Gå til innhold

Har Android et ufortjent rykte på seg for å se rotete ut? Se selv!


  

126 stemmer

  1. 1. Hvilket av de tre operativsystemene her under ser mest rotete ut?



Anbefalte innlegg

Newton: såklart ikke. Du trenger heller ikke lese manualen til nokia n95, siden du ikke vil nedgradere til en mange år gammel enhet. Sier seg selv.

 

Det er samme med en som bruker en 920, han trenger ikke sette seg inn i hvordan jailbreake en iphone4 eller hvordan launcher som gjør seg best på sgs2.

 

Og en som bruker en HTC One trenger neppe bry seg med hvordan sette opp en iphone5 best mulig.

 

Ingen ønsker vel å nedgradere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-peolQalf

Må egentlig si meg enig med trådstarter her: Android er det lettere å få akkurat slik man vil. Vil man ha lite på hjem skjermen, så går det, eller vil du ha en haug med informasjon så snart du skrur på telefonen, så går det.

På iPhone må du ha alle appene liggende på hjemskjermen, som nødvendigvis gjør at det kan bli kaotisk.

Lenke til kommentar

Ulempen med Android er jo at HTC, Sony, Samsung osv bruker lang lang tid på oppdateringene. Er jo ikke uvanlig at de lanserer telefoner med utdatert operativsystem.

Mens Apple oppdaterer telefonene world wide, så må Android-folka vente gjerne i flere måneder, så enda noen måneder til at den skal bli tilgjenglig i Norge.

 

Men det er igjen hovedsaklig produsentene av telefonen sinn feil, men slik er det nå iallefall. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Samsung Galaxy Tab 8,9 kjører fortsatt Android 3. Tregt som pokker til tross for dobbeltkjerneprosessor, og oppdateringen har blitt utsatt gang på gang i snart et år.

 

Det er en av grunnene til at jeg aldri kjøper Android igjen.

Lenke til kommentar

Ulempen med Android er jo at HTC, Sony, Samsung osv bruker lang lang tid på oppdateringene. Er jo ikke uvanlig at de lanserer telefoner med utdatert operativsystem.

Mens Apple oppdaterer telefonene world wide, så må Android-folka vente gjerne i flere måneder, så enda noen måneder til at den skal bli tilgjenglig i Norge.

 

Men det er igjen hovedsaklig produsentene av telefonen sinn feil, men slik er det nå iallefall. :)

 

Dette er helt sant. Jeg skulle og ønske at updates kom kjappere. Samsung har blitt raskere. De brukte "kun" 2mnd på sin oppdatering til S3 hehe.

 

Vi skal og huske på at updates til Android, har vært mer betydelige i omfang enn hva som har kommet til iOS. iOS har stått stille på veldig mange områder helt siden 2007, både funksjonelt og utseende.

 

Så gjør det egentlig noe da om vi får oppdateringer et par mnd etter release, om den er av relativt større betydning enn hva konkurrentene får? Dette må tas hensyn til, og ikke bare ha fokus på hyppigheten til updates. Men jeg skulle svært gjerne sett de hadde kommet så raskt som mulig. Her er Apple flinke.

 

Et par eksempler på evolusjonen i et par segment:

post-227811-0-47001600-1365676065_thumb.png

 

post-227811-0-04482300-1365676185_thumb.jpg

 

2011. Apple har vært på markedet i 4 år, Android 3år:

post-227811-0-52197800-1365676425_thumb.jpg

 

post-227811-0-20928500-1365676441_thumb.jpg

 

Det er ikke uten grunn at folk kaller iOS for litt utdatert nå.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt sant. Jeg skulle og ønske at updates kom kjappere. Samsung har blitt raskere. De brukte "kun" 2mnd på site oppdatering til S3 hehe.

 

Vi skal og huske på at updates til Android, har vært mer betydelige i omfang enn hva som har kommet til iOS. iOS har stått stille på veldig mange områder helt siden 2007, både funksjonelt og utseende.

