Gå til innhold

Avliver endelig myten en gang for alle: Innvandring er ikke lønnsomt


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjelder ikke alle innvandrere. Muslimer har kostet mest. Flyktninger deretter, fordi de kommer fra land hvor de ikke har hatt god oppvekst og skolekår. Ellers har man mange flinke, men en del av de flinkeste blir jo sendt ut av landet, mens ekstremist muslimene blir bedt om å bli av frimurer politikerene og frimurer politivesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange fagfolk bruker burka? Ingen.

 

De bruker anleggshjelm eller sveisemaske. Hvilket hodeplagg de bærer på fritiden bryr jeg meg ikke om.

 

Saken er den at uten innvandring hadde norsk industri stoppet opp. Dette er helt 100% sikkert. Vi er rett og slett for få folk i norge. Med så lav arbeidledighet vi har i, (2,7% eller noe sånt?) så trenger jeg ikke å bevise noe mer at vi trenger arbeidsinvandring, det burde være innlysende for alle.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart en grense for hvor mange vi klarer å sysselsette her i landet på et år. Når den grensen er nådd, og om den alt er nådd, kan selvsagt diskuteres. Om 100 000 i året er for mange, kan 0 være for få. Kanskje er 40 000 passe, kanskje 75 000. Vi vet at arbeidsstokken ikke er 100% fleksibel, at det er noen arbeidsløse i en bransje i en by betyr ikke at vi uten videre kan bruke dem i en annen bransje i en annen by. Med et åpent arebidsmarked løser vi det problemet, fordi vi kan hente de vi trenger fra en mye større "pool" av ledig arbeidskraft.

 

Edit: Til gjengjeld får norsk arbeidskraft en tilsvarende større pool av relevante jobber å velge blant.

 

Det er ikke noe problem i seg selv. Det kan selvsagt bli det dersom nordmenn lar seg konkurrere ut av arbeidsmarkedet, og forventer at staten skal betale regningen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem i seg selv. Det kan selvsagt bli det dersom nordmenn lar seg konkurrere ut av arbeidsmarkedet, og forventer at staten skal betale regningen.

 

Polakkene er jo ikke tilbakestående.

 

Her er fremtiden som kommer, men som ingen politikere tenker på:

 

La oss si at grunnskolene i Polen, i tillegg til å undervise i polsk og engelsk, også tilbyr opplæring i norsk. At det hvert år frigis en halv million polske "russ" som kan flytende norsk. Disse kan ta over hver eneste jobb i hver eneste butikk i Norge, ikke bare "møkkajobber" der de ikke trenger å snakke med noen.

 

I tillegg til at de polske sykepleierne og legene og ingeniørene også ender opp med å kunne norsk. Også kommer de her, hvor de tilbyr seg å gjøre jobben DIN til 75 % av lønnen du får. Og sjefen din lar seg ikke spørre to ganger.

 

Etter å ha jobbet 5 år i Norge reiser de tilbake til Polen, og kjøper enebolig med svømmebasseng og dobbel garasje, samt en Hummer og en Audi (der går ikke majoriteten av utsalgsprisen på en bil til staten som avgifter).

 

Kanskje vi kan ansette polske politikere her i landet? Stoltenberg fortjener ikke den millionen han får. Ei heller det vi betaler for mobilregningen hans.

Lenke til kommentar

Polakkene er jo ikke tilbakestående.

Nei. Altså er de like god arbeidskraft som "oss nordmenn".

 

Her er fremtiden som kommer, men som ingen politikere tenker på:

 

Snip....

Og så?

1. Hva skjer med lønnsnivået i Norge når dette skjer? Hvilke konsekvenser får det?

2. Hvilke følger får denne plutselige polske nyrikdommen for prisnivået i Polen?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt. Men det var ikke det jeg opprinnelig kommenterte, det var om det fantes en grense for hvor mange vi kunne sysselsette på et år.

 

Geir :)

Derfor mitt "om". Kan ikke se at noen slik grense eksisterer, medmindre man innfører, via lov eller fagforeninger, hindinger for at lønnsnivået går stekrt ned. Alle dine 1,000,000 innvandrere vil alle ha jobb lenge før ett år har gått, om de vil ha det, og Staten ikke forhindrer det.

Lenke til kommentar

<p>

Tja. Dersom lønnsnivået går ned, gjør kjøpekraften det også.

Ja, forutsatt at verdien av pengene er konstant.
For at det skal være etterspørsel etter denne arbeidskraften må produktene antagelig eksporteres.
Usikkert ettersom man, i teorien, kunne ha stengt grensene og fortsatt hatt alle i jobb.
Eksportinfustri er ikke laget over natten.
Ikke?
Hva skal alle disse en million jobbe med, tenker du deg, og hvem skal betale dem?
Du mener vel ikke at jeg skal bestemme hva alle SKAL gjøre, .... som om jeg var en diktator .... eller statsminister? Hvem som betaler er som oftes kundene.
Er det ingen logistikkproblemer i ditt scenario?
Om logistikkproblemer skulle oppstå har jeg ingen til om at noen av den millionen vil jobbe med å løse disse problemene, og få betalt for det.

