Gå til innhold

Oppgradere fra D7000, til hva?


Anbefalte innlegg

Har nå Nikon D7000. Og tenker å oppgradere. Men til hva? Jeg ser D7100 har kommet. D600 er også en mulighet, og så er det D800. D600 og D800 er fullformat. Alle objektivene mine er for DX format. D7100 er 24,1 mpx mens D800 er 36 mpx. Vil 36 mpx være så mye bedre enn 24,1 mpx? Ser jeg stor forskjell? Jeg antar at D800 vil være en del tregere enn D7100. Noe som trekker ned for min del. D600 er omtrent det samme som D7100 i mpx. Vil dette være et bedre valg? Å kjøpe nye objektiver er jeg ikke så lysten på. Noen som har en formening om dette? Hva er smartest/best? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål som reiser seg da, gitt!

Hva slags bilder tar du?

Hva bruker du bildene til?

Printer du f.eks. ut bilder?

Bruker du bildene kun på Pc'n!

Laster du opp bilder til diverse nettsider mm...

Selger du bilder?

Bruker du/skal du bruke mye penger på kvalitetsoptikk?

 

Megapixler er ikke alt, og ønske om crop vs. FF bør være definert før en kan komme med anbefalinger, vil eg tru!

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Forskjellen med fullframe er ikke forskjellen i megapiksler - det er at du får et annet utsnitt, og litt mindre støy og litt mer detaljer. Du får også muligheten for å bruke optikk som gir mindre dybdeskarphet for visse utsnitt. Ikke kikk på antall megapiksler.

Går du til fullframe bør du samtidig gå over på FX-optikk - og det er du jo ikke så lysten på.

 

Hva er det du savner med D7000? Vil foreslå å heller oppgradere optikken. ;)

 

Savner du skuddtakt, bedre autofokus og større buffer, så kan du evt vente på etterfølgeren til D300s, som vi har ventet på en god stund.

Lenke til kommentar

Har nå Nikon D7000. Og tenker å oppgradere. Men til hva? Jeg ser D7100 har kommet. D600 er også en mulighet, og så er det D800. D600 og D800 er fullformat. Alle objektivene mine er for DX format. D7100 er 24,1 mpx mens D800 er 36 mpx. Vil 36 mpx være så mye bedre enn 24,1 mpx? Ser jeg stor forskjell? Jeg antar at D800 vil være en del tregere enn D7100. Noe som trekker ned for min del. D600 er omtrent det samme som D7100 i mpx. Vil dette være et bedre valg? Å kjøpe nye objektiver er jeg ikke så lysten på. Noen som har en formening om dette? Hva er smartest/best? På forhånd takk.

 

Du har vært medlem her siden 2007, og antar at den type spørsmål du stiller her er det omtrent 10-20 av i uka. Alle får omtrent samme svar; behold kamerahuset, lær deg enda bedre å bruke det, og kjøp deg heller bedre objektiver. På de seks årene må du ha sett dette.

 

Antagelig vil heller ikke du ha et slikt svar, så da blir min anbefaling å kjøpe hva som helst som er dyrere enn det du har, og bruk så mye penger du har. Det må føles som en oppgradering.

 

 

Løp og kjøp...:-)

 

 

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med rogas,

Ofte når en ønsker å oppgradere så er det rett og slett fordi en ‘bare har lyst’, og ingen spesifikk grunn.

Som en ønsker å kjøpe en ny skjorte i ny&ne. Ikke fordi du faktisk trenger det og fordi armene dine har blitt lengre (hvis du da ikke har hatt arbeid med å løfte skiferplater det siste året).

Bedre å være ærlig med seg selv om hvorfor enn å finne «vikarierende» argumenter for å kjøpe noe nytt.

Men har en reelle behov for ny funksjonalitet er det lettere å finne det rette produktet, hvis en da klarer å holde styr på i "pose og sekk" begjæret.

Endret av fasst
Lenke til kommentar

En annen årsak til oppgraderingen er at kameraet er noen år nå. Tenker da på å selge før det blir helt ute av interesse. Så som folk gjør med biler. At jeg ennå kan få noe for det.

D7000 lager fine bilder. Så om jeg da kan få et nytt hus med enda litt bedre bilder.

Jeg bruker bildene på mange forskjellige måter. Ikke noe spesielt bruk. Ellers bruker jeg Crop en del. Så god oppløsning er bare bra.

Men D800 ligger høyt i pris igjen. Jeg vil prøve meg på FF en dag, men vet ikke helt ennå.

Etter det jeg har lest så er D7100 en bra oppgradering. Ikke så veldig dyr heller. Alle objektivene vil også passe her. Så det frister litt. Ikke har det dette low-pass filteret heller. Så har det litt andre muligheter innen video. Likte ellers størrelsen til D7000. Noe tyngre og større frister egentlig ikke. Skyter en del på lang avstand, så jo mere zoom jo bedre.

Lenke til kommentar

Vil du ha bedre bildekvalitet, og villig til å betale gjennom nesa for det siste lille ekstra? Gå for fullframe og bytt ut optikken - D600.

 

Vil du ha bedre autofokus og bittelitt mer høyoppløst sensor? D7100.

 

Vil du ha både bedre bildekvalitet (og er parat til å betale for det) og bedre autofokus? D800.

 

Vil du ha bedre autofokus, høyere skuddtakt og større buffer til lange serier? Vent på "D400" og håp at den blir lansert en gang i år.

 

 

 

 

..og/eller oppgrader optikken.

 

 

Og så er det jo alltid proffhusene...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det finnes ikke enda, så det er bare gjetninger å finne. Men - det er et hull i Nikon-sortimentet som kan fylles av en hypotetisk kommende "D400".

 

Etter ryktene å dømme vil det komme i juni (eller bli annonsert i juni) og hete D9000. Er ihvertfall dette jeg venter på, og det blir min oppgradering fra D7000.

Lenke til kommentar

Optikk ja. da har vi:

Nikkor 16-85............18-200..............Sigma 8-16...............Sigma 50-500............Tamron 90mm macro. Nikkor 70-300. Sigma 30mm.

Kanskje ikke det helt store. Men greit nok.

 

Ok, D9000, det høres spennende ut. Bare de er kjappe på avtrekkeren da.

Lenke til kommentar

En annen årsak til oppgraderingen er at kameraet er noen år nå. Tenker da på å selge før det blir helt ute av interesse. Så som folk gjør med biler. At jeg ennå kan få noe for det.

Er ikke det løpet allerede kjørt?

 

Jeg anbefaler at du heller beholder det til det går i stykker, eller det kommer noe som faktisk er markant bedre in real life, og ikke på syntetiske målinger. Du kan bruke mellomtiden til å vurdere om du skal holde deg i DX verden eller gå over til FX. I såfall kan du bruke ventetiden til å oppgradere objektivparken til FX optikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

D7100 skulle vel passe godt... :)

 

Kanskje, eller ikke?

TS(OP) bør, før han bestemmer seg, lese denne fra Cameralabs

 

PS. Kom selv fra D90 til D7100 (1 mnd. gml.) og som entusiast(novise++) er jeg fremdeles ikke overbevist om at overgangen nødvendigvis var riktig, for meg.(men så var det dette med lysten på noe nytt som nevnt i en tidligere posting)

Grepet blir jeg ikke fortrolig med. For kantede og føles ikke så bekvemt ut for min hånd. D90 føles mer bekvem.

Lenke til kommentar

Optikk ja. da har vi:

Nikkor 16-85............18-200..............Sigma 8-16...............Sigma 50-500............Tamron 90mm macro. Nikkor 70-300. Sigma 30mm.

Kanskje ikke det helt store. Men greit nok.

 

Støtter det Tomsi42 sier over her.

Med den parken av objektiver kommer du ikke videre.

Selg alt sammen med huset og begynn med FX eller gjør ubetydlige oppgraderinger som bare

tapper deg for penger. Det nytter lite å ha en sprek bil for banekjøring hvis du setter på gamle smale diagonaldekk.

Kanske det er et alternativ å selge huset og noe av optikken og kjøpe D600 som gir 10,5 MP på dine gamle objektiver.

Generelt sett bør gleden ligge i å kunne bruke optikken på en bedre og mer variert måte.

Selv har jeg oppgradert til FX, men fikk mest glede av å se brukbarheten på et 50 mm 1.4 objektiv sammenliknet med andre objektiver med dårligere lysstyrke.

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...