Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Muligheten til å foreta helsekontroller hos fastlegen


Budeia

Anbefalte innlegg

For mindre barn er det en del helsekontroller som er obligatoriske.

Helsestasjonen foretar normalt disse kontrollene.

Men det heter at helsestasjonen er et frivillig tilbud, og at helsekontrollene også kan foretas på legekontor..

 

Heter det ja... Opplevde at mitt forsøk på å bytte til legekontoret ble forsøkt sabotert begge steder! Både fra helsestasjonens og legekontorets side.

Dersom det hadde vært et funksjonshemmet barn, hadde det kanskje vært forståelig. Men det gjaldt ikke et funksjonshemmet eller sykt barn.

 

Nei, fastlegen ble rett og slett bekymret FORDI jeg ikke ønsket å foreta kontrollene på helsestasjonen.

Hun mente de på helsestasjonen var så fantastiske, hadde fantastisk kompetanse, osv.

 

Så jeg må si det ble møtt med meget stor skepsis på legekontoret.

Bare på grunn av min sterke "stålnakke", med kraft ifra Herren, klarte jeg å gjennomføre denne flyttingen ved å nekte overflytting til en annen helsesøster, eller annen helsestasjon som jeg ble forsøkt presset til.

Prøver noen offentlige personer å presse meg til noe, tenker jeg: "Ikke søren!"

 

Men det kan kanskje være greit for andre å vite at muligheten til å bytte til legekontoret er mer eller mindre illusorisk.

Jeg vurderer å skrive et brev til fylkeslegen eller andre om dette.

 

For helsestasjonen skal jo være et frivillig tilbud. Det skal ikke være slik at hvis du først har kommet innenfor, kan du aldri komme ut igjen (før barnet når skolealder).

Det skal heller ikke undervurderes hvor ille det er å bli utsatt for press fra helsestasjonen og legekontoret samtidig. Men de tenker at når du er en forelder, har de rett til å presse deg i den retningen de mener er best, uten tanke på hvor vondt du måtte få det.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mindre barn er det en del helsekontroller som er obligatoriske.

Helsestasjonen foretar normalt disse kontrollene.

Men det heter at helsestasjonen er et frivillig tilbud, og at helsekontrollene også kan foretas på legekontor..

 

Heter det ja... Opplevde at mitt forsøk på å bytte til legekontoret ble forsøkt sabotert begge steder! Både fra helsestasjonens og legekontorets side.

Dersom det hadde vært et funksjonshemmet barn, hadde det kanskje vært forståelig. Men det gjaldt ikke et funksjonshemmet eller sykt barn.

 

Nei, fastlegen ble rett og slett bekymret FORDI jeg ikke ønsket å foreta kontrollene på helsestasjonen.

Hun mente de på helsestasjonen var så fantastiske, hadde fantastisk kompetanse, osv.

 

Så jeg må si det ble møtt med meget stor skepsis på legekontoret.

Bare på grunn av min sterke "stålnakke", med kraft ifra Herren, klarte jeg å gjennomføre denne flyttingen ved å nekte overflytting til en annen helsesøster, eller annen helsestasjon som jeg ble forsøkt presset til.

Prøver noen offentlige personer å presse meg til noe, tenker jeg: "Ikke søren!"

 

Men det kan kanskje være greit for andre å vite at muligheten til å bytte til legekontoret er mer eller mindre illusorisk.

Jeg vurderer å skrive et brev til fylkeslegen eller andre om dette.

 

For helsestasjonen skal jo være et frivillig tilbud. Det skal ikke være slik at hvis du først har kommet innenfor, kan du aldri komme ut igjen (før barnet når skolealder).

Det skal heller ikke undervurderes hvor ille det er å bli utsatt for press fra helsestasjonen og legekontoret samtidig. Men de tenker at når du er en forelder, har de rett til å presse deg i den retningen de mener er best, uten tanke på hvor vondt du måtte få det.

Må bare spørre, hvorfor absolutt ta kontrollen på ett legekontor når de er flinkere på helsestasjonen?

Er det utelukkende for å gå imot råd fra legekontoret, uten noe tanke på hvem som faktisk er flinkeste og dermed best for barnet?

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du absolutt måtte bytte, men både lege og helsestasjon argumenterer utifra det de syns er best for barnet. Det er barnet som står i fokus, ikke du, lege, eller helsestasjon. Da er det naturlig at de reagerer når foreldre vil velge å ta barnet bort ifra der kompetansen sitter når det gjelder barn - legen har ikke samme kunnskapen som helsestasjonen på barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil si at foreldre ikke bør ha myndighet til å avgjøre hvor barnet skal ha kontrollene?

Så klart bør man det, men det svarer ikke på hvorfor du valgte det minst kompetente stedet for å foreta kontrollen.

At de prøver å få deg til å ta en best mulig avgjørelse for barnet ditt ser jeg positivt på :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så klart bør man det, men det svarer ikke på hvorfor du valgte det minst kompetente stedet for å foreta kontrollen.

 

Ja, det skulle du likt å vite?

I en situasjon der du får barn, og helsestasjonen melder deg til Barnevernet pga bekymring for deg som omsorgsperson... Skal helsestasjonen da ta det som en selvfølge at du er henrykt over dette?