;)

Lenke til kommentar

Du mener vel ikke at jeg skal bestemme hva alle SKAL gjøre, .... som om jeg var en diktator .... eller statsminister?

Nei, jeg mener at du skal illustrere et sannsynlig scenario somm underbygger din påstand om at de alle ville vært i jobb, med eller uten stengte grenser.

 

Eksportindustri fordrer industri (bygging av produksjonsfasiliteter), så råvareinnkjøp og produksjonen, markedsføring og salg og distribusjon. Edit: Og produktutvikling. Du kan selvsagt lage et produkt som finnes fra før, men da må du overbeveise markedet om at de heller skal kjøpe av deg enn av dagens leverandører.

 

Fra du bestemmer deg fra å lage et produkt til det sitter en fyr i Frankrike eller Kina og faktisk betaler deg penger for det går det tid. Uansett hvor stor tro du har på å lykkes vil du ikke ansette folk før du faktisk har noe de kan gjøre, og inntekter (i det minste potensielle) som du kan lønne dem med.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at du skal illustrere et sannsynlig scenario somm underbygger din påstand om at de alle ville vært i jobb, med eller uten stengte grenser.

 

Eksportindustri fordrer industri (bygging av produksjonsfasiliteter), så råvareinnkjøp og produksjonen, markedsføring og salg og distribusjon. Edit: Og produktutvikling. Du kan selvsagt lage et produkt som finnes fra før, men da må du overbeveise markedet om at de heller skal kjøpe av deg enn av dagens leverandører.

Enkelt, lavere pris.

 

Fra du bestemmer deg fra å lage et produkt til det sitter en fyr i Frankrike eller Kina og faktisk betaler deg penger for det går det tid. Uansett hvor stor tro du har på å lykkes vil du ikke ansette folk før du faktisk har noe de kan gjøre, og inntekter (i det minste potensielle) som du kan lønne dem med.

 

Geir :)

Stemmer, men du vil bli overrasket over hvordan ting med samme kvalitet og lavere pris selger.
Lenke til kommentar

Forskjell på asylinnvandring/kvoteinnvandring og arbeidsinnvandring hvor det som regel er snakk om høy utdanning og gode ferdigheter i engelsk. Skulle ønske undersøkelsen skilte disse 2 gruppene. Rimelig sikker på at arbeidsinnvandring betaler seg selv, og denne undersøkelsen har ikke bevist det motsatte.

 

At asyl og kvoteinnvandring koster penger er greit nok, men vi kan delvis skylde på oss selv. Et mer inkluderende samfunn med større muligheter for disse innvandrerne i å skaffe seg arbeid kunne redusert tallene betraktelig.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Enkelt, lavere pris.

Du må fortsatt begrunne hvorfor du skal klare å utkonkurrere Kina på pris på under et år i noe som starter som et høykostland.

 

Stemmer, men du vil bli overrasket over hvordan ting med samme kvalitet og lavere pris selger.

Ja, jeg ville faktisk bli overrasket. Uansett venter jeg på at du skal illustrere dette scenarioet. Da holder det ikke å si "lavere pris", du må vise hvordan man skal klare å produsere så billig og fortsat tjene penger, ellers har du ingen arbveidsgivere til vår million innvandrere.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du må fortsatt begrunne hvorfor du skal klare å utkonkurrere Kina på pris på under et år i noe som starter som et høykostland.

Hvem man skal konkurrere med ser noe irrelevant ut. Norge er ett høykostland innen produksjon av olje, vennligst forklar hvordan Norge utkonkurrerer lavkostland innen oljeproduksjon som SaudiArabia. ;)

 

 

Ja, jeg ville faktisk bli overrasket. Uansett venter jeg på at du skal illustrere dette scenarioet. Da holder det ikke å si "lavere pris", du må vise hvordan man skal klare å produsere så billig og fortsat tjene penger, ellers har du ingen arbveidsgivere til vår million innvandrere.

 

Geir :)

Alternativt kan man produsere til høyere kvalitet (og samme pris).

 

Problematikken her er noe kunstig, ettersom du forutsetter at "Norge" konkurerer mot "Kina". I virkeligheten er det slik at det er OlaDunk som konkurerer mot TsioAngh OM disse produserer samme produktet. Den geografiske, nasjonalistiske, faktoren er irrelevant medmindre det ene landet fører en politikk som er mer skadelig (Høyere beskattning, sterkere regulasjon) enn det andre.

 

Om TsioAngh produserer billigere enn OlaDunk vil vedkommende tjene mer penger, ettersom begge vil selg produktet til omtrent samme pris.

 

Om TsioAngh flytter til Norge, vil det samme være tilfellet, forutsatt at beskattning og regelverk ikke er mer skadelig i Norge. (Om det skulle være tilfellet er det ikke Tsio som vil flytte, men Ola)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...