Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Muligheten til å foreta helsekontroller hos fastlegen


Budeia

Anbefalte innlegg

Hvordan lar det seg gjøre å legge ut om en barnevernssak uten å virke "hemma"?

Det er bare enda et overgrep, at man automatisk virker litt hemma når man legger ut om alt som har skjedd.

Barnevernet har alltid en god grunn til å ta barn, det er siste utvei for de også. Har en i slekta som også har mistet ett barn til barnevernet, som også mener det er uflaks, osv. men fakta er at de begge virker tilbakestående. Der ble det prøvd både veiledning, opplæring og tett oppfølging før de tok det siste skrittet, å ta barnet.

 

 

Samtlige jeg har hørt om som har mistet barna til barnevernet skylder på tilfeldigheter og uflaks, men man poster jo bare sitt synspunkt i saken, ikke hva barnevernet mener er galt, da blir det så klart alltid vinklet sånn at det er ren uflaks og ikke omsorgssvikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Barnevernet sier at jeg er veldig intelligent. Det var bare det at jeg ikke ønsket forebyggende tiltak fra dem, og at de trodde vi skjulte noe.

De antar at barnet vårt må ha vært redd for min mann, og dette har de også foreløpig klart å overbevise retten om. Altså en såkalt emosjonell omsorgssvikt.

 

Det er ikke uvanlig at et nei til hjelpetiltak fører til "omsorgsovertagelse". Etter et nei til hjelpetiltak vil Bv ofte gå inn for å bygge opp en sak mot familien, selv om saken ikke fantes før man sa nei til hjelpetiltakene.

Lenke til kommentar

Det er et overgrep at du mener at du må virke hemma når du det legger fram... Det er bare du som bruker hemma i din egen beskrivelse - gjør du overgrep på deg selv? (jeg skjønte den ikke)

 

Nei, jeg mener ikke du er hemma med måten du legger det fram. Jeg har lest flere av dine tråder - alt er ikke om BV eller barn. At folk får ett inntrykk av deg er det automatikk i utifra hvor mye man leser av det du skriver - samme gjelder meg, jeg bør grave meg ned under noen planker og skjemmes (tror jeg det ca ble uttalt til meg i går/natt) Folk må da få mene og tro hva de vil om meg - de har jo ikke gjort overgrep mot meg bare for det. Samme gjelder deg. Jeg syns selv jeg skrev et ganske reflektert første-innlegg til deg. Men det ser du glatt over, for der var det gode råd - mens med en gang det kommer noe som er kritikk, så tar du tak i det og krisemaksimerer - du kaller det overgrep faktisk. Det sier jo litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ofte en grunn til hvorfor de setter tiltak i gang også. De har ikie ressurser til å bare gå vilkårlig etter forskjellige familier. De ønsker ikke å ødelegge en familie men å hjelpe dem. Når du da sier nei til at de skal iverksette tiltak for å bedre situasjonen hjemme så kan det hende at de har noe annet valg enn å ta i bruk mer drastiske midler.

Hvorfor sa du nei til hjelp??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sa du nei til hjelp??

 

Jeg sa nei til "hjelp" delvis fordi de hadde et generelt inntrykk av oss som sa at de måtte ha innsyn i hjemmet. Og når Bv har et slikt inntrykk, vil de aldri forlate familien. Derfor kan det være greit å ta et oppgjør så fort som mulig, heller enn om 10 år når man har blitt syk og utslitt.

 

En sterk grunn var at dama som kom hjem til oss og skulle veilede, var sterkt provoserende. Jeg følte hele tida jeg måtte kjempe imot behovet for å skjelle henne ut.

Og hvis du skal kunne samarbeide med Bv i mange år, må du sette åpent pris på dem og du må være enig i alle deres forslag.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at et nei til hjelpetiltak fører til "omsorgsovertagelse". Etter et nei til hjelpetiltak vil Bv ofte gå inn for å bygge opp en sak mot familien, selv om saken ikke fantes før man sa nei til hjelpetiltakene.

Om du viste at ett nei til hjelpetiltak kan føre til omsorgsovertagelse, hvorfor sa du da nei?

Å gå med på hjelpetiltak kunne løst hele saken og antagelig vært en mye bedre mulighet for både deg, barnet og barnevernet.

 

Edit: så det kom svar på et meste mens jeg skrev...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...