Gå til innhold

AMD planlegger trolig ny råskinn-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok bare vann jeg lever på da. Jeg har faktisk ikke mer enn 1800,- i måneden å leve for :D

 

Til info. Vann er gratis. Du for mange kneipbrød for 1800,- i mnd.Om et kneipbrød koster 20 kr får du 90 brød denne mnd. Det er 22,5 brød i uka og 3,2 brød om dagen. Klarer du å døtte i deg 3 brød om dagen vil du føle deg rimelig stinn :)

 

Det var brødtesten :) Skjønner at du også må ha andre ting enn brød :)

1800 i mnd. er ikke så greit å forholde seg til skjønner jeg. Føler med deg der.

Håper det ordner seg for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper at AMD gjør noen forbedringer med 2. revisjon av Piledriver som skulle komme i sommer.

 

Jeg kjører 3960 og 8350 hver dag. De er begge veldig gode CPU'er

Ja begge CPUene har mye ytelse, men de befinner seg likevel i hver sin klasse. i7-3960X er mye kraftigere enn FX-8350, selv om sistnevnte har "åtte" kjerner.

 

Når vi i tillegg vet at Intel med sin kompilator har "nektet" AMD CPU'er hente f.eks multimedia instruksjoner i ulike program tester, så kommer du med PISS om at AMD ikke er konkurransedyktige mot Intel sine CPU'er? Sørgelig at Hardware.no har deg som forumveileder!

Kom gjerne med kilder på det der. Men en god referanse er Linux-tester hvor AMD faktisk har mer optimaliseringer enn Intel, og hvor hele operativsystemet og programmene kan kjøres med optimaliseringer for Bulldozer. Men selv der er ikke Bulldozer så suveren som vi skulle ønske, størst fordel har den ved kompilering av Linux-kjernen kontra Intels firekjerner, og har i noen andre benchmarks et lite forsprang. Men jevnt over er i5-3570 kraftigere og et bedre valg for 99.8% av oss.

 

Om Intels prosessorer leverer bedre ytelse i spill enn AMDs prosessorer for samme pris er Intels prosessorer det beste valget for spillbruk. Om Intels kompilator jukser eller ikke endrer ikke at AMD-prosessorene ikke yter like bra. AMD har en veldig kompetent prosessor i FX-6300 til 999 kr, men FX-8350 er nok dessverre en nisjeprosessor for de som egentlig trenger (og burde ha råd til) en 3930k.

Det stemmer, de som trenger ytelse på de punktene hvor FX-8350 gjør det bra bør uansett gå for i7-3930K eller kraftigere.

 

AMD må ikke komme med en helt ny arkitektur, men de må gjøre drastiske forbedringer til Bulldozer-arkitekturen for å bli konkurransedyktige. Nå er det tegn på at det er nettopp dette AMD gjør, men slikt tar tid, og vi vil ikke se resultatene før i Excavator.

 

Mange av ideene bak Bulldozer er geniale, men de har ikke blitt implementert skikkelig.

Ja det må de. Bulldozer/Piledriver fungerer ikke så bra som den skulle i teorien. Noen punkter kan forbedres med en kraftigere prefetcher, men det må større redesign til før AMD gjør det virkelig bra igjen. Jeg hadde selv store forhåpninger til Bulldozer.

 

 

Det er jo også en konsekvens at mesteparten av dagens programmer ikke er optimalisert for å kjøres over kjerner på den måten. Det er effektivt, men bare ikke tatt i bruk fullt ut enda. Skal ikke se bort i fra at dagens bulldozer arkitektur yter bedre om et par år ettersom flere går over til en bedre fordeling av arbeids lasten over på flere kjerner. (iallefall hva jeg har fått med meg, si gjerne i fra om det ikke stemmer)

Som sagt, en rekke Linux-programmer er optimalisert for det. Og i tillegg så skalerer benchmarks fint videre på Intels 6- og 8-kjerner, så det skyter hull i teorien din.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til info. Vann er gratis. Du for mange kneipbrød for 1800,- i mnd.Om et kneipbrød koster 20 kr får du 90 brød denne mnd. Det er 22,5 brød i uka og 3,2 brød om dagen. Klarer du å døtte i deg 3 brød om dagen vil du føle deg rimelig stinn :)

 

Det var brødtesten :) Skjønner at du også må ha andre ting enn brød :)

1800 i mnd. er ikke så greit å forholde seg til skjønner jeg. Føler med deg der.

Håper det ordner seg for deg.

