Gå til innhold

Avliver endelig myten en gang for alle: Innvandring er ikke lønnsomt


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Hos meg finnes det ikke noe som heter "drittjobber". Man skal gjøre det man kan for å forsørge seg selv, og det nyttes ikke å kreve høyere lønn når man ikke yter tilsvarende i retur. Kort og brutalt sagt: Norske ansatte leverer ikke i forhold til lønnsnivået, og da nyttes det ikke å skylde på innvandrere, da må man rett og slett ta selvkritikk.

 

Tenk på alle utenlandske ingeniørene vi har i norge. Mange jobber i norge går til utlendinger fordi norge ikke har nok folk med kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ingen som synes det er galt med arbeidsinnvandring, problemet er jo at vi har TRYGDEINNVANDRING.

 

Arbeidsinnvandring forutsetter at innvandrerne arbeider mer enn befolkningen som allerede er her, altså nordmenn. Men når man importerer horder med analfabete somaliere så skjønner man jo at det ikke blir ingienørarbeide av dette, men heller khat-tygging på Grønland, rett og slett. Så dette argumentet om arbeidsinnvandring er irrelevant når man snakker om utgifter ved innvandringen, det er ikke spanske ingienører som står for utgiftene, det er de ikke-vestlige NAV-klientene/stemmekveget til SV vi retter fingeren mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er jo ingen som synes det er galt med arbeidsinnvandring, problemet er jo at vi har TRYGDEINNVANDRING.

 

Arbeidsinnvandring forutsetter at innvandrerne arbeider mer enn befolkningen som allerede er her, altså nordmenn. Men når man importerer horder med analfabete somaliere så skjønner man jo at det ikke blir ingienørarbeide av dette, men heller khat-tygging på Grønland, rett og slett. Så dette argumentet om arbeidsinnvandring er irrelevant når man snakker om utgifter ved innvandringen, det er ikke spanske ingienører som står for utgiftene, det er de ikke-vestlige NAV-klientene/stemmekveget til SV vi retter fingeren mot.

 

Problemet er jo bare at vi lar somalierne få lov å gå og slenge og kjede seg sammen, og da er khat deres tidsfordriv. Hvis vi får dem direkte ut i et fornuftig virke, hvor de påvirkes av oss norske, så fjerne vi mange bare ved å ha større effektivitet i "inntaket".

 

Jeg var så heldig (men var litt skeptisk, skal innrømme det) og måtte ansette en somalisk ung mann på en fabrikk jeg styrte. Han kom rett fra nærmeste asylmottak (lite norskkunnskaper), og var i tillegg en sterkt troende, og hadde i tillegg god akademisk skolering fra hjemlandet. Man skulle tro at dette skulle skape ekstra bryderi. Men det viste seg naturligvis at han fungerte optimalt, og bidro med langt mer enn man hadde sett for seg.

 

samtidig med at han jobbet hos oss, tok han studiekompetanse på fritiden - kjøpte bil og leilighet - og når fabrikken ble nedlagt, gikk han direkte over på å studere biokjemi. Han har i dag en god og nyttig stilling ved Radiumhospitalet. Alt dette bare i løpet av 9 år her i landet.

 

Men dette resultatet tror jeg ikke er mere mystisk enn at han ble ikke sittende å vente for lenge

Lenke til kommentar

Det kan også hende at den somalieren du pratet om er litt mer innsatsvillig enn andre somaliere.

 

Om det var ventetiden som førte til problemet, så burde vi se like store problemer blandt andre grupper som har ventet på asylmottak, og vi burde se en klar forbedring for andre generasjon. Det er ikke noe vi ser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan også hende at den somalieren du pratet om er litt mer innsatsvillig enn andre somaliere.

 

Om det var ventetiden som førte til problemet, så burde vi se like store problemer blandt andre grupper som har ventet på asylmottak, og vi burde se en klar forbedring for andre generasjon. Det er ikke noe vi ser.

 

Hvis en medarbeider viser lite innsatsvilje, så er det ansvarlig leder som skal ta tak i den biten. Alle kan være "latsabber", hvis de bare får lov å bli det. Dessuten er de flest jobber jeg har vært borti, av en slik art at de lar seg effektmåle helt ned på individnivå.

