Gå til innhold

Bli med inn i et topp-moderne norsk datasenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I din egen PC er en liten vifte og noen kjøleribber nok til å gjøre jobben". Det hadde tatt seg ut! 2 Vifter på en radiator og 3 120MM vifter kan vel ikke telle som en liten vifte og noen kjøleribber.Fin artikkel! Veldig interresant, og ikke minst fin kabel-fiksing fra datasenterets side!

 

5 trege vifter? :D

En normal server har 4 til 8 25k rpm vifter. Står det 42 slike servere i et skap og man har 500 skap, så skal man sørge for at luften til disse holdes kald nok. Hvis vi legger på en ekstra 25% for alt det andre som trenger kjøling er vi oppe i 210 000 25k rpm vifter. Disse trekker en del luft, og denne luften må være kaldt. Å si at hvermansen har et par vifter og noen små kjøleribber syns jeg høres riktig ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

5 trege vifter? :D

En normal server har 4 til 8 25k rpm vifter. Står det 42 slike servere i et skap og man har 500 skap, så skal man sørge for at luften til disse holdes kald nok. Hvis vi legger på en ekstra 25% for alt det andre som trenger kjøling er vi oppe i 210 000 25k rpm vifter. Disse trekker en del luft, og denne luften må være kaldt. Å si at hvermansen har et par vifter og noen små kjøleribber syns jeg høres riktig ut :)

Nå stod det eksplisitt "PC", så med mindre du regner slike servere for PC, så vil dette egentlig bli en diskusjon for seg selv. :)

 

Morro og interessant lesing å se hvordan de proffe har løst samtlige av problemene som jeg selv har tenkt over når det kommer til større PCer. :) Absolutt fantastisk arbeid, og skulle ønske jeg hadde mulighet til å være med på å designe et slikt system.

 

Foreløpig får det holde med ca 120m vannrør, 19 450 cm^3 kjøleareal, 4 KW kjøleeffekt, CO2 (og ikke noe fancy gass vi mennesker tåler), og vifter som til sammen trekker godt over 100W til PCen min. Ikke at jeg på noe som helst punkt ville regnet det som en normal PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har det nok ganske enkelt i Norge. Når det var storm i New York måtte de passe på vind og flom osv., og noen datasentere klarte seg faktisk. På tross av stabile værforhold er jeg litt skeptisk til det at de må åpne garasjedører for å kjøle aggregatene..

Lenke til kommentar

Jeg håper at jeg rett og slett bare misforstår denne biten.Her har man altså samlet tre uavhengige fiberlinjer på en og samme plass? Så hvis noe skulle skje mister man muligens alle tre samtidig. Jeg liker å tro at det må være en misforståelse en plass.

 

Det er 3 føringsveier inn i bygget, og to kommunikasjonsrom. To føringsveier går inn det ene, og en inn i det andre. Rommene er plassert i separate etasjer, på hver sin side av senteret.

 

Lenke til kommentar

Vi har det nok ganske enkelt i Norge. Når det var storm i New York måtte de passe på vind og flom osv., og noen datasentere klarte seg faktisk. På tross av stabile værforhold er jeg litt skeptisk til det at de må åpne garasjedører for å kjøle aggregatene..

 

Det er installert flere redundante grunnsvannspumper for å ta unna problemer med vannstanden.

 

Med "garasjeport" mener nok skribenten de store automatiske luftespjeldene som åpner seg.

Lenke til kommentar

"En stabil og god nettlinje er essensielt for et moderne datasenter. Avalios senter har tre uavhengige fiberlinjer inn i bygget, som alle kommer til denne sentralen.Her fordeles fiberen ut til hele senteret, via de tynne gule kablene. Det er disse, og ikke noe annet, som knytter hver enkelt servergruppe til omverdenen."Jeg håper at jeg rett og slett bare misforstår denne biten.Her har man altså samlet tre uavhengige fiberlinjer på en og samme plass? Så hvis noe skulle skje mister man muligens alle tre samtidig. Jeg liker å tro at det må være en misforståelse en plass.

