Gå til innhold

Test: Sony Xperia Tablet Z


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Galaxy Tab 8.9" med Android 3.2. Vet ikke hvilken versjon som er den nyeste, men jeg trenger i hvert fall ikke noe nyere enn 3.2 før det er apps jeg vil ha som krever det.

 

Nei, som nevnt er folk forskjellige. Det er så mange oppdateringer fra 3.2 til 4.2 at jeg ikke ser poenget med å liste de opp engang. Apps er det minst viktige. Oppdateringer som forbedrer flyt, sikkerhet, GUI, batteri og effektivitet er viktigere.

 

Du kan jo ta en titt på hva som er nytt i Jelly Bean (4.1 og videreført i 4.2). Alt dette er selvsagt i tillegg til det som var nytt i 4.0. For produsentene er dette funksjonalitet de bruker for å selge nye mobiler og nettbrett med. Kjører du ren Android er det en smal sak å holde seg oppdatert uten å måtte kjøpe et nytt produkt hvert år.

 

Er man kun interessert i å bruke brettet til å surfe nett med forstår jeg at dette ikke er viktig. Men om man først har bestemt seg for å kjøpe en toppmodell er det gjerne fordi man setter pris på det ekstra som toppmodellen byr på. Da er det kjedelig når den blir utdatert før sin tid, fordi produsenten ikke evner å holde den oppdatert. Denne problemstillingen slipper man i stor grad med ren Android.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvordan ville du gjennomført det? HDMI? USB? Lydkontakt? Metall, vann og elektrisitet er jo som vi alle vet en knallgod kombinasjon.

Det er ikke spm om det er praktisk mulig eller ei, men når de tester så lister de opp postive og negative aspekter relativt sett, gjerne ift andre telefoner/hva som regnes for å være standard på andre modeller.

Dersom jeg gir F i om den er vanntett eller ikke, men er veldig opptatt av at det ikke er luker er det veldig relevant for meg å vite at det er luker.

 

Ser derfor ikke hvorfor denne diskusjonen. Tror de fleste ville valgt vanntett, men greit å vite at den har luker og...

Lenke til kommentar

Det er ikke spm om det er praktisk mulig eller ei, men når de tester så lister de opp postive og negative aspekter relativt sett, gjerne ift andre telefoner/hva som regnes for å være standard på andre modeller.

Dersom jeg gir F i om den er vanntett eller ikke, men er veldig opptatt av at det ikke er luker er det veldig relevant for meg å vite at det er luker.

 

Ser derfor ikke hvorfor denne diskusjonen. Tror de fleste ville valgt vanntett, men greit å vite at den har luker og...

 

Den er vanntett. Den må derfor ha luker. Det er det samme som å si at det er upraktisk at man må ha luker på et undervannskamera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oida, første nettbrettet som har klart å friste meg! Og det til tross for at jeg ikke trenger nettbrett engang.

 

Bruken av vanntetthet er neppe bergenset så lenge man bor i Bergen :)

 

Ser for meg å ligge på flytemadrass i bassenget når jeg er i Syden og skype med folk hjemme... Det hadde vært noe det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forresten, jeg fikk brettet idag og digger formfaktoren. På andre siden har brettet en stygg baklyslekkasje i nedre, høyre hjørne. Mic'en har også så lavt volum at folk ikke hører meg godt på hangout. Det virker som volumet blir bedre litt ut I setningen da..?

Noen andre med samme problemene?

Lenke til kommentar

Ikke noe lyslekkasje her. Har ikke testet mikrofonen enda, så den tør jeg ikke si så mye om.

Takk for svar. Jeg hørte med spaceworld, og de var umiddelbart sympatisk og ba meg sende den tilbake.

 

Snodig problem da. Mic gain var kjempelav i sony's recording app (snarvei nederst på skjermen), samt skype, mens det var variabelt i hangout og helt greit ved videoopptak med camera-appen.

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg en annen tablet Z, og denne har også samme problemene med veldig lavt volum på mic'en i sony's egen voice recorder-app, samt på skype. Den eneste måten å få akseptabelt volum er å snu nettbrettet og holde munnen noen cm fra mic'en...

 

Man skulle tro sony sjekker at ihvertfall deres egne app'er fungerer, før de legger et premium nettbrett ut til salgs i butikkene...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kunne godt tenkt meg dette brettet!

 

Det innfrir på de aller fleste områder. Imidlertid er 16 GB minne for lite.

 

Jeg lurer derfor på om man kan flytte programmer over på minnekort. Regner med at det går, men frykter at det er en del programmer som ikke lar seg flytte. Normalt gjelder det spesielt programmer som leveres med telefonen, eller som er deler av OSet. Men så er det annen programvare da. Noen som har erfaring med dette?

 

En annen ting jeg lurer på er displayglasset. Et dette samme opplegg som på Xperia Z-telefonen, altså en beskyttelsesfolie helt ytterst, og så herdet glass (altså ikke Gorilla-glass)?

 

Hvordan går det å synke brettet mot Mac (iTunes og iPhoto), for de som har det?

 

 

Takker for svar, samt dersom noen har andre ting som kan være nyttig å vite før evt. kjøp.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Vi satte et tvillingkort fra Telenor i brettet, og kunne sende og motta SMS. Men praktisk er det ikke. Når tvillingkortet sitter i brettet vil nemlig alle som prøver å ringe deg på ditt vanlige nummer får beskjed om at du er opptatt.

 

Noen som vet om dette er et Telenor-problem eller om det er likt uansett operatør? Jeg konfronterte Onecall om dette via chat med kundeservice, de kunne ikke se at det skulle være et problem hos dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Kjøpte dette i går. Virker jo veldig fint og alt det der.

 

MEN, jeg kjøpte dette for å ha underholdning i timesvis på flyreiser, etter 4,5t med variert bruk er batteriet tomt! Da varer jo den bærbare like lenge.. Neste test er å kjøre video non-stop for å se hvor lang spilletid den har.

 

Annet som er dustete er at man ikke kan avinstallere det man ønsker av apper, det irriterer.

 

Noen som har tips til et nettbrett med bedre batteritid?

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg dette brettet!

 

Det innfrir på de aller fleste områder. Imidlertid er 16 GB minne for lite.

 

Jeg lurer derfor på om man kan flytte programmer over på minnekort. Regner med at det går, men frykter at det er en del programmer som ikke lar seg flytte. Normalt gjelder det spesielt programmer som leveres med telefonen, eller som er deler av OSet. Men så er det annen programvare da. Noen som har erfaring med dette?

 

En annen ting jeg lurer på er displayglasset. Et dette samme opplegg som på Xperia Z-telefonen, altså en beskyttelsesfolie helt ytterst, og så herdet glass (altså ikke Gorilla-glass)?

 

Hvordan går det å synke brettet mot Mac (iTunes og iPhoto), for de som har det?

 

 

Takker for svar, samt dersom noen har andre ting som kan være nyttig å vite før evt. kjøp.

 

Kan ikke se noe åpenbar måte å flytte apper på til sd-kort...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...