Gå til innhold

hva syntes du om at reptiler er ulovlig, og det drepes friske dyr?


Anbefalte innlegg

Så lenge det ikke er truede dyrearter ser jeg ikke noen grunn til ikke å tillate disse artene. Tror virkelig politikerne at arter som ikke overlever frost skal ta over faunaen vår? :) Det jeg ikke liker er slangeeiere og eiere av enkelte fiskeartert som mater med alt mulig av levende dyr de får sine hender på og står og fapper mens de nyter lidelsene som utspiller seg foran dem. Er en del slike videoer på Youtube også som ligner mest på snuff. Uforståelig at de ikke fjerner dem med tanke på at dyremishandling faktisk er ulovlig der i gården også.

 

Jeg er helt enig med deg!! Personer som holder på slikt skulle havnet i fengsel. men, heldigvis er det et meget mindretall i reptil hobbyen:) det er en uting å mate med levende fôr. ikke bare pga dyremisshandling for gnageren, men det er også stor rissiko for at reptilet blir skadet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, nå trodde jeg at det at reptiler risikerer å bli drept, Var ganske kjent:)

Det forsøkes så langt det går å omplassere reptiler til parker i Norge som har lov å holde slike dyr, men mesteparten må nok bøte med livet.

her er en nyhets artikkel om emne. Håper den bekrefter det jeg sier? :)

http://www.ba.no/nyh...icle5200454.ece

Tja, det bekrefter at et sjokkerende stort antall mennesker, sannsynligvis mot bedre vitende, medvirker til innføring av ulovlige dyr til landet - og klager til myndighetene når disse blir avlivet.

Hvordan havna de her i utgangspunktet? Følg reglene, så er ikke dette noe problem.

 

i vill tilstand så holder en slange seg iro for det meste av livet.

Der. Essensen uthevet. Ok, så kan den holde seg i ro for det meste i et bur eller terrarium eller hva du nå kaller det. Hva skal den gjøre resten av tida?

 

Men jeg spekulerer på en ting. Jeg regner med at siden disse dyrene ikke er lov å holde i Norge, så må de importeres. Der bør det være grunn til å reise en del spørsmål rundt hvordan dette foregår. Kommer de fra oppdrett? Blir de fanget i det fri? Hva med transporten, er den forsvarlig?

Lenke til kommentar

Tja, det bekrefter at et sjokkerende stort antall mennesker, sannsynligvis mot bedre vitende, medvirker til innføring av ulovlige dyr til landet - og klager til myndighetene når disse blir avlivet.

Hvordan havna de her i utgangspunktet? Følg reglene, så er ikke dette noe problem.

 

 

Der. Essensen uthevet. Ok, så kan den holde seg i ro for det meste i et bur eller terrarium eller hva du nå kaller det. Hva skal den gjøre resten av tida?

 

Men jeg spekulerer på en ting. Jeg regner med at siden disse dyrene ikke er lov å holde i Norge, så må de importeres. Der bør det være grunn til å reise en del spørsmål rundt hvordan dette foregår. Kommer de fra oppdrett? Blir de fanget i det fri? Hva med transporten, er den forsvarlig?

 

ja, holder seg iro for det meste. hvilket betyr at en slange har det bedre i bur enn hvilket som helst burdyr i dag. om du er en av de som syntes at dyr i bur generelt bør forbys, så er det jo en ting, men jeg vil likevel få frem at reptiler på ingen måte har et ubehagelig liv i et terrarium, Med mindre det er faktisk for stort. Da vil en slange føle seg utrygg og bli stresset.

 

vel, en del importeres selfølgelig. Men det er også avling i Norge. Viltfangete dyr er en meget stor fyfy i hobbyen. de som importeres er dyr som er avlet frem i fangenskap.

ja transporten er forsvarlig. dyrene er i esker som de fint kan fraktes i. de fleste holder også ganske nøye med temperaturen. Det finnes også de som er ekstra nervøs når de kommer til grensen til Norge, de stopper gjerne noen minutter før grensen og gjemmer dyrene og stopper noen minutter etter grensen og tar dyrene vekk fra gjemmesteder igjen. Akkurat når de er i forskjellige gjemmesteder, så har de det ikke vondt, men ikke 100% bra heller.

Lenke til kommentar

sammenligningen med reptiler og eksplosiver var ny, faktisk! :)

Men, det henger ikke på greip da:) forstår om du tenker det om du er redd for at det er farlige dyr på positivlisten:) men det er det altså ikke i det hele tatt:) bare ufarlige dyr. like farlig som en vanlig norsk katt:) med mindre det er en villkatt da. Da vil jeg påstå at katten gjør vesentlig mer skade enn et reptil fra positivlisten:)

 

Hehe. Tenkte på det med giftslanger og alligatorer og slikt, og selv om de ikke ville overlevd en norsk vinter, så kunne de jo drept folk. Det er jo også folk som har løyve til å drive med eksplosiver, men de tar jo ikke med seg jobben hjem :p

 

Og du har helt rett angående katter. De er med på å holde kontroll over mus og rottebefolkningen i byene, men de har også ført til at en del småfuglarter nærmest har forsvunnet ifra rundt storbyene.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe. Tenkte på det med giftslanger og alligatorer og slikt, og selv om de ikke ville overlevd en norsk vinter, så kunne de jo drept folk. Det er jo også folk som har løyve til å drive med eksplosiver, men de tar jo ikke med seg jobben hjem :p

 

Og du har helt rett angående katter. De er med på å holde kontroll over mus og rottebefolkningen i byene, men de har også ført til at en del småfuglarter nærmest har forsvunnet ifra rundt storbyene.

 

Men giftige og farlige dyr har ikke jeg nevnt. Nå har jeg nevnt positivliste av arter. På den listen er det ikke noe giftig eller farlig i det hele tatt. Derfor kan det ikke sammenlignes i det hele tatt;)

 

Så da lurer jeg, har du en annen grunn til at du syntes det ikke burde vært lov? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg og venninen min mener at reptiler burde være lovlig for kjæledyr i Norge. Reptiler er flotte dyr for alergiske mennesker som ønsker å ha kjæledyr, og så lenge man vet hvordan man tar vare på reptiler burde det være mulig å få eie. :)

Lenke til kommentar

Synes godt det kan være lovlig i større grad, men nesten alle reptiler krever jo utrolig mye. Det er derfor viktig at ikke hvem som helst kan labbe inn på en dyrebutikk og kjøpe dem, må være en slags "sertifikat" løsning elns hvis det skal bli lovlig synes jeg.

mtp hvor mange husdyr som blir hjemmeløse hver sommer pga ferie osv, så burde man strengt tatt ha en form for sertifikat når det gjelder alle type husdyr\kjæledyr, ikke bare reptiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9817324

De to-bente reptilene er verst imo :

 

 

;)

 

mtp hvor mange husdyr som blir hjemmeløse hver sommer pga ferie osv, så burde man strengt tatt ha en form for sertifikat når det gjelder alle type husdyr\kjæledyr, ikke bare reptiler.

 

Skarru ha meg til å tru......helt enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...