Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster ZxR


Anbefalte innlegg

Dette er vel det som heter Dolby Digital Live eller noe sånt, er det ikke? Altså at den tar en lydstrøm og pakker den inn i et Dolby-format. Forbedrer ikke lyden altså (type endre dynamisk range, mer oppløsning, osv), bare gjør at man får sendt den ut på en digital link fremfor analoge koblinger for front, rear, osv

 

Og hvis man spiller av en film i f.eks VLC som har DST/DD og man har huket av for å sende lyden rett ut så er det vel ingenting lydkortet skal gjøre med det bortsett fra å sende det videre, hvorpå receiveren dekoder det.

 

Eller har jeg misforstått helt?

http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-digital-live.html

DDL: 24bit 48000Hz.

DTS Connect: 24bit 96000Hz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra integrerte lydkort har tatt seg opp.I min bok har Creative brukt opp alle sjansene. Det toppet seg da de truet med å dra en fan inn for retten for at han ordnet opp i driver rotet deres.

 

Aldri mer Creative her heller etter vanvittig mye ustabile drivere. Har ikke hatt en eneste BSoD etter at jeg fikk meg Xonar STX (brukt i over ett år)

Lenke til kommentar

Er det egentlig så vanlig å bruke desktop-PCer til å lytte på musikk? Skulle likt å lese mer om hvordan kortet yter i spill.

Med tanke på at spill sliter med å utnytte mer enn 50-60 % av moderne prosessorer, (som da vil ha 50-40 % kapasitet igjen til annet) så tviler jeg på at det vil være nevneverdige forskjeller her.

 

Og for de som er redd for at de kanskje ikke får DTS eller surround via optisk, kan jo bare sende via HDMI. Krever en litt "nyere" receiver, og skjermkort som ikek er alt for gammelt (mener GTX 200-serien fikk dette, og 9800-serien med modifikasjoner) men det funker med 7.1 surround uten problem på 400-serien her. AMD har vel hatt dette enda lengre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, det kommer litt an på hvor mye kraft du trenger, men middelveien er: En Reciever (som da har forsterker innebygget) med litt kvalitet være det beste alternativet, hvor du da kobler til datamaskinen via optisk kabel fra hovedkortet, eller HDMI fra skjermkortet til recieveren. For det første lsipper du å tenke på støy og avstander, det er også lett å utvide til flere høyttalere, subwoofer osv. og er enkelt å sette opp, og trenger ikke koste så mye.

F.eks: http://www.komplett....aspx?sku=751376

Men for all del, dette må veies opp etter hvilke høyttalere og hvor tungdrevne de er.

 

Det mest eksklusive vil være å kjøre optisk til en dedikert DAC og videre til en dedikert forsterker (effektforsterker), men er mest for de virkelig dedikerte HiFI entusiaster og vil være overkill for de fleste som akkurat har startet med slikt.

 

Den dårligste løsningen er nok kanskje å kjøre analogt fra lydkortet i PCen (da bruker du DACen i lydkortet) og så til en effektforsterker. Dette går da via 3,5mm jackplugg/phono kabler, og du vil da ikke like lett kunne utvide til surround, og da er det også en fordel å ha et dedikert lydkort som i artikkelen osv. Nei, dette alternativet ville jeg styrt unna for alle som er nybegynnere til dette. ;) (og for så vidt til de fleste andre)

Takker igjen. Kjekt med informasjon fra eksperten.

 

Jeg har fått høre at i dag kan vi få tak i forsterkere som fungerer glimrende ved å koble dem til PC ved hjelp av USB. Høres det feil ut?

 

Ser denne bra ut, sammen med PC og golvhøyttalere?

 

http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/hegel-h70-stereoforsterker-sort.html

 

Ser denne bedre ut? Den har visst innebygget DAC.

 

http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/primare-i22-dac-integrert-forsterker-sort.html

 

Er de sterke og gode nok til å drive for eksempel disse?

 

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/jbl-studio-580-gulvstaende-hoyttaler-sort.html

Lenke til kommentar

Kremt, hvordan er det mulig å påstå at kvaliteten på digitale bitsene "skinner igjennom"?

Bruker du digitale overføringsmetoder så vil ikke signalet gjennomgå noen som helst endring, og vil være eksakt like bra som fila du spiller av fra. Sett at du selvsagt ikke sender det gjennom noen digitale filtre, men det er jo lett å bestemme

selv.

 

Som sagt ovenfor: Enten er det 0 eller så er det 1.

