Gå til innhold

P810 eller SX1


Anbefalte innlegg

Er faktisk Nokias s40-mobiler som driver dagens j2me-industri.

 

Høres ut som om du har hengt deg opp i fortiden her gitt. Java industrien er i stadig utvikling. Og om ikke Nokia 6600 greier å fremme utviklingen av Java, vil Motorola garantert gjøre det. Motorola vil satse STORT på Java fremover, og har flere telefoner som støtter MIDP 2.0 under utvikling.

 

Jeg kan ikke se at det har noen som helst betydning hvor mange API's som er tilgjengelig i SX1 så lenge MIDP 1.0 er såpass begrenset at MIDLets IKKE vil kunne ta i bruk disse API'ene.

 

Jeg er sikker på at du er klar over hvor mye større Motorola og Nokia er på verdens basis i forhold til Siemens. Og deres produkter vil garantert bli foretrukket av program utviklere fremfor Siemens produkter, og siden SX1 ikke vil kunne bruke disse programmene (de som er basert på MIDP 2.0), blir SX1 brukere liggende etter Nokia, Motorola og SE brukere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Motorola vil satse STORT på Java fremover.

 

Jeg kan ikke se at det har noen som helst betydning hvor mange API's som er tilgjengelig i SX1 så lenge MIDP 1.0 er såpass begrenset at MIDLets IKKE vil kunne ta i bruk disse API'ene.

 

Jeg er sikker på at du er klar over hvor mye større Motorola og Nokia er på verdens basis i forhold til Siemens. Og deres produkter vil garantert bli foretrukket av program utviklere fremfor Siemens produkter, og siden SX1 ikke vil kunne bruke disse programmene (de som er basert på MIDP 2.0), blir SX1 brukere liggende etter Nokia, Motorola og SE brukere.

 

heh...

Motorola er gått inn i et samarbeide med MS... MS er ikke akkurat et firma som liker java...

Og Motorola satser nok mer på brew enn på java (Moto er jo amerikanske og der er BREW helt dominerende). Motorola er faktisk bittesmå i java-verdenen, der Nokia dominerer, fulgt av Siemens langt bak og Motorola enda lenger bak.

 

MIDP1.0 er fleksibel og nye APIs kan inkluderes etter hvert. MIDP2.0 er bare en standard av nødvendige APIs for å bli godkjent som MIDP2.0-enhet.

 

Siemens SX1 er ikke den eneste mobilen fra Siemens vet du. Når markedet er klart, vil Siemens ha flere MIDP2.0-enheter klare, den første er ST55i. Men som sagt, MIDP2.0 trenger ikke være noen fordel fremfor MIDP1.0 da begge standardene er fleksible :-)

Lenke til kommentar

heh...

Motorola er gått inn i et samarbeide med MS... MS er ikke akkurat et firma som liker java...

Og Motorola satser nok mer på brew enn på java (Moto er jo amerikanske og der er BREW helt dominerende). Motorola er faktisk bittesmå i java-verdenen, der Nokia dominerer, fulgt av Siemens langt bak og Motorola enda lenger bak.

 

Vel, Motorola er et merksnodig firma, det kan vi nok være enige om. Men de har faktisk gått ut med presse meldinger om at de virkelig vil satse på JAVA fremover. BREW kommer mest sannsynlig til å bare dø ut snart uansett. LITE sannsynlig at Moto kommer til å fortsette med BREW.

 

MIDP1.0 er fleksibel og nye APIs kan inkluderes etter hvert. MIDP2.0 er bare en standard av nødvendige APIs for å bli godkjent som MIDP2.0-enhet.

 

OK, mulig MIDP 1.0 er mer fleksibelt enn jeg gir det kredit for, men poenget mitt om at siden SX1 IKKE støtter MIDP 2.0 standaren vil alle programmene og spillene basert på denne standaren være inkompatibel med SX1, er fortsatt gjeldende.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du skal ta deg sammen Molna, P810/P900 kommer ikke til å kunne sammenlignes med SX1, og hvis du gjør det kommer Se telefonen til å gruse SX1 fulstendig. Nå har jeg hatt P800 siden starten av Januar, og har prøvd en Series60 telefon en helg, navigeringen var pyton sammenlignet med touchscreen'en på min P800

 

P800 har vært en kjempesuksee for Sony Ericsson, litt søking på nettet så finner man artikler på det, og hvis P810/P900 kommer til å ha de funksjonene de snakker om nå kommer iallefall jeg til å kjøe den!

