Gå til innhold

Ny utgave av Ubuntu lanseres i kveld


Anbefalte innlegg

Shell? Hvordan funker dette i Ubuntu nå?

 

Det finnes en egen Gnome-Shell-smak av Ubuntu, Ubuntu GNOME, men Shell er forøvrig helt problemfritt å kombinere med Unity i en "vanlig" Ubuntu-installasjon. Kjører både Shell og Unity på laptopen min.

 

Ulempen er først og fremst at du ikke kan kjøre Windows programmer eller spill. En kan likevel kjøre en del under Wine, men da mest brukerprogrammer som ikke er for spesielle.

Du kan like enkelt dele filer til Windows maskiner (med Samba) og du får tilgang til alle enheter i nettverket ditt også.

 

Uansett kan du laste ned Ubuntu, brenne og kjøre fra DVD og teste det uten å installere noe på PCen din, eller du kan laste ned dette programmet http://www.pendrivel...-easy-as-1-2-3/ og lage deg en bootbar minnepenn.

 

Ikke glem at Steam tilbyr stadig flere spill for Linux!

 

Er det noen ulemper med å bruke Linux? Kan man fortsatt dele data med kona som bruker Windows (hjemmenettverk)? Får man fortsatt tilgeng til nettverksharddisk, blue-ray-spiller (eller mediesenter for de som har det)? Jeg kjenner at jeg ikke tør å forlate Windows sjøl om jeg elsker konseptet omkring åpen kilde.

 

Blu-ray har det vært en del krøll med pga lisenser og rettigheter og DRM. Har ikke fulgt med i timen på utviklingen de siste årene.

 

Lag deg en dualboot eller installer Ubuntu gjennom f.eks. Virtualbox, så kan du leke deg litt uten å gi helt slipp på Windows ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme her. Får ikke låst opp PC-en etter å ha låst det mange ganger. Ved flere anledninger har mus eller tastatur sluttet å fungere. Kunne ikke trykke på noe med musa, som gjorde at jeg måtte restarte hele skiten. Kunne på et tidspunkt heller ikke skrive noe, det eneste som funket var "Win"-knappen.

 

Det er også en bug i 3.5 kernelen som jeg er påvirket av.

 

Hm, dama har en bug som ligner veldig på det du beskriver. Det dukker av og til opp en OSD med et hvitt forbudt-skilt i et halvt sekund eller noe, og så er alt låst, bortsett fra supertast, enkelte tastekombinasjoner og å flytte på musa. Aner ikke hva som trigger det. Dukker opp helt random, og forsvinner igjen like random. Eneste jeg har fått til som "fiks" er å logge ut og inn igjen som Gjest, da funker alt fint.

 

Hun er på 12.04 LTS... Hvilken maskin/hw bruker du?

Lenke til kommentar

Linux brukervennlig nok. All denne poleringen og dritten kunne heller ha blitt brukt til å gjøre Ubuntu enklere for nybegynnere.

 

Anbefaler at en kjører den live fra minnestick, oppsikften er på hjemmesiden. Da vil den ikke endre noe på systemet og man vil få et innsyn på hvordan Linux er. Kan også innstaleres i Windows, vil føre til dårligere ytelse, men da slipper du partisjonering.

 

Linux er et fantastisk system, men du må ha tid og vilje til å sette deg inn i det. For det er ikke bare å innstalere.

Lenke til kommentar

Det første jeg merker er:

Støtten for flere skjermer er i hvertfall null (eller veldig lite) foranding på. Mister skrivebordet når jeg aktiverer tre skjermer i extended-skrivebord.

Klarer å få to skjermer til å fungere, men når jeg går for tre stykk klikker det helt...

I 12.10 fikk jeg tre stykk til å fungere, selv om Unity hang seg totalt opp da, og ble ekstremt tregt.

 

I tillegg er grensesnittet for å sortere skjermene fortsatt helt på jordet. Skulle virkelig ønske de kunne fikset dette.

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Har stusset litt på om jeg skal oppgradere fra 12.04 for ytelsesforbedringene, men kommet frem til at jeg ikke gidder foreløpig. Systemet mitt kjører knirkefritt og alt er fryd og gammen. Den største ulempen med en eventuell oppgradering vil faktisk være at jeg blir tvunget til å hoppe over på 13.10 på et tidspunkt. To (egentlig tre) oppgraderinger i året gidder jeg ikke.

 

Det var en tid da jeg testet betaene og herjet og styrte, men nå er det viktigste at alt fungerer bunnsolid. Og det gjør Ubuntu 12.04 LTS for meg nå :)

Lenke til kommentar

Hvilken driver bruker du?

 

Default-driveren fra X-org.

Prøvde også med de to proprietære driverne, fglrx og fglrx-updates.

Den første gav meg et vannmerke med "unsupported hardware", den andre låste seg når jeg prøvde å sette opp flere skjermer.

Har også prøvd å laste ned siste drivere fra AMD sin side, og endte opp med en .zip som pakket seg ut til en .run. Kom ingen vei med disse, da .run bare åpnet seg i gedit.

Lenke til kommentar

Linux brukervennlig nok. All denne poleringen og dritten kunne heller ha blitt brukt til å gjøre Ubuntu enklere for nybegynnere. Anbefaler at en kjører den live fra minnestick, oppsikften er på hjemmesiden. Da vil den ikke endre noe på systemet og man vil få et innsyn på hvordan Linux er. Kan også innstaleres i Windows, vil føre til dårligere ytelse, men da slipper du partisjonering.Linux er et fantastisk system, men du må ha tid og vilje til å sette deg inn i det. For det er ikke bare å innstalere.

 

Når det kommer til nybegynnere som har holdt fast på Windows kan det være greit å begynne med Zorin OS - en Ubuntu-basert distro som er laget for å være så likt Windows som mulig, derfor greiere for Windows-folka i starten (og kan gjerne sitte på den en stund, siden det er en veldig god distro)

Lenke til kommentar
Hvilken driver bruker du?
Default-driveren fra X-org.Prøvde også med de to proprietære driverne, fglrx og fglrx-updates.Den første gav meg et vannmerke med "unsupported hardware", den andre låste seg når jeg prøvde å sette opp flere skjermer.Har også prøvd å laste ned siste drivere fra AMD sin side, og endte opp med en .zip som pakket seg ut til en .run. Kom ingen vei med disse, da .run bare åpnet seg i gedit.

 

denne .run fila skal kjøres i tty (console)

du kjører den ved å sette på ./ foran filnavnet, må nok også ha sudo rettigheter.

 

men det lønner seg nok at du leser litt mere om manuell driverinstall. Her er en forklaring. https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...