pinker en usannsynlig stor rekke tverrfaglige bevis for å argumentere for at menneskeheten har -- relativt sett -- blitt mindre voldelig.

Lenke til kommentar

Kva er det som skjer med verden? Når slike ting skjer oftare og oftare? Det er heller ikkje lenge sidan Josef Fritzel saken, noko som var til og med meir grotesk enn den nye kidnappingssaka.

Ville ikke et bedre spørsmål være hva som var galt med verden for 10 år siden, da disse kidnappingene faktisk skjedde? :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Denne boka skapte mye furore i akademia i forfjor, og gjør det forsåvidt stadig vekk enda. I denne mursteinen som jeg ikke har lest kombinerer visst Pinker en usannsynlig stor rekke tverrfaglige bevis for å argumentere for at menneskeheten har -- relativt sett -- blitt mindre voldelig.

 

Mindre voldelig kan hende, men i vertfall ikkje mindre i den enden med dei virkelig forferdelige tinga. Slik som nevnt i første post.

 

Ville ikke et bedre spørsmål være hva som var galt med verden for 10 år siden, da disse kidnappingene faktisk skjedde? :p

 

Nja, eg vil kalle for ti år sidan, som någelunde som innanfor vår tidsalder.

Lenke til kommentar

Du tror ikke det var like mange kidnappingen, bortføringer, utnyttelse og svik før i tiden? Har du noensinne lest en historiebok?

 

Jeg mener ikke å være frekk, men menneskehistorien er strødd med dette. Og det er bare de historiene som har boblet opp til overlfaten og blitt bevart. Tenk på alt som igjennom historien ikke har blitt tatt vare på takket være at få kunne lese/skrive og ingen hadde Twitter. I en verden som var X-antall ganger mer voldelig, følger ikke disse tingene naturlig også?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du tror ikke det var like mange kidnappingen, bortføringer, utnyttelse og svik før i tiden? Har du noensinne lest en historiebok?

 

Eg tar to historiefag på universitet i år, samt at eg alltid har hatt interesse for å lese historie. Så det har eg gjort, og ganske sikkert godt over gjennomsnittet.

 

Jeg mener ikke å være frekk, men menneskehistorien er strødd med dette. Og det er bare de historiene som har boblet opp til overlfaten og blitt bevart. I en verden som var X-antall ganger mer voldelig, følger ikke disse tingene naturlig også?

 

Nei, dette kan ikkje kallast naturlig. Og etter kva eg har skjønt var det sikkert meir vold før enn no, men det var ytterst ferre av dei virkelige groteske sakene.

Lenke til kommentar

Mindre voldelig kan hende, men i vertfall ikkje mindre i den enden med dei virkelig forferdelige tinga. Slik som nevnt i første post.

Synes ikke det er så lurt å fremstå som så skråsikker. Du avfeier 850 sider med solid arbeid, og en påfølgende debatt som er langt større, uten å vise til noen argumenter eller å sette deg inn i hans. Jeg vil ikke kreve at du fordyper deg i dette, absolutt ikke, men hvis du faktisk er nysgjerrig på å finne sannheten så er jo dette et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg lurer også på hva som skjer med verden, men det er jo ikke noe nytt sådan at folk dreper. Skulle egentlig tro at det å drepe var like normalt for oss mennesker som å spise..

Lenke til kommentar

Nei, dette kan ikkje kallast naturlig. Og etter kva eg har skjønt var det sikkert meir vold før enn no, men det var ytterst ferre av dei virkelige groteske sakene.

 

Right. Samtlige av disse eneveldige middelalder-landene hadde jo serier av tortur-apparater så groteske at man knapt kan tro det. Jeg husker spesielt en slik uthulet metall-gris man sperret folk inni og fyrte bål under så de ble dampkokt. Ikke virkelig groteskt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Right. Samtlige av disse eneveldige middelalder-landene hadde jo serier av tortur-apparater så groteske at man knapt kan tro det. Jeg husker spesielt en slik uthulet metall-gris man sperret folk inni og fyrte bål under så de ble dampkokt. Ikke virkelig groteskt?

 

Joda, men det var nå i det minste straff. Her er det prat om tilfeldige drap eller folk som tar til fange kvinner for å bruke dei som sex-slaver eller liknande.

 

Synes ikke det er så lurt å fremstå som så skråsikker. Du avfeier 850 sider med solid arbeid, og en påfølgende debatt som er langt større, uten å vise til noen argumenter eller å sette deg inn i hans. Jeg vil ikke kreve at du fordyper deg i dette, absolutt ikke, men hvis du faktisk er nysgjerrig på å finne sannheten så er jo dette et sted å begynne.

 

Orker ikkje å lese alt det nei. Lir til eksamenstider i tillegg, så har nok ikkje tid til det. Men eg er ikkje sikker, har som sagt ikkje dokumentasjon på det. Seie kun det at etter det eg legg merke til virkar det som det blir fleir slike groteske saker.

Lenke til kommentar

Hvilket belegg har du for å hevde at slike ting skjer oftere og oftere?

 

Det virker i vertfall slik, men har ingen statistikk som kan bevise det.

 

Det virker sånn om det meste, fordi vi blir bombardert gjennom media.

 

F.eks. om midt-østen

 

Hadde det eksistert mobiltelefon m/kamera og youtube for et par hundre år tilbake, ville det vært dokumentert "tydligere" at verden ikke var spesielt ukomplisert da heller. Bare i hundreåret mellom 1715 - 1814 foregikk det 36 store og små kriger her i Skandinavia, f.eks

 

Samfunn i krig

 

Det hender også at folks oppfattning er statistisk feil, dvs. at man f.eks. tror at det skjer mer drap enn det i virkelighten gjør. Man påvirkes av massive media-inntrykk.

Lenke til kommentar

For å sitere fra ei skjønnlitterær bok:

Det skjedde nok mye som ikke tålte dagens lys før i tiden også. Forskjellen er bare at før kunne skandalene og tragediene ofte dysses ned. Nå skrikes de ut i TV og aviser nesten før de har skjedd.

 

Man kan sikkert spekulere i hvorvidt verden har blitt et verre sted, om mennesker er blitt mer sinnsyke (for å bruke TS sine ord, jeg liker ikke det ordet, det brukes så feil), hvor morbide folk er kontra var osv. Faktum er likevel et historiebøkene kun dekker noen av de aller verste og største sakene, mens vi i dag hører om en mye større andel av det som skjer (men fremdeles ikke alt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...