Gå til innhold

Hvorfor stemmer du ikke / hva skal til for å få deg til å stemme?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Kjenner du noen valg med over hundre millioner stemmeberettigede der noen hundre stemmer ble avgjørende? Hvorfor kunne ikke da en stemme bli avgjørende i et valg med ca 4 millioner stemmeberettigede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Valget jeg tenker på er presidentvalget i USA der Nixon tapte med noen hundre stemmer mot Kennedy.

 

Du lurer ikke meg.

 

Jeg vinner ikke i Lotto fordi forventet gevinst er negativ og dermed spiller ikke jeg Lotto. Det er en løs definisjon på gambling.

 

Bortsett fra tidskostnaden, er det gratis å delta i et stortingsvalg. Helsegevinsten ved en spasertur til valglokalene kan endog være positiv. Og skulle min stemme bli avgjørende, vil gevinsten være enormi ved dette historiske veivalget.

 

Forventet avkastning ved å stemme er følgelig positiv.

 

Denne gang kan det alstå være gambling ikke å stemme.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg stemmer SV, og med mindre partiet forandrer seg radikalt kommer jeg til å fortsette med det. Jeg har likevel teorier om hvorfor folk ikke stemmer ved valg, og da spesielt unge. Norsk (og forøvrig internasjonal) politikk gir i stor grad inntrykk av å være av akademikere for akademikere. Er du en fyr som bare vil ha billigere bolig, bedre lønn, mindre skatt, bedre pensjon osv, er det vanskelig både å finne ut hvilket parti som passer deg når alle partiene sier det samme (AP er AP, Høyre er nye AP, alle er populistiske i liten eller større grad osv), men viktigst, det er vanskelig å identifisere seg med politikere.

 

Jeg er fra arbeiderklassen. Jeg vokste opp blant arbeiderklassen, og jeg tilhører den kulturelt uansett hvordan livet mitt vil bli, arbeiderklassen er min identitet -- og det var vanskelig for meg å identifisere meg med politikere. Vanskelig å føle seg som "en av dem" når jeg først startet å være aktiv i SU og SV. Når en som meg, som er unormalt interessert i politikk, hadde så store vansker med å føle meg som en av dem -- hvor vanskelig er det da ikke for vanlige folk og spesielt vanlig ungdom?

 

Er også derfor FrP har stor oppslutning blant arbeiderklassen, den klassen man skulle tro de ikke burde ha velgermasse i, fordi de er flinke til å få vanlige folk ("folk flest") til å identifisere seg med dem.

 

EDIT: Bare så det er nevnt, jeg følte meg fort velkommen i SU og SV etter en liten stund. Og SU (og SV) har i større grad blitt mindre akademisk og mer for vanlige folk i det siste (hvis dere har lest innleggene Andreas Halse har i riksdekkende aviser skjønner dere hva jeg mener).

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Du lurer ikke meg.  

 

Jeg vinner ikke i Lotto fordi forventet gevinst er negativ og dermed spiller ikke jeg Lotto.  Det er en løs definisjon på gambling.

 

Bortsett fra tidskostnaden, er det gratis å delta i et stortingsvalg.  Helsegevinsten ved en spasertur til valglokalene kan endog være positiv.  Og skulle min stemme bli avgjørende, vil gevinsten være enormi ved dette historiske veivalget.

 

Forventet avkastning ved å stemme er følgelig positiv.

 

Denne gang kan det alstå være gambling ikke å stemme.

Nei det er ikke gratis å delta i en aktivitet som har til hensikt å legitimisere at politikerne kan beskatte deg som de ønsker.

 

Kostnaden er ikke hovedsaklig din tid, men FAKTUM du blir rundstjålet av "vinnerne", for de vil alle innkreve din "innsats" etter at du har legitimisert deres handlinger ved å stemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei det er ikke gratis å delta i en aktivitet som har til hensikt å legitimisere at politikerne kan beskatte deg som de ønsker.

 

Kostnaden er ikokake hovedsaklig din tid, men FAKTUM du blir rundstjålet av "vinnerne", for de vil alle innkreve din "innsats" etter at du har legitimisert deres handlinger ved å stemme.

 

OK, da burde du jo stemme ut fra lommeboka og dem som gir deg mest i skattelette. Men da motsier du vel deg selv siden du i andre tråder har sagt at Siv Jensen er verre enn Jens Stoltenberg. Eller husker jeg feil?

 

Hvis jeg ikke husker feil, forstår jeg godt at du (om du har tenkt å gjøre det) stemmer blankt for ikke å komme i konflikt med det du har sagt tidligere.

 

Nå tror jeg og andre som leser denne tråden hva du komer til å svare, så dermed er det vel unødvendig å bruke flere tastetrykk på deg i denne tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

OK, da burde du jo stemme ut fra lommeboka og dem som gir deg mest i skattelette.  Men da motsier du vel deg selv siden du i andre tråder har sagt at Siv Jensen  er verre enn Jens Stoltenberg.  Eller husker jeg feil?