Kan jo kjøpe First Price kneipp, tror de koster et sted mellom 8-9 kr og om det er kr 7, så får du alt mellom 200 - 250 kneippbrød i måneden.
Lenke til kommentar

Til info. Vann er gratis.... ....Klarer du å døtte i deg 3 brød om dagen vil du føle deg rimelig stinn :)

Hvis CPU'en havner på ca 1800,- har jeg fortsatt ikke råd til brød :) Og, LETT 3 brød om dagen er null stress! A mans gotta eat! Holder meg som regel til alt under 40kr/kg :)

 

Kan jo kjøpe First Price kneipp, tror de koster et sted mellom 8-9 kr og om det er kr 7, så får du alt mellom 200 - 250 kneippbrød i måneden.

Planen var å kjøpe en CPU da, da har jeg ikke råd til å kjøpe first price. Men lurer på om jeg har vært borti kneip på Rema 1000 til under 5 kr brødet. :hmm:

Jeg får kjøpe en potet og plante den, og håpe det er nok poteter i jorda til å vare en måned :D

 

Men var det ikke egentlig slik at FX-serien til AMD skulle avta? Det har jo vært stille en stund, men dem kommer vel med mer? :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg er fan av AMD, uten konkurent kommer Intel til å bli grønnjævlige å være kunde hos....

 

Ingen klin edru personer kan vel påstå at mellomklasseprosessorene til AMD med innebygget skjermkort er dårligere enn Intel sine ?

 

Klart, hw.no er så drita at de tester slike prosessorer med noe av det råeste innen skjermkort fremfor det innebyggede som 99% av de som eventuelt skal ha slike prosessorer skal gjøre...

AMD innebygga grafikk er bedre enn Intel innebygga grafikk, at det tar ett sekund her og der å gjøre ett par oppgaver folk flest ikke gjør til daglig spiller liksom ikke særlig store rollen der....

 

På de beste gaming CPUene kan ikke AMD hamle opp med Intel, Intel er mye bedre.

Intel var i evigheter best på små strømgjerrige prosessorer, men AMD drar kraftig innpå pga. skjermkort biten....

Lærer Intel seg å lage gode skjermkort får de kjapt godt forsprang igjen der også som er milelangt.

Lenke til kommentar

Jeg er fan av AMD, uten konkurent kommer Intel til å bli grønnjævlige å være kunde hos....

 

Lærer Intel seg å lage gode skjermkort får de kjapt godt forsprang igjen der også som er milelangt.

 

Skal man støtte AMD, så kjøper man selvfølgelig det dyreste de har å tilby.

 

Men, mange tenker nok også på det å få seg et godt kjøp. Intel på CPU-delen (sett bort fra integrert skjermkort) er tydeligvis kvalitet. AMD ville vært like store rasshøl tror jeg om de hadde stort forsprang.

 

Selvfølgelig er konkurranse sunt. Og dessuten må man spørre seg om hvor stort er egentlig entusiastmarkedet. Jeg tror bedrifter gjør opp en betraktelig tyngde. Og AMD hadde en gang i fortiden et godt brekkjern i Opteron-CPU'ene.

Lenke til kommentar

Skal man støtte AMD, så kjøper man selvfølgelig det dyreste de har å tilby.Men, mange tenker nok også på det å få seg et godt kjøp. Intel på CPU-delen (sett bort fra integrert skjermkort) er tydeligvis kvalitet. AMD ville vært like store rasshøl tror jeg om de hadde stort forsprang.Selvfølgelig er konkurranse sunt. Og dessuten må man spørre seg om hvor stort er egentlig entusiastmarkedet. Jeg tror bedrifter gjør opp en betraktelig tyngde. Og AMD hadde en gang i fortiden et godt brekkjern i Opteron-CPU'ene.

 

Enig i mye, men ikke alt ;)

Klart jeg hadde det som den gang var dyreste AMD i gaming PCen min.

Kanskje jeg kjøper en ny bedre AMD der, men ser ikke helt poenget nå....

Bedre skjermkort og en ny SSD så jeg får SSD i raid er sansynligvis det som gir meg mest for pengene der nå.

 

Har ellers en bitteliten maskin basert på E-350, en av de svakeste fra AMD, men det var den beste på markedet for en liten PC jeg kunne ha under TVen.

Intel sine konkurenter lå langt bak den gangen i 2011 og nvidia var også dårligere i kombinasjon med intel CPUer....

 

Angående det beste, så ser jeg ikke poenget i å kjøpe noe annet enn en A4/A6 eller noe sånt om man skal ha enkel kontorPC....

 

Skulle jeg drevet med mye videoredigering og slikt ville jeg nok ikke valgt annet enn en av de råeste fra Intel.

 

Bruken har mye å si for hva som kan være det mest fornuftige å kjøpe...

