Makky Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Bor i Oslo, og hadde arbeidsted i Moss 2-3 dager i uka i 6 mnd i fjor. I følge google, så vil reisen med kollektivt ta over 2 timer helt frem til kontoret. Kjøring tar 45 min. Skal jeg bruke antall km med kollektivt, selv om dette er mye lenger, når jeg skal beregne reiseutgiftene? Og, siden jeg sparer over 2 timer t/r, så har jeg også rett til å få fradrag for bom passeringer?
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 "Fradraget beregnes som hovedregel ut fra korteste reiseavstand mellom hjem og fast arbeidssted ved bruk av bil eller rutegående transportmiddel, bortsett fra fly. Dette gjelder uavhengig av dine virkelige utgifter eller hvilket kommunikasjonsmiddel du har brukt. Den samlede daglige reiseavstanden kan avrundes opp til nærmeste kilometer." Kilde: http://skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Rettledninger/Rettledning-til-postene/#arbeidsreiser-yrkesreiser
mobile999 Skrevet 28. april 2013 Skrevet 28. april 2013 Der kan du også lese: "Får du minst to timer kortere reisetid for hver reise tur-retur med bil sammenliknet med bruk av rutegående transportmiddel, kan du likevel legge veistrekningen til grunn. Du kan da også kreve fradrag for bompenger og fergetransportkostnader du selv har dekket, hvis disse kostnadene til sammen overstiger kr 3 300. Billigste billettalternativ legges til grunn. Kostnadene må på forespørsel kunne dokumenteres. Krever du fradrag for fergetransportkostnadene, får du ikke fradrag etter kilometersatsene (kr 1,50/0,70 per km) for reiseavstanden med ferge. Som reisetid regnes den totale reisetiden tur-retur arbeidsstedet. Ved beregningen skal det også tas hensyn til gangtid, ventetid mellom forskjellige transportmidler og ventetid på arbeidsstedet dersom du ikke har fleksitid. Gangtid regnes til 15 minutter per km. Reisetiden med bil regnes til 1 minutt per km (60 km/t)."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå