Gå til innhold

? Windows XP er farlig


Anbefalte innlegg

No shit? Klart de klager på XP når salget av Windows 8 går til helvette - de ønsker mer salg, og løser dette ved å snakke skit om XP. "Problem solved"...

 

- Jeg har vært XP-bruker i siden 03-04, og jeg trivdes der. Men, fant "plutselig" ut at jeg ville ha linux > En blir vel litt dragd i den retningen når en programmerer aktivt. Så det ble Linux Mint Debian Edition på meg.

Men, jeg kjører selvfølgelig XP-BlackEdition i virtualbox da windows må til for å utvikle cross-platform software.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ville tilsvarende tall for OS X eller Unbuntu vært?Bør dette være en advarsel mot Windows generelt?
Ja du kan være inne på noe deg. Jeg tror forskjellen på XP og W7/W8 i stor grad er maset som kommer opp hver gang man kjører en exe fil, eksempelvis når en skal installere noe.Som kan betyr at om bruker bare trykker OK uten å sjekke dette så er sikkerheten på XP nivå...

 

Dette er bare tull. UAC er bare en bitte liten del av sikkerhetsfunksjonene som er implementert i Windows 7, og 8.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva ville tilsvarende tall for OS X eller Unbuntu vært?Bør dette være en advarsel mot Windows generelt?
OS X har voksende tall, også PGA. at "MAc har ikke virus"... MAC brukere svelger tydeligvis allt rått :(Ubutu derimot :)Men det hadde vært interessant å få se tallene... Ikke det at Apple kommer til å slippe de tallene uansett... (i alle fall ikke reelle tall)

 

Jeg husker ikke helt hvem som sto bak sammenligningen, men det var en sikkerhetsekspert som sa følgende.

 

OSX er som å ha en ulåst låve et sted på landet, og Windows er som å bo i byens verste strøk med stålgitter foran vinduene.

 

Windows har, med 7 og 8, mye bedre innebygde sikkerhetsmekanismer enn for eksempel OSX. Inntil nylig lå apple langt bak, men de har kommet etter med en del tilsvarende løsninger som vi ser i Windows.

 

Det er et spørsmål om innsatsvilje og resursbruk mot forventet oppnådd resultat. Kort fortalt bruker du ikke masse resurser på å utvikle noe som berører 5% av markedet, når du med samme innsats kan berøre 95%.

 

Hadde markedsandelene endret seg, og andre OS hadde oppnådd samme stilling som Windows har i dag, er det ikke gitt at de hadde oppnådd bedre tall, for å si det sånn.

 

På blackhat/hackcon var det ett OS ingen slo hull på, Windows 8. Det ble oppdaget svakheter, men han som avdekket disse viste ikke hvordan de eventuelt skulle kunne utnyttes, eller om det lot seg gjøre.

 

Nå sier jeg ikke at W8 er sikkert, slike fantasier overlater jeg til eplegjengen, men MS har i motsetning til hva mange tror gjort svært mye riktig mtp sikkerhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
No shit? Klart de klager på XP når salget av Windows 8 går til helvette - de ønsker mer salg, og løser dette ved å snakke skit om XP. "Problem solved"... -

Du bør lese rapporten - det finnes et 20-siders sammendrag som gir en grei oppsummering.

Det finnes ikke spor av klaging på XP der.

 

Det finnes en figur (på side 8) der "infection rate" er vist for alle OS-versjonene som Microsoft fortsatt støtter, men du må trekke dine egne konklusjoner av den (- slik hardware.no har gjort).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden går framover, og de nye versjonene av Windows har sikkert flere muligheter og er mer brukervennlige enn de gamle. Nå er det slik at jeg på min gamle bærbare med Windows XP har mange nyttige og bra dataprogrammer som er gode nok for meg, men som ikke lenger vil fungere i Windows 8. Blant annet gjelder det Office 2000 som jeg etter mange års bruk har lær meg. Tror nok Microsoft fremsnakker de nye versjonene for det er jo på dem de skal tjene penger.

Lenke til kommentar
Nå er det slik at jeg på min gamle bærbare med Windows XP har mange nyttige og bra dataprogrammer som er gode nok for meg, men som ikke lenger vil fungere i Windows 8.

Hva med å installere Windows XP i en virtuell maskin på en ny PC? Da kan du fortsette å bruke de samme dataprogrammene.

 

Ellers så kan du jo prøve ut LibreOffice som et (gratis) alternativ til MS Office 2000.

Det fungerer i Windows 8.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den "gjengse" bruker tviler jeg litt på har Windows XP på maskinen sin nå idag.