 

Så gjør det egentlig noe da om vi får oppdateringer et par mnd etter release, om den er av relativt større betydning enn hva konkurrentene får? Dette må tas hensyn til, og ikke bare ha fokus på hyppigheten til updates. Men jeg skulle gjerne sett de hadde kommet raskere ja..

 

Skal du sammenlige, så må du sammenligne "out of the box" fordi det er slik telefonen kommer til å bli brukt av 80% av brukerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du sammenlige, så må du sammenligne "out of the box" fordi det er slik telefonen kommer til å bli brukt av 80% av brukerne.

 

Ja det fleste bryr seg ikke nevneverdig om oppgraderinger. Faktisk. Det er vi som er mer en normal interessert som henger oss opp i stor grad i dette.

 

Men alle får muligheten, og det gjøres ved et klikk på nesten alle android-enheter.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Dette er helt sant. Jeg skulle og ønske at updates kom kjappere. Samsung har blitt raskere. De brukte "kun" 2mnd på sin oppdatering til S3 hehe.

Google slapp Jelly Bean 4.2 i oktober/november...når gjorde Samsung denne oppdateringen tilgjengelig for S3?

 

 

Vi skal og huske på at updates til Android, har vært mer betydelige i omfang enn hva som har kommet til iOS. iOS har stått stille på veldig mange områder helt siden 2007, både funksjonelt og utseende.

Dette er bare tull og fjas fra din side. Oppdateringene for iOS har vært svært betydelige i omfang og funksjonalitet, siden 2007. Dette vet jeg, siden jeg har brukt iPhone helt siden den aller første modellen (som aldri kom i offisielt salg i Norge). At Apple ikke endrer det grunnleggende utseendet på sitt veldesignede GUI og ikoner i hytt og gevær, betyr ikke at de ikke gjør svært mange grunnleggende og omfattende oppdateringer og utvidelser under det pene skallet. (Enhver som vet bittelitt om GUI-design vet at man skal være ytterst forsiktig med å endre ting kun for endringens del, og i min bok er det et stort pluss at ikonene til standard-appene for iOS stort sett ser nøyaktig likedan ut som de gjorde for 5-6 år siden.)

Her kan du lese litt om noen av oppdateringene iOS har vært igjennom, uten at det er en utfyllende gjennomgang av f.eks kjernefunksjoner, API-er og sikkerhetsmekanismer:

http://en.wikipedia....version_history

 

Så gjør det egentlig noe da om vi får oppdateringer et par mnd etter release, om den er av relativt større betydning enn hva konkurrentene får? Dette må tas hensyn til, og ikke bare ha fokus på hyppigheten til updates. Men jeg skulle svært gjerne sett de hadde kommet så raskt som mulig. Her er Apple flinke.

Om dere er så heldige å få Android-updates så tidlig som et par måneder etter release fra Google, så er det unntaket og ikke regelen. Mange Androidbrukere har ventet forgjeves i både måneder og år, på updates fra telefonprodusentene sine. Derfor kjører tragisk nok majoriteten av Androidbrukerne fortsatt på Android 2.3 Gingerbread (som Google først gjorde tilgjengelig i 2010) eller eldre...

 

800px-Android-dist-by-dessert.png

 

Til sammenligning kjører mer enn 60% av iOS-brukerne på iOS 6.

 

Et par eksempler på evolusjonen i et par segment:

post-227811-0-47001600-1365676065_thumb.png

 

post-227811-0-04482300-1365676185_thumb.jpg

 

2011. Apple har vært på markedet i 4 år, Android 3år:

post-227811-0-52197800-1365676425_thumb.jpg

 

post-227811-0-20928500-1365676441_thumb.jpg

 

Det er ikke uten grunn at folk kaller iOS for litt utdatert nå.

Uinteressante bilder, som egentlig ikke forteller noe som helst om evolusjonen som har vært i både iOS og Android de siste årene.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google slapp Jelly Bean 4.2 i oktober/november...når gjorde Samsung denne oppdateringen tilgjengelig for S3?

