Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg nekte å betale faktura ?


Borger___

Anbefalte innlegg

Har ingått prøve abb. fra en kjent norsk anbudsportal, på 3 mnd uten binding. Selger ringte meg etter ca.2 mnd, og klarte å "prakke på meg" et forlenget abb. (men denne gangen med utvidet profilering) til en god pris. Prisen var forståvidt grei, men misforståelsen ligger i at jeg trodde jeg kjøpe 3 mnd, men jeg kjøpte tydeligvis 6 mnd. Jeg spurte om dette var en misforståelse, og han forklarte situasjonen, og jeg svarte (på e-post) med følgende: "Greit, 6 NYE måneder da skjønner jeg? Ok."

 

Jeg innså i etterkant at dette hadde jeg rett å slett ikke råd til akkurat nå, og skrev en hyggelig mail om at jeg ikke ønsket å binde meg så lenge, og får tilbake denne: "..er dessvere ingen angrefrist når 2 bedrifter ingår en avtale, så den fakturaen må bli betalt"

 

Ingen angrefrist, jeg har jo bare snakket med han på tlf(?!), har jo ikke akkurat signert noe. Det store spm. er: Kan de tvinge meg til å betale denne fakturaen? Hva om jeg bare lar være å betale eller gjøre noe mer, kan de sende evige inkasso varsler etc.? Hvordan fungerer dette, hvem har rett til hva?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du inngått denne avtalen som bedrift og ikke som privatperson har du ikke angrefrist på samme måte som ved et privatkjøp. Ut i fra det jeg skjønner må du nok derfor betale. Om de kan tvinge deg er en annen sak, men de kan sende det til inkasso. Blir ikke dette betalt kan de vel i teorien gå til retten og erklære bedriften din konkurs.

 

Jeg må legge til at jeg absolutt ikke er noen ekspert på området, så mulig jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo selv sendt en epost hvor du erkjenner at du har bundet deg for 6 måneder, da er det temmelig irrelevant hva som er signert eller ikke. Bedrifter har ikke angrefrist. Du kan selvfølgelig la være å betale fakturaen, men da går de til forliksrådet for å få stadfestet kravet, så tar namsmannen utlegg. Dersom du driver enkeltmannsforetak kan de ta dine personlige midler eller firmaets. Dersom du driver AS kan de ta utlegg i firmaet sine midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Ja men er ikke dette et definisjons spm, er det å erkjenne å si: "Greit, 6 NYE måneder da skjønner jeg? Ok." . Kan ikke det tolkes på flere måter? Er dette nok til å kalle dette en bindende avtale? Jeg har jo aldri sagt JA til 6 nye måneder abb. verken på tlf eller på mail.. det hele er jo brygget på en misforståelse der han etter min mening var veldig uklar innledningsvis på omfanget av avtalen..

 

2) Er det kun denne e-posten som isåfall feller meg, hva om jeg ikke hadde sendt denne e-posten og han ikke hadde noe opptak av samtalen, hva ville skjedd da?

 

Det må jo være en eller annen måte jeg kan vri meg unna denne på..

Lenke til kommentar

Du har kjøpt en tjeneste med bindingstid. Du misforsto selgeren, tok kontakt fikk forklart hvor lang bindingstiden var. Så svarer du "6 måneder ja, da skjønner jeg, ok". Hvordan kan det IKKE være en bekreftelse? Hans uklarhet innledningsvis kunne kanskje vært et argument om du ikke hadde gitt han anledning til å "reparere" dette, men det gjorde du altså. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan det er et "definisjons spm", eller hvordan dette kan tolkes på noen annen måte.

 

Det er helheten som feller deg. Hva som skal til for å konstatere at bindende avtale er en konkret vurdering. Om han ikke hadde opptak av telefonsamtalen og ingen e-post, ville han ikke hatt noen beviser (annet enn vitneutsagn fra en selger) og følgelig ville nok ikke dette stått seg i retten, men slik du har forklart det (telefonsamtale med oppfølging på e-post) så er saken temmelig klar i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen tips om hvordan jeg kan komme meg unna denne da?

 

Syns det er irriterende å la de "vinne" denne uten kamp, syns også det er spesielt at de ønsker å gjøre seg "uvenn" meg kunder med å tviholde på slike avtaler..

 

(Har også vanskelig å tro at de faktisk går rettens vei med dette, hvis jeg sier jeg er uenig og ikke akter å betale..)

Lenke til kommentar

Ingen tips om hvordan jeg kan komme meg unna denne da?

 

Syns det er irriterende å la de "vinne" denne uten kamp, syns også det er spesielt at de ønsker å gjøre seg "uvenn" meg kunder med å tviholde på slike avtaler..

 

(Har også vanskelig å tro at de faktisk går rettens vei med dette, hvis jeg sier jeg er uenig og ikke akter å betale..)

Hvilket firma er det du driver? Kan være greit å vite for oss som ikke ønsker å drive business med firmaer som åpent forsøker å lure seg unna forpliktelser.

