Gå til innhold

Sigma lanserer f/1.8-zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er blitt litt av et kvalitets kriterie når det blir lansert et nytt foto objektiv som film folk finner er så bra at forskjellige tredje parts selskaper bygger dem om til manuelle film objektiver.

 

Sigma 18-35mm f/1.8 er et slikt objektiv.

Filmfolk er da villige til å gi 21,528.- ex. moms ($3500) for et objektiv som i utgangspunktet koster 5000.-.

 

post-157018-0-90151900-1388067144_thumb.pngpost-157018-0-08702800-1388067152_thumb.png

 

http://store.a-better-truth.com/collections/lenses

http://westsideoptics.com/

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ikke helt sammenlignbart da det ene er testet på Canon 20D og det andre på 7D, men det kan kanskje gi litt pekepinn?

 

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/150/cat/10

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php?product=1609

 

Canon-objektivet har skrøpeligere byggekvalitet, langt dårligere hjørneskarphet på f/1,8, men har også noen fordeler: Mindre CA, mindre vignettering, mindre fortegning, er mye mindre, veier en sjettedel og koster en femtedel.

 

DOF kan sammenlignes på ulike måter. Hvis du sammenligner med samme fysiske størrelse på utsnittet, f.eks et ansikt i portrettformat med 10% luft over og under så skal DOF være like smal siden begge er f/1,8. Denne sammenligningen gir den bieffekten at ulikt perspektiv gir ulik effekt og at kameraet må stå i ulik avstand til motivet. Sammenligner man på en annen måte, med samme avstand til motivet, så får man samme perspektiv, men ulik størrelse på utsnittet. Da gir 50mm kortere DOF.

 

Canon 50mm f/1,8 har 8 stk ikke avrundede blenderlameller. Sigmaen har 9 stk avrundede. Spesifikasjonene til Sigmaen er altså bedre på det punktet, men jeg har ikke noen direkte praktiske sammenligningsbilder som kan bekrefte det. Sigmaen skal ha en del astigmatisme: "trekantet" bokeh ut mot hjørnene.

 

Edit: Her er en sammenligningstest, begge på Canon 7D.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å hoppe på tilbudet til Japan Photo.

 

Og JP pleier vel å gi nettpris i butikk hvis man spør?

Spurte JP her i Tønsberg om dette for et par uker siden og de ville ikke gi meg nettpris på ryggsekk, vet ikke om det samme gjelder dyrere ting.

 

Står og veier for og imot selv på dette objektivet og har kommet fram til at om jeg skal kjøpe så gjør jeg det på nett pågrunn av returretten, muligheten for å få et eksemplar som ikke fokuserer korrekt er så stor og om jeg får det så blir det så mye lefling med retur og justering og venting at å angre kjøpet er veldig viktig.

Man får vel ikke angre kjøpet i fysisk butikk hos JP om det ikke fokuserer korrekt ?

Lenke til kommentar

Sigma har hatt et rykte på seg (fortjent eller ufortjent ?) for å produsere litt for mange "mandagseksemplarer" og merket har derfor blitt sett ned på av en del "vitere" på diverse forum. Personlig så har jeg hatt flere Sigmaobjektiver og jeg vil vel påstå at jeg ikke har sett så mye av de mer "suspekte" eksemplarene. Jeg har hatt mindre gode objektiver fra Sigma (i min tidlige DSLR-periode), men da har jeg vel fått det jeg betalte for og jeg tviler på om tilsvarende (billige) Canon-eksemplarer ville vært så mye bedre.

 

Mine beste SIgmaobjektiv er (har vært) deres 150 mm macro (ikke nyeste versjon) og den relativt nye 35 mm 1.4 Art. Og nettopp med Art-objektivene så virker det som at Sigma virkelig kommer med en serie objektiver som er konkurransedyktige i forhold til Canons objektiver, og jeg antar at dette kanskje også gjelder Nikon.

 

Sigma 35 1.4 art er etter min mening et meget godt kjøp, og ut fra det jeg leser så er jeg sikker på at jeg i dag også hadde hatt den nye 18-35 1.8 art hvis jeg fremdeles hadde vært i cropleiren.