 

 

Dette er bare tull og fjas fra din side. Oppdateringene for iOS har vært svært betydelige i omfang og funksjonalitet, siden 2007...

 

 

Om dere er så heldige å få Android-updates så tidlig som et par måneder etter release fra Google, så er det unntaket og ikke regelen. Mange Androidbrukere har ventet forgjeves i både måneder og år, på updates fra telefonprodusentene sine. Derfor kjører tragisk nok majoriteten av Androidbrukerne fortsatt på Android 2.3 Gingerbread (som Google først gjorde tilgjengelig i 2010) eller eldre...

 

Uinteressante bilder, som egentlig ikke forteller noe som helst om evolusjonen som har vært i både iOS og Android de siste årene.

 

13. november 2012 ble den gitt ut. og min ankom i slutten av Januar. Dette skal være 4.1, og ikke 4.2

 

Jeg sa ikke at iOS ikke hadde fått omfattende oppdateringer. Les. Jeg sa at Android sine oppdateringer har vært mer omfattende, og at iOS hadde stått stille på mange områder(jeg sa ikke alle). Og jeg henviste til 2 av segmentene der jeg mente iOS hadde stått stille. Se presentasjonene fra WWDC og I/O. Mål graden av oppgraderingene opp mot hverandre for hvert år. Begge har så klart omfattende oppgraderinger, men android har kommet med like mye oppgradering fra ,1 som Apple har gjort med 1x. I/O 2010 var jo et godt eksempel på dette.

 

Google I/O -

,
,
Se hvor omfattende det har vært fra 2010-2012! Det er jo som å se et nytt OS? Kan du si det samme om hva som har blitt vist på WWDC 2010-2012? Så er det tull og fjas fra min side å påstå dette? Jeg har ihvertfall ikke hørt noen si at iOS har hatt større evolusjon enn Android.

 

Bildene er jo interessante i form av evolusjon, selv om de bare tar for seg de ytre. Ser du på begge de to segmentene jeg henviste til, så har vel ikke Apple forandra seg stort siden 2007? Isåfall, kan du vise dette med bilder fra 2007-2013? Det er seks(!) år, og hvor lenge har ikke folk spurt om å få større funksjonalitet, og mer mulighet til å gjøre enheten litt mer personlig, enn å bare flytte ikoner på startskjermen?

i min bok er det et stort pluss at ikonene til standard-appene for iOS stort sett ser nøyaktig likedan ut som de gjorde for 5-6 år siden

Så hvis iOS 7 kommer med sitt litt mer flate GUI(som det ryktes mot), og endringer som gjør at det ser friskere og mer morderne ut med et bedre design, vil du se på dette som et minus da? Jeg regner da ikke med at Apple kommer med noe som ser dårligere ut.

 

 

Og ja, jeg er enig med deg at det er tragisk at mange androidenheter fremdeles kjører gamle versjoner av Android.

 

For å dra diskusjonen over på rett spor, har du noen tanker om temaet for tråden? Eksempler?

Endret av Open-Source
  • Liker 4
Lenke til kommentar

13. november 2012 ble den gitt ut. og min ankom i slutten av Januar.

Du fikk altså offisiell norsk/nordisk update til Android 4.2 pushet ut fra Samsung i januar? Jeg spør, fordi brukere i "Den offisielle Samsung Galaxy S3"-tråden tilsynelatende strevde med oppdateringer til 4.1.1 og 4.1.2 på det samme tidspunktet, oppdatering til 4.1.2 ser ut til å være tema i dag også, og Samsung i Norge oppgir selv "nåværende Androidversjon" til 4.1.2:

http://www.samsung.c...nfo/update.html

 

Jeg sa ikke at iOS ikke hadde fått omfattende oppdateringer. Les. Jeg sa at Android sine oppdateringer har vært mer omfattende, og at iOS hadde stått stille på mange områder(jeg sa ikke alle). Og jeg henviste til 2 av segmentene der jeg mente iOS hadde stått stille. Se presentasjonene fra WWDC og I/O. Mål graden av oppdatreringene opp mot hverandre for hvert år. Begge har så klart omfattende oppgraderinger, men android har kommet med like mye oppgradering fra ,1 som Apple har gjort med 1x. I/O 2010 var jo et godt eksempel på dette.

iOS har "stått stille på mange områder", og du kan nevne hele 2 - der det ene (funksjonalitet) beviselig er fullstendig feil, og der det andre (utseendet) har fått mer subtile endringer men slett ikke har stått stille.