Og da er det like bra enten du sender via optisk 1 km fra et integrert lydkort, eller om du kjører optisk fra verdens råeste lydkort, og 100cm. (eller USB-bussen for den saks skyld)

Teknisk sett så er det mye mindre støy på optiske kabler enn det er på USB-kabler, uten at det har noe å si på kvaliteten, kun på avstanden du kan sende. (enten så får den kontakt, eller så får den ikke) Med USB så kan signalet eller kommunikasjonen om du vil brytes i ny og ne med lange kabler (personlig opplevd), i motsetning til optiske som i teorien bør klare betraktelig bedre her. Men det har jo ikke noe å si i praksis, da de fleste vil ha det rimelig nærme maskinen, og siden støy ikke påvirker kvaliteten på et digitalt signal, så er det et ikke-esksisterende.

 

Jeg er forsåvidt enig i at digital overføring er perfekt, men hvis vi snakker om SPDIF så er ikke dette nødvendigvis hele sannheten. Dette var nok et større problem før enn nå, men her er teorien i alle fall:

 

SPDIF for digital overføring av lyd kombinerer data og klokke signal i samme signal. Mottakeren må kunne gjenvinne klokkesignalet for å sample dataene korrekt. Dette gjøres med en preamble og måten dataene er enkodet i signalet. Ofte vil den gjenvunnede klokken også brukes som klokkekilde for DACen, så kvaliteten på den gjenvunnede klokken er avgjørende for hvor bra lyden blir gjenskapt. Bruker du coax så er impedans matching av coax kabel mot sender og mottaker viktig, bruker du optisk fiber er kvalitet på fiber og lengde avgjørende. En firkant puls inn på en fiber vil ikke nødvendigvis være helt firkantet ved utgangen. Lengden på fiber som brukes her er antagelig så kort at dette ikke har mye å si.

 

Ok, så vi har mottatt data perfekt, men klokken er ikke perfekt mottatt, så den er ikke 101% stabil, men varierer litt over tid. Dette kalles jitter. Klokke jitter vil føre til at de forskjellige dataene som skal konverteres til analog blir hold litt for lenge eller litt for kort, og dette fører til feil i slutt resultatet. For å oppnå 24 bit må klokke jitter være mindre enn 5pico sekunder. Dyre DACer som har temperatur stabilisert klokke kretser o.l. kan komme veldig lavt, men alt under 100ps er å anse som bra.

 

Jeg vil anta at de har gjort jobben sin på dette kortet og laget en god klokke og resamplet data o.l. for å få dette bra, men at de har 5ps jitter tviler jeg på.

 

jitter_noise.gif

 

Ser en på dette bilde, så ser en at en må ha under 100ps jitter for å gjenskape et signal med 18 bit oppløsning ved 20KHz sinus, langt mindre for å få til 20 bit, og 24 bit er ikke nevnt en gang på figuren! Men så ser vi at det også gjelder de høye frekvensene da.

 

For å sette det enda mer på kanten, flytter du hodet ditt mer en 2,5 ganger diameteren på et gull-atom, introduserer du 1ps jitter. Ref: http://davidkessner....-digital-audio/

Du skal med andre ord sitte veldig i ro for å nyte 24 bit audio :)

 

24 Bit audio er alikevell ikke bortkastet når det kommer til digital signal prosessering, da det tar vare på mye mere av informasjonen, men i selve DA konverteringen er det litt bortkastet, men koster neppe mye mer å implementere med dagens teknologi, hvor storet sett alt benytter seg av delta sigma modellering.

Lenke til kommentar
Klarer man ikke høre forskjell, ja da kan du like godt regne testen som blind. (det sier seg selv at du ikke hører noe MER forskjell om du ikke vet forskjellen) Hører du ikke, så hører du ikke.

 

Utfordrer deg til å vise til en kilde på dette. Det vil du ikke finne.

 

Du vil derimot finne kilder på at det er feil ved å google f.eks. "blindtest", "placebo effect" og "abx-test".

Endret av Muffinman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at spill sliter med å utnytte mer enn 50-60 % av moderne prosessorer, (som da vil ha 50-40 % kapasitet igjen til annet) så tviler jeg på at det vil være nevneverdige forskjeller her.

 

Likevel vil jeg ikke utelukke denne faktoren, det hadde vært veldig interessant å se faktiske FPStall i et standard system i dag inneholdende for eksempel Intel 3570/ FX8350 med et GTX670/HD7950 og 8GB minne. For noen år tilbake var dette en relevant problemstilling, og i dag er det stadig noen som snakker om "CPU-intensive" spill. For de fleste spill tipper jeg forskjeller som å gå fra 54 til 55FPS, men om du sitter med 23 FPS vil en økning til 26FPS tilsvare drøyt 10%.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Hvor er 7.1 lyden ? Hvor er de lydkortene ? Ignen av Creative sine nye lydkort har 7.1 lengere hva sjedde ? Mange pc spill har 5.1 men alle som har 5.1 har som regel også støtte for 7.1 så Hvorfor har ikek creative dette lengere ? Nei æ begyner å lure på om det i det helle tatt er noe vits i creative lengere de har i de siste årene bare kommet med nye lydkort istedenfor å oppdatere driverene til sine lydkort. Det er dårlig gjort.