 

Vista kom på nyåret 2007 til privatpersoner. Det er ca 7 år siden nå. PC'er i konsumerklassen har vel knapt nok 3-5 års levetid. Så sannsynligheten for at XP maskiner er i drift hos private er ganske lave vil jeg tro.

Bedrifter derimot, som har utrulling av OS og applikasjoner. De ruller nok ut XP på ny hardware så det koster etter den dag idag. Men de patcher også jevnlig. Og om de planlegger, så kan de ha klart utrulling av Win 8.1 ca akkurat i tiden til at XP virkelig takker for seg.

 

Etter Good/Bad/Good teorien så skulle jo W8 være Bad, siden 7 var Good og Vista var Bad. Men 8 er jo Good, bortsett fra at endel folk klager på GUI valg, som ikke har noe med stabilitet og ytelse å gjøre.

så om 8.1 kommer med muligheten til å swappe til klassisk start meny da, så vil jo det være ett godt valg for de store bedriftene. Og da har de kjørt 10-12 år på XP.

 

Og de som sier gammel teknologi er rikelig bra nok, kan spørre Moses himself om det er mest praktisk å meise inn skrift på steintavler, eller skrive det inn på en pc. Selvfølgelig satt på spissen så det holder, men statuerer enkelt ett poeng.

Mye riktig og +1, men det er nok fortsatt mange XP maskiner. Jeg jobber innen support og skal ikke mer enn ett år eller to tilbake så det fryktelig mye XP - jeg skal la være å bruke ordet "majoritet", men mange var det. Er kraftig redusert nå, men det går ikke lang tid mellom hver gang jeg ser en XP maskin - både 10 og nærmere 15 år gamle, noen av de faktisk ganske oppegående.

 

XP er veldig farlig. Sist jeg brukte det fikk jeg parkeringsbot.

Nå tar jeg bussen og bruker Windows 8.

Useriøst, men morsomt.

 

Jeg husker ikke helt hvem som sto bak sammenligningen, men det var en sikkerhetsekspert som sa følgende.

 

OSX er som å ha en ulåst låve et sted på landet, og Windows er som å bo i byens verste strøk med stålgitter foran vinduene.

 

Windows har, med 7 og 8, mye bedre innebygde sikkerhetsmekanismer enn for eksempel OSX. Inntil nylig lå apple langt bak, men de har kommet etter med en del tilsvarende løsninger som vi ser i Windows.

 

Det er et spørsmål om innsatsvilje og resursbruk mot forventet oppnådd resultat. Kort fortalt bruker du ikke masse resurser på å utvikle noe som berører 5% av markedet, når du med samme innsats kan berøre 95%.

 

Hadde markedsandelene endret seg, og andre OS hadde oppnådd samme stilling som Windows har i dag, er det ikke gitt at de hadde oppnådd bedre tall, for å si det sånn.

 

På blackhat/hackcon var det ett OS ingen slo hull på, Windows 8. Det ble oppdaget svakheter, men han som avdekket disse viste ikke hvordan de eventuelt skulle kunne utnyttes, eller om det lot seg gjøre.

 

Nå sier jeg ikke at W8 er sikkert, slike fantasier overlater jeg til eplegjengen, men MS har i motsetning til hva mange tror gjort svært mye riktig mtp sikkerhet.

+1

Lenke til kommentar

Verden går framover, og de nye versjonene av Windows har sikkert flere muligheter og er mer brukervennlige enn de gamle. Nå er det slik at jeg på min gamle bærbare med Windows XP har mange nyttige og bra dataprogrammer som er gode nok for meg, men som ikke lenger vil fungere i Windows 8. Blant annet gjelder det Office 2000 som jeg etter mange års bruk har lær meg. Tror nok Microsoft fremsnakker de nye versjonene for det er jo på dem de skal tjene penger.

De ønsker så klart å selge nye OS-lisenser, men det gjør ikke problemstillingene i denne artikkelen mindre reelle. Windows XP har vært på markedet i mage år der mennesker med tvilsomme hensikter har brukt mye tid og resurser på å bryte ned og utnytte feil i OS'et. Selv om MS har patchet XP tre ganger og på denne måten eliminert mange av truslene, mangler XP rett og slett mange av de grunnleggende sikkerhetsfunksjonene man har i W7/8.

 

Dette er altså ikke et spørsmål om brukervennlighet, men sikkerhet. Jo, du kan nok bruke XP i mange år enda uten at dette rent funksjonelt berører deg på en negativ måte. Men du bruker da programvare som ikke lenger oppdateres med tanke på å beskytte deg, samtidig som det i utgangspunktet ikke lever opp til dagens standarder.