Du får gjerne komme med en objektiv målemetode for å bedømme hvor omfattende oppgraderinger de respektive OS-ene har fått ut fra presentasjoner av ikke spesielt teknisk karakter, holdt av forskjellige personer, beregnet for forskjellige publikum. Lykke til!

 

Google I/O -
,
,
Se hvor omfattende det har vært fra 2010-2012! Det er jo som å se et nytt OS? Kan du si det samme om hva som har blitt vist på WWDC 2010-2012? Så er det tull og fjas fra min side å påstå dette? Jeg har ihvertfall ikke hørt noen si at iOS har hatt større evolusjon enn Android.

Sorry, jeg orker ikke å se på 4 timer med pjatt fra Google I/O, like lite som jeg orker å se igjennom 3 lange keynotes fra WWDC. Uansett kan hverken du eller jeg kan si noe definitivt om hvilke oppdateringshistorier som har medført flest kodelinjer eller årsverk, eller hvor omfattende endringene under skallet har vært.

Vi har oppsummeringer av versjonshistoriene for hhv. Android og iOS her, som kan gi en pekepinn om at ingen av dem har stått stille:

http://en.wikipedia....version_history

http://en.wikipedia....version_history

 

Bildene er jo interessante i form av evolusjon, selv om de bare tar for seg de ytre. Ser du på begge de to segmentene jeg henviste til, så har vel ikke Apple forandra seg stort siden 2007? Isåfall, kan du vise dette med bilder fra 2007-2013? Det er seks(!) år, og hvor lenge har ikke folk spurt om å få større funksjonalitet, og mer mulighet til å gjøre enheten litt mer personlig, enn å bare flytte ikoner på startskjermen?

Bildene er rimelig uinteressante, fordi det vesentlige i evolusjonen av iOS ligger under det ytre skallet. Noen ikoner og det grunnleggende grafiske temaet for en del standard-apps ser likedan ut, men det meste er ellers forandret eller forbedret. Jeg minner om at da iPhone kom i 2007 fantes det ikke en gang muligheter for å utvikle eller installere tredjeparts-apps, multitasking var så godt som fraværende, og det manglet bl.a globale copy/cut/paste-funksjoner, for å nevne noe. I 2007 var tanken på at man skulle bruke iOS-enheter som avanserte spillkonsoller/-kontrollere, og streame 3D-spill trådløst fra iPhone til en HD-TV den reneste science fiction.

 

dual_screen1.png

 

Mye av evolusjonen siden den gang ligger også i hele utviklingen av økosystem, verktøy og grensesnitt, som har lagt til rette for en blomstrende industri rundt iOS-enhetene.

Apple har prioritert annerledes enn Google, og ikke dynget på med mere bling, men hatt fokus på et sikkert (iOS har hele tiden ligget langt foran Android på viktige ting som, ASLR, sandboxing, kryptering, osv), responsivt og effektivt (f.eks low-latency lydprosessering, GPU-aksellerasjon, osv.) OS med smarte og nyttige funksjoner, med API-er for integrasjon med tredjepartprodukt. Derfor trenger jeg f.eks ikke å slå WiFi og Bluetooth av og på ørten ganger om dagen for å få batteriet på min iPhone 5 til å vare i flere dager - og trenger ikke å røre telefonen som ligger i lomma mi når jeg setter meg inn i bilen, for å kunne ringe, ta imot samtaler eller spille musikk fra iPhone via bilens innebygde handsfree- og mediasystem. Derfor trenger jeg ikke å bekymre meg for tap av viktige data dersom jeg skulle miste telefonen min - jeg har alltid backup. Derfor trenger jeg ikke å fikle med ørten innstillinger for å kunne ta et bilde eller streame lyd/bilde/video til multimediaanlegget mitt.