Lenke til kommentar
Gi en P800 til en med 7650/3650 så vil de aller fleste synes den har et håpløst UI.

 

Kan si akkurat det samme om 7650/3650 så vi kan vel bare konkludere med at det er en smaksakt.

 

Gi en 7650/3650 til en med P800 så vil de aller fleste synes den har et håpløst UI. Samme erfaring har jeg selv også. :wink:

Lenke til kommentar

P800 har selvsagt sitt marked den også, men ikke for folk flest slik 3650 er :)

 

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i, Molna. P800/P810 er mer rettet mot profesjonelle brukere, brukere som ønsker en skikkelig mobil KOMBINERT med en skikkelig PDA.

 

Ikke for å undergrave Series 60, Series 60 er fortsatt en god platform med stort potensiale, men profesjonelle brukere vil regne den store 'touch' skjermen og PDA-lignende 'interfacen' i P800 som en viktig faktor for skikkelige PDA funksjoner.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke bytta ut 3650'en min mot en P800/P810/P900 om jeg hadde fått 10.000,- i mellomlegg

 

Virkelig? Vel for 10.000,- kunne du faktisk kjøpt 3-4 nye 3650'er. :lol:

 

.. har prøvd begge og SE-fonen er Elendig i daglidags bruk..

 

Den uttalelsen der forteller meg bare at du ikke har bruk for en skikkelig PDA, og derfor var P800/P810/P900 aldri ment for deg å bruke heller.

 

P800/P810 er mer rettet mot profesjonelle brukere, brukere som ønsker en skikkelig mobil KOMBINERT med en skikkelig PDA.
Lenke til kommentar

En av de største forskjellene mellom P810900 og sx1er størelsen, P810/900 er en del større, men dette gir igjen er fordel i mye større skjerm. Begge mobiler kan vise video, men jeg tror nok P810/900 er mer egnet til video siden skjermen er mye større, så (uavhengi av prsen) hvis vil du ha en mobil med kombinert video fremviser så går du for sony ericssonen, hvis du bare skal høre på mp3 så er sx1 en bedre telefon. P810/900 har fordelen av å både ha taster og touch screen, mens sx1 har noe knottete tasteoppsett (men det er vel antagelig en smaksak), Sony Ericsonnen har bedre java (noe som ikke er så farlig når Mophun er tilstede, annet enn hvis manskal ha avanserte programmer).

 

Sånn alt i alt er nok P810/900 (gleder meg til vi får vite hvilket av navnene som er riktig) som er den beste telefonene funksjonsmessig, men den blir nok 1000-1500 kroner dyrere og er en del større enn sx1.

 

Konklusjon: Har du mye penger og god plass i lomma, gå for p810/900. Har du lyst på en pda, kjøp p810/900. Er det video du er ute etter kjøp en bærbar dvd spiller med skjerm og en T610. Hvis du har problemer med å bruke en mobil pga menysystemet, kjøp en billig nokia. Hvis du vil ha en liten telefon med mp3 spiller (og ikke sender mange tekst meldinger), kjøp SX1, hvis du vil skrive meldinger samtidig, kjøp en brukt SL45i.

Lenke til kommentar
Sony Ericsonnen har bedre java (noe som ikke er så farlig når Mophun er tilstede)

 

Antar du mente å skrive dårligere java her? :wink:

Mophun blir det slutt på, så det er vel ikke noe å juble over... SX1 støtter forresten 3D Mophun den også.