 

Med det sakt så vet jeg mange kjører Office 2000 på Windows 8. Mulig det er forskjell på 32 og 64 bit, og at du må kjøre i kompatibilitetsmodus, men det skal altså være mulig. Offisielt støttes imidlertid ikke eldre versjoner enn 2007.

Lenke til kommentar

Vista, 7 og 8 har CIA-backdoors utifra hva jeg har skjønt.... Kanskje XP SP3 og... Konspirasjonsteori my ass. Husk at Vista brukte MASSE ressurser i bakgrunnen man aldri fikk helt rede på hva gikk ut på. Klart det er farlig når "de" ikke kan se hva "vi" driver med på PC-ene våre. Kanskje de skal drite like mye i det som jeg driter i å se hva de driver med på deres private PC'er...og kanskje samfunnet kan gå mot noe bedre istedet. Hadde nok vært en fordel tenker jeg...

Lenke til kommentar
Nå er det slik at jeg på min gamle bærbare med Windows XP har mange nyttige og bra dataprogrammer som er gode nok for meg, men som ikke lenger vil fungere i Windows 8.
Hva med å installere Windows XP i en virtuell maskin på en ny PC? Da kan du fortsette å bruke de samme dataprogrammene.Ellers så kan du jo prøve ut LibreOffice som et (gratis) alternativ til MS Office 2000.Det fungerer i Windows 8.

 

er ikke det også farlig ?

Det er jo påstått at hvis man bruker xp som WM gjennom w7 så er det så god som det samme som kjøre Xp

Lenke til kommentar

Hva med å installere Windows XP i en virtuell maskin på en ny PC? Da kan du fortsette å bruke de samme dataprogrammene.

Hvorfor ikke installere Ubuntu og kjøre XP i virtualbox der heller? Det vil gi bedre ytelse på eldre maskinvare og koster ingenting.

 

For de som har lyst til å prøve så har vi en egen seksjon på forumet for Linux, med mange hjelpsomme brukere. Hvis noen ønsker et mer klassisk skrivebord enn Unity som er standard i Ubuntu så er det bare å spørre meg, det tar to minutt å fikse.

 

Vista, 7 og 8 har CIA-backdoors utifra hva jeg har skjønt.... Kanskje XP SP3 og... Konspirasjonsteori my ass. Husk at Vista brukte MASSE ressurser i bakgrunnen man aldri fikk helt rede på hva gikk ut på. Klart det er farlig når "de" ikke kan se hva "vi" driver med på PC-ene våre. Kanskje de skal drite like mye i det som jeg driter i å se hva de driver med på deres private PC'er...og kanskje samfunnet kan gå mot noe bedre istedet. Hadde nok vært en fordel tenker jeg...

Det er funnet NSA-nøkler som gjør at myndigheter kan fjernstyre maskinen, men det er ikke myndigheter du bør frykte men derimot at tredjeparter tar det i bruk. Bakdøren har vært der i alle versjoner siden Windows 95.
Lenke til kommentar

er ikke det også farlig ?

Det er jo påstått at hvis man bruker xp som WM gjennom w7 så er det så god som det samme som kjøre Xp

Vel, du kan jo redusere risikoen vesentlig dersom du bare bruker den virtuelle XP -maskinen til å kjøre Office 2000 og ingenting annet. Ingen web-browsere, ingen Flash-plugin, ingen Java run-time, ingen Adobe reader.

Lenke til kommentar

Hvilken maskin har flest virus? Den som har blitt brukt i 1 år, 5 år eller 11 år uten opprydning. Jeg vil anta at det er den eldste.

 

Hvilken bruker har flest virus på maskinen sin? Han som gir faen og fremdeles bruker xp, eller han som oppgraderte til w7 den dagen det kom, og videre til w8 den dagen det kom? Jeg vil anta at det er han som bruker xp.

 

Jeg tror mye av forklaringen her har med alderen på systemene og brukergruppen å gjøre.

Lenke til kommentar

Veldig interessert i kilde på den der! :)

Du finner nok med et enkelt søk på NSAKEY, og forsøk på å bortforklare det.

 

Det var en annen sak for under to år siden hvor en nettverksleverandør hadde signert hver bruker med brukerens nøkkel i tillegg til en felles nøkkel for brukersupport. Konsekvensen av dette ble at noen fant denne nøkkelen og fikk gyldig autorisasjon til alle produktene til brukerne. (jeg skal se om jeg finner igjen saken om jeg får tid)

 

Det er ikke bare MS som kan finne på dette, enhver tjeneste som kan gjøre noe med kryptert data uten privatnøkkelen til kunden har noe skummelt på gang. Mange av disse selskapene gjør ikke det for å være vonde, men fordi de ikke forstår sikkerhetskomplikasjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...