Appene man bruker er uansett de samme, uansett hvor "personlig" man gjør telefonen - so why bother? Det finnes selvsagt mange måter for å gjøre både iPhone og andre telefoner mer "personlig" både utvendig og innvendig, men personlig gidder jeg ikke å bry meg med slikt ut over at jeg innimellom skifter til nye bilder jeg har tatt for låseskjermen. Dette i likhet med den overveldende majoriteten av PC-brukere og Android-brukere jeg har sett - de færreste gidder å kaste bort tid på å få GUI-elementene til å se litt annerledes ut bare fordi de kan, eller bruke tid på å endre ting om ikke bidrar til å gjøre dem mer produktive eller effektive. Slik er det med datamaskinene jeg bruker også, de er helt "upersonlige" og standard Macer, med unntak av bakgrunnsbilder på desktoper og programmene jeg har installert. Det "personlige" ligger heller i det jeg gjør/lager/produserer med programmene - og slik liker jeg å jeg ha det.

 

Og ja, jeg er enig med deg at det er tragisk at mange androidenheter fremdeles kjører gamle versjoner av Android.

Hvilket illustrerer at Android-fragmenteringen i alle fall er et jævla rot.

 

For å dra diskusjonen over på rett spor, har du noen tanker om temaet for tråden? Eksempler?

Temaet for tråden? Jo, mine tanker er at det er (som vanlig) mye skrik og lite ull fra din side.

Man kan åpenbart lage en hjemmeskjerm i Android som ser ut som et rotete helvete, eller noe som ser ryddig og pent ut - det er da ikke noen nyhet eller noe å lage en tråd om. På den annen side ser en hjemmeskjerm med ikoner ordnet i et regulært grid i iOS alltid ryddig og pent ut. Deretter er det hvordan man organsierer app-ikonene på ulike skjermbilder og i mapper som avgjør om det også er velorgansiert og effektivt. Til syvende og sist er det likevel inne i appene jeg tilbringer tiden når jeg bruker en smarttelefon (eller datamaskin), ikke med å glo på et pent bakgrunnsbilde på den mer eller mindre ryddige startskjermen (desktopen). Som bruker er jeg opptatt av å ha et solid rammeverk for appene jeg velger å bruke - det er stort sett det man har et OS til - og der mener jeg at Apple har gjort og gjør en utmerket jobb.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har Android 4.2.2 for min Nexus og selvfølgelig 4.1.2 for min S3. Går fort i svingene.

 

Det er selvsagt flere en 2 segmenter som har stått stille, eller hatt ørlite oppgraderinger. Jeg tok for meg de 2 kanskje mest visuelle. En annen som er meget visuell er i nettleseren er den verktøylinjen, som fortsatt er statisk og tar opp 0,3" tommer av skjermen til all tid? Mao. aldri full skjerm i nettleseren når den står vertikalt. Når du allerede har en skjerm som er reltativt mindre en konkurrentene fra før, så er dette litt vesentlig. En annen ting er multitaskingen. Fremdeles vises bare ikoner, ingen skjermdump som konkurrentene har. Kamerainstillinger er fortsatt veldig primitivt, og minimalt har skjedd her? Quick settings? Idag må du fremdeles dyppe ned i OS`et for å gjøre enkle oppgaver, gjerne med flere klikk. Vet ikke om dette er endret, mens du skriver en melding, kan du bla oppover i tråden da på sms? Endre tastatur og default browser er heller ikke mulig pr. dags dato. Synd når flere og flere foretrekker Chrome, og i tilfeller er det grunnen til at de jailbreaker. Youtube og Google maps er trukket fra default. Hvorfor i all verden. Låseskjermen kunne gjerne hatt flere alternativer for åpning. Mønster-koden er veldig etterspurt. Inne på meldinger, er det fortsatt de barnslige bobblene. Kan dette endres på idag? Det er sikker flere ting jeg ikke kommer på i farten.. Det er mange ting du kan si "Jeg bruker det ikke", men sånne ting som dette er det nok veldig mange andre som ville tatt nytte av om de hadde hatt forbedringene, eller muligheten til det.