 

Hvis jeg ikke husker feil, forstår jeg godt at du (om du har tenkt å gjøre det) stemmer blankt for ikke å komme i konflikt med det du har sagt tidligere.

 

Joda, jeg har nevnt at jeg har inntrykket at Siv er hakket mer inkompetent enn Jens. "The lesser evil"-teorien rettferdiggjør ikke delta i en prosess som kun har til formål å legitimere ett korrupt regime.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Stemmer ikke på krigs-partier som støtter USA og bedriver folkemord i Afghanistan.

(Nesten alle partiene)

- Eller på partier som vil ha revolusjon i Norge. Tapt sak, når vi ikke har en "arbeiderklasse" som trenger det (Ytterst til venstre)

- Ihvertfall ikke fascister. Føkk de. (Ytterst til høyre)

 

Så har man båtpartiet. Der har man folk som vil noe med Norge!

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvem som er riktig å stemme på.

 

Viss jeg stemmer på ett parti vil det jo bare gå inn i en haug med kompromisser med andre partier og man ender opp med en politikk som er en real suppe og alt annet en partiet man har stemt på sin agenda.

 

Dette med partier som allierer etter valg seg for å få ett overtak over de som virkelig vant er noe jeg syntes bør sees nærmere på.

Lenke til kommentar

At da kan du vel ikke klage på det resultatet valget gir og den politikken som blir ført de neste fire årene. Personlig mener jeg at det aldri har vært viktigere å stemme etter krigen i Norge. Tenk om din stemme ble avgjørende i dette veivalget.

 

Så jeg kan ikke klage på politikken, selv når jeg har tatt turen til stemme-uren og faktisk stemt? Det finnes ikke et parti i Norge jeg kan identifisere meg med, derfor stemmer jeg blankt. Så for at jeg skal ha noe å si i samfunnet så må jeg faktisk stemme på noe jeg ikke er enig i? Er ikke du et voksent menneske? Bruk det lille du har av blodomløp igjen til å knekke denne logiske bristen du har manet frem.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Så jeg kan ikke klage på politikken, selv når jeg har tatt turen til stemme-uren og faktisk stemt?

 

Du kan ihvertfall ikke klage på det politiske systemet du er med på å støtte, eller du kan, men det vil være litt teit.

 

Den ultimate klage er å la være å gi aksept for systemet ved å ikke stemme(stemme på seg selv).

 

Det teiteste som finnes er folk som stemmer parti X, men allikevel klager over politikken partiet fører.

Endret av Austrian Economist
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall ikke klage på det politiske systemet du er med på å støtte, eller du kan, men det vil være litt teit.

 

Den ultimate klage er å la være å gi aksept for systemet ved å ikke stemme(stemme på seg selv).

 

Det teiteste som finnes er folk som stemmer parti X, men allikevel klager over politikken partiet fører.

 

 

Protestere mot politikk uten og stemme er like idiotisk som å gå i mot en sak med og sultestreike.

 

Prøv heller og få oppslutning til å forandre systemet til det dere ønsker, hadde det vært mer oppslutning blant folket hadde dere fått det til.

 

Men det er ingen som ønsker en hiv og hoi kaptein sabeltann verden.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer ikke om jeg ikke har et aksektabelt alternativ å stemme på. Dette var tilfellet i kommunevalget i Oslo. Det er også langt til stemmelokalene, og har ikke lyst til å reise så langt om det er ingen gode alternativer.

 

I Stortingsvalget så vil jeg stemme.

Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall ikke klage på det politiske systemet du er med på å støtte, eller du kan, men det vil være litt teit.

 

Den ultimate klage er å la være å gi aksept for systemet ved å ikke stemme(stemme på seg selv).

 

Det teiteste som finnes er folk som stemmer parti X, men allikevel klager over politikken partiet fører.

 

Det er veldig forvirrende når noen sier at jeg ikke har rett til å klage når jeg ikke stemmer, noen andre sier at jeg ikke har rett til å klage når jeg stemmer blankt, mens den siste påstår at jeg ikke har rett til å klage hvis jeg stemmer. Dere er helt fuckings derranged hele gjengen, selvfølgelig har man lov til å klage uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig forvirrende når noen sier at jeg ikke har rett til å klage når jeg ikke stemmer, noen andre sier at jeg ikke har rett til å klage når jeg stemmer blankt, mens den siste påstår at jeg ikke har rett til å klage hvis jeg stemmer. Dere er helt fuckings derranged hele gjengen, selvfølgelig har man lov til å klage uansett.

 

Det folk mener når dem sier det er at man ikkje skal klage over noe man ikke har prøvd aktivt å forandre selv.

 

Du har selvfølgelig rett til å klage, men det er ikke spesielt bærekraftig dersom du ikke har en 'bedre løsning' og/eller gjort noe for å forandre det du klager på.

 

Det ligger litt i grunnmuren til demokratiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...