Gå til innhold

[Løst] Skaffe printkort til ekstern harddisk?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Western Digital My Book Essential 2 TB ( http://prisguide.har...productImageBig )

som jeg ikke lenger oppnår kontakt med. Disken spinner som normalt og indikatorer lyser som normalt. Ved tilkobling til strømkilde jobber den en kort stund før den stopper, som normalt. Ved tilkobling til PC blir den stående å jobbe i det uendelige uten at jeg får kontakt med den. Jeg har tatt disken ut av kabinettet og satt den direkte inn i en stasjonær PC, og jeg oppnår fortsatt ikke kontakt. Jeg tror derfor det er printkortet det er noe galt med. Er det sannsynlig ut fra det jeg beskriver? I så fall, hvor vanskelig er det å skaffe et tilsvarende printkort?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i all hovedsak en no-go. Printkortene er unikt tilpasset hver batch, om ikke hver disk. En motor og et leserhode er aldri helt likt og siden sporene er så smale så kreves det en så høy presisjon i kalibreringen at en ROM fra et printkort veldig ofte ikke vil virke på neste disk i samme serie.

 

Da er det godt at du har backup av sakene dine! Alternativet er IBAS.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar :). Et spørsmål til: Er det utelukket at det jeg beskriver kan løses via programvare?

Ja, jeg har heldigvis backup av det meste, bortsett fra noen bilder av nyere dato tror jeg. IBAS har jeg kontaktet allerede. De skal ha 8000 kr for å hente ut dataene fra disken. For de få bildene det antagelig gjelder er det uaktuelt å benytte IBAS.

Lenke til kommentar

Jeg har også byttet printkort på flere disker. Har hatt suksess de fleste gangene, men det er viktig at du finner en disk fra samme serie og batch. Jeg har funnet de på eBay osv.

 

Kan du, eller andre, ut fra vedlagte bilder, fortelle meg serie og batch for min disk?

 

post-65206-0-64209000-1367738721_thumb.jpg

 

post-65206-0-48417000-1367738680_thumb.jpg

 

post-65206-0-17912000-1367738698_thumb.jpg

 

Ellers vil jeg heretter handle harddisker for lagring i par!

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Det skal jeg. Speiling av to identiske disker tenker jeg.

Hvis de bare står i RAID, er det ikke backup... RAID gir økt feiltoleranse, men ett enkelt lynnedslag kan ødelegge alle dataene dine. Backup betyr en ekstra kopi av alle dataene som fortrinnsvis er lokalisert et annet sted, eller i det minste ikke tilkoplet samme datamaskin.
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg burde ha nevnt at jeg i tillegg til speiling vil ha en tredje ekstern harddisk jeg jeg kopierer over til med jevne mellomrom og oppbevarer på jobb. k-ryeng skriver: "...i det minste ikke tilkoplet samme datamaskin". Jeg ser poenget, kanskje speiling likevel ikke er så lurt. Onlineløsning har jeg ikke sjekket, men vil tro det vil bli ganske dyrt når datamengdene er fra 1 terabyte og oppover. Uansett blir løsningen to disker hjemme og en på jobb.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at jeg burde ha nevnt at jeg i tillegg til speiling vil ha en tredje ekstern harddisk jeg jeg kopierer over til med jevne mellomrom og oppbevarer på jobb. k-ryeng skriver: "...i det minste ikke tilkoplet samme datamaskin". Jeg ser poenget, kanskje speiling likevel ikke er så lurt. Onlineløsning har jeg ikke sjekket, men vil tro det vil bli ganske dyrt når datamengdene er fra 1 terabyte og oppover. Uansett blir løsningen to disker hjemme og en på jobb.

 

Er det viktig data så ha i alle fall to disker som du synkroniserer med f.eks Syncovery, den du f.eks sette opp til å "speile" diskene i sanntid. Da har du to fysiske disker hjemme.

Så er det du skriver om å synce disken med en ekstern du tar ut av huset en god ide. Brann og tyveri er jo sannsynlige hendelser, og utrolig kjipt å miste alt.

I tillegg til en ekstern disk utenfor huset er online backup tjenester veldig greit, og der er jottacloud.no, virkelig gode. For 49 kroner måneden får du virkelig ubegrenset med plass. Eller, jeg har i alle fall 1.5 TB med data lagret på Jotta kontoen min nå, og har hatt det i lang tid, uten at de klager på det.

 

Hastigheten til Jotta er max av det linjen din takler, og det er en stor fordel ovenfor de andre selskapene fra utlandet.

 

Med de tre rådene over skal det veldig mye til at du mister noe særlig med viktig data i fremtiden. Og det trenger ikke å koste så veldig mye. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...