 

Det blir vanskelig å diskutere evolusjon, om du ikke har sett WWDC og I/O. Det er her de største funksjonene blir vist i praksis, og det er veldig mye som ikke når pressen. Hvor mye har du utforsket Android 2, 3 og 4 med dine egne hender? Du kan lese en liste med kjernefunksjoner, API`e, sikkerhet etc. på wikipedia, men du får ikke et visuelt bilde av praktiske gjøremål som brukerne gjør med smartmobilen. iOS6 var jo ikke den aller største oppgraderingen, men på wikipedia får du inntrykk av at hele OS`er endret. Det er da du må ta for deg WWDC vs I/O år for år. Brukermessig og funksjonelt målt opp i praktiske oppgave og bruk. Her Android hatt en enorm kurve de siste årene, mens både media og flere brukere mener at iOS har stått litt stille. Lures de av manglene visuell forandring alene og mangel på oppsett av startskjerm alene? Jeg har aldri hørt om noen som har kalt evolusjonen til Android for stille. Her har det alltid vært sagt det omvendte.

 

Evolusjonen innen for operativsystemene omhandler alt. Både det ytre og det indre(som du ikke alltid ser). Plukker du opp en iPhone, så føles det svært likt ut som for to år siden, selv om det har skjedd en del. Dette er jo Apple sin strategi, og smart mtp. markedsførings da det er en sterk konsistens i merkevaren. Plukker du derimot opp en androidenhet som er 2 år gammel. Da merker du større forskjell evolusjonsmessig, Spesielt etter at Android forandret hele operativsystemer i Android 3 og 4. Konsistensen er ikke den samme som før, men til gjengjeld skjer det forbedringer, som er til fordel for forbrukerne.

 

Det finnes selvsagt mange måter for å gjøre både iPhone og andre telefoner mer "personlig" både utvendig og innvendig, men personlig...

Om det kommer mer og store muligheter for dette til iOS, så skal du se hvor mange andre som kommer til å benytte seg av dette. Det blir ofte sånn når vi diskutere på forumet og når noen påpeker mangler, så forsvares dette med at jeg ikke benytter meg av dette, men feiler å innse at det kanskje er svært mange andre som ville ha tenkt annerledes som eier samme produkt.

 

Jeg må spør igjen på denne:

i min bok er det et stort pluss at ikonene til standard-appene for iOS stort sett ser nøyaktig likedan ut som de gjorde for 5-6 år siden

Så hvis iOS 7 kommer med sitt litt mer flate GUI(som det ryktes mot), og endringer som gjør at det ser friskere og mer morderne ut med et bedre design, vil du se på dette som et minus da? Jeg regner da ikke med at Apple kommer med noe som ser dårligere ut.

 

Trådens tema:

Skrik fra min side eller bevisstgjøring? Litt bevisstgjøring må det jo være, når ingen kan komme med eksempler imot. De har stillnet. Regner med du selv har sett diverse diskusjoner om OS ditt og datt, der mange har sagt at Android er et rotete OS, startskjermene er bare noe rot, ingenting er rent og pent. Derfor tok jeg meg tiden til å forklare med illustrasjoner at dette overhode ikke stemmer med virkeligheten. Da er det og greit å ha en link å henvise til hver gang en slike kommentarer forekommer, så slipper vi å skrive det om å om igjen. Det er forskjell på et rotete OS og en person som lager et uryddig oppsett. Er egentlig iOS ryddig og pent? Om du fyller opp skjermen med 20 applikasjoner/mapper, så dekkes hele skjermen, og med "feil" bakgrunnsbilde, så kan det jo se helt forferdelig ut. Mao. Se ut som bare rot. Hadde det vært mulighet for å endre størrelsene på ikonene, og ikke vært låst til 4x4 og 4x5, da hadde det hjulpet mye.

