Gå til innhold

Denne går i strupen på Apples Retina-MacBook


Anbefalte innlegg

Ellers er det en blåkopi. Ganske fantasiløst:P

Du kan si at det er en blåkopi, men laptop-formatet gir bare så mange muligheter når det kommer til design. Hvis man vil lage en laptop med island-tastatur og metallchassis kommer man til å ende opp med noe som ser ut som en Mac, uten at viljen var å kopiere noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan si at det er en blåkopi, men laptop-formatet gir bare så mange muligheter når det kommer til design. Hvis man vil lage en laptop med island-tastatur og metallchassis kommer man til å ende opp med noe som ser ut som en Mac, uten at viljen var å kopiere noen.

 

Nope :) Man trenger bare å bruke mer enn en dag på å lage designforslag :p

 

Sony_VAIO_VPCF21Z1EB_2.jpg

Lenke til kommentar
Ja, nå tenkte jeg først og fremst design. Man kan si at smaken er som baken, men jeg vil tro at de fleste kan være enig om at dagens laptopper ser langt bedre ut enn hva de gjorde for kun få år siden. At det finnes komposittmaterialer som tåler mer er forøvrig ikke så viktig - jeg kan ikke huske å ha sett noen laptopper av kompositt før man begynte med lettmetall. Kanskje kompositt også blir en trend om noen år. Det var uansett på høy tid at utseende og kvalitetsfølelsen (om kanskje ikke spesifikt toleransen for slitasje og fall) fikk seg et boost. For ikke å snakke om oppløsningen, selv om jeg personlig ikke ser behovet for mer enn 1080p på så små skjermer.

 

Jeg vil nå påstå at maskiner med kvalitetsfølelse og bra utseende (dog kan alltid design diskuteres) har blitt laget lenge før MacBook plutselig ble så i vinden. Lenovo sine Thinkpad maskiner har vært gjennomsyret av kvaltetsfølelse på alle punkt omtrent siden de kom på markedet. De har også ligget i samme prisleie som MacBook. De var også tidlig ute med bruk av kompositt i deler av maskinene. Sony har også hatt lekre maskiner med kvalitetsfølelse siden midten av 2000 tallet, dessverre solgtes de ikke i Norge i lang tid.

 

Men bærbarmarkedet for Windows har jo hatt en helt annen bredde, fra rimelige maskiner til dyre, og det er klart at i den rimelige enden av skalaen har det vært mye rart.

 

Apple kom med unibody - og så skulle nesten alle løpe etter den fremgangsmåten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har den amerikanske utgaven av denne:

https://prisguiden.no/sok?pg-q=np770z5e&n=0

(Som jeg vil påstå er et ganske godt alternativ til en retina macbook)

 

Og jeg sliter med å se hvorfor noen ville ønske seg høyere oppløsning med windows 8. Apple har kunnet plutselig øke oppløsningen fordi de har kunnet samkjøre lanseringen med en OS oppdatering, som gir skaleringen man trenger for noe slikt. Jeg vil ikke si jeg er helt overbevist av apples løsning heller.

 

Men det er fint å se at det blir fokus på skjermene i bærbare, min gamle laptop husker jeg fikk helt ok omtaler mtp. skjermen da den kom ut, så jeg tror ikke den var noe særtilfelle, men den ser helt fryktelig ut ved siden av den nye maskinen min.

 

 

Lenke til kommentar

Nope :) Man trenger bare å bruke mer enn en dag på å lage designforslag :p

 

Det har seg sånn at bærbare har ett ganske smalt designspekter, de som er på hver sin side av det lille spekteret som finnes er sånn passelig ulike, men det vil også være mange som er nærmere hverandre på den lille skalaen.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I de par månedene jeg har kjørt 1920x1080 på 12,5" med mellom 125-150% skalering i Win8, har det stort sett ikke fungert tilfredsstillende utenfor Metro. Tekst og elementer detter utenfor vinduene/rammene sine, tekst ser fetere ut og det ser generelt veldig lite stilig ut.

 

En slik oppløsning som på denne Toshibaen hadde jeg ikke giddet å forsøke på engang.

1600x900 er optimal oppløsning på 13,3" imo, inntil de programmene man bruker i hverdagen begynner å skalere bedre.

Lenke til kommentar

I de par månedene jeg har kjørt 1920x1080 på 12,5" med mellom 125-150% skalering i Win8, har det stort sett ikke fungert tilfredsstillende utenfor Metro. Tekst og elementer detter utenfor vinduene/rammene sine, tekst ser fetere ut og det ser generelt veldig lite stilig ut.

Hvilken 12,5" maskin har 1920x1080 oppløsning?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...