Lenke til kommentar

De med 7.1 har vel ofte en skikkelig forsterker/reciever, og da er det digitalt som gjelder.

Så den nisjegruppen de hadde før som tok nytte av det har derfor falt helt bort og blitt erstattet av digitale utganger på HK eller skjermkort med HDMI.

 

At de derfor velger å satse på andre markedet som faktisk får bruk for en god DAC og god filtrering er da forståelig og heller fokusere på andre funksjoner enn mange dårligere kanaler ingen vil bruke. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men det skal også nevnes at jeg er eier av Asus sitt Xonar Essence STX - lydkort som ble skrytt opp i været for noen år siden. Driveren til Windows 7 har ikke blitt oppdatert siden juni 2011 til tross for mange sjukdomstegn... Det er heller ikke god nok driverstøtte etter min mening på et såpass kostbart lydkort.

 

Enig, og kortet i seg seg førte til stadige blåskjermer på min maskin (som ellers ikke har hatt noen problemer med andre lydkort eller maskinvare), så jeg måtte dessverre kvitte meg med det. Forsøkte også alternative drivere, men det hjalp ikke. Problemene knyttet til kortet er godt dokumentert, men dessverre så har ikke Asus tatt skikkelig tak i dem.

 

Jeg eier forøvrig annet Asus-utstyr som jeg er godt fornøyd med, og jeg har kjøpt komponenter av dem i mange år, så det var litt skuffende at lydkortet var såpass ustabilt.

 

Etter å ha brukt et eksternt Soundblaster X-Fi HD USB-lydkort i ca. 1/2 år (for PC-høyttalere og gaming headset), så gikk jeg nylig til innkjøp av Soundblaster Zx. Zx låter ikke like bra (det er ihvertfall mitt førsteinntrykk), men det har andre fordeler (jeg ønsket et internt lydkort som ikke skurret under last, den eksterne volumkontrollen er praktisk, osv.).

 

Jeg støtter meg til de som mener DAC+hodetelefonforsterker er et bedre alternativ. Dette blir min neste investering til datamaskinen og forhåpentligvis mitt farvel med dedikerte lydkort for all framtid.

 

Rent lydmessig er naturligvis eksterne DAC'er + pluss hodetelefonforsterker anbefalt fremfor et integrert lydkort. Men på den annen side koster en slik løsning litt mer, eller ganske mye mer litt avhengig av hvor høyt du setter terskelen. Så det vil avhenge litt av hvilke krav og behov man stiller.

 

For aktiv eller kritisk lytting bruker jeg eksterne DAC'er (NAD M51, tilkoblet SPL Auditor og Sennheiser HD800) og forsterkere, men når jeg ser en YouTube-video, spiller eller gjør andre ting på PC'en der lydkvaliteten ikke er så kritisk, så bruker jeg det interne Soundblaster-lydkortet, som er koblet til PC-høyttalere og gaming-headset (1).

 

Det integrerte kortet brukes ikke til annet enn å sende lyd via S/PDIF til den eksterne DAC'en og forsterkeren når jeg ønsker å lytte aktivt til musikk. Men jeg kommer sannsynligvis til å koble til et S/PDIF datterkort til Zx'en senere, slik at jeg kan deaktivere det integrerte lydkortet og sende ut alle S/PDIF signalene fra Zx'en istedet.

 

(1) Bruker System Audio Saxo 1 høyttalere på PC-skrivebordet. Dette er ikke PC-høyttalere i vanlig forstand, men de er ganske kompakte og låter veldig bra til prisen (de er tilkoblet en meget kompakt Trends TA-10.2 forsterker). For spilling bruker jeg Sennheiser PC360 hodetelefoner (når det er sent eller dersom jeg ønsker å kommunisere med andre via TeamSpeak). Hvis man er ute etter åpne gaming-headset som også har visse audiofile kvaliteter, da vil jeg anbefale at man tar en titt på PC360.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Problemet med Creative er at de fort finner på å kutte driverstøtte når det kommer et nytt OS.

 

Jeg har enda støtte for mitt Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS kort som jeg kjøpte i 2006. Jeg kjører Windows 7, men driverne støtter også Windows 8, så det du sier stemmer ikke over ens med erfaringen jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...