Gå til innhold

Gaming pc: amd eller p4?


blunk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er latterlig enkelt å overklokke 2500 til 3200 på Abit NF7-S V2.0 med boxed kjøler..

Bare oppdater til nyeste bios(med windoz prog..kan ikke bli enklere)

Gå inn i bios der finner du valget 3200+. lagre og reboot..

 

Jeg gjorde dette senest i går. hadde en 2500 (brun pcb) fra før den måtte jeg øke spenningen til 1,85 for å oppnå xp3200+...med den nye (grønn pcb som kom i går) går fint xp3200+ på orginal spenning... :woot:

 

Tror du ska være utrolig uheldig vist du ikke klarer min. 3000+ med en 2500+ nå for tiden.

 

TaZ

Lenke til kommentar

Mitt forslag:

 

Abit NF7-S v2.0

AMD XP 2500+ (Barton) (evt. 3000+/3200+ om du driter penger, men bortkastet imo)

2x256 med f.x. Twinmos Winbond RAM

Gainward Geforce FX5200 256mb

 

Resten er lett å plukke i selv.

 

Bygde nettopp et par slike til 2 kompiser, og de ryker unna som bare det, og ikke koster de mange kronene heller.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Mitt forslag:

 

Abit NF7-S v2.0

AMD XP 2500+ (Barton) (evt. 3000+/3200+ om du driter penger, men bortkastet imo)

2x256 med f.x. Twinmos Winbond RAM

Gainward Geforce FX5200 256mb

 

Tror ikke at et FX5200 skal stå i en gaming pc da :roll:

Støtter forslaget forresten, eneste grunn til å kjøpe 3000+ og opp er for de som ikke overklokker. (noen som tenker på slikt egentlig?)

Kjøp et Radeon 9800np eller 9600pro i såfall :-)

Lenke til kommentar
og hvilket hovedkort ville det vært best, asus a7n8x, eller abit nf7-s v2.0 ?

Laget selv en liten diskusjonn ang akkurat disse to hovedkorta for ikke så lenge sia :-)

 

Du kan se hva folket syns her

 

Ser helst at folket ikke bumper denne opp, for den er avsluttet.

 

Ellers så finnes det tester av begge disse hovedkorta i hardware.no's testarkiv :-)

Lenke til kommentar
Mitt forslag:

 

Abit NF7-S v2.0

AMD XP 2500+ (Barton) (evt. 3000+/3200+ om du driter penger, men bortkastet imo)

2x256 med f.x. Twinmos Winbond RAM

Gainward Geforce FX5200 256mb

 

Resten er lett å plukke i selv.

 

Bygde nettopp et par slike til 2 kompiser, og de ryker unna som bare det, og ikke koster de mange kronene heller.

 

Lykke til.

 

Har bygd meg selv en makan, kostet nesten ingenting (fikk det meste) :D

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å fleske til med et FX 5600 hvis du VIRKELIG skal game, men det får da være måte på. ;)

 

Hvis du vil ha min mening om A7N8X deluxe og Abit NF7-S (jeg har selv eid begge), så gå for Abit. Jeg kan virkelig ikke finne et eneste argument for å velge Asus foran Abit i denne sammenhengen, men la oss ikke begynne å diskutere dette. 8)

Jeg kan iallefall garantere deg at du ikke blir skuffet med NF7-S.

 

Du trenger ikke noen monstrøs kjøler for å få presset litt mer guffe ut av 2500en, det er faktisk viktigere å ha god gjennomtrekk i kabinettet med dette oppsettet.

Lenke til kommentar

NF7-S REv 2.0 - 1000kr

 

XP2500+ Barton - 900kr (istedet for 3000kr for en XP3200+, det er 2100kr spart!)

 

Thermalright SLK900 CPU kjøler + en 92mm vifte (den er litt dyr, men det beste du får av luftkjølere imho + du kan sette på en 92mm vifte uten fanduct eller no, og da kan du kjøre en mer stillegående vifte enn hvis du hadde brukt en 80mm vifte...)

 

2x512MB Twinmos /m Winbond PC3200

 

Radeon 9800 NP

 

ect.

 

det er mitt tips til deg.. den XP2500+ kan du LETT klokke opp til 3000+ eller over...det er så enkelt som å forandre et par verdier i bios, du trenger ikke modifisere noe fysisk, eller tegne med grafitt etter no herk som det..bare sett CPU og kjøler på, og KLOKKK :)

 

se sigg for min beskjedne OC foreløpig...

 

Edit: hvis du overklokker en 2500+ til "3000+) så blir den faktisk bedre enn en skikkelig XP3000+ fordi den får større minnebåndbredde...

