Gå til innhold

Gaming pc: amd eller p4?


blunk

Anbefalte innlegg

jeg har gått i en uke å grublet på hva jeg skal gjøre nå...

 

jeg bestemte meg først for å vente på amd64 fx, men så nettopp at prisen på den kom til å ligge på 7-8000,-.. noe som er heeelt uaktuelt.

 

nå kommer det jeg sliter med:

jeg har 11000,- som skal brukes til hk, skjermkort, cpu, vifte, hd, ram og kabinett. Det pc`n i hovedsak skal brukes til er hl2 og cs. solgte nettopp en p4 2.4 ghz @533fsb med gf4ti4600. jeg har lest noen steder at amd prosessorene fungerer bedre til gaming, enn det p4 gjør. men da igjen, om jeg bestemmer meg for å velge amd.. hva er smartest, jeg har pengene til å kjøpe den dyreste og (beste?) cpu`n i xp-serien, atså xp3200+.. noen av dere med erfaring fra dette, hva er egentlig best til gaming, amd eller p4 ? skjermkort har jeg bestemt meg for radeon 9800pro. minne og hk kunne jeg godt trenge tips til-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen merkbar ytelsesforskjell på de to platformene, ikke noe som klart utpeker den ene som en vinner over den andre iallefall (jeg er sikker på at fanatikerne i begge leire hvesser knivene og gjør seg klar til å referere til X tester etter denne posten, hehe).

 

Jeg tror AMD er generelt billigere enn en P4, men prisen på P4 har sunket kontinuerlig, så jeg vet jammen ikke hvor stor forskjellen er lenger jeg. Har sett at mange AMD entusiaster anbefaler AMD XP 2500 "Barton".

 

Du får sikkert en haug med hjelp til oppsett av maskin, lykke til :)

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det bare tull å kjøpe den dyreste CPUen, greit nok om du driter penger, men for oss vanlige dødlige er det bare tull da disse gir svært lite ytelse iforhold til prisen.

 

Dersom du skal kjøpe AMD gå for en Barton 2500+ da denne med stor sannsynlighet kan klokkes til 3000+ uten problemer, jeg hadde iallefall ingen problemer på en maskin jeg bygde. Du kan f.eks sjekke ut www.overclockers.com hvor mange som har fått sin CPU opp til de høydene.

 

Av hovedkort til AMD har jeg gode erfaringer med Asus A7N8X Deluxe som er spekket med features, bl.a et knallbra lydkort, raid og Sata.

 

På den annen side kunne det vel hende at du hadde lyst på en P4. Hva som er best av AMD og P4 blir litt hipp som happ, på enkelte områder er de omtrent like raske, mens på andre igjen er enten AMD eller P4 raskest. Spesielt med videokonvertering og mp3 viser det seg at P4 yter endel raskere enn AMD, mens i generell windowsbruk virker det som AMD yter best. Kjøp det du foretrekker og det lommeboka de foretrekker.

 

Når det gjelder grafikk kort er det vel et kort som stikker seg fra mht pris/ytelse, Radeon 9800 "non pro". Skikkelig bra ytelse og koster ikke så alt for mye heller. Jeg vil iallefall påstå at prispåslaget til PRO ikke er verdt å betale.

 

Håper dette var til hjelp..

 

Regards

Lenke til kommentar
en ting...

 

 

jeg har whatsoever ingen erfaring med overklokking.

 

men har lagt bort ideèn om 3200+, er 3000+ et bra valg da ?

 

Overklokking med Abit NF7-S 2.0 lett som ******. Legger du til en XP2500+ og [2x512]1GB PC3200 TwinMOS m/Winbond har du en utmerked kombinasjon! XP2500+ overklokker du lett til XP3000+ hastighet og du har dermed spart x antall kroner som du kan legge i Pro versjon av 9800 eller i flere GB på harddisk.

Lenke til kommentar
en ting...

 

 

jeg har whatsoever ingen erfaring med overklokking.

 

men har lagt bort ideèn om 3200+, er 3000+ et bra valg da ?

Altså hvis du skal klokke er jo valget klart! da går du seff for en P4 2.4GHz PC800 :D 1800kr koster den hvis jeg ikke tar feil...har hørt at folk får den opp i hårreisende hastigheter :D
Lenke til kommentar

dette har jeg tenkt så langt:

Varenr. Produktnavn Pris Antall Totalt

113648 Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 953 ,- 953,-

115490 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond 582 ,- 1 164,-

117213 Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A S-ATA 1 158 ,- 1 158,-

120221 AMD Athlon XP3200+ 2,2 GHz 400 MHz bus 3 487 ,- 3 487,-

120754 Silent Viking II w/ Air Duct 439 ,- 439,-

975011 Compucase CI-6A21 Miditower White (Ultra Silent) 795 ,- 795,-

Grunnlag: 6 450 ,-

Særavgifter: Inkludert Mva: 1 548 ,-

Totalt inkl. mva eksl. frakt: 7 996 ,-

 

 

+ at jeg kjøper skjermkortet fra multicom der det faktisk bare koster 3700. (ati radeon 9800 pro)

 

 

noen som har noen sterke innvendinger på dette ?

 

btw, 256mb ram står det, det er egentlig 512 for jeg satt opp 2 brikker à 256mb.

Lenke til kommentar

blunk: jeg tror jeg seriøst hadde droppet den XP3200+'en. Den er svindyr i forhold til ytelsen. Du kunne heller brukt penger på å kjøpe f.eks. 2stk 512mb ram-brikker.

Så kunne du i tillegg kjøpt en Raptor disk til systemdisk. Tror du hadde hentet mye mer på å gjøre det slik. HL2 er ikke så CPU-avhengig som spill har vært tidligere, så der tror jeg det er best å gå for "mest verdi for pengene" i stedet for "overkill".

 

Så: bytt ut XP3200'en med

1. Western Digital Raptor S-ATA (da får du utnyttet S-ATA funksjonen på hk også) som systemdisk.

2. Kjøp to 512 brikker i stedet for to 256 brikker.

Prisen blir den samme.

 

Hvis du noen sinne finner ut at du har lyst å klokke opp maskinen, vil det være mye lettere med en XP2500 enn en XP3200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...