 

Hva angår gruppen av somaliere, så ser jeg at de som gruppe har en tendens til å bli litt "fastlåste", og tviholder på sine kulturelle særegenheter, og det fenomenet har ikke jeg noen løsningsforslag på. Jeg snakker bare om at det er dumt å ikke gjøre noe med "korken" i inntakssystemet/ventesystemet

Lenke til kommentar

Jeg snakker bare om at det er dumt å ikke gjøre noe med "korken" i inntakssystemet/ventesystemet

Ja. Som jeg har sagt før: Vis innvandrerne - uansett innvandrungsgrunn - at vi både ønsker og forventer at de kommer seg i arbeid. Da kan vi ikke putte dem på mottak på landsbygda (der ingen jobber finnes uansett) i årevis uten arbeidstillatelse, vi må dirigere dem inn på jobb-/utdanningssporet med en gang. Start med obligatorisk norskkurs.

 

Selv om de blir mer integrerte på den måten og ikke så lette å hive ut...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja. Som jeg har sagt før: Vis innvandrerne - uansett innvandrungsgrunn - at vi både ønsker og forventer at de kommer seg i arbeid. Da kan vi ikke putte dem på mottak på landsbygda (der ingen jobber finnes uansett) i årevis uten arbeidstillatelse, vi må dirigere dem inn på jobb-/utdanningssporet med en gang. Start med obligatorisk norskkurs.

 

Selv om de blir mer integrerte på den måten og ikke så lette å hive ut...

 

Geir :)

 

Det mest fortærende er at man sitter her, med både kompetanse og lyst - masse lyst til å få være med å bidra, og det spesielt når det gjelder å være tett nok på de som skal lære seg noe nytt i ett nytt hjemland. Grunnet andre hensyn får man rett og slett ikke lov til å være med, og ikke en gang innefor så kalt frivillig hjelp, kan man delta, fordi da blir man en skurk i navsystemet.

 

Jeg hadde heller innkassert min atrygd ved å få være med å hjelpe til - trenger ikke noen fast stilling eller særlige tiltak - bare det å få lov til å bidra. Og dette evinnelige: nei, du har ikke formell kompetanse ....

 

Mine frustrasjoner og depresjoner - takk for at du minnet meg på dem ... :D

 

Mitt forslag er: ta alle oss som likevel ikke gjør noe produktivt, men som mottar disse ventepengene, og gi oss konkrete oppgaver med å aktivisere nye landsmenn. Selv en liten tur på byen og en kopp kaffe, kan oppveie for mange nye ventekroner og frustrasjoner. Tenk enkelt

Lenke til kommentar

Nå er ikke arbeidsinnvandring bare hvite ingeniører mens asylinnvandring bare er mørke trygdemottakere. Man får inn nyttige og unyttige innvandrere gjennom begge kanaler. F.eks. er det en like stor utfordring for velferdsstaten at vi har tusenvis av østeuropeiske arbeidsinnvandrere i yrker som typisk leder til slitasjesykdommer og tidlig uførhet. Når det gjelder asylinnvandring så legges det til rette for at man skal bli trygdemottaker, fordi man automatisk blir registrert med 40 års norsk trygdetid når man blir godkjent som flyktning, dvs. at man har opptjent en full grunnpensjon, selv om man bare har bodd her i et par år. At ikke media har tatt tak i den ordningen ennå overrasker meg; en nordmann uten flyktningstatus må faktisk bo her i 40 år for å tjene opp det samme.

 

Vi har altså ordninger i begge ender som ikke er bærekraftige. Å stramme inn på asylinnvandringen skulle ikke være noe problem hvis viljen er der; det er mange rike land som bare aksepterer et par dusin flyktninger i året uten å bryte med menneskerettighetene. Japan f.eks. aksepterer vanligvis rundt 10 i året. Det som er kinkigere er å forene storstilt arbeidsinnvandring til belastende yrker med vårt velferdsnivå; det eneste bærekraftige vil være modellen fra de rike arabiske oljenasjonene, der arbeidsinnvandrere ikke har krav på statlige ytelser. I UAE f.eks. får innfødte en stor pengebonus når de får barn, for å forhindre at de blir en enda mindre minoritet i sitt eget land enn de allerede er. Ville det i Norge i det hele tatt være tenkelig å gjøre barnetrygd eksklusiv for statsborgere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det strider mot en verdien som heter noe sånt som "barnets beste", og skal ivareta interessene til den uskyldige part.

 

Ville det i Norge i det hele tatt være tenkelig å gjøre barnetrygd eksklusiv for statsborgere?