Lenke til kommentar
Det er ingenting i veien for å fleske til med et FX 5600 hvis du VIRKELIG skal game, men det får da være måte på. ;)

 

Hvis du vil ha min mening om A7N8X deluxe og Abit NF7-S (jeg har selv eid begge), så gå for Abit. Jeg kan virkelig ikke finne et eneste argument for å velge Asus foran Abit i denne sammenhengen, men la oss ikke begynne å diskutere dette. 8)

Jeg kan iallefall garantere deg at du ikke blir skuffet med NF7-S.

 

Du trenger ikke noen monstrøs kjøler for å få presset litt mer guffe ut av 2500en, det er faktisk viktigere å ha god gjennomtrekk i kabinettet med dette oppsettet.

Har du i heletatt lest de siste benchmarkene fra Half-Life2 (et spill personen som laget tråden klart spesifiserte han skulle spille med PC'n) ?

FX5200 er ikke med i testen engang, men FX5900Ultra blir altså slått i nesten samtlige tester av en Radeon9600Pro!!! For at FX5900Ultra skulle slå 9600Pro, måtte FX5900Ultra kjøre på DirectX8.1 rendering, mens 9600Pro kjørte full DirectX9 rendering. DX9 rendering er selvfølgelig mye penere enn DX8.1.

 

5600(Ultra) kom aldri over 15fps i HL2 med DX9 rendering. Og, tror vel de fleste spill framover nå vil utnytte DX9 bare mer og mer. De mest framtidsretta kortene er 9600Pro/9800(Pro).

 

Og selvfølgelig, Radeon9800Pro lå milevis foran alt. Så hold deg til Radeon9800(Pro) du blunk. 1GB med RAM er også å anbefale for HL2.

 

Det er uvisst hva som er best for HL2 ennå, altså om AthlonXP eller P4 duger mest.

 

Sjekk følgende linker for "bevis":

 

http://firingsquad.gamers.com/hardware/hl2...rt2/default.asp

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1863

 

Ellers ville jeg gått for NF7-S 2.0, XP2500+, 1GB Geil/Twinmos,Crucial PC3200 DDR-RAM, en 160-200GB WD harddisk, Audigy2 lydkort (sparer prosessor sykluser for HL2)... ellers det samme.

Lenke til kommentar
HL2 er ikke så CPU-avhengig som spill har vært tidligere, så der tror jeg det er best å gå for "mest verdi for pengene" i stedet for "overkill".

 

Ehem. HL2 blir et av de mest CPU-avhengige spillene ute når det først kommer. Har du i det hele tatt lest testene? De fleste testene viser at det er klart at [email protected] holdt tilbake grafikk-kortet på nesten alle HL2 testene de kjørte gjennom. Grunnene til dette er at HL2 vil ha noe av det mest avanserte fysikk og AI systemet på spill til dags dato, og det suger CPU kraft. Det er bare å sjekke på UT2003 sine Botmatch benchmarks, og den AI'n er ikke i nærheten av den til HL2. Der ser man også at de tregere prosessorene holder tilbake de store grafikk-kortene.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar
og kjøp et bedre skjermkort :)

 

Hehe. Kjøp et bedre skjermkort enn Radeon 9800Pro ?

Må isåfall bli 256MB versjonen og den har han ikke bruk for når CPU'en ikke kan gi nok kraft ut til f.eks HL2.

 

Og OndeOlav som nevnte FX5600 til "virkelig" gaming ?

W T F

 

EDIT :

 

Ikke for å være slem, men det virker ikke som modurator OndeOlav har de beste pc kunnskapene..

Lenke til kommentar

kjøpte xp2500+ boxed. fikk høre at den vifta som følger med der holder..

abit-hk(v2.0) 1024 twinmos dualband pc3200 ddr. radeon 9800pro skjermkort.. i tillegg kjøpte jeg sunbeam kabinett, 5 vifter med fancontrol i 5.4 brønnen. evig phett kabinett btw :D

og ja, western digital raptor hd.

 

regner dette bør holde til å holde pc`n nice and cool @ 30003200+ TPI-rate

 

 

en ting til, når jeg skal overklokke cpu`n.. installerer jeg da bios-updaten som ligger på cd`n til hovedkortet, eller laster jeg ned nyeste fra nettet? (url her hadde vært fint) er det også programmer man kan bruke fra windows til å klokke cpù`n ? tips hadde vært sweet!

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig har jeg ikke lest så mye om HL2. Det eneste jeg har fått med meg er at Valve gikk ut med en pressemelding som sa noe sånt som "..og det skal også være mulig å spille på eldre PCer..".

 

Har ikke tenkt så mye over det, men etter å ha tittet litt på http://firingsquad.gamers.com/hardware/hl2...part2/page8.asp må jeg innrømme at jeg tok kraftig feil. =)

 

Ser ut til at RADEON 9800 PRO virkelig er "all that" i DX9/HL2, men jeg nekter å tro at dette holder seg særlig lenge når HL2 er ute for fullt.

Geforce har nok noe snacks på lur.. :p

 

Time will tell.

 

I mellomtiden er det bra dere passer på meg. 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...