 

I tida som fulgte sendte helsestasjonen diverse rapporter til Barnevernet, og disse rapportene var så lange (flere A4-sider), at de inneholdt en del psykologisk babbel med alt hva helsesøster tenkte og vurderte. Selv om det ikke var noe galt med barnet, gjorde altså helsestasjonen at Barnevernet opprettholdt sine bekymringer. Helsestasjonen ønsket å ha ekstrakontroller i forhold til samspill og snakke om forholdene i hjemmet, og helsestasjonen ønsket at barnet skulle begynne tidlig i barnehage.

Barnevernet mente da at helsestasjonen måtte ha en grunn til å mene at barnet skulle inn i barnehage som ettåring.

 

Jeg ønsket derfor for barnets beste å komme meg vekk fra helsestasjonen. For jeg mente det ikke var til barnets beste å gjøre Barnevernet mer bekymret, uten grunn.

Barnet er i dag i fosterhjem pga alt dette psykobabbelet, men vi prøver å anke videre.

 

Helsesøster ringte en gang til Bv og fortalte om manglende samspill på en kontroll, og at hun var bekymret for at barnet ikke var vaksinert (noe som er frivillig).

Helsesøster forsøkte seinere å trekke tilbake denne telefonsamtalen, men det går ikke å trekke tilbake bekymringer.

Vi er blitt dømt i retten for denne gamle bekymringstelefonen, den var visstnok et bevis på at jeg hadde en personlighetstype som var uegnet.

Lenke til kommentar

Barnevernet og helsestasjon er bekymret for deg som omsorgsperson, og du svarer med å vise mindre omsorg ved å gi barnet dårligere sjekk og behandling.

Ikke rart de opprettholdt bekymringen .

 

Du nektet vel samarbeid med både barnevernet og helsestasjonen om det de mener var problemet også går jeg ut ifra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
I en situasjon der du får barn, og helsestasjonen melder deg til Barnevernet pga bekymring for deg som omsorgsperson... Skal helsestasjonen da ta det som en selvfølge at du er henrykt over dette?

 

Selvfølgelig er dette vanskelig som mor/far. Ingen av oss liker å høre kritikk/bekymringer. Vi reagerer deretter. Dessverre skjer det at vi har gjort noen feil, eller det kan oppfattes slik for andre.(selv om det ikke trenger å være grunn til bekymring)

 

Lege, helsestasjon, du, jeg, alle, er vel pliktig til å rapportere hvis vi misstenker at et barn ikke får omsorgen det skal ha(mener jeg loven sier). De fleste (spesielt privatpersoner) kvier seg for å rapportere. Dette pga foreldre kanskje kan få unødig problemer hvis det viser seg å være feil. Men det er sånn at det er bedre å rapportere en gang for mye enn en for lite. Da slipper i alle fall barn i den fam å leve under uverdige forhold.

 

Det er ikke for å ta deg - det er barnet man er bekymret for. Selv om det kan være vanskelig når man står oppi det, så bør det være til din(foreldres) interesse at barnet deres har det bra. Når du først er i søkelyset vedrørende om du er egnet eller ei, så er det nok best å legge vonde følelser ifra deg - se framover og bevis at du er egnet. Det å fortsatt bruke helsestasjon er en av de tingene - det er der barnet har det best. Det dreier seg om barnet, ikke om du er såret, sint på helsestasjonpersonell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men foreldre har følelser, selv om du benekter at vi har det.

 

Det er også et juridisk tema om man skal kunne tvinge noen til forebyggende tiltak.

Men disse folkene mener jo at de ER loven, så da så....

Og de har også fått støtte i retten så langt. Men jeg håper at det en dag vil komme noe rettferdighet for oss også.

Lenke til kommentar

Men foreldre har følelser, selv om du benekter at vi har det.

 

Det er også et juridisk tema om man skal kunne tvinge noen til forebyggende tiltak.

Men disse folkene mener jo at de ER loven, så da så....

Juridisk sett kan de nok ikke tvinge gjennom forebyggende tiltak nei, men når man nekter slike tiltak vil de gå ett skritt videre for å sikre at barnet har det bra.

Tipper de ikke har tvinge gjennom noe forebyggende heller?

Og de har også fått støtte i retten så langt. Men jeg håper at det en dag vil komme noe rettferdighet for oss også.

Håper jeg også. At det blir rettferdig for barnet altså, at det får en god oppvekst :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naturligvis blir ikke alle og enhver behandlet som dette. Men det skal heller ikke så fryktelig mye til før man blir "tatt" av helsestasjonen.

Det er stadig flere som opplever å bli meldt til Barnevernet på grunn av dårlig samspill. Det kan være så lite som at man henvender seg for mye til helsesøster under samtalen.

Lenke til kommentar

Du har vel holdt på i 3 år elns nå med styr?

Det er falt dom - dom kan føles uriktig, men domstol dømmer ikke utifra å ta parti med noen. De følger og dømmer etter hvordan loven er. Det er ikke bare det du sier som er grunnen til en slik avgjørelse.

Personlig tror jeg det er noe i bekymringene de har, utifra dine tidligere innlegg og slik jeg tolker deg utifra hva du har skrevet. (Ikke ment ille)

 

Det ser jo ikke ut som du gjennom denne tiden på forumet har lært noe. Du vil jo ikke ta til deg rådene, du bruker bare forumet som et sted å lufte dine frustrasjoner. Det ser vel ikke ut som det hjelper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det er noe i bekymringene de har, utifra dine tidligere innlegg og slik jeg tolker deg utifra hva du har skrevet. (Ikke ment ille)

 

Hvordan lar det seg gjøre å legge ut om en barnevernssak uten å virke "hemma"?

Det er bare enda et overgrep, at man automatisk virker litt hemma når man legger ut om alt som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...