Lenke til kommentar

Hvilket firma er det du driver? Kan være greit å vite for oss som ikke ønsker å drive business med firmaer som åpent forsøker å lure seg unna forpliktelser.

 

Til trådstarters forsvar er anbudsportaler og «opplysningstjenester» noe av det verste du kan komme borti som bedrift. Mange går bevist inn for at du skal misforstå og binde deg til dyre abonnementer du egentlig ikke vil ha, og som du heller ikke kommer ut av uten å betale.

 

Jeg vil heller vite hvilken anbudstjeneste trådstarter sliter med, så jeg kan holde meg langt unna den tjenesten i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til trådstarters forsvar er anbudsportaler og «opplysningstjenester» noe av det verste du kan komme borti som bedrift. Mange går bevist inn for at du skal misforstå og binde deg til dyre abonnementer du egentlig ikke vil ha, og som du heller ikke kommer ut av uten å betale.

 

Jeg vil heller vite hvilken anbudstjeneste trådstarter sliter med, så jeg kan holde meg langt unna den tjenesten i fremtiden.

Helt greit at disse portalene ikke alltid er de beste når det gjelder seriøsitet eller etikk. Men her har faktisk TS fått oppklaring, og skriftlig bekreftet at han forsto hva han gikk inn på.

 

Han gir jo også en meget god forklaring på at han ikke har misforstått, men ønsker å snike seg unna fordi han plutselig fant ut at han egentlig ikke hadde råd akkurat nå. Det legger han faktisk et stykke under selgeren når det angår seriøsitet som bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Runar: Takk! Bemerkelsesverdig at de fleste av dere andre tar parti med påprakkende telefonselger i denne saken, er nok av dem. Jeg ble oppringt i et hektisk øyeblikk , og som (telefonselgere) flest ble det snakket i uklarhet med intensjon om å forlenge abbonementet. Jeg innser i etterkant at dette har jeg rett å slett ikke råd til før selskapet mitt begynner å gå i pluss (er desverre mer kostander enn inntekter i starten), det jeg trenger er forutsigbarhet nå, ikke bindende avtaler ut året (for en tjeneste som ikke har gitt meg noe særlig til nå, og heller ikke har noe garantier på at "gull pakken" vil gjøre noe mer for meg).

 

(Ja, jeg vet jeg må klandre meg selv for dette, burde aldri tatt telefonen når han ringte. Nå er iallefall nummeret hans lagret)

Lenke til kommentar

Ender nok opp med å betale, men akurat der han skrev:

"6 måneder ja, da skjønner jeg, ok" (hvis det er ordrett)

 

så kan det tolkes flere ganger, f.eks som, ok, tilbudet er for 6 måneder?, da skjønner jeg"

ja, de to utsagnene er ca like, men virkningen er den samme. Han har allerede bundet seg. Han trodde det var tre måneder. Så fikk han vite at motparten mente det var seks. Når han da skriver "ok", og ikke informerer om at han er uenig, så er han klart bundet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter: Du kunne klaget på uklar informasjon når du fikk høre seks måneder fra dem. Da kunne du muligens hatt en sak. Men du kan ikke etter å ha fått oppklart det og sagt "ok" velge å angre deg. At motparten er en sleip selger med et dårlig produkt er irrelevant, dette er jussforumet og ikke butikkerfaringsforuket.

Lenke til kommentar

ja, de to utsagnene er ca like, men virkningen er den samme. Han har allerede bundet seg. Han trodde det var tre måneder. Så fikk han vite at motparten mente det var seks. Når han da skriver "ok", og ikke informerer om at han er uenig, så er han klart bundet.

 

For meg så var det vel ikke nødvendigvis at jeg var så veldig enig, men mer at "jeg skjønner hva du mener med at du mente 6 måneder selv om jeg tolket det som 3". Han kunne jo også sagt "Ok" i min klage mail som en bekreftelse på at han skjønner hvorfor jeg klager, selv om han ikke ønsker å ettergi kravet.. (?)

 

Jeg mener jeg i tidligere tlf salg situasjoner har vært med på at de leser opp avtalen konkret på tlf, og jeg bekreftet med å si "Ja dette godtar jeg" eller noe slikt.. Dette ble iallefall ikke gjort denne gangen. Nok om det, jeg skal høre med selger å prøve å komme til en enighet, betaler gjerne men ønsker å få en kortere bindingstid.

Lenke til kommentar

Du skulle ha fullført setninga i mailen (.....OK, men da har jeg dessverre missforstått selger og ønsker dette rettet), eventuelt kjørt av gårde en oppfølgende mail med noe sånt som:

Jeg missforstod selger på følgende punkt: lengden på abonementet. Slik saken ble fremlagt over telefon forstod jeg at det dreide seg om en 3 mnd. forlengelse, totalt 6 mnd, ikke 6 mnd forlengelse. Jeg ønsker derfor at feilen blir rettet og min forlengelse blir 3 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...