 

De som har kalt Android for rotete, ser ikke ut til å komme med forklaring på hvorfor her på tråden. Aktive brukere som stemmer mot Android. Har de ikke noe å komme med, eller orker de ikke å ta seg til bry? Jeg ønsker de uansett gjerne velkommen i diskusjonen. Gjerne operativsystemet sett i helhet. Det er et par brukere jeg gjerne skulle sett en forklaring fra, som har vært litt frempå.

Endret av Open-Source
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut som denne tråden har blitt til Android vs iOS. Trodde dette handlet om hvor rotete iOS er i forhold til Android.

 

Ja, det er fint at man kan endre på hvordan mobilen kan se ut etter ønske og dette vil alltid være en fordel. At iOS bare har ikoner å vise frem på hjemmeskjermen er forsovet greit nok, men kan bli rotete dersom man har mange apps. Altså det kan se rotete ut, selv med sorterte mapper. Med det så kan den se kjedelig ut i forhold til Android. Til dere som ikke ser at dette kan være rotete, vel... da er det likegyldig på hvordan man ser begge operativsystemene.

 

Og Newton...OS kan brukes til bare å glo på skjermen også. Dette merkes til og med med folk som har iOS. Har du sett folk som åpner mobilen bare for å bla gjennom på hjemmeskjermen og ikke gjør en drit ut av det? Skulle man da ikke ønske at man kunne gjøre den stiligere? Ikke et must, men greit om muligheten er der. Å gjøre skjermen mer personlig og behagelig for ditt bruk er bare positiv.

 

For å gå mer off-topic, så har iOS utviklet en del gjennom tidene, men ligger fortsatt bak Android funksjonelt. Fornøyd? Eneste jeg ser er fordelen med iOS er faktisk at den har mer kulere apps.

Lenke til kommentar

mens du skriver en melding, kan du bla oppover i tråden da på sms?

Jepp, det har man kunnet så lenge jeg kan huske iallefall.

 

 

Youtube og Google maps er trukket fra default. Hvorfor i all verden

Fordi Apple ikke vil være låst opp mot Googles sine tjenester, de viderutvikler sin egen karttjeneste, som pr dags dato er dårligere enn Google Maps i Norge, men vil sannsynligvis bli utberedet veldig mye fremover. Både Google Maps og Youtube kan installeres som egen App via Appstore, så ingen stor forskjell for mannen i gata.

 

Låseskjermen kunne gjerne hatt flere alternativer for åpning

Hvordan da? Er ikke dra en finger over skjermen enkelt nok?

 

 

Om du fyller opp skjermen med 20 applikasjoner/mapper, så dekkes hele skjermen, og med "feil" bakgrunnsbilde, så kan det jo se helt forferdelig ut. Mao. Se ut som bare rot

"Det er forskjell på et rotete OS og en person som lager et uryddig oppsett"

Om folk vil fylle opp hele skjermen eller endre til "feil" bakgrunn, så går vel det under samme kategori som du nevner over?

Lenke til kommentar

Jepp, det har man kunnet så lenge jeg kan huske iallefall.

 

Den kunne ikke det før, type et år siden. Når du skrev melding i tekstboksen, så kunne du ikke dra oppover i samtaletråden på samme tid.

 

Fordi Apple ikke vil være låst opp mot Googles sine tjenester, de viderutvikler sin egen karttjeneste, som pr dags dato er dårligere enn Google Maps i Norge, men vil sannsynligvis bli utberedet veldig mye fremover. Både Google Maps og Youtube kan installeres som egen App via Appstore, så ingen stor forskjell for mannen i gata.

 

Litt dumt å fjerne noe som er bedre. Fremtiden forstår jeg.

 

Hvordan da? Er ikke dra en finger over skjermen enkelt nok?

Du skulle trodd det på android også, men så er ikke tilfelle for mange ser jeg.