 

Ja, de mener vel at de har 3 uavhengige fiberlinjer å velge mellom, i tilfelle 1 eller 2 streiker

Lenke til kommentar

5 trege vifter? :D

En normal server har 4 til 8 25k rpm vifter. Står det 42 slike servere i et skap og man har 500 skap, så skal man sørge for at luften til disse holdes kald nok. Hvis vi legger på en ekstra 25% for alt det andre som trenger kjøling er vi oppe i 210 000 25k rpm vifter. Disse trekker en del luft, og denne luften må være kaldt. Å si at hvermansen har et par vifter og noen små kjøleribber syns jeg høres riktig ut :)

 

Ja det er riktig, men ikke "en vifte og noen kjøleribber". Men nå kanskje den gjennomsnittelige HW.no leseren mer opptatt enn PC da. (Og har mer kjøling)

Lenke til kommentar

Det jo i artikkelen at det skal huses hele tre generatorer.

 

 

Jeg synes nesten dere kunne nevnt at Inergenen kveler brannen, men mennesker som oppholder seg der inne kan fortsatt puste fint. Har Inergen i maskinrommet på jobb, og det er flotte greier.

 

Flott artikkel :)

Snedig, aldri hørt om den gassen.

De datasenterene jeg har vært med å drifte har løst det med farlig gass og heller hatt masker og luft-tanker i tilfelle brann.

 

Slike artikler får meg til å savne forrige jobben min :(

Lenke til kommentar

Ja, ser ut som inergen bare er en smart blanding av ganske så normale gasser, inkludert nitrogen, argon og CO2. Som man ser så utelater det oksygen, slik at nivået i rommet vil falle en del, samt at det blir en økning i CO2 (nok til å kvele en brann, men ikke nok til å kvele en mann).

 

Som igjen får meg til å dro at det ikke akkurat er en særlig dyr gass-mix. Tipper man får se mer av slikt, spesielt med tanke på at det er like tungt som vanlig luft, og dermed blander seg lett (ikke bare synker til gulvet eller stiger til taket).

Lenke til kommentar

Som igjen får meg til å dro at det ikke akkurat er en særlig dyr gass-mix. Tipper man får se mer av slikt, spesielt med tanke på at det er like tungt som vanlig luft, og dermed blander seg lett (ikke bare synker til gulvet eller stiger til taket).

Nåja, det koster nå litt. Vært på besøk hos et norsk datasenter hvis jeg ikke ser noen grunn til å navngi som også hadde inergen. De hadde gass til en verdi av over en halv million. Endret av Occi
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke effektiviteten kontra sprinkelanlegg, men prinsippet høres langt mer lovende med en kvelende gass som fyller hele rommet, enn å satse på at mengden vann treffer brannen godt nok, og at det er nok mengde vann på dette punktet til å kjøle ned det brennbare materialet slik at brannen stopper.

Dette da om man ser bort fra det åpenbare problemet med destruksjon av samtlige servere.

 

Sikkerhetsmessig så er det nok like "farlig" som å oppholde seg på et "gutterom" (aka meget dårlig luft), befinne seg på et høyt fjell (ikke for høyt), eller som om du trener på lav/middels styrke.

 

Og som disse tingene så er det å regne som helt ufarlig på folkemune for alle sett bort fra de med pustebesvær, som igjen burde være opplyst om dette (det er jo ikke akkurat et sted hvor folk ofte befinner seg uten å være ansatt). :)

 

Nåja, det koster nå litt. Vært på besøk hos et norsk datasenter hvis jeg ikke ser noen grunn til å navngi som også hadde inergen. De hadde gass til en verdi av over en halv million.

Såpass ja. Nå snakker vi sikkert om riiiimelig store mengder, og om man regner med gasstanker etc. så blir det jo ganske dyrt. Men at selve gassen skal være så dyr kan jeg ikke helt forstå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...