 

Men at det ikke er utenkelig, er jeg med på

Lenke til kommentar

Det strider mot en verdien som heter noe sånt som "barnets beste", og skal ivareta interessene til den uskyldige part.

 

Vi styrer landet så strengt etter idealistiske/irrasjonelle hensyn som undergraver både økonomien og rettsstaten, at det bare er å krysse fingrene for at det finnes lønn i himmelen. Hvis ikke har nordmenn virkelig driti på draget.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi styrer landet så strengt etter idealistiske/irrasjonelle hensyn som undergraver både økonomien og rettsstaten, at det bare er å krysse fingrene for at det finnes lønn i himmelen. Hvis ikke har nordmenn virkelig driti på draget.

 

"barn" berører noe av det kjæreste vi har, og når man får andre sine barn helt innpå seg, så merker man lite til manglende slekstforhold - barnet er liksom det samme. Kanskje det er et sunnhetstegn for vår kultur, nettopp det at vi ikke tåler å se barn som lider. I Nord Korea, virker det som at barn ikke betyr det samme - de som bruker barnesoldater, er heller ikke særlig å trakte etter - de som bruker barn som slavearbeidere, likeså - de som avler frem spesialbarn som er tenkt å bli den nye "Maradona", er heller ikke så bra bestandig - og sånn kan vi fortsette å fraskrive oss ansvaret for barna

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slike passer "ikke inn" i Norge, og vi kan forvente en snarlig utvisning når byråkratene oppdager feilen. ;)

 

Det er en lei oppgave å møte de som utsettes for all vår byråkratiske godhet, og få dem til å virkelig tro at vi vil dem bare vel. Langt behageligere er det å sitte på kontoret sitt, og lage lover og regler, og aldri forholde seg til virkningene både fysisk og psykisk. Var flere ganger med å plukke opp mindreårige hos utlendingsenheten/oslo, som jeg fint kunne gått rett inn og bare rappet - ingen hadde brydd seg

 

frysninger på ryggen, er det jeg minnes

 

De titta litt rart og småirritert på oss når vi måtte gjenta spørsmålet om de ikke ville registrere oss, eller i det minste se på identifikasjon - før vi tok med oss barnet

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nå har vi vel ikke noe andre generasjons somaliere her ennå...

 

Geir :)

 

Joda, om det kom somaliera hit på begynnelsen av nittallet og fekk barn kort tid etter. Kan det godt hende at nokon av dei som vart født her allerede har fått seg nokre barn. Sjølv mange nordmenn som vart født på nittitallet har allereie fått barn.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Hvis en medarbeider viser lite innsatsvilje, så er det ansvarlig leder som skal ta tak i den biten. Alle kan være "latsabber", hvis de bare får lov å bli det. Dessuten er de flest jobber jeg har vært borti, av en slik art at de lar seg effektmåle helt ned på individnivå.

 

Hva angår gruppen av somaliere, så ser jeg at de som gruppe har en tendens til å bli litt "fastlåste", og tviholder på sine kulturelle særegenheter, og det fenomenet har ikke jeg noen løsningsforslag på. Jeg snakker bare om at det er dumt å ikke gjøre noe med "korken" i inntakssystemet/ventesystemet

Du er heldig hvis du kan effektmåle dine ansatte og gi dem lønn dereter. I de fleste yrker er det ulovelig.,

 

Om det er ingen insentiver så er det ofte vanskelig å få dårlige ansatte til å jobbe hardt. Man kan kalle dem inn til intervjuer og lignende, men hva om de egentlig ikke bryr seg. Noen andre blir sykmeldt hele tiden og det taper arbeidsgiver på.

 

Dermed er det veldig viktig å ansatte noen som vil fungere godt på arbeidsplassen. Jeg kunne godt ha ansatt en somalier, men han bør vise at han er en hardt arbeiderene fyr.

Lenke til kommentar

Joda, om det kom somaliera hit på begynnelsen av nittallet og fekk barn kort tid etter. Kan det godt hende at nokon av dei som vart født her allerede har fått seg nokre barn. Sjølv mange nordmenn som vart født på nittitallet har allereie fått barn.