 

Om folk vil fylle opp hele skjermen eller endre til "feil" bakgrunn, så går vel det under samme kategori som du nevner over?

 

Nei, poenget er om du gjør begge disse tingen på samme tid. Da vil det se ut som et rotehull.

Lenke til kommentar

Den kunne ikke det før, type et år siden. Når du skrev melding i tekstboksen, så kunne du ikke dra oppover i samtaletråden på samme tid.

Tull. har hatt iPhone 4 i over 1 år, har kunne gjort dette heletiden, fungerte forøvrig på min iPhone 3G også.

 

Litt dumt å fjerne noe som er bedre. Fremtiden forstår jeg.

Mulig det, men som nevnt, Apple vil ikke være låst til sin konkurrent, det er jo bare dumt, de aller fleste forstår valget. Igjen; du kan laste ned Google Maps\Youtube fra App med et klikk, så er absolutt ingen problem.

 

Nei, poenget er om du gjør begge disse tingen på samme tid. Da vil det se ut som et rotehull.

Den forstår jeg ikke helt. Om man fyller opp en Android telefon med masse ikoner\mapper og endrer til en "feil" bakgrunn, så er det

"Det er forskjell på et rotete OS og en person som lager et uryddig oppsett"

 

Men når man gjør det på en iPhone så er det plutselig et rotehull uansett hva..

Lenke til kommentar

Tull. har hatt iPhone 4 i over 1 år, har kunne gjort dette heletiden, fungerte forøvrig på min iPhone 3G også.

 

Uten å nevne navn, så ble dette demonstrert av en mobiljournalist. Når editoren var åpen, og tekstindikatoren blinket, så kunne du ikke bla oppver i tråden(sms). Mellom 1-1,5 år tilbake i tid. Hvis dette skal vise seg å vær feil for iOS generelt, må det ha vært software feil på enheten.

 

Mulig det, men som nevnt, Apple vil ikke være låst til sin konkurrent, det er jo bare dumt, de aller fleste forstår valget. Igjen; du kan laste ned Google Maps\Youtube fra App med et klikk, så er absolutt ingen problem.

Når du slipper egne maps som nesten er ubrukelige, for så å markedsføre dette som det største med presentasjon av iOS6. Da hever jeg øyenbrynet litt. Apple hadde jo kontrakt med Google til å kunne bruke dette i iOS6, men valgte likevel å droppe det beste alternativet. Det er jo forbrukerne dette går utover. Så her handlet Apple som selskap i egeninteresse, fremfor å gi kundene det beste alternativet. Hva syns du om det? Er sånne avgjørelser helt ok for deg som forbruker?

 

 

 

Den forstår jeg ikke helt. Om man fyller opp en Android telefon med masse ikoner\mapper og endrer til en "feil" bakgrunn, så er det

"Det er forskjell på et rotete OS og en person som lager et uryddig oppsett"

 

Men når man gjør det på en iPhone så er det plutselig et rotehull uansett hva..

 

Hva er det du ikke forstår? Når du fyller opp en androidenhet eller iPhone med bare apps over hele skjermen, for så å velge et bakgrunnsbilde som har f.eks forvirrende mønster og farger, da sitter du jo igjen med en startskjerm som ikke ser ut i måneskinn. Et eksempel

Setter du opp en androidenhet på en bra måte, så slipper du denne problemstillingen.

Endret av Open-Source
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt begge to, vel og merke Android mesteparten av tiden siden jeg startet å bruke "smarttelefoner", og kan si uten tvil at jeg foretrekker Android.

iOS føles for begrenset til det punktet at jeg måtte hacke enheten for å komme noen vei med å endre selv den minste ting for min egen preferanse, hvor hos android trengs dette kun for noen få apps og for endring av operativsystem.

 

Dette er hvordan startskjermen min ser ut, med kalender på høyre skjerm, swipe opp/ned for programmer/notification:

 

https://www.dropbox.com/s/o10dws4x6j16ote/Screenshot_2013-02-27-16-16-48.png

Endret av p3lim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...