 

Selv om 18-35 i realiteten ikke er aktuell for meg med FF-hus, så ser jeg frem til å se hva som i fremtiden kommer av objektiv fra Sigma sin satsing på art-serien.

Lenke til kommentar

Mine beste SIgmaobjektiv er (har vært) deres 150 mm macro (ikke nyeste versjon) og den relativt nye 35 mm 1.4 Art.

 

Og nettopp med Art-objektivene så virker det som at Sigma virkelig kommer med en serie objektiver som er konkurransedyktige i forhold til Canons objektiver, og jeg antar at dette kanskje også gjelder Nikon.

 

 

Samme her - har begge - samt den nye USB-docken :w00t:

 

Sigmas nye serie setter en ny standard - bedre enn alle andre - også CaNikon ;)

 

Den nye 24-105mm er litt forsinket, men klar for levering i slutten av Januar er siste prognose...

 

Har aldri opplevd et "mandagsobjektiv" fra Sigma...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har en 17-50 f2.8 og en 30mm f1.4 fra Sigma og de fungerer utmerket men jeg kan ikke minnes å ha sett så mye klager på disse mtp feil fokuskalibrering med 18-35derimot der har det vært mye snakk om dette på nett. Vil vel være lit enig med KAI i videoen over her, hva skal man med en Dockingstasjon til objektivet med justeringsmuligheter når disse justeringene burde vært gjort av fabrikken i utgangspunktet.

Endret av TorsteinGamst
Lenke til kommentar

Jeg har en 17-50 f2.8 og en 30mm f1.4 fra Sigma og de fungerer utmerket men jeg kan ikke minnes å ha sett så mye klager på disse mtp feil fokuskalibrering med 18-35derimot der har det vært mye snakk om dette på nett. Vil vel være lit enig med KAI i videoen over her, hva skal man med en Dockingstasjon til objektivet med justeringsmuligheter når disse justeringene burde vært gjort av fabrikken i utgangspunktet.

 

Det er vel den 30mm du nevner som har fått mye "tyn" av brukere - også KAI ?

 

 

Hva skal man med dockingstasjon? Hvorfor lager Sigma en dockingstasjon?

Hvorfor lager ikke Nikon en dockingstasjon....eller hva med Canon? som ser ut til å "slite" mest med Sigma-objektiver?

 

Det virker veldig vanlig at fotografer leverer inn både kamerahus og objektiver for justering....og tilpasning i hvert enkelt tilfelle.

 

Når det er avvik fra fabrikk - både vedr. kamerahus og objektiver - virker det fornuftig å ha AFmicroadjust i kamerahus og USB-dock for optimal tilpasning?!

 

For egen del oppleves den nye Sigma 35mm f1:4 fenomenal, også i alle reviews som er skrevet så langt, men USB-docken ga meg mulighet til enda mer "blodtrimming" av objektivet - NICE! :)

Lenke til kommentar

Synes bare det har vært mye snakk om feil fokus på den 18-35en, fotovideo innrømmet det også i mail til meg.

 

Jepp den 30mm`eren min har fått endel tyn men også mange fans rundt i verden, finner ikke fokus bestandig sies det uten at jeg har merket det og er ikke blodskarp fra 1.4.

Endret av TorsteinGamst
Lenke til kommentar

Hei
Beklager skrivefeil, Fotovideo skulle det stå.

På mail skrev de:

Hei

Det er noen som har hatt den feil Hvis det viser seg å være feil på denne, ordnes det kostnadsfritt for deg.

 

Linker:

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-18-35-1-8/5

http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=16617.0

Det er bare å google focusing issues Sigma 18-35, dog kan man droppe 18-35 i søket og det hagler på med problemer så det er jo ikke noe som bare gjelder omtalte vare men sigma generelt virker det som, men det har vært mye snakk om det på akkurat denne 18-35en.

Uttaler som dette her :

I have eight 1.8 images that I converted from raw on the Sigma 18-35mm after I did -4 AF on the D7100 and also used the sigma dock to use -4 at 35mm and -2 at 18mm. What I found was that you need to shoot more than one shot because the first shot was not sharp but the second and beyond were sharp

Endret av TorsteinGamst
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...