Gå til innhold

Intel avslører hvor god Haswell skal bli i spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er fult klar over at det er en økning på rund 70% (kan være mer om du ser på første gen Core 2), men det er da mange generasjoner siden core 2 ble lansert også da. Når det gjelder de marginale forbedringene så refererer jeg til Sandy -> Ivy -> Haswell (ser det kommer helt feil ut i posten min, skal redigere så den blir rett). Om man derimot ser på forandringene som skjedde før core 2 ble lansert, eller P4/AMD64 til core 2 så har man en utvikling som ikke eksisterer i dag. Dette kan selvfølgelig forklares ved at man blant annet hadde en topp på Mhz utviklingen også vider, men den ekstreme utviklingen er uansett ikke tilstede i dagens marked. Så det kommer da også an på hvilket perspektiv man har, i mine øyne har iallefall utviklingen stagnert.

 

Håper det ble litt bedre forklart :)

Core 2, Nehalem, og Sandy Bridge har alle hatt en høyere ytelsesprogresjon fra forrige generasjon enn det vi hadde i Pentium 4-dagene....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sandy E er en åttekjerner, Ivy E skal vel bli 10-kjernet?

Nja, nå blander du E og EP.

Greit nok at 2 kjerner er locked.

 

En rask titt på nettet så jeg at 4930k får samme antall kjerner som 3930k. Litt skuffende må jeg si. Hadde trodd den skulle komme som 8-core.

Lenke til kommentar

Nja, nå blander du E og EP.

Greit nok at 2 kjerner er locked.

 

En rask titt på nettet så jeg at 4930k får samme antall kjerner som 3930k. Litt skuffende må jeg si. Hadde trodd den skulle komme som 8-core.

 

så basicly man kan regne i7-4930K ca 10-12 % raskere enn i7-3930k?

Lenke til kommentar

så basicly man kan regne i7-4930K ca 10-12 % raskere enn i7-3930k?

Ja

Problemet er at Intel ikke driver med veldedighet, og det lønner seg ikke å lansere en åttekjerner så lenge de tjener bra på sekskjernerne.

Ja, men iom at brikka har flere kjerner er det tydelig at Intel slakker ned på hva de gir til forbrukerne.... mulig grunnet sørgelig konkurranse.

At Intel lager et gap mellom hva de kan levere og hva de tilbyr forbrukerne er lov å mislike.

Lenke til kommentar

Ja, men iom at brikka har flere kjerner er det tydelig at Intel slakker ned på hva de gir til forbrukerne.... mulig grunnet sørgelig konkurranse.

At Intel lager et gap mellom hva de kan levere og hva de tilbyr forbrukerne er lov å mislike.

Jeg er helt enig med deg.

Jeg mistenker bare at om Intel skulle lansert en åttekjerner hadde den kostet 10-15K.

 

Xeon-prosessorer er jo også et valg om du er villig til å betale en del ekstra...

Lenke til kommentar

i7-4930K (Ivy Bridge-E) er i hovedsak litt bedre fordi den har høyere klokkefrekvens enn i7-3930K. Jeg skulle ønske at Intel også lanserte en sekskjerne med litt lavere klokkefrekvens som ble litt billigere for å fylle gapet mellom de kraftigste firekjernene.

 

Intel har da allerede åttekjerner fra 8700 kr og oppover, den kraftigste koster 15.000 kr. Men dette er alle åttekjerner som støtter to CPUer, så hadde Intel lansert en i7 med åtte aktiverte kjerner så hadde den kostet mindre.

Lenke til kommentar

DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMMMMMMMMMMMMMNNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!!!! sku ønske at det hadde blitt 2011, for da kunne jeg brukt MSI big bang xpower 2 + haswell i7...

Haswell er myntet mot en helt annen målgruppe enn de som kjøper LGA2011

Haswell-E er myntet mot samme målgruppe som kjøper LGA2011, men kommer ikke til å være bakoverrkompatibel med LGA2011 pga DDR4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...