Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistet pc i gulv - vil ikkje starte opp.


Anbefalte innlegg

Presterte å miste den bærbare pcen min (Acer Aspire 7741G) i golvet, den traff foten min før golvet, så da blei ikkje noke særleg hard slag for den, men etterpå får eg den ikkje til å starte opp.

 

Eg slår den på, får valg om å starte windows på vanlig måte eller å starte oppstartsreparasjonsverktøyet. Har prøvd begge metoder, det kommer en svart skjerm der det står at windows laster filer, etterfulgt av ein blå bakgrunn med nokre grøne blad på og ein kvit fugl, noke lignende denne: http://www.free-hdwallpapers.com/wallpapers/technology/21286.jpg

 

Pila på musa er der og. I allefall, det skjer ingenting meir, windows starter ikkje. Kan eg ha tatt knekken på noke i harddisken kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pcen var igang då den datt i gulvet. Virka fint etterpå, men var ufatteleg treg, og låste seg heilt til slutt. Slo den då av, og når eg slo den på igjen skjedde da som eg beskreiv lenger oppe.
Som dei andre har sagt tidligere så er det mest sannsynlig skade på harddisken. Er dessverre ikkje så mye du kan gjøre med det annet enn å kjøpe ny.
Lenke til kommentar

Hørtes ut som en dårlig disk. Følg rådet til iFire, og last ned Ubuntu live og brenn denne bildefilen på en CD og boot fra denne. Eller du kan bruke unetbootin, og bruke en minnepenn, men husk at alt på minnepennen blir slettet. På denne måten for du vite om resten av maskinen er ok.

 

Finner du ut at den er ok er dette en god grunn til å kjøpe en SSD :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk en av grunnen for å ha SSD.

 

Lagrer man noe og disken spinner opp og man river ut minnepenn eller noe som vibrerer litt er det nok til at den kan dø.

Min maskin døde på toget da det humpet litt mellom 2 skinnesveiser.

 

Bare å sette pcen fra deg på bordet mens disken jobber er også nok til at den kan dø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hva slags harddisker du har vært borti... Har hatt mer solide pappkopper enn du beskriver der. Skjønner du har vært uheldig, men om du klarer å drepe en disk med å ta ut en minnepinne er du enten uvanlig hardhendt eller du har ekstremt dårlig karma. Laptopdisker laget de siste årene parkerer lesehodet lynraskt, merker fall lenge før de treffer noe og har full fokus på å overleve akkurat slike hendelser som du beskriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, leserhodet på en roterende harddisk har ekstrem liten vandring til platene. I følge en foreleser jeg hadde, lærte oss at leserhodet faktisk flyter på luftstrømmen til de roterende platene. Hvor lang tid tar det å treffe noe med så liten avstand? Min teori: kortere tid enn det tar å parkere leserhodet ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Hadde heller ikke skjedd om han ikke mistet maskinen i gulvet...

Den gode grunnen til å kjøpe SSD er hastighet og strømforbruk, ikke at den tåler å gå i gulvet. Er du uheldig går bare skjermen eller hengslene i stedet på en SSD-laptop.

Jeg lurer på om du vet hvor lite en HDD tåler.

Jeg har vært borti et 42U rack med 15k rpm serverdisker som går i stykker oppimot 1 disk i uken, da viftene som kjøler diskene lager for mye vibrasjoner. Disse ble byttet, og feilraten sank ned til 1 disk annenhver måned. Etter litt omrokkering på serverrommet, ble naboskapet fjernet. Siden har ikke en disk krasjet.

 

Hovedgrunnen min til å kjøpe SSD i skole-laptopen var grunnet fysisk holdbarhet. Hastigheten ser jeg på som en bonus.

Lenke til kommentar

Det finnes i dag spesielle 2,5" HDDs for laptoper som har funksjoner som "G-Shock"-sensor og FFS (no laughing at the back, please: det står for Free Fall Sensor). Forskjellige produsenter kaller disse funksjonene for forskjellige ting, men det gjør at disken "vet" når det er fare på ferde og tar steg (slår seg av) før den tar skade (i teorien selvsagt), men jeg føler meg noe tryggere med denne i laptopen min (i tillegg til SSD til OS/progs såklart):

 

WD BLACK 2.5" 750GB - WD7500BPKT

http://www.dustinhom...-sata-300-16mb/

 

Laptopen kom stock med en WD Blue 640GB :yucky:

 

...ikke at jeg har tenkt å kaste (og helst ikke miste heller) laptopen min i gulvet av den grunn - ei heller ha maskinen påslått under reise (men såklart, må man, så må man).

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om du vet hvor lite en HDD tåler.

Jeg har vært borti et 42U rack med 15k rpm serverdisker som går i stykker oppimot 1 disk i uken

Bærbart 42U rack? Imponerende. Løfter du mye i benk?

Det er snakk om bærbare her... Stasjonære disker har ikke slike egenskaper som jeg snakker om. Sjekk svaret til Paladin@LANur for referanse.

 

Har pc-service på jobben.

Ergo er du fullstendig uegnet til å uttale deg om holdbarheten på harddisker. Stor andel fungerende maskiner du tar i der, eller? Du merker ikke feilraten når du kun jobber med de ødelagte :)

 

-------------------------

Ja, litt spydig post. Men ærlig talt, da...

Endret av bolt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bærbart 42U rack? Imponerende. Løfter du mye i benk?

Det er snakk om bærbare her... Stasjonære disker har ikke slike egenskaper som jeg snakker om. Sjekk svaret til Paladin@LANur for referanse.

Jeg løfter i alle fall på benk :)

Jeg vet det er forskjell på en 15k rpm og en 5k4 rpm disk, men den største forskjellen ligger i software. Begge har fortsatt en eller flere plater med tilhørende leserhode. Jeg har også fortsatt en laptop som er 7 år gammel, som viser 0 sektorfeil, som har vært flyttet på. Men jeg har også hatt en 6 måneder gammel laptop som disken røk på, da jeg satt ifra meg glasset med vann på bordet. Disken var under skriving, og jeg tror leserhodet fikk seg en skade av dette.

Er man uheldig, så skal det ikke mye til. Så klart, oddsene for å være uheldig er ikke så veldig høye, men hvis man har mulighet til å bytte ut den delen i en maskin som går i stykker mest, ville ikke du ha gjort det?

 

 

Ergo er du fullstendig uegnet til å uttale deg om holdbarheten på harddisker. Stor andel fungerende maskiner du tar i der, eller? Du merker ikke feilraten når du kun jobber med de ødelagte

Det burde bety at jeg er egnet til å prate om holdbarhet, da jeg jobbet både som assembler og support-tekniker? ^^,

 

Jeg vet War har jobbet mye med datautstyr, det jeg beskriver er kanskje dog litt ekstreme tilfeller

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Hvor effektivt er active hard drive protection hvis man skriver til en fil, og man plutselig slår litt hardt i bordet slik at leserhodet potensielt treffer lagrinsplatene? Eller i War sitt tilfelle hvor han satt på toget og helt uventet dukket det opp skinneovergang som var ujevn?

 

Er systemene så raske at de plassere leserarmen tilbake i hvileposisjon?

 

Jeg er enig at det funker ved fritt fall osv.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...