Joda, barn har de fått. Men de er ikke mange, fram til år 2000 kom det kanskje et hundretalls somaliere pr. år. Og barna deres er uansett knapt gamle nok til at vi kan si noe entydig om det er noen forbedringer fra første generasjon. Det var poenget mitt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du er heldig hvis du kan effektmåle dine ansatte og gi dem lønn dereter. I de fleste yrker er det ulovelig.,

 

Om det er ingen insentiver så er det ofte vanskelig å få dårlige ansatte til å jobbe hardt. Man kan kalle dem inn til intervjuer og lignende, men hva om de egentlig ikke bryr seg. Noen andre blir sykmeldt hele tiden og det taper arbeidsgiver på.

 

Dermed er det veldig viktig å ansatte noen som vil fungere godt på arbeidsplassen. Jeg kunne godt ha ansatt en somalier, men han bør vise at han er en hardt arbeiderene fyr.

 

Effektmåling var en viktig forutsetning for å vite hvor man til enhver tid lå an, i forhold til leveringsdyktighet, og ble ikke brukt som et "våpen" for å strukturere vanskelige ansatte.

 

Jeg oppdaget en viktig detalj ved egen person og rollen som leder i det siste lederoppdraget jeg har "giddet" å gå for. Og det er at man er ingen leder hvis man sitter på kontoret dagen lang - for å lede noen må man snakke med, være sammen med, og dele alle aspekter ved selve livet på jobb - da leder man - ledelse er ganske enkelt; et menneske snakker med et annet menneske

 

Bedrifter søker via fantasiannonser etter ledertyper, som hvis de skal oppfylle alle kriterier, nesten kan regnes som superhelter, og galskapen er at noen faktisk tror at det finnes den typen mennesker.

 

Det de burde forvisse seg om er følgende; har vi funnet en normalt hederlig person, som liker og bryr seg om andre mennesker?

 

Det er det viktigste, alt det andre kan man utvikle, men da må utgangspunktet være formbart - og den typen menneske som jeg forteller om her, er nettopp formbar nok fordi grunnverdiene er de riktige.

 

Mens jeg hadde ansvaret og frem til oppkjøp (grunnet det at vi var særlig kompetente og konkurransedyktige), brukte jeg ca 30 min på kontorarbeid, hver dag. Og vi hadde tilnærmet 0 sykefravær.

 

Etter overtakelse fikk den nye leder sitte på kontoret hele dagen - rapporterte i alle retninger - og det var ikke sjeldent at det også var mye overtid forbundet med å serve systemet. Sykefraværet gikk opp, og holdt seg på gjsnitt 30 - 35%.

 

Etter tre år ble det besluttet å legge ned driften, og arbeidsstokken fikk beskjed om at vi hadde fire måneder på oss, før fabrikkportene ble stengt. Da skjedde det naturlige, at lederene "forduftet" - de mistet all interesse - og de var forberedt på at de siste 4 måneder kom til å ble veldig strevsomme. Mange frustrerte medarbeidere, usikkerhet, forbannelser og frustrasjoner - dårlig kvalitet og leveringsdyktighet - og de hadde visst et "kriseteam" liggende klar i beredskap osv osv.

 

De tok veldig feil. Fordi det som skjedde var at teamet fikk tilbake eierskapet til egen prosesser, og de innlærte samarbeidsmekanismene trådt i kraft av seg selv. Vi produserte over anslag og forventning, og sykefraværet gikk tilbake til 0 (der var faktisk ikke en eneste ansatt som ble syk, eller gav opp, eller fikk vondt i viljen osv. Så når siste arbeidsdag var over, gikk hele arbeidsstokken ut av portene med hevet hode, og selvrespekten i behold.

 

Legger til at jeg behøvde ikke si et eneste ord, og jeg hørte ingen andre som bemerket dette heller. Vi rett og slett bare løste oppgavene, på samme måte som da vi fikk lov å arbeide og yte på best mulig måte. Og vil legge til at vi hadde ikke råd til incentiver som betød pengebruk, men vi hadde mange andre incentiver i form av at vi rett og slett var en samling med mennesker som likte hverandre og brydde oss om hverandre.

 

Kan kanskje kalles "selvledelse" og er en av grunnene til at jeg ikke gadd ta flere lederoppgaver, fordi det er sjeldent at man som ny leder klarer å få den tilliten som skal til for å skape rom for den typen teamutvikling.

 

Jeg er helt sikker på at jeg kunne fått dette til, hvor som helst, og med hvem som helst, akkurat så mange ganger jeg ønsker. Folk er folk

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...