 

SMS'ing på SX1 har jo vært forsket på og det skal være raskere enn på vanlige mobiler. Det var med 2-hånds SMS'ing (noe sikkert 50% bruker uansett. Inkludert meg). jeg hadde heller ingen problemer med å skrive 1-hånds SMS med SX1 :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar...mange falt litt utenom hva jeg egentlig spurte om, men det ble mye informasjon og delte meninger. Det er bra! Jeg får vente å se til det kommer litt mer spec å se hva jeg bestemmer meg for. Størrelsen teller litt.....for mitt vedkommende minst mulig (i motsetnig til det motsatte kjønn) hehe

 

En kombinasjon av P810/900 og SX1 hadde vært meget bra. Er virkelig SX1 så forferdelig å skrive meldinger? Man må kanskje bruke begge hender....noe som er dumt i mange tilfeller.....får dra å teste den et sted når den kommer i butikken.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner egentlig ikke helt poenget med P800. Det blir bare en mellomting - mobil og halvveis PDA.

 

Hvis du er mest interessert i PDA delen har du jo f.eks Qtek1010, som knuser P810 fullstendig. Det er en PDA, med alle mulighetene tilstede (pga PocketPC OS.

 

Hvis mobil delen er mest interessant, kan en jo likegodt kjøpe en vanlig mobil.

 

Hvis P810 hadde brukt PocketPC operativsystemet ville saken vært en helt annen. Saken ville også vært en helt annen hvis den lå i samme prisklasse som 3650 f.eks. Men når den koster nesten like mye som Qtek 1010, burde det ikke være tvil om hvilken PDA en skal velge.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner egentlig ikke helt poenget med P800. Det blir bare en mellomting - mobil og halvveis PDA.

 

Det er tydelig at du ikke har skjønt det, ja. På hvilken måte er P800 en "halvveis" PDA? En mobil/PDA hybrid (eller et hvilket som helst annet "sammensatt" produkt) vil ALDRI bli like bra som den beste mobilen eller den beste PDA'en på markedet, men litt kan man ofre for beleiligheten av å bare behøve bære med seg en dings for alle elektroniske behov.

 

Hvis du er mest interessert i PDA delen har du jo f.eks Qtek1010, som knuser P810 fullstendig. Det er en PDA, med alle mulighetene tilstede (pga PocketPC OS.

 

Qtek 1010 "knuser" på ingen måte P810/P900. Den støtter bare 4K farger, er enorm og stygg som juiling, elendig som mobil, og sist men ikke minst - den største ulempen av alle - PPC OS!

 

Hvis P810 hadde brukt PocketPC operativsystemet ville saken vært en helt annen.

 

Ja, da ville saken vært en helt annen - DEN VILLE VÆRT FULLSTENDIG UINTERESANT! Alle som ønsker seg et stabilt, skikkelig OS går for Symbian, eller Palm.

 

Men når den koster nesten like mye som Qtek 1010, burde det ikke være tvil om hvilken PDA en skal velge.

 

Finnes ikke tvil hos meg nei.

 

Som jeg har sagt før, poenget med P800/P810/P900 er å ha en god mobil og en god PDA i en kompakt, stilig enhet. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

jeg Helt klart valgt sx1 (sexy 1 he he) da jeg først og fremst ikke vil bære rundt på en stor klump!! - det er først og fremst en mobil jeg vil ha, og der teller størrelsen... så om en ser på funksjonene så er en slot for mmc-kort nede på høyresiden av telefonen som du lett kan skifte kort (nokia burde lære noe her, da de bruker å legge korta under batteriet på telefonen) - så er det mp3 spiller og fm radio for øret, og video og bilde / kamera for øyet - spill igjennom java.. avtaler og alle små gagdets som ellers følger med telefonen.. - ( har ikke veldig satt meg inn i teknikken til sony ericsson telefonene ( bare prøvd t68i, t610 og p800, men ga fort opp da jeg tror jeg ville trengt mye lengre tid til å tenke likt med menyene til de telefonene. har nå en siemens s55 der jeg føler menyene er litt likt med win 3.11 (om noen husker det) - menyene satt med en gang for meg ( og da har jeg bestandig hatt nokia før).. - eneste telefonen jeg kunne tenkt å skifte s55'n min med er en sx1!! uten tvil!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...