 

For øyeblikket utfyller AMD og Intel hverandre på forskjellige områder, og du har helt rett i at det ville fort sett stygt ut om AMD ble sittende igjen alene også.

Får håpe Nvidia holder stand slik at man har to konkurenter på skjermkort også.

 

Jeg har produkter fra både Intel, AMD og Nvidia som surrer med forskjellige oppgaver hjemme, og jeg tror ikke jeg ville byttet ut noen av dem med konkurenten.

Eneste må være at jeg kunne klart meg me Nvidia skjermkort...

Lenke til kommentar

Jeg er fan av AMD, uten konkurent kommer Intel til å bli grønnjævlige å være kunde hos....

 

Ingen klin edru personer kan vel påstå at mellomklasseprosessorene til AMD med innebygget skjermkort er dårligere enn Intel sine ?

 

Klart, hw.no er så drita at de tester slike prosessorer med noe av det råeste innen skjermkort fremfor det innebyggede som 99% av de som eventuelt skal ha slike prosessorer skal gjøre...

AMD innebygga grafikk er bedre enn Intel innebygga grafikk, at det tar ett sekund her og der å gjøre ett par oppgaver folk flest ikke gjør til daglig spiller liksom ikke særlig store rollen der....

 

På de beste gaming CPUene kan ikke AMD hamle opp med Intel, Intel er mye bedre.

Intel var i evigheter best på små strømgjerrige prosessorer, men AMD drar kraftig innpå pga. skjermkort biten....

Lærer Intel seg å lage gode skjermkort får de kjapt godt forsprang igjen der også som er milelangt.

 

Hvis du skal ha en maskin med dedikert skjermkort så kjøper du enten fx 6100 eller 3570k. selv ville jeg ha kjøpt 3570k, da den vil vare mye lengre, spesielt med overklokking.

 

Og skal du ha en APU, så har du antageligvis ikke planer om å spille, så da ville jeg ha valgt en intel cpu da også, da disse kan fint spille av full hd materiale.

Lenke til kommentar

Og skal du ha en APU, så har du antageligvis ikke planer om å spille, så da ville jeg ha valgt en intel cpu da også, da disse kan fint spille av full hd materiale.

 

AMD sine integrerte skjermkort er ganske enkelt mye bedre enn Intel sine....

De kjører HD matriale bedre, og har den ene gangen du kanskje trenger det litt ekstra.

Om intel pakker opp en rar fil 2% raskere slik at jeg kunne spart 14 millisekund 4 ganger i året spiller liksom ikke helt den store rollen for meg...

Burde egentlig ikke spillt store rollen for noen, men det er nå slik at tester og prioriteringer er rare noen ganger.

Lenke til kommentar

 

 

AMD sine integrerte skjermkort er ganske enkelt mye bedre enn Intel sine....

De kjører HD matriale bedre, og har den ene gangen du kanskje trenger det litt ekstra.

Om intel pakker opp en rar fil 2% raskere slik at jeg kunne spart 14 millisekund 4 ganger i året spiller liksom ikke helt den store rollen for meg...

Burde egentlig ikke spillt store rollen for noen, men det er nå slik at tester og prioriteringer er rare noen ganger.

 

Selv om AMD sine APUer er bedre enn Intel sine, så er de fremdeles ikke gode nok til å spille på.

Ergo, så lenge d og kan spille av HD materiale så er det likegyldig hvilken man velger.

 

 

Bortsett fra at Intel sine på produserer langt mindre varme, er merkbart raskere i 80% av tilfellene og koster ikke mere.

Lenke til kommentar

Leser stadig vekk att amd sine apuer ikke kan spilles på, men har noen av dere som sier dette faktisk prøvd? For målgruppen til disse apuene holder den stort sett i massevis. Kan spille både Battlefield 3, Call of duty osv med helt grei fps. Selfølgelig ikke på ultra, men med ok grafikk.

Lenke til kommentar

Jeg har også erfaring med at å spille på en maskin med APU fungerer helt ok.

Utstyr:

A8-3870K

ASUS F1A75-I Deluxe

RAM 1600MHz 8GB CL9

Force Series 3, 120GB

 

Denne fungerer i mange tilfeller bedre å ha med på lan enn signaturmaskinen, mest på grunn av vekt, men også tar den mindre plass, støyer mindre, starter mye fortere og fungerer til det jeg bruker den til. Eneste minus er at jeg må skru ned grafikken, fml? Neppe. Skrytefaktoren av å kunne bruke en maskin til 3000,-, mindre enn bestoemors og alikevel klarer å følge med de store til over 15k